موضوعات

آغاز به کار پایگاه‌های سنجش از تیرماه / شناسایی 68448 دیرآموز در سال گذشته

     به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، پیش از ظهر امروز مجید قدمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، که در سالن جلسات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور برگزار شد، اظهار کرد:

– در تابستان 97 طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان در 1472 پایگاه با حضور 10334 نیروی انسانی در سراسر کشور اجرا خواهد شد و با توجه به ظرفیت و پتانسیل استان‌ها زمان شروع رسمی پایگاه‌های سنجش تا دو هفته آینده در تمام کشور خواهد بود و تا پایان شهریورماه پایگاه‌های فعال خواهند بود.

– هزینه‌ای که در پایگاه از خانواده‌ها اخذ می‌شود 25000 تومان خواهد بود که در مناطق محروم، پایگاه‌ها با شرایط خاص و مناطق عشایری با توجه به اعتبارات دولتی طرح رایگان و یا با تخفیف انجام خواهد شد.

*انجام ارزیابی‌های سنجش شرط ثبت‌نام نوآموزان در مدارس است.

  • انجام ارزیابی‌های سنجش شرط ثبت‌نام نوآموزان در مدارس است و پس از مراجعه خانواده‌ها به مدرسه ثبت‌نام اولیه انجام می‌گیرد و برای ارزیابی‌های بعدی به پایگاه سنجش معرفی می‌شوند که البته امکان نوبت گرفتن اینترنتی از پایگاه‌های سنجش هم وجود دارد. در پایگاه‌های سنجش پس از بررسی پرونده واکسیناسیون، نوآموز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درنهایت پس از تشخیص با توجه به نتایج ارزیابی‌ها برای مدرسه عادی، استثنایی و یا تلفیقی برگه ثبت‌نام صادر می‌شود.

*در صورت تشخیص پس از مرحله دوم ارزیابی نوآموز به مدرسه استثنایی ارجاع داده می‌شود.

  • اگر پس از بررسی‌های اوّلیه تشخیص به حضور نوآموز برای مدارس استثنایی باشد، برای ارزیابی‌های تخصصی‌تر مجدداً موردسنجش قرار می‌گیرد و اگر مجدداً بررسی‌ها، نوآموز را دارای مشکلات ذهنی جسمی و حرکتی معرفی کند به مدرسه استثنایی معرفی خواهد شد که مرحله اول سنجش مرحله غربال‌گری و مرحله دوم مرحله تخصصی است و دانش آموزان با نیازهای ویژه شناسایی می‌شوند. در سال گذشته با همین روش، پس از بررسی‌ها 8747 نوآموز به مدرسه استثنایی و 1695 نفر به مدارس تلفیقی ارجاع داده شدند.

*رویکرد آموزش‌وپرورش استثنایی توسعه آموزش فراگیر است.

  • بسته‌های آموزشی برای معلم رابط، معلم مدرسه عادی و معلم مدرسه پشتیبان تهیه‌شده که این آموزش‌ها ما را به اصول و اهدافمان در تربیت دانش آموزان استثنایی نزدیک می‌کند و در این راستا از فناوری‌ها و تولید محتوا برای تسهیل ارتباطات و یادگیری بهره‌گیری شده است و قبولی 350 دانش‌آموز از این دانش آموزان تحت پوشش سازمان در کنکور سال گذشته نشان از ارتقای سیستم آموزشی و آموزش فراگیر می‌دهد.

*سال گذشته یک و نیم میلیون نفر در پایگاه‌های سنجش مورد ارزیابی قرار گرفتند.

  • نزدیک به 72 درصد از مراجعه‌کنندگان دارای سابقه قبل از دبستان بودند که این نشان از رویکرد فرهنگی ارزشمندی است که خانواده‌ها به آموزش پیش از دبستان روی آورده‌اند و تحقیقات مرکز مطالعات آموزش‌وپرورش ثابت کرده است دانش‌آموزانی که آموزش قبل از دبستان دارند 2 نمره بالاتر از میانگین کشوری دانش‌آموزانی هستند که سابقه آموزش قبل دبستان را ندارند.
  • 6 درصد چپ‌دست و 94 درصد راست‌دست، در وضعیت واکسیناسیون 68 درصد کامل و 32 درصد ناقص – 8/21 درصد نوآموزان دارای والدین با نسبت فامیلی و 2/78 درصد بدون نسبت فامیلی بودندو 4 درصد کوتاهی شدید، 5 درصد دچار چاقی مفرط و 5/1 درصد از لاغری شدید رنج می‌برند؛ و همچنین 155000 نفر از اولیا بی‌سواد شناسایی شدند که به نهضت سوادآموزی برای پی گیری ارجاع داده شدند.

*در سال گذشته 68448 دیرآموز شناسایی شد.

  • افراد دیرآموز در ارزیابی‌های سنجش نسبت به دانش آموزان مدارس عادی 15 نمره کمتر است و در آن‌ها فقط گام‌های آموزش کندتر است و برای مربیان این دانش آموزان برنامه‌های آموزشی و محتوایی در نظر گرفته‌شده است تا در مدارس عادی بدانند برای تسهیل یادگیری دیرآموزان چگونه عمل کنند.

*با توجه به شرایط حدود 99 درصد از مناطق کشور زیرپوشش تحصیلی آموزش‌وپرورش استثنایی قرارگرفته است.

  • 99 درصد از مناطق کشور تحت پوشش تحصیلی آموزش‌وپرورش استثنایی است و یک درصد باقی‌مانده، از خدمات حمایتی سازمان برخوردار هستند و در تابستان 97 تعداد کل پایگاه‌های سنجش 1472 پایگاه است که 53 پایگاه سیار و برای مناطق عشایری در نظر گرفته‌شده است.

*کلیه برنامه‌های آموزشی، توان‌بخشی و حمایتی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش خواهد بود.

  • برای سال تحصیلی آینده برنامه‌های آموزشی، توان‌بخشی و حمایتی بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین طرح‌ریزی‌شده است و موضوع فراگیر سازی آموزش که در سند تحول توصیه‌شده است جزء برنامه‌های اصلی سازمان در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

*ارتقای فعالیت‌های ورزشی

  • ارتقای فعالیت‌های ورزشی ازجمله برنامه‌هایی است که در سال تحصیلی آینده بر روی آن تمرکز شده است و دوره تربیت مدرس کشوری در زمینه برنامه‌های ورزشی در تابستان برگزار خواهد شد که افراد آموزش‌دیده پس از اتمام دوره آموزشی در مراکز خدمت خود در استان‌ها به همکاران مدارس استثنایی و تلفیقی آموزش‌های لازم را خواهند داد تا دانش آموزان در ورزش دارای خدمات حمایتی باشند.
  • در برنامه‌های ورزشی جهت‌گیری قهرمانی با کمک فدراسیون‌ها و همگانی برای توسعه فرهنگ خواهیم داشت و امیدواریم با استعدادیابی درزمینه های مختلف ورزشی و برگزاری پارا المپیادهای ورزشی پتانسیل دانش آموزان با نیازهای ویژه شناسایی شود.

*در سال تحصیلی گذشته تمامی پرونده‌های حمایتی مدارس تحت پوشش قرارگرفته است.

  • با توجه به اعتبارات پیش‌بینی‌شده در سال گذشته نزدیک به 16000 نفر از سازمان خدمات گرفته‌اند و تمامی پرونده‌های حمایتی مدارس تحت پوشش قرارگرفته‌اند و تجهیزات پزشکی، سمعک، جراحی‌ها، وسایل کمک حرکتی و … ازجمله خدماتی است که سازمان برعهده‌گرفته است.

*اپلیکیشن های آموزشی در حال تولید و کتاب‌های درسی در حال ارسال است.

  • اپلیکیشن هایی در حال تولید است که دارای اطلاعات آموزشی و تجاربی است که در اختیار اولیا و مربیان قرار می‌گیرد تا با برقراری ارتباط صحیح با دانش آموزان بتوانند آن‌ها را در یادگیری کمک نمایند و در نظر داریم با تولید محتوا کیفیت آموزشی را ارتقا دهیم.
  • کل کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی چاپ‌شده است و آماده ارسال است و فقط در پایه جدید کتاب‌ها در حال تهیه و چاپ است.

*توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری

  • دانش‌آموزانی که در یک یا 2 درس دارای مشکل یادگیری می‌شوند باید برای رفع مشکل به مراکز اختلال یادگیری ارجاع داده شوند که معمولا بین 20-12 جلسه آموزش می‌بینند و مشکل آن‌ها رفع می‌شود و در حال حاضر 447 مرکز دولتی و 139 مرکز غیردولتی خاص مشکلات ویژه یادگیری در کشور فعال است.

*برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت معلمان و آموزش خانواده‌ها از اولویت‌ها است.

  • با هماهنگی مراجع ذی‌ربط توسعه آموزش خانواده‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی برنامه‌ریزی‌شده است و اکنون 8 مرکز در استان‌ها در این خصوص آموزش‌های لازم را به خانواده‌هایی که فرزند با نیازهای ویژه دارند ارائه می‌دهند و برای آموزش مربیان و معلمان در حوزه‌های تخصصی دوره‌های آموزشی طراحی و اجرا خواهد شد.

*در پایگاه‌های تابستانی رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی راداریم.

  • مشکل اشتغال دانش آموزان با نیازهای ویژه، موضوعی خارج از حیطه آموزش‌وپرورش است اما با هدایت دانش آموزان نابینا به سمت علوم انسانی، دانش آموزان ناشنوا به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دانش آموزان آسیب‌دیده ذهنی به سمت آموزش‌های پیش حرفه‌ای و حرفه‌آموزی تلاش شده در این خصوص دانش آموزان به‌درستی هدایت شوند.
  • در پایگاه‌های تابستانی رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی است و پیش‌بینی می‌شود تا 6 هزار نفر به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

*کمبود نیروی انسانی و اختصاص سهمیه از آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش به سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

  • سازمان‌دهی نیروی انسانی را از مدارس خاص شروع می‌کنیم و پس‌ازآن برای هرچند دانش‌آموز یک رابط پیش‌بینی می‌شود و اگر همچنان کمبود نیروی انسانی داشته باشیم از معلمان مدارس عادی استفاده خواهیم کرد که از این معلمان پس از آموزش‌های لازم، استفاده خواهد شد.
  • در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی حدود 350 نفر سهمیه درنظرگفته شده است که همچنان پاسخ چالش کمبود نیروی انسانی در این سازمان را نمی‌دهد.
    ———————– ماخذ: 
  • http://www.medu.ir/news/item/645757?ocode=100010876(با ویرایش دفترمشاورموسسه فرهنگی دانش)
دیدگاه‌های این مطلب