موضوعات

بـــررسی و راهــکارهایی برای کـــم کردن آسیــب تعطیلی مـــدارس بر ســـلامـت روحـــی و روانـــی دانــش آمــــوزان  (در مجله تصویری نگاه )

 آسیب‌های شیوع ویروس کرونا باعث مخاطراتی در حوزه آموزش در دنیا شده است و به همین علت مدارس و دانشگاه‌ها جهت جلوگیری از عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان و دانشجویان تدابیری را اندیشیده‌اند که ادامه آموزش‌ دانش آموزان در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی و همچنین ادامه آموزش دانشجویان در فضای مجازی از این موارد بوده است؛ اما این پرسش مطرح می‌شود که در شرایط آموزش مجازی تربیت و پرورش دانش‌آموزان چگونه انجام می‌شود و شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌هایی که پس‌ازآن انجام شد چه تأثیری بر سلامت روحی و روانی کودکان و دانش آموزان گذاشته است؟ (1)

 

-شرایطی که کرونا برای دانش آموزان و مدارس به وجود آورده است، طراحی سبک زندگی جدید توسط خانواده‌ها را ضروری می نماید.

در همه مقاطع تحصیلی دانش آموزان در سن تحول قرار دارند بنابراین اولین اثر تعطیلی مدارس تأثیر منفی بر رشد نقش‌پذیری دانش آموزان است ازآنجاکه دانش آموزان نمی‌توانند در اجتماع حضورداشته باشند و مجبور به حضور در منزل هستند رشد اجتماعی آن‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

 آموزش‌وپرورش باید برنامه‌هایی ویژه گروه‌های سنی مختلف را طراحی کند تا به رشد دانش آموزان در ابعاد مختلف کمک کند بنابراین باید پروتکل‌هایی تهیه شود تا ضمن آن علاوه بر دانش آموزان، خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازمه را در راستای رفع این نقیصه فراگیرند.

 بر همدلی و همراهی والدین با فرزندان در شرایط فعلی تأکید می کنیم.

حضور طولانی دانش آموزان در فضای مجازی باعث می‌شود که اغلب اوقات تنها جسم دانش‌آموز در کنار خانواده باشد اما روح آن‌ها در فضاهای جدیدی سیر می‌کند که ممکن است با دنیای والدین متفاوت باشد، لذا خانواده‌ها با درک این شرایط در این خصوص باید برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند. (2)

لینک گفتگوی تصویری »»»  https://www.medu.ir/fa/news/item/1418395/?ocode=100010876

————————————————————————————————————————————-

1-گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

2-برگفته از سخنان محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه 

انتخااب بخشی از مطلب و ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید