موضوعات

تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )

شرایط و ضوابط تغییررشته را می توانید در پست پاسخ به سوالات عمومی و نیز پست پاسخ به سوالات اختصاصی ملاحظه نموده و در صورت نیاز به مشورت بیشتر با دفتر مشاوره ما تماس بگیرید. ( شماره تلفن و زمان تماس در پست تماس با ما ( نوار مشکی بالای صفحه سایت، موجود است.) 

»»»  آیین نامه و شیوه نامه ی تغییر رشته(ویرایش شده در تیرماه97) :

– آیین نامه کلی هدایت تحصیلی»»»دانلود کنید»»»آئين نامه هدايت تحصيلي دانش آموزان مصوب 927 شوراي عالي آموزش و پرورش.

– تغییر رشته پایه 10 به 11»»» دانلود کنید»»»شیوه نامه تغییر رشته پایه 10 به 11

– تغییر رشته پایه 11 به 12 »»» دانلود کنید»»»دستورالعمل اصلاحیه تغییر رشته درون شاخه ای (ویژه شاخه نظری)و

*** سایر موارد و توضیحات لازم در پست ” پاسخ به سوالات “در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی به تفصیل آمده است.

»»»در صورت سوال و ابهام می توانید:
1- نظرات و سوالات مطرح شده توسط کاربران و پاسخ های ما را مطالعه کنید.
2- به پست “پاسخ به سوالات ” در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی، مراجعه و جواب خود را پیدا کنید.
3- در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.(آدرس ،امکان و نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت مرکز مشاوره موسسه دانش آمده است )
سلامت و موفق باشید
مسئول مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی
(ویرایش شده در مهرماه 1397 )

دیدگاه‌های این مطلب

896 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )»

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ شناخت کافی و کامل و بعد تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به سوال شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و…
      یکی از موضوعات مهم آشنایی با عوارض مشاغل است . برای نمونه؛ شغل دندان پزشکی عوارضی مثل آرتروز گردن ، دیسک کمر و احتمال گرفتارشدن به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق دهان(برقان و زردی) در بردارد.

      ثانیا؛ برخی از اطلاعات مورد نظر شما به اختصار و با عنوان ” معرفی رشته های دانشگاهی ” در سایت های دانشگاه ها موجود است.

      ثالثا؛ برای جمع بندی و رسیدن به یک تصمیم قطعی، نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی هستید.

      *** توضیحات بیشتر و اقدامات لازم دیگر، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  1. با سلام ، من کنکوری 93 هستم و امیدی به امسال ندارم، با توجه به اینکه رشته ریاضی هستم و میخواهم در سال 94 در کنکور تجربی شرکت کنم میتوانم دیپلم تجربی بگیرم؟؟ و ایا تمام دروس از من دوباره امتخان گرفته میشود؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام

      پاسخ اول) برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی کنکور سراسری، نوع رشته دیپلم و دوره پیش دانشگاهی مهم نیست و شما با دیپلم ریاضی و پیش دانشگاهی ریاضی می توانید در کنکور تجربی شرکت کنید.

      پاسخ دوم) اگر نمرات دیپلم ریاضی در حد قابل قبول نیست، برای جبران سوابق تحصیلی، می توانید برای گرفتن دیپلم دیگری تحت عنوان تجربی اقدام نمایید.

      پاسخ سوم) می توانید برای گرفتن دیپلم دیگری تحت عنوان تجربی ؛سه راه در پیش رو دارید:
      – یک راه اینکه؛ می توانید در دوره شبانه ثبت نام کنید. برای دوره شبانه نیز مثل روزانه باید امتحان تغییر رشته بدهید. برای این کار باید اوایل تیرماه اقدام نمایید.
      -راه دیگر شرکت در امتحانات پایان ترم(خرداد) به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) است. زمان ثبت نام داوطالب آزاد در اسفند ماه است. در این روش هر درسی که در خرداد ماه نمره قبولی آن را کسب نکنید، دو نوبت دیگر یعنی؛ تجدیدی شهریورماه و جبرانی دی ماه را برای گذراندن درس های باقی مانده دراختیار دارید.
      -راه سوم ادامه تحصیل به صورت آموز از راه دور(غیر حضوری)است.

      **علاوه بر توضیحات بالا، شرایط و ضوابط هر کدام از روش های فوق به تفصیل در سوالات دیگر کاربران در سایت پاسخ داده شده است . لطفا با دقت مطالعه فرمایید.
      ***اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      حواب شما خیراست. توضیح بیشتر:
      اولا؛ طبق دفترچه های راهنمای موجود، در لیست رشته های معرفی شده دانشگا ه ها وموسسا ت آموزش عالی که برای دیپلم های فنی کاردانی پیوسته برگزار می کنند( یعنی دانشگاه فنی حرفه ای، جامع علمی کاربردی، کاردانی آزاد بدون کنکور) رشته مورداشاره شما(پرستاری) ذکر نشده است.
      ثانیا؛ برای ثبت نام در آزمون دو دانشگاه فنی حرفه ای، جامع علمی کاربردی باید نوع دیپلم با رشته انتخابی هماهنگ و متناظر باشد.
      ثالثا؛ اگر واقعا به رشته پرستاری علاقه دارید، می توانید دانشگاه های سراسری و آزاد را پی گیری نمایید منتهی باید دوره پیش دانشگاهی را بگذرانید. که هر چند نوع رشته پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی مهم نیست اما قاعدتا رشته تجربی در اولویت است.
      ***سایرتوضیحات وشرایط لازم را در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      جواب سوال شما ارایه و ارسال گردیده است در عین حال اگر پاسخ لازم را دریافت نکرده اید ویا در صورت نیاز به مشاوره دارید، با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید

  2. باسلام. من دیپلم متالوژی کارو دانش دارم. و بعد از چندسال کار در داروخانه به رشته دارو علامند شدم. آیا امکان ادامه تحصیل من در رشته های مرتبط با دارو وجود دارد؟ در چه دانشگاه هایی( آزاد، غیرانتفاعی و یا پیام نور و..)؟ هزینه اش چقدر می شود؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      موضوع ادامه تحصیل شما از چند راه قابل پی گیری است:
      راه اول) ادامه تحصیل در رشته داروسازی در سطح دکترای و یا متالوژی در سطح لیسانس دانشگاه سراسری و یا آزاد؛
      برای این منظور باید درگروه آزمایشی تجربی کنکور سراسری و آزاد ثبت نام و شرکت نمایید. برای این کارمی بایست از پایه سوم شاخه فنی به پیش دانشگاهی تجربی تغییررشته بدهید.
      شرایط و ضوابط تغییر رشته را در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و در پاسخ به دیگر کاربران و پست ” پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ذکر کرده ایم.
      انتخاب این راه از لحاظ علمی دشوار بوده وبه پایه آموزشی قوی نیازمند است . لذا در قدم اول و برای قبولی در درس های امتحان تغییر رشته تغییر رشته، با شرکت در کلاس های درس در یک آموزشگاه قوی خودرا آماده کنید.
      راه دوم) ادامه تحصیل رشته مورداشاره( متالوژی) از طریق دانشگاه کاردانی آزاد بدون کنکور؛
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92 شما با داشتن دیپلم شاخه فنی متالوژی امکان انتخاب و ادامه تحصیل در رشته مذکور را درکاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد دارید. این دانشگاه براساس معدل، پذیرش خواهد داشت.
      متن این دفترچه در پست معرفی کتاب ومتون ، بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      راه سوم) پی گیری ادامه تحصیل از طریق شرکت در آزمون دانشگاه فنی حرفه ای؛
      چون اصولا دانشگاه فنی حرفه ای، به هدف ادامه تحصیل رشته های فنی برای شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است. پس می توانید همان رشته متالوژی را در سطح کاردانی دراین دانشگاه ادامه تحصیل دهید.
      راه چهارم) پی گیری ادامه تحصیل درشرکت در آزمون دانشگاه علمی کاربردی:
      دانشگاه علمی کاربردی نیز برای رشته های فنی شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است.
      پس می توانید همان رشته مورد اشاره( متالوژی) و را در سطح کاردانی دراین دانشگاه ادامه تحصیل دهید.

      ***** اینکه کدام یک از را ه ها را اتنخاب کنید به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله؛
      – در مورد مزیت ها و محدودیت های شغلی هرکدام از رشته های مورداشاره تحقیق کنید.
      – هدایت تحصیلی با استفاده از ابزارهای خود از مانند اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.
      – اینکه کدام راه را و در چه سطحی از دانش و تحصیلات (کارشناسی و یا بالاتر) پی گیری کنید بستگی به هدف گذاری شغلی شما دارد. یکی از معیار های مهم در این هدف گذاری داشتن ایده شغلی است و آنچه این ایده را نمایان و پررنگ می کنند عواملی همچون؛ ویژگی های شخصیتی افرادو نیز داشتن استعداد لازم آن است. برای رسیدن به پاسخی روشن در این زمینه، باید پاسخ اول را به اکمال برسانید

      *****تذکر:
      1- راه اول( دانشگاه سراسری) از نظر علمی و اعتبار قوی تر بوده و در اولویت است! اما راه دوم و سوم ( دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی)از نظر علمی پایین تر از کارشناسی دانشگاه سراسری است و سطح مهارتی بالاتری دارد. ولی از نظر طول تحصیل طولانی تر است چون تا مقطع کارشناسی باید دو مقطع دیگر یعنی فوق دیپلم، کارشناسی را پست سر گذاشته و برای ادامه تحصیل در آزمون های مجددی شرکت کنید. همچنین؛ تحصیل از راه دوم ( پذیرش کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد)هم، به صورت دو مقطع جدااز هم یعنی کاردانی و بعد کارشناسی خواهد بود.
      2- مجددا یاد آور می شود که توضیحات بیشتر را باجزئیات لازم درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید.
      3- متن دفترچه های راهنمای ثبت نام دانشگاه های مختلف مذکور در بالا،در پست “معرفی کتاب ومتون” ودر بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.
      4- بعد مطالعه صفحات و منابع معرفی شده اگر سوال و ابهامی باقی ماند، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  3. سلام امتحان تغییر رشته از سوم به پیش دانشگاهی که در شهریور برگزار میشود نهایی است یا داخلی؟؟؟ با توجه به فرصت کمی که وجود دارد درس های مورد نظر راکه باید امتحان داد . کلاس هایش برای تدریس در مدارس رشته مورد نظر برگزار میشود یا خود باید بخوانیم.؟؟ ایا کلاس های شبانه هم وجود دارد؟؟ لطفا پاسخ بنده را بدهید. اظطراریه

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      پاسخ سوال اول) امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی، همانند سایر دروس و به همراه دروس امتحان نهایی اجرا می شود و داخلی نیست. اما تاثیری بر روی معدل سال سوم ندارد.

      پاسخ سوال دوم) برای دروس تغییر رشته معمولا مدارس کلاس ویژ های برگزار نمی کنند. و خود دانش آموز برای آماده شدن خود، پی گیری هالازم را انجام می دهند. لذا با توجه به این که اگر حتی در یک درس امتحان تغییر رشته 25صدم کم بیاورید( 75/9) اجازه تغییر رشته به شما داده نمی شود لذا توصیه ما این است که اگر احساس ضعف در هریک از دروس تغییر رشته می کنید، با شرکت در کلاس های فوق العاده دریک آموزشگاه قوی، قبولی خودرا قطعی کنید.
      ***در صورت نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  4. سلام من امسال سال دوم در رشته ریاضی هستم و قصد تغییر رشته به فنی رشته نمایش رو دارم.می خوام بدونم میشه تو خرداد ماه هم در امتحانات رشته خودم و هم در دروس تغییر رشته شرکت کنم یا حتما باید تا شهریور صبر کنم.وقتی با هنرستان مورد نظر تماس گرفتم گفتن که در خرداد ما هم میشه تغییر رشته داد ولی مشاور دبیرستان میگه که در خرداد این امکان وجود نداره و باید تا شهریور صبر کنم.می خوام بدونم کدوم درست میگه واگر این امکان وجود داره چطور مشاور دبیرستان رو متقاعد کنم.مرسی

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال تکراری است و چندین بار در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید و در پست پاسخ به سوالات ، جواب داده ایم :
      طبق آیین نامه هدایت تحصیلی دوره متوسطه نظام فعلی؛ امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور قابل برگزاری است ولی معمولا مدارس و خود دانش آموزان به دلیل امتحانات خرداد ماه و نیز آمادگی شرکت در امتحان تغییر رشته، نوبت شهریور را ترجیح می دهند.
      به این نکته توجه داشته باشید که اگر حتی در یک درس از امتحانات تغییر رشته نمره کمتر از 10(مثلا 9 و 75صدم) بگیرید، اجازه تغییر رشته به شما داده نمی شود . لذا توصیه ما هم همین است که برای اطمینان از قبولی در امتحان تغییررشته، در زمان باقی مانده تا شهریور ماه، خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.
      می توانید به متن آیین نامه (ماده 4-112-صفحه ۶۱9 کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)زیراستناد کنید:
      ” 112-4) زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .
      تذکر ـ دانش آموز متقاضی تغییر رشته می تواند درسهای امتحان تغییر رشته را حدّاکثر در دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دوم امتحان دهد . ”
      ***متن کامل آیین نامه هدایت تحصیلی درپست ” معرفی کتاب و متون” در بخش آیین نامه ودستورالعمل ها، تحت عنوا آیین نامه هدایت تحصیلی آمده است. ملاحظه بفرمایید.

      سلامت وسعادتمندباشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      سوال شما تکراری است و در در پاسخ به سوالات دیگر کاربران؛ در صفحه” تغییر رشته ” و در پست ” پاسخ به سولات عمومی و اختصاصی ” آمده است. از جمله ؛ پاسخ به سوال(عمومی- شماره۵۴ ) را با دقت بخوانید وبا شرایط خود تطبیق داده در صورت سوال و ابهام با ما تماس بگیرید.(جزئیات نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجوداست)

      *** متذکر می گردد که چون مقوله تغییر رشته، تغییر سرنوشت است پس باید تصمیم عاقلانه ای اتخاذ کنید، اهمیت و جزئیاتی دارد که تنها در مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی، آن هم از طریق ابزار های علمی آن میسر خواهد شد.

      سلامت و سعاد تمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      هیچ کسی نمی تواند بدون اطلاعات کافی و زمینه های لازم موضوع مورد سوال شما، پیش بینی چشم بسته ویا توصیه ای داشته باشد. این مساله بستگی به عوامل متعددی دارد که باید مورد بررسی، پایش قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت شما برای پی گیری این کار مشخص شده و برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد. نمونه ای ازعوامل مهم را می توان پایه و توان علمی شما ، همچنین میزان وقت، حوصله و جدیت و اهتمامی که به خرج می دهید، نام برد.
      بنابراین شما با مشاوره درسی ویژه و با استفاده از تجربیات کسانی که در یکی دو سال اخیر مسیر مورد نشر شما را طی کرده اند، می توانید به بخشی از جوابتان برسید.

      ***به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وسعادتمند باشید

  5. به نام خدا
    سلام……من رشته ریاضی سال سوم هستم ومیخوام واسه پیش تغییر رشته بدم برم تجربی. بخاطر همین طی سال ، زیست دوم و سوم رو خوندم…..حالا از تاریخ دقیق امتحانات تغییر رشته خبر ندارم…لطف کنین اگه میشه تاریخ دقیق اونو بهم خبر بدین……و البته واسم دعاکنید که موفق شم..
    باتشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      1- همان طور که چندین بار در پاسخ به سوالات کاربران و همچنین درپست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی جواب داده ایم، زمان امتحان تغییر رشته تا سال تحصیلی 91-90 در مرداد ماه(تابستان 91) انجام می شد و درسال بعد یعنی در تابستان 92 در شهریور اجرا گردید. انتظار ما این است که این آزمون در شهریورماه ( تابستان93) انجام گیرد. به هرصورت 15 تا 20 روز برای دانش آموزی که خود را از قبل آماده کرده است، تفاوت زیادی ندارد.

      2- نمره قبولی برای امتحان تغییررشته 10 می باشد. بنابراین بدست آوردن آن برای شما که با علاقه رشته مورد اشاره را انتخاب کرده اید، امکان پذیر خواهد بود.

      3- امتحان تغییر رشته هیچ تایری بر روی معدل پایه سوم دبیرستان و سوابق تحصیلی شما ندارد. پس با اعتماد به نفس بیشتری خود را برای این آزمون آماده کنید.

      با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما دانش آموز کوشا

  6. سلام اقا چرا جواب منو نمیدید مگه واس چند بار سوال کنم .من سوم تجربی هستم و از اول علاقه به این رشته نداشتم . من به سینما و هنر علاقه دارم چگونه میشود به هنر تغییر رشته بدم باید دوباره برم از دوم شروع کنم . با شرکت کردن تو کلاسایه شبانه چی؟ .دیکر چه راه هایی است لطفا ج منو بدین . لااقل یه تلفن تماس بدید که خودم تماس بگیرم.؟؟؟؟؟؟؟؟
    پاسخ دادن

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول اینکه، جواب لازم به سوالات ارسالی قبلی شما در این صفحه پاسخ داده شد و به ایمیل شما ارسال گردید!
      دوم: سوال شما تکراری بوده و جواب های مفصل آن در پست ” پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” وجود داشته است!
      سوم: با توجه به سوالات زیاد کابران محترم، فرصت ما برای پاسخ دهی به سوالات کتبی محدود است!
      چهارم: شما صفحه سایت را به دقت ملاحظه نفرمودید. چرا که در قسمت تماس با ما( نوار مشکی بالای صفحه) امکان و نحوه تماس تلفنی ذکرشده است.
      پنجم: مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش، سعی دارد که حتی المقدور با پاسخ به سوالات کاربران گرامی (به خصوص دانش آموزان و دانشجویان) راهنمایی های لازم را ارایه دهد، اما تکلیف و وظیفه اداری و… در این زمینه ندارد. بنابراین شایسته نیست که شما با لحنی به این شکل، مساله خود را مطرح نمایید.
      درعین حال اگر سوال و ابهامی در مورد پاسخ های ما به تغییر رشته به هنر داشتید،لطفا با ما تماس بگیرید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

  7. سلام اقا چرا جواب منو نمیدید مگه واس چند بار سوال کنم .من سوم تجربی هستم و از اول علاقه به این رشته نداشتم . من به سینما و هنر علاقه دارم چگونه میشود به هنر تغییر رشته بدم باید دوباره برم از دوم شروع کنم . با شرکت کردن تو کلاسایه شبانه چی؟ .دیکر چه راه هایی است لطفا ج منو بدین . لااقل یه تلفن تماس بدید که خودم تماس بگیرم.؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: کسی که شرایط ادامه تحصیلی در مدارس روزانه را دارد، نمی تواند در دوره شبانه ثبت نام و تحصیل کند.( شرایطی مثل سن و…)

      پاسخ دوم: نیازی به تکرار پایه از سال دوم نیست. شما می توانید، از پایه سوم رشته تجربی به پیش دانشگاهی رشته هنر تغییر رشته بدهید. برای این کار باید درامتحان تغییر شرکت کنید. شرایط واقدامات لازم را طبق آدرس پاسخ های سوالات عمومی و اختصاصی در پست ” پاسخ به سوالات ” بخوانید و پی گیری کنید.

      »»» جستجو در پاسخ به سوالات اختصاصی:

      پاسخ به سوال(اختصاصی شماره21):بخشنامه تغییر رشته؟
      پاسخ سوال(اختصاصی- شماره23):فرم تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی را از کجا تهیه کنم؟
      پاسخ سوال(اختصاصی- شماره24):شرایط ادامه تحصیل در رشته عکاسی، باوجود دیپلم سوم تجربی؟
      پاسخ سوال(اختصاصی- شماره34): توضیح در مورد سوالات آزمون تغییر رشته هنر برای درس طراحی ۱ و آزمون عملی آن؟
      پاسخ سوال (اختصاصی شماره47): امکان ادامه تحصیل در رشته هنر با عدم نمره قبولی در یک درس امتحان تغییر رشته!
      پاسخ سوال(اختصاصی شماره ۶۹): تاثیر نمره امتحان تغییر رشته بر روی معدل کارنامه تحصیلی؟

      پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره 79): آیا برای امتحان تغییر رشته از دیپلم تجربی به هنر، برای درس هایی همچون طراحی، کسب نمره قبولی میسر است؟
      پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره 80) : برای تغییر رشته به هنر پیش دانشگاهی ، درس طراحی 1 جزء امتحان تغییر رشته است یا طراحی 2؟
      پاسخ سوال (اختصاصی- شماره 83) : علاقه مند به رشته های هنری موسیقی، سینما و تلویزیون هستم با وجود تحصیل در سوم رشته تجربی شرایط موفقیت در این رشته برای کنکور چیست؟
      »»» جستجو در پاسخ به سوالات عمومی :
      پاسخ سوال(عمومی- شماره ۹):امکان تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر
      پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۳) : چگونه خود را برای امتحان تغییر رشته هنر آماده کنیم؟
      پاسخ سوال(عمومی شماره 21): آیاامتحان تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی کشوری است یا داخلی مدرسه؟
      پاسخ سوال(عمومی شماره22): راه کارهای موجود برای ادامه تحصیل در یکی از رشته های هنری، با وجود تحصیلات دبیرستانی در رشته های نظری؟
      پاسخ سوال(عمومی شماره28): آیانـــــــــــــــــوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی مختلف در کنکور سراسری، تعیین کننده است؟
      پاسخ سوال (عمومی شماره 35): برای ورود به صحنه سینما و تلویزیون، درچه رشته ای باید ادامه تحصیل داد؟!
      پاسخ سوال( عمومی شماره 42) : زمان درخواست برای امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی برای دوره روزانه چه وقتی است؟
      پاسخ سوال( عمومی شماره 44 ) : نمونه سوال درس طراحی 1 برای امتحان تغییررشته به رشته هنر پیش دانشگاهی.

      ***در صورت ابهام و سوال مجدد، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  8. سلام ببخشید من رشته ی ریاضی هستم و به زودی دیپلم این رشته رو میگیرم
    ولی میخوام برای پیش دانشگاهی برم انسانی…میخواستم بدونم چیکار باید بکنم؟
    آیا میتونم موفق باشم با توجه به این که سال آخر این ریسکو میکنم؟؟
    واینکه معدل نهایی ریاضی من هر کدوم از درسام جای کدوم یکی از دروس انسانی حساب میشه برای کنکور؟
    ممنون میشم جوابتونو بخونم…

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      آنچه که در اولویت اول قرار دارد اینکه؛
      موضوع مورد سوال شما باید به طور دقیق و با استفاده از اطلاعات لازم و مباحث هدایت تحصیلی ، بررسی گردد. یعنی این تغییر برای چه هدف تحصیلی ، شغلی و سایر هدف ها انجام می شود. آیا آن هدف آن قدر مهم و ارزشمند هست که شما پذیرای مشکلات و خطرات (ریسک) تغییرات وضع موجود بوده و از رشته ریاضی به رشته انسانی تغییر مسیر بدهید؟ برای رسید به جواب روشن باید از روش ها و ابزارهای هدایت تحصیلی مثل تست سنجش علاقه و شناخت شخصیت شغلی – تحصیلی و تست سنجش استعداد اختصاصی و مصاحبه تخصصی و… بهره گرفت! بنابراین نمی توان انتظار داشت که با چند سطر کوتاه این قبیل نوشته ها، شما سرنوشت خود را رقم بزنید. پس حتما از جلسات مشاوره تخصصی با افراد با تجربه و ذی اطلاع استفاده کرده و بعد تصمیم نهایی را بگیرید.

      در صورت حل مساله اول؛
      کار های لازم برای تغییر رشته از پایه سوم رشته ریاضی به پیش دانشگاهی رشته انسانی را در پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی سایت و همچنین در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، ذکر کرده ایم.
      در صورت نیاز به مشورت در این زمینه می توانید از طریق تماس تلفنی سوالات خود را پرسو جو نمایید. (نحوه تماس تلفنی در بخش تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت آمده است.)
      سلامت و موفق باشید.

  9. سلام خسته نباشید.من دیپلم خودم سال90 در رشته ریاضی گرفتم الان میخوام تغییر رشته بدم وتجربی بخونم وطبق اینکه کنکور بعد از 93 حذف شده من الان باید چیکار کنم ومیخواستم بدونم با شرایطی که من دارم بعد وارد شدن به رشته تجربی و با این قانون های جدید چطوری میتونم وارد دانشگاه بشم و شرایط جدید چطوری هستش میشه توضیح بدی به طور کامل.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      1- فعلا تا اتمام نظام فعلی آموزش و پرورش( دوره سه ساله متوسطه و پیش دانشگاهی فعلی) هیچ قطعیتی برای حذف کنکور بعد از سال 93 مطرح نشده است ، بلکه بحث افزایش سهم سوابق تحصیلی است. وفعلا شرایط دیگری اضافه و یا تغییر پیدا نکرده است. بنابراین شما به جای نگرانی برای این مساله، اگر علاقه و انگیزه بالایی برای ادامه تحصیل در گروه تجربی دانشگاه را دارید، باید به طور جدی و شبانه روز ، پی گیر امور درسی باشید. و در این زمینه حتما باید از مشاوره های درسی مطمئن برای برنامه ریزی مطالعاتی و… بهره بگیرید.

      2- برای ادامه تحصیل در گروه تجربی برای شرکت در کنکور سراسری ، آزاد، دانشگاههای غیردولتی و غیر انتفاعی، باید دوره پیش دانشگاهی را با موفقیت به اتمام برسانید.

      3- برای تحصیل در دوره پیش دانشگاهی،با توجه به وقفه تحصیلی شما و شرایط سنی، امکان ادامه تحصیل در دوره روزانه را در سال تحصیلی آینده ندارید.

      4- در صورتی که مشکل سربازی نداشته باشید، می توانید در دوره شبانه( بزرگسالان) در رشته مورد نظرتان ادامه تحصیل دهید. منتهی باید از پایه سوم ریاضی به سال آخر(پیش دانشگاهی)امتحان تغییر رشته بدهید.

      5- راه دیگر ادامه تحصیل به روش داوطلب آزاد( متفرقه)است. ادامه تحصیل از این طریق دو حسن مهم دارد؛ یکی اینکه نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و دیگر اینکه اگر کسی سرباز و … هم باشد، از این طریق می تواند ادامه تحصیل دهید.

      6- توضیحات بیشتر و شرایط و ضوابط امتحان تغییر رشته و کار ها واقداماتی که باید صورت گیرد و همچنین؛ پی گیری ادامه تحصیل از طریق داوطلب آزاد( متفرقه) را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم . لطفا با دقت و حوصله آن ها را بخوانید و در صورت سوال و ابهامی، به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

      سلامت وموفق باشید.

  10. salam khaheshan javab soalat mano bedin.man chon moadelam paen shode va bad az lisansam dobare mikham konkor bedam va diplom tajrobi daram mikham diplome riyazi begiram. va sal 2 dabirestan faghat ma amar nadashtim va daravazesh sal 3 dabirestan amaro dashtim va in ke mikham kol dorose nahaeo emtahan bedam pas doros ghire nahae mesle tarikh va amaro mishe faghat tatbigh dad ya na??? mamnon misham har che saritar javab mano bedin

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      کاربران گرامی؛
      اولا: سوال شما تکراری پاسخ سوال شما باتمام جزئیات در درهمین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” آمده است . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید.

      ثانیا؛اگر سوال و ابهامی داشتید فقط از طریق تماس تلفنی پرس وجو نمایید.( روز،ساعت ونحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

      ثالثا؛ با توجه به صرف هزینه و به کارگیری سرمایه بیشتری در تغییر مسیر تحصیلی و شغلی، لازم است تا شما از مشاوره های تخصصی در این زمینه و با استفاده از ابزارهای علمی مناسب آن، بهره بگیرید.
      سلامت و سعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      با نام خدا
      وبا سلام
      1- امکان تغییر رشته در همان پایه ای که دانش آموز در حال تحصیل است، وجود ندارد. فلذا شما با تحصیل در پایه سوم دوره متوسطه، نمی توانید در همان پایه سوم تغییر رشته بدهید تا دیپلم ریاشی بگیرید.

      2- با توجه اهداف تعریف شده در نظام فعلی ، امکان تکرار پایه نیز وجود ندارد.

      3- در نظام فعلی آموزش و پرورش گرفتن دو دیپلم در دوره روزانه امکان ندارد.

      4- اگر اصرار به داشتن دیپلم دیگری ( مثل ریاضی دارید) راه آن داوطلب آزاد( متفرقه) است . این راه نیز شرایط و ضوابط خود را دارد. با تغییری که در آیین نامه دوره متوسطه نظام فعلی ایجاد شده است، دانش آموزی که شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را دارد، اجازه انتخاب روش های دیگر مثل آموز از راه دور(یعنی غیرحضوری)، بزرگسالان( یعنی شبانه) و داوطلب آزاد( متفرقه) را ندارد.
      بنابراین راه قابل اجرا این است که شما اولا؛ دوره پیش دانشگاهی را در رشته ریاضی ادامه تحصیل دهید( که البته برای این کار باید امتحان تغییررشته بدهید) و ثانیا بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی می توانید برای گرفتن دیپلم دوم در رشته ریاضی به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) اقدام کنید.

      تذکر:
      شرایط و ضوابط امتحان تغییر رشته و کار ها واقداماتی که باید صورت گیرد و همچنین؛ پی گیری اخذ دیپلم دوم بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم . لطفا با دقت و حوصله آن ها را بخوانید و در صورت سوال و ابهامی، به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  11. من سوم دبيرستان هستم رشتم رياضي هست اما ميخوام امسال تغيير رشته بدم به حسابداري اما جواباي بالا رو كه خوندم متوجه شدم نميشه من ميخواستم بدونم اگه بخوام از سال دوم حسابداريم شروع كنم امكان اين كار هست يا نه ؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام

      راه اول:
      رشته مورد اشاره شما( حسابداری) در دوره متوسطه جزء شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش است اما از پایه سوم متوسطه نظام فعلی( دبیرستان و یا حتی هنرستان)، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه پی گیری نمود. یعنی با داشتن دیپلم مثلا ریاضی و حتی دیپلم فنی رشته دیگر، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش(عکاسی) اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

      راه دوم: رشته حسابداری جزء رشته های مهم و برتر گروه آزمایشی علوم انسانی( زیر گروه 3 در جدول شماره 4 ، صفحه 11 دفترچه راهنمای کنکور سراسری 93) درکنکور سراسری است بنابر این اگر علاقه وافری به این رشته دارید، یک راه دیگر آن این است که از طریق دانشگاه سراسری عمل کنید. برای این کار؛ قاعدتا بایددوره پیش دانشگاهی را انسانی بخوانید. فلذا می بایست از پایه سوم رشته ریاضی به پیش دانشگاهی انسانی تغییر رشته بدهید.

      راه سوم: همچنین در دانشگاه علمی کاربردی نیز در زیرگروه 308 با دیپلم انسانی ویا مهارتی (صفحه 9دفترچه راهنمای دانشگاه علمی کاربردی) قرار دارد.برای انتخاب دانشگاه علمی کاربردی باید دیپلم انسانی داشته باشید.

      راه چهارم: معمولا در دفترچه انتخاب رشته، سهمی از رشته هایی مثل حسابداری را برای گروه ریاضی هم در نظر می گیرند.( رشته حسابداری با گرایش های حسابرسی، دولتی و مالیاتی در زیر گروه 1 – جدول شماره 2 – صفحه 7دفترچه راهنمای کنکور سراسری 93 ) پس راه دیگر، اقدام از طریق کنکور گروه ریاضی است. بنابرانی می توانید به طورجدی همین رشته ریاضی را در دوره پیش دانشگاهی ادامه دهید.

      تذکر مهم:
      1- البته انتخاب هریک از دو گزینه راه اول، راه دوم و راه سوم ، هموار نبوده و پیچ و خم و آمادگی خاص خود را می طلبد. چون رشته انسانی از لحاظ محتوایی با رشته ریاضی خیلی فاصله دارد.

      2- به نظر ما انتخاب راه چهارم نسبت به دیگر راه ها مناسب تر بوده و ریسک ، گرفتاری و … کمتری دارد

      3-توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، بخوانید و یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی جواب سوالات و ابهامات خود را جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

      سلامت و موفق باشید.

  12. سلام من در امل زندگی میکنم الان دوم ریاضی هستم ..درسم هم بد نیست اما میخواهم به فنی برم چون علاقه زیادی دارم ………چه باید بکنم و نظر شما را هم مخواهم در مورد این موضوع بدام…..با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام

      پاسخ اول:
      1- همچنانکه بار ها برای دیگر کاربران محترم توضیح داده ایم؛ شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.

      2- شما دانش آموز گرامی باید بدانید که؛ با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. برای همین مجددا تاکید می کنیم که برای تصمیم گیری درست از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

      3- موفقیت در هریک از رشته های تحصیلی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهترین آن رغبت و علاقه ،انگیزه واستعداد شما در آن رشته است. بنابرین قبل از هر اقدامی باید این عوامل مورد سنجش و بازنگری دقیق قرار گیرید.

      4- برای انتخاب هر رشته ای، علاوه بر علاقه باید شرایط اجتماعی و واقعیت های موجود را نیز در نظر گرفت . برای این منظور شما نیازمند به اطلاعات بیشتر و جامعی برای رشته های مورد نظر و راه های موفقیت در آن هستید.

      5- به طور خلاصه به عرض می رسانیم که؛ تغییر رشته در صورتی مفید فایده خواهد بود که شما یک ایده مشخص و قابل دفاع شغلی داشته باشید. اگر برای فرار ازسختی درس های رشته ریاضی است، خوب جواب معلوم است…!!! شما برای چه هدف و ایده شغلی می خواهید شاخه فنی را انتخاب کنید؟

      پاسخ دوم: اگر بخواهید رشته فنی مورد نظر را در سطح علمی بالایی تحصیل کنید و مشکل درسی هم ندارید، توصیه می شود از طریق گروه ریاضی در دبیرستان، عمل کنید. یعنی با جدیت و حوصله همین رشته ریاضی را ادامه دهید.

      پاسخ سوم:
      در صورت روشن شدن مطلب اول، برای تغییر رشته براساس توضیحات زیر عمل نمایید:

      1-اگر بخواهید رشته فنی مورد نظر را از طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، باید از پایه دوم ریاضی به پایه سوم رشته مورد علاقه، تغییر رشته بدهید و برای این منظور باید درامتحان تغییر رشته شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نماید.
      برای توضیح بیشتر، متن آیین نامه هدایت تحصیلی به شرح زیر ارایه می گردد:
      ” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد . ”

      ۲- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور انجام می شود.

      ۳- توصیه اول ما این است که؛ امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(کامپیوتر) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

      ۴- توصیه دوم ما این است که؛ تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای آزمون آن آماده کنید.

      ۵- چون جدول دروس رشته های شاخه فنی و حرفه ای خیلی متنوع و زیاد است، لذا دورس تغییر رشته به رشته مورد علاقه در شاخه فنی حرفه ای را از دفترمشاوره مدرسه و یا واحد مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه خود دریافت کنید.

      ۶- اگر بخواهید رشته مورد علاقه را از طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و بعد از اتمام سال تحصیلی در پایه دوم، می توانید اقدام نمایید.

      7- رشته های فنی شاخه کار ودانش در سطح پایین تر علمی و سطح مهارتی بالاتری، قرار دارد.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      اگر منظور شما رشته های دانشگاهی است، رشته زبان وادبیات فارسی جزء گروه علوم انسانی است و هیچ ارتباطی با رشته های فنی ورودی از گروه ریاضی و یا رشته های فنی ورودی از دانشگاه فنی حرفه ای و یا علیم کاربردی ندارد. بنابراین در صورت علاقه بالا به این رشته و پی گیری تان، می توانید با داشتن مدرک دوره پیش دانشگاهی شاخه نظری( هرکدام از رشته های ریاضی ، تجربی، انسانی) مجددا در پذیرش دانشگاه سراسری، آزاد یا دانشگاه پیام نور شرکت کنید.

      در صورت نیاز به مشورت بیشتر، به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  13. salam agar man be kham az reshte tajrobi ke diplomesham daram va chon shart moadel shode va felan baraye dandon pezeshki amadegi nadaram va har sal be darsad emtahan nahae mikhahand ezafe konand va man ham dar sal 90 emtah dade am va agar be khaham dar sal 97 konkor bedaham baraye in ke betavanam moadel khod ra baraye dandanoezeshki va vorodi be daneshgah pezeshki agar beravam kol doros nagae 3 dabirestano be sorat davtalabe azad emtahan bedaham mishavad??
    doros pish daneshgahi chekar konam?lazemast baraye konkor?man daneshjo hastam va chon mikhaham darsaye daneshgaham ra be khanam mitavanam shahrovar mah emtahan bedaham?

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      همانطور به صورت تلفنی جواب شما مفصلا خدمتتان ارایه شد:
      *پاسخ اول:با قانونی که هم اکنون وجود دارد، تنهانمرات امتحان نهایی سال سوم(دیپلم نظام فعلی آموزش و پرورش) به عنوان سوابق تحصیلی برای کنکوردر نظر گرفته می شود. بنابراین شما نیازی به گذراندن دوره پیش دانشگاهی ندارید. شما در فرم ثبت نام برای کنکور، در ردیف های 9 تا 14 همچنین ردیف 33 تا 48 اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی دیپلم دوم خود(مثلا ریاضی را به جای دیپلم اول خود یعنی تجربی) بنویسید و نیز اطلاعات پیش دانشگاهی رشته قبلی(تجربی) خود را بنویسید.

      **پاسخ دوم: ثبت نام برای صورت داوطلب آزاد به طور رسمی فقط برای خرداد ماه میسر است و ما ثبت نام برای زمان های دیگری همچون شهریور ماه و جبرانی آن در دی ماه نداریم. اگر به دلیل درس های دانشگاه و… نمی توانید در خرداد ماه شرکت کنید، می توانید برای تجدیدی از فرصت شهریور و یا جبرانی از فرصت دی ماه استفاده کنید.
      »»» پیشنهاد مشخص ما برای پاسخ دوم این است که:
      -اولا؛ شما که در سال بعد(94) نمی خواهید در کنکور شرکت کنید، بنابراین با توجه نیاز شما به نمرات بالا برای جبران سوابق تحصیلی، برنامه گرفتن دیپلم دوم را یگذارید برای سال یعد و یا یکسال قبل از شرکت قطعی در کنکور، تا در این فاصله به طور قوی آمادگی لازم را پیدا کنید.
      – ثانیا؛ حتما برای کسب آمادگی کامل حتما در کلاس های درس و امتحانات متعدد آزمایشی شرکت کنید.
      – ثالثا؛ برای هریک از سه نوبتی که امکان شرکت در امتحانات نهایی وجود دارد(خرداد- شهریور – دی) درسهایی را امتحان بدهید که قویا آمادگی آن را دارید و در آزمون های آزمایشی آن سطح بالایی را کسب کرده باشید.

      ***پاسخ سوم: هر چند براساس آیین نامه سازمان سنجش، هر فردی اجازه دارد از طریق کنکور سراسری، دو بار در دانشگاه دولتی پذیرش شود. اما چند تفاوت را باید حتما مد نظر قرار دهید:
      تفاوت اول:اگرنوبت قبلی تحصیل شما در رشته مورد اشاره، در دانشگاه دولتی دوره روزانه(رایگان) بوده است، درصورت پذیرش مجدد، باید هزینه تحصیل در رشته مورد نظر را بر اساس تعرفه دوره های شبانه پرداخت نمایید. و اگرکه نوبت قبلی در دانشگاه های غیر دولتی( غیر رایگان و پولی) بوده است،شهریه پرداخت نمی کنید.( استناد ما به متن دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری، دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ می باشد که آمده است:
      ” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”
      البته این قانون اجازه دوبار پذیرش در دانشگاه، فقط مختص دانشگا های دولتی و شامل سایر دانشگاهها نمی شود.

      تفاوت دوم: تبصره 2- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه آموزشي پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمایند كه خدمات قانوني مقرر را تا تاريخ 31 /6/1393 يا30 /11/ 1393 به پايان برسانند. بديهي است اين قبيل از فارغ التحصيلان در صورت موفقیت به هنگام ثبت نام در رشته قبولي بايد گواهي پايان طرح نيروي انساني را ارائه نمايند.
      تبصره 3- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه هاي آموزشي غير پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمايند كه تعهدات و خدما ت قانوني را حداكثر تا 31/6/1393 انجام داده باشند.

      تفاوت سوم: اینکه بلافاصله در دانشگاه قبول شوید تا بتوانید از معافیت تحصیلی برای مساله سربازی پسران برخوردار باشید.

      ****پاسخ چهارم : اگر بخواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، باید خود را برای آزمون گروه تجربی آماده کنید! این آمادگی برای شما که تغییر مسیر تحصیلی دارید آسان نیست و تلاش و زحمت زیادی را می طلبد! بنابراین باید راه مناسب را برای این آمادگی پی گیری کنید! پیشنهاد ما این است که؛منابع و محتویات کنکور تجربی را در طول سال کارکنید. در هر صورت شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. برای کارباید یک آموزشگاه قوی و معتبری را شناسایی نموده و برای عمل به یکی ازراه های پیشنهادی، در کلاس های آن شرکت نمایید.

      *****ضمنا بخشی از پاسخ سوال شما در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و همچنین در پست ” پاسخ به سوالات اختصاصی ” و ” پاسخ به سوالات عمومی ” وجود دارد.
      با آرزوی توفیق برای شما
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  14. فاطمه نامداری

    سلام. من دیپلم معماری دارم . امسال شهریور باید کنکور بدم ولی از رشته ام خوشم نمیاد.اگه بخوام عکاسی بخونم و کنکور بدم باید چیکار کنم؟توروخدا زود جواب بدین وقتم کمه.خواهش مندم کامل توضیح بدین. ممنونم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- برای شرکت در کنکور رشته های فنی، یکی از شرایط آن ، هماهنگ و متناظر بودن نوع دیپلم با رشته انتخابی در دوره کاردانی است. یعنی برای شرکت در کنکور رشته عکاسی از طریق هنرستان، باید دیپلم شما هم عکاسی باشد.

      2- با داشتن دیپلم ، در هریک از رشته های شاخه فنی حرفه ای؛ دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های این شاخه وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را در شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه پی گیری نمود. یعنی با داشتن دیپلم فنی معماری ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش(عکاسی) اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

      3- مطلب مهمتر، لزوم این کار(تغییر رشته به رشته فنی دیگر)است. این مهم نیاز به به آگاهی بیشتری و تجزیه و تحلیل نتایج آن دارد که با جلسه مشاوره ی هدایت تحصیلی ، می توان به یک تصمیم قابل اعتمادی رسید.

      3- راه دیگر آن این است که از پایه سوم رشته فنی(معماری)به رشته هنر در دوره پیش دانشگاهی، تغییر رشته داده و برای شرکت در کنکور دانشگاه سراسری و آزاد، از این طریق اقدام کنید.

      ***توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، بخوانید و یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی جواب سوالات و ابهامات خود را جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  15. با سلام و خسته نباشید خدمت شما . من سال دوم تربیت بدنی هستم و میخواهم تغغیر رشته بدهم واز هنرستان به هنرستان برم ینی برم شاخه فنی .من میخواهم سال دوم را از اول بخوانم یا راه دیگری است؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. برای همین توصیه می شود برای تصمیم گیری درست از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

      ثانیا ؛ در نظام فعلی؛ به طور معمول امکان تکرار پایه وجود ندارد. مگر برای جبران سوابق تحصیلی که آن هم شرایط خود را دارد از جمله شرط سنی و از دست دادن شرط ادامه تحصیل در مدارس روزانه . بنابراین به خصوص در دوره روزانه که اصلا امکان تکرار پایه وجود ندارد.

      ثالثا ؛ شما می توانید ازدر پایه دوم هنرستان( رشته فعلی تان تربیت بدنی) شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش به پایه سوم هنرستان (درهر کدام از شاخه های فنی حرفه ای و یا کا ودانش) برای رشته مورد نظرتان تغییر رشته بدهید.
      *** برای این کارباید:

      1- طبق ماده 4-112 آیین نامه هدایت تحصیلی، باید در خواست خود را دو هفته قبل از امتحانات تغییر رشته، به مدرسه( مشاور هنرستان خود) تحویل نمایید.

      2- طبق ماده 4-112آیین نامه، می توانید درخرداد یا شهریور در امتحان تغییر رشته شرکت کنید. بنابراین اگر در خرداد آمادگی شرکت در امتحان تغییر رشته را دارید باید قبل از آن با مراجعه به دفتر مدرسه( مشاور و…) اقدام کنید و در صورتی که بخواهید در شهریور ماه امتحان دهید، تابستان ف رصت داردی تا اقدامات لازم را انجام داده و حود را برای امتحان آن آماده کنید. البته طبق تذکر ماده 4-112 دانش آموز می تواند از حدّاکثر دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دوم، برای امتحان تغییر رشته استفاده کنید.

      3- لازم به یادآوری است که معمولا به دلیل نیاز به آمادگی برای امتحان تغییر رشته و همچنین با توجه امتحانات خرداد ماه، مدارس امتحانات تغییر رشته رادرشهریور ماه برگزار می کنند.

      4-براساس ماده 2-112آیین نامه، شما باید در تمام امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه نمره قبولی را کسب نمایید.

      5- براساس ماده3-112، تغییر رشته به شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

      6- طبق توضیحات همین آیین نامه؛ به شرطی با تغییر رشته و ادامه تحصیل در رشته مورد نظر درهنرستان های شاخه فنی و حرفه ای و یا کار ودانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش موافقت می شود که ظرفیت پذیرش وجود داشته باشد.
      ———————————————————————————————————-
      ” متن آیین نامه هدایت تحصیلی برای تغییر رشته به رشته های شاخه فنی حرفه ای( ماده2-112 و 3-112 از صفحه 618 کتاب مجموعه مصوبات شرای عالی آموزش و پرورش چاپ 1385 دبیرخانه شورا):
      ماده2-112: تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .
      ماده3-112: تغییر شاخه یا رشته از سایر شاخه ها و رشته ها به رشته های مهارتی شاخه کاردانش بلامانع است و در مواردی که دانش آموز بخواهد در واحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های مهارتی موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه نیز الزامی است .
      ماده4-112: زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .
      تذکر ـ دانش آموز متقاضی تغییر رشته می تواند درسهای امتحان تغییر رشته را حدّاکثر در دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دوم امتحان دهد .
      ماده5-112: شرکت دانش آموز در امتحان درسهای تغییر رشته همراه با امتحان درسهای پایه دوم رشتۀ اولیّۀ وی بلامانع است . نمره درسهای امتحان تغییر رشته همانند درسهای غیر حضوری محاسبه می شود و چنانچه دانش آموز در امتحان کلّیّه درسهای تغییر رشته نمره قبولی کسب کند و تغییر رشته دهد نمرات درسهای مذکور از وی پذیرفته می شود و صرفاً در معدّل کلّ دانش آموز در رشته جدید منظور خواهد شد .
      ماده6-112: هزینه امتحان درسهای تغییر رشته معادل با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموز دریافت می شود .
      ماده7-112: درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
      تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.

      امیداست با مطالعه دقیق جوابیه ما، به نتیجه بهتری برسید.
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  16. با سلام من سوم تجربی هستم و از اول علاقه ای به این رشته نداشتم . بنده به هنر و سینما علاقه دارم . چگونه میشود پیش دانشگاهی به هنر تغییررشته بدهم منظور اینکه کنکوره هنر بدهم. نه تجربی لطفا هر راهی است به بنده بگویید . با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- سوال شما تکراری است و چندبار جواب سوال شما به تفصیل در ” همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید” و در پست ” پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” پاسخ داده ایم. لطفا آن ها را بخوانید.
      2- با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، در صورت ابهام و سوال مجدد، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.
      با تشکر
      سلامت و موفق باشید.

  17. سلام خسته نباشید وقتتون بخیر 🙂
    این مشاور مدرسه ی ما هر سوالی میپرسم بلد نیس جواب بده…
    من الان سوم تجربیم واز رشته ی تجربی و دروسش ب شدت نفرت دارم و بنا ب دلایلی اومدم تجربی
    علاقه ی زیادی ب دروس رشته ی انسانی دارم .
    در حقیقت میخوام کنکور انسانی شرکت کنم
    لازمه که حتما امسال تغییر رشته بدم ؟ یعنی تو ازمون های مرداد شرکت کنم ؟؟
    و این ک مثلا میشه من تغییر رشته ندم ولی پیش دانشگاهیمو برم سرکلاس انسانی بشینم و کنکور انسانی بدم ؟ 😐
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بخش اول پاسخ :
      برای شرکت در کنکور سراسری، چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ملاک نیست، با قانون موجود فعلی(آیین نامه سازمان سنجش) شما می توانید با دیپلم تجربی و یا پیش دانشگاهی تجربی در گروه آزمایشی غیر متناظر با نوع دیپلم و پیش دانشگاهی در کنکور شرکت کنید. اما چند نکته را در نظر داشته باشید:

      1- برای تغییررشته ها(دیپلم غیر متناظر با گروه آزمایشی ) تاثیر سوابق تحصیلی کمتر از حد تعیین شده (فعلا برای کنکور 93 یعنی25 درصد) است.

      2- برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه( یعنی برای شرکت رسمی در کلاس درس رشته مورد نظر) حتما باید در امتحان تغییر رشته شرکت کنید. و راهی غیراز این وجود ندارد!!!؟؟؟

      3- اگر امتحان تغییر رشته ندهید، پس باید دوره پیش دانشگاهی را در رشته تجربی بخوانید در حالی که می خواهید در کنکور گروه انسانی شرکت کنید. این روش، کار شما را بیشتر به زحمت انداخته و برنامه درسی شما خیلی دشوار می شود. شاید برخی مدارس به شما اجازه دهند که به صورت مستمع الآزاد از کلاس رشته انسانی استفاده کنید، اما این کار به این معناست که باید همزمان در دوره پیش دانشگاهی دور رشته تجربی و انسانی را با هم بخونید. رشته تجربی برای نیاز به مدرک آن و رشته انسانی به منظور شرکت در آزمون کنکور. خوب معلوم است که این کار نسبت به امتحان تغییر رشته خیلی مشکل بوده و شما را از هدف تان دور می کند. پس انتخاب این روش عاقلانه نیست

      4- به هرصورت اگر شما بخواهید در گروه انسانی شرکت کنید، باید پایه خود را برای در درس های اختصاصی آن مثل ادبیات و عربی، قوی نمایید. پس امتحان تغییر رشته فرصتی است که برنامه تقویت پایه خود را عملی سازید.

      5- اگر هدف شما از تغییر رشته آسان کردن رشته تحصیلی و به نوعی فرار از درس است، بعید است به نتیجه بالایی برسید. لذا باید حتما با داشتن یک ایده به خصوص ایده شغلی، دست به این تغییر بزنید. چرا که این تغییر، تغییر در سرنوشت زندگی شماست. بنابراین حتما ابتدا اطلاعات خود را کامل و هدف خود روشن نموده سپس تغییر رشته بدهید. برای این کار باید از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

      *** با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، بخوانید، یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” جستجو نموده و یا در صورت ابهام و سوال مجدد، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.
      با آزروی سلامتی و موفقیت برای شما

  18. salam man term 2shimi mahz hastam va moadel nahem 14/76shode sal90.mikham sal 96dobare konor bedam va hala chikar konam ba in moadel??
    man dandon pezeshki ya darosazi dost daram khaheshan rahnamaem konid felan nemitonam konkor bedam chon ham dars daneshgah daram va ham kar mikonam

  19. سلام
    باعرض خسته نباشید من درسال سوم هنرستان فنی وحرفه ای در رشته ی کامپیوتر مشغول به تحصیل هستم میخواستم بدونم برای تغییر رشته به تجربی باید چه اقداماتی انجام بدم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- اگر هدف شما کنکور گروه آزمایشی تجربی است، با داشتن دیپلم فنی رشته کامپیوتر، می توانید دوره پیش دانشگاهی را در رشته تجربی ادامه تحصیل دهید.

      2- برای این کار بایدامتحان تغییر رشته بدهید. درس های تغییر رشته از پایه سوم شاخه فنی حرفه ای به رشته تجربی شامل دو درس زیست شناسی 1 و زیست شناسی 2 می باشد.

      3-باید حداقل نمره ۱۰ را در درس های امتحان تغییر رشته کسب نمایید.

      4- امتحان تغییر رشته فقط یک بار در سال و زمان آن در تابستان است.

      5- زمان اقدام برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در تیر ماه خواهدبود. از دفتر مدرسه خود یک معرفی نامه عکس دار مخصوص تغییر رشته دوره پیش دانشگاه را دریافت و برای ثبت نام، تحویل حوزه امتحانی تغییر رشته ( مشخص شده توسط اداره آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل) نمایید.

      6- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم فنی رشته کاکپیوتر و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

      7- توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، بخوانید و یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی جواب سوالات و ابهامات خود را جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      نکته اول: بله؛ باید تغییر رشته بدهید. در واقع موضوع شما تغییر رشته از پایه دوم دبیرستان،(رشته تجربی ) به پایه سوم شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش (رشته هنر موسیقی)است. بنابراین باید شرایط تغییر رشته از پایه دوم شاخه نظری به پایه سوم شاخه فنی (گروه هنر) را پی گیری کنید.

      نکته دوم: جزئیات پاسخ شما در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و همچنین در پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ما موجود است. برای نمونه پاسخ های زیر را با دقت بخوانید:

      1- براساس متن آیین نامه هدایت تحصیلی،اگر بخواهید رشته مورد نظر رااز طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، اولا باید ظرفیت پذیرش دررشته موردنظر وجود داشته باشد و ثانیا بایدامتحان تغییر رشته بدهید.

      2- براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و…، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .)

      3- درس های امتحان تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های رشته جدید پذیرفته می شود.

      4- بعد از قبولی در امتحان تغییر رشته، واحد های مشترک بین پایه دوم دو رشته قبلی و جدید، پذیرفته شده و واحد های اختصاصی به جا مانده از رشته جدید راباید تا پایان شهریور پایه سوم، با نمره قبولی به اتمام برسانید.

      5-اگر بخواهید رشته موردنظر( یکی از رشته های هنری ) رااز طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.در این روش فقط درس های پایه د وم شما با درس های رشته کامپیوتر کارودانش(مثل شاخه فنی حرفه ای) تطبیق داده می شود.

      6-مهمتراینکه؛ باید برای امتحانات تغییر رشته ـ که چندان هم آسان نیست ـ خود را آماده کنید. برای این آمادگی باید از هم اکنون در کلاس دروس تغییررشته به طور فعال شرکت نمایید.(مثل کلاس های یک آموزشگاه قوی و یا..) بنابراین؛ فکر نکنید که در فرصت کوتاه تابستان امکان آماده کردن خود را برای امتحان تغییر رشته را دارید.

      7- چون رشته های فنی حرفه ای، از جمله رشته های گروه هنر متنوع است، هر کدام از هنرستان های هنر، تمام رشته ها را ندارند. بنابراین باید برای شناسایی هنرستانی که رشته مورد نظر شما را دارد، از طریق واحد فنی حرفه ای اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود اقدام نمایید. برای نمونه می توانید رشته موسیقی را از هنرستان صدا وسیما و یا هنرستان های سوره پرسو جو نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

  20. سلام
    ممنونم از سایت خوبتون…

    من میخواستم کنکور تجربی شرکت کنم واسه انتخاب رشته طبق علاقه میخواستم دندانپزشکی بخونم

    بازار کارش و … یه توضیحاتی میخواستم.
    بانهایت تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      پاسخ شما به ایمیل تان ارسال گردیده است.
      با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، در صورت ابهام و سوال مجدد، لطفا؛ تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.
      با آرزوی موفقیت برای شما

  21. ایلگار کیانی

    سلام
    من الان سال سوم تجربی هستم میخوام به معماری تغییر رشته بدم
    میخواستم بدونم از دروس سال دوم معماری چه درس هایی رو باید امتحان بدم؟
    و اینکه باید شهریور امتحان بدم یا خردادم میشه؟
    اصلا میشه من سال دوم رو امتحان بدم و سال ایینده سوم رو بخونم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      هر چند جواب سوالات شما در ” همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید” و در پست ” پاسخ به سوالات ” موجود است، در عین حال جواب شما مجددا ارایه می گردد.

      *پاسخ سوال اول شما(من الان سال سوم تجربی هستم میخوام به معماری تغییر رشته بدم و…):
      رشته مورد اشاره شما در دوره متوسطه جزء شاخه فنی حرفه ای است که پایه سوم ( بادیپلم) به اتمام می رسد و سال چهارم و پیش دانشگاهی ندارد. و چون بعد از اتمام پایه سوم در هریک از شاخه ها (حتی فنی حرفه ای) دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های ” شاخه فنی حرفه ای ” وجود ندارد، پس تغییر رشته ازپایه سوم (رشته تجربی) به رشته مورد نظر(معماری) وجود ندارد.
      »»» راه حل این است که:
      در صورت علاقه به رشته های فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را در شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه پی گیری نمود. یعنی با داشتن دیپلم ریاضی، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درسه ای مشترک بین رشته یاضی و کار ودانش شما مرود قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن را (درس های مهارتی) امتحان داده تکمیل می کنید.

      **پاسخ سوال دوم شما(اصلا میشه من سال دوم رو امتحان بدم و سال ایینده سوم رو بخونم؟):
      در نظام فعلی متوسطه چهارساله، چیزی به عنوان تکرار پایه نداریم. جتی در پایه اول دبیرستان که بین تمام رشته یکسان و عمومی است و قبلا مردودی داشت، هم اکنون مردودی آن برداشته شده و تنها واحد هایی که دانش آموز نمره نیاورده امتحان می دهد.
      *** با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، در صورت سوال مجدد، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید
      با تشکر
      سلامت و موفق باشید.

  22. سلام من دانش آموز پایه دوم کامپیوتر هستم. خیلی به رشته انسانی علاقه مندم و حتما میخوام تغییر رشته بدم. میخواستم بپرسم برای تغییر رشته به انسانی از فنی حتما باید تکرار پایه بشه؟ ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- در نظام فعلی متوسطه چهارساله، چیزی به عنوان تکرار پایه نداریم. جتی در پایه اول دبیرستان که بین تمام رشته یکسان و عمومی است و قبلا مردودی داشت، هم اکنون مردودی آن برداشته شده و تنها واحد هایی که دانش آموز نمره نیاورده امتحان می دهد.

      2- مورد شما تغییر رشته از پایه دوم شاخه فنی به پایه سوم شاخه نظری است.

      3- بعد از قبولی در امتحان تغییر رشته، واحد های مشترک بین پایه دوم دو رشته قبلی و جدید، پذیرفته شده و واحد های اختصاصی به جا مانده از رشته جدید راباید تا پایان شهریور پایه سوم، با نمره قبولی به اتمنام برسانید.

      *** جزئیات بیشتر و شرایط تغییررشته را به تفصیل در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و همچنین در پست “پاسخ به سوالات عمومی” و پست “پاسخ به سوالا ت اختصاصی ” ذکر شده است . آن های را با دقت بخوانید و اگر سوال و ابهامی داشتید، به جای سوال کتبی، از طریق تماس تلفنی پرس و جو نمایید.( نحوه تماس ر نوار مشکی بالای سایت)
      سلامت و موفق باشید.

  23. سلام
    ممنونم از سایت خوبتون…

    من میخواستم کنکور تجربی شرکت کنم واسه انتخاب رشته طبق علاقه میخواستم دندانپزشکی بخونم

    بازار کارش و … یه توضیحاتی میخواستم.
    بانهایت تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.
      در عین برای نمونه جند نکته کـــــلی را ذکر می کنیم:
      1- بازار کار رشته دندان پزشکی در حال حاضر خوب است اما شرایط چند سال دیگر قابل پیش بینی دقیق نیست چون ممکن است به دلیل فار غ التحصیلان فراوان، این رشته اشباع گردد.
      2-اگر کسی بخواهد پیشرفت قابل قبولی دررشته دندان پزشکی داشته باشد، نیازمند سرمایه اولیه است.
      3-از لحاظ سطح تحصیلات علمی و تخصصی، رشته دندان پزشکی نسبت پزشکی و داور سازی، در رده سختی کمتری دارد.
      4- از نظر زمانی نسبت سایر گرایش های علوم پزشکی زودتر به نتیجه می رسد.

      *** می توانید از طریق جستجو در اینتر نت به برخی از پاسخ خود برسید. برای نمونه مورد زیر:
      1-آینده شغلی ، بازار کار، درآمد:
      امروزه در کشور ایران نزدیک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه ۱۸ دانشکده دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربیت می‌کنند. حال سوال اینجاست که آیا برای این تعداد فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی فرصت‌های کاری وجود دارد؟
      امروزه در کشور ایران فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ایران است است. یعنی خوشبختانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. در نتیجه مردم کمتر به پزشکان و دندانپزشکان مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستانهای کشور، ایران هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. یعنی در حالی که در بعضی از نقاط کشور به ازای هر ۲ هزار نفر یک دندانپزشک داریم، در نقاط محروم کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد.

      2-افزایش تعداد دندانپزشک و بیکاری دندانپزشکان جوان :
      افزایش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های جوامع علمی خارج از ایران ، در سال ۲۰۳۰ میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌ای خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می‌کند.

      3-وضعیت نیاز کشور ایران به این رشته در حال حاضر :
      اگرچه اهمیت رشته دندان‌پزشکی در شهرهای بزرگ و متوسط تا حدود زیادی روشن است، اما متاسفانه هنوز این رشته نتوانسته است ارزش والای خود را در شهرهای کوچک و روستاها، آن‌چنان که باید نشان دهد. گرایش روزافزون داوطلبان به این رشته و مراجعه رو به افزایش شهروندان به شاغلان این حرفه ، می‌تواند اهمیت قابل ملاحظه و نیاز به متخصصان را در این رشته ، حتی در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی به وضوح نشان دهد.

      4-دشواری‌ها و مشکلات تحصیل در این رشته :
      دندانپزشکی حرفه‌ای است که با کارهای عملی بر روی بیمار همراه است، بنابراین امکان انتقال بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت یا ایدز از بیمار به پزشک بسیار زیاد است و دندانپزشکان باید همواره به اصول کنترل عفونت توجه داشته باشند چون یک کوتاهی یا اشتباه می‌تواند برای آنها عواقب ناخوشایندی داشته باشد. همچنین یک دندانپزشک باید بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد.
      – همچنین دیسک کمر از عوارض مهم شغلی رشته دندان پزشکی است.

      امید است به بخشی از جواب رسیده باشید.
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام

      پاسخ اول: امکان شرکت در کنکورسراسری برای رشته مورد علاقه با مدرک کارشناسی برای شما وجود دارد .
      استناد ما به مطلب زیر است ؛
      اولا؛براساس آیین نامه سازمان سنجش، هر فردی اجازه دارد دو بار در دانشگاه دولتی پذیرش شود.

      ثانیا؛وقتی کسی با مدرک کاردانی می تواند در کنکور سراسری و یا دانشگاه آزاد شرکت کند، قطعا مدرک لیسانس اولاتراست.( ماخذ: بخش مقدمه دفترچه شماره ۱،ذیل نکات مهم دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت در آزمون سراسری سال ۹3 و همچنین بخش شرایط اختصاصی در صفحه 4 دفترچه راهنمای ثبت نام دوره کارشناسی پیوسته بدون آزمون نیمسال دوم 93-92 دانشگاه آزاد)

      ****و اما چند تفاوت را باید حتما مد نظر قرار دهید:

      تفاوت اول:اگرنوبت قبلی تحصیل شما در رشته مورد اشاره، در دانشگاه دولتی دوره روزانه(رایگان) بوده است، درصورت پذیرش مجدد، باید هزینه تحصیل در رشته مورد نظر را بر اساس تعرفه دوره های شبانه پرداخت نمایید. و اگرکه نوبت قبلی در دانشگاه های غیر دولتی( غیر رایگان و پولی) بوده است،شهریه پرداخت نمی کنید.( استناد ما به متن دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری، دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ می باشد که آمده است:
      ” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”
      البته این قانون اجازه دوبار پذیرش در دانشگاه، فقط مختص دانشگا های دولتی و شامل سایر دانشگاهها نمی شود.

      تفاوت دوم: تبصره 2- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه آموزشي پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمایند كه خدمات قانوني مقرر را تا تاريخ 31 /6/1393 يا30 /11/ 1393 به پايان برسانند. بديهي است اين قبيل از فارغ التحصيلان در صورت موفقیت به هنگام ثبت نام در رشته قبولي بايد گواهي پايان طرح نيروي انساني را ارائه نمايند.

      تبصره 3- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه هاي آموزشي غير پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمايند كه تعهدات و خدما ت قانوني را حداكثر تا 31/6/1393 انجام داده باشند.

      تفاوت سوم: اینکه بلافاصله در دانشگاه قبول شوید تا بتوانید از معافیت تحصیلی برای مساله سربازی پسران برخوردار باشید.

      پاسخ دوم: اگر بخواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، باید خود را برای آزمون گروه تجربی آماده کنید! این آمادگی برای شما که تغییر مسیر تحصیلی دارید آسان نیست و تلاش و زحمت زیادی را می طلبد! بنابراین باید راه مناسب را برای این آمادگی پی گیری کنید! پیشنهاد ما این است که؛منابع و محتویات کنکور تجربی را در طول سال کارکنید. در هر صورت شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. برای کارباید یک آموزشگاه قوی و معتبری را شناسایی نموده و برای عمل به یکی ازراه های پیشنهادی، در کلاس های آن شرکت نمایید.

      ضمنا بخشی از پاسخ سوال شما در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و همچنین در پست پاسه به سوالات اختصاصی و پاسخ به سوالات عمومی وجود دارد از جمله:

      پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۷۷): با داشتن کاردانی کامپیوتر،چگونه می توان در رشته مورد علاقه خود (پزشکی) ادامه تحصیل داد؟(دوسوال و چند پاسخ)

      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۸۴) : اینجانب دانشجوی ترم۳رشته کاردانی کامپیوتر هستم ، که ترم بعد درسم تمام می شود .بنده قصد تغییررشته به پزشکی را دارم! باید چکار کنم؟

      ان شاء الله جواب لازم را بدست آورده باشید.
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  24. باسلام و عرض خسته نباشيد .من سوم رياضي هستم و قصد تغيير رشته به چهارم تجربي را دارم .با توجه به اهميت امتحان نهايي در كنكور 94 ،نمره دروس هندسه ،حسابان وجبر واحتمال چگونه در كنكور محاسبه مي شود؟
    سوال 2: با توجه به اين كه من ديپلم رياضي را دارم و چهارم تجربي را خوانده و كنكور داده ام و نتيجه ي خوبي نگرفتم آيا مي توانم در كنكور رشته رياضي شركت كنم و براي تحصيل در رشته مهندسي به دانشگاه آزاد نروم؟ با تشكر سال خوبي را برايتان آرزومندم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      پاسخ سوال اول:
      – برای کنکورگروه ریاضی(با دیپلم ریاضی) از سه درس جبرواحتمال،حسابان، هندسه، یک میانگین وزنی می گیرند وآن را به عنوان سوابق تحصیلی درس به درس ، محاسبه خواهند نمود.
      – برای کنکور گروه تجربی (با دیپلم ریاضی) درس حسابان را به جای درس ریاضی رشته تجربی محاسبه می کنند.
      *** سوال شماره 60 عمومی و متداول را به دقت بخوانید و در پایین توضیحات این صفحه جدول تاثیر سوابق تحصیلی را برای تمام رشته و گروه های آزمایشی دانود نمایید.
      پاسخ سوال دوم:
      *سوال دوم شما مبهم است، چند پاسخ زیر را بخوانید ، اگر جواب لازم را نگرفتید، از طریق تماس تلفنی بپرسید:
      – نوع مدرک دیپلم (یعنی نوع رشته ) برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی ملاک نیست و شما می توانید با دیپلم ریا1ی در هریک از گروه های آزمایشی شرکت کنید.
      – برای شرکت دوباره در کنکور باید به سایر شرایط وضوابط آن توجه نمایید از جمله بحث نظام وظیفه برای پسران. همچنین در صورت قبولی و تحصیل در دانشگاه آزاد قطعا باید از ادامه تحصیل ، انصراف دهید.
      *** قوانین مربوط به انصراف را با دقت بخوانید

      – اگر شما در کنکور تجربی شرکت کرده باشید، نمی توانید رشته های مهندسی را از گروه ریاضی انتخاب کنید.
      – قبولی ویا تحصیل در دانشگاه آزاد ، جزء دوبار پذیرش مجاز در دانشگاه سراسری( دولتی) قرار نمی گیرید.
      – از لحاظ سطح علمی وامکان کاریابی، تحصیل دردانشگاه آزاد در برخی رشته ها تفاوت چندانی با دانشگاه های دولتی ندارد. لذا اگر مشکل مالی برای تحصیل در دانشگاه آزاد ندارید، بررسی دقیق تری داشته باشید که آیا یکسال دیگرپشت کنکور بمانید و برای شرکت در گروه ریاضی درس بخوانید بهتر است ، و یادر دانشگاه آزاد ادامه تحصیل بدهید.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      *** پاسخ این سوال در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح نمود ه اید وجود دارد!!! همچنین در پست پاسخ به سوالات بیان شده است. چند پاسخ به شماارایه شده و مابقی توضیحات را درپاسخ به دیگر کاربران بخوانید!

      راه اول) تغییررشته از پایه دوم به پایه پایه سوم:
      دراین حالت تغییراز پایه دوم رشته ریاضی ازشاخه نظری به پایه سوم یکی ازرشته های هنر در شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش خواهد بود.
      توضیح بیشتر:
      1- در صورت انتخاب این حالت، می توانید بعد از امتحانات خرداد سال تحصیلی جاری، درخواست خود را به دفتر مدرسه(مشاور و…) ارایه کرده و برای شرکت در امتحان تغییر رشته اقدام نمایید.

      2- براساس متن آیین نامه هدایت تحصیلی،اگر بخواهید رشته مورد نظر رااز طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، اولا باید ظرفیت پذیرش دررشته موردنظر وجود داشته باشد و ثانیا بایدامتحان تغییر رشته بدهید.

      3-براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و…، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .)

      4- درس های امتحان تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های رشته جدید پذیرفته می شود.

      5- بعد از قبولی در امتحان تغییر رشته، واحد های مشترک بین پایه دوم دو رشته قبلی و جدید، پذیرفته شده و واحد های اختصاصی به جا مانده از رشته جدید راباید تا پایان شهریور پایه سوم، با نمره قبولی به اتمام برسانید.

      6-اگر بخواهید رشته موردنظر( یکی از رشته های هنری ) رااز طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.در این روش فقط درس های پایه د وم شما با درس های رشته کامپیوتر کارودانش(مثل شاخه فنی حرفه ای) تطبیق داده می شود.

      7-مهمتراینکه؛ باید برای امتحانات تغییر رشته ـ که چندان هم آسان نیست ـ خود را آماده کنید. برای این آمادگی باید از هم اکنون در کلاس دروس تغییررشته به طور فعال شرکت نمایید.(مثل کلاس های یک آموزشگاه قوی و یا..) بنابراین؛ فکر نکنید که در فرصت کوتاه تابستان امکان آماده کردن خود را برای امتحان تغییر رشته را دارید.

      راه دوم) تغییررشته از پایه پایه سوم رشته ریاضی به پایه پیش دانشگاهی در رشته هنر :
      1-برای تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر باید چهار درس (طراحی ۱ – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنرهای تجسمی ) امتحان دهید.

      2– امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی فقط یکبار و در تابستان انجام می شود.

      3-شکل امتحان تغییر رشته به صورت نهایی و در حوزه امتحانی برگزار می شود.

      4-مکان مراجعه ثبت نام برای امتحان تغییر رشته: حوزه امتحانی مشخص شده از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه شماخواهدبود.

      5- زمان پی گیری برای ثبت نام امتحان تغییر رشته پایان خرداد ماه خواهد بود.

      6- در پایان خرداد باید یک معرفی نامه عکس دار مخصوص تغییررشته را ازدفترمدرسه خود(اموردفتری و یا دفترمشاوره) برای تحویل به حوزه امتحانی تغییر رشته، دریافت نمایید

      7- شرط قبولی : حداقل نمره قبولی در تمامی دروس تغییر رشته ۱۰ می باشد. حتی اگر کسی دریک درس نمره کمتر ۱۰( مثلا ۹/۷۵ – صدم) هم بگیرد، اجازه و امکان تغییررشته نخواهد بود.

      8- برای اینکه برای کنکور آمادگی لازم را پیدا کنید، باید درس های تخصصی گروه هنر را در طول دبیرستان کار کنید. برای این کار بهتراست که به در کلاس های یکی آموزشگاههای تخصصی هنر که برای کنکور هنر به طور قوی کارمی کنند.

      ***توضیحات اضافه تر مورد نیاز رادر پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” پی گیری نمایید:
      »»» جستجو در پاسخ به سوالات اختصاصی:
      پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳4): توضیح در مورد سوالات آزمون تغییر رشته هنر برای درس طراحی ۱ و آزمون عملی آن؟
      پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره 80) : برای تغییر رشته به هنر پیش دانشگاهی ، درس طراحی 1 جزء امتحان تغییر رشته است یا طراحی 2؟
      پاسخ سوال (اختصاصی- شماره 83) : علاقه مند به رشته های هنری موسیقی، سینما و تلویزیون هستم با وجود تحصیل در سوم رشته تجربی شرایط موفقیت در این رشته برای کنکور چیست؟

      »»» جستجو در پاسخ به سوالات عمومی :
      پاسخ سوال(عمومی- شماره ۹):امکان تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر
      پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۳) : چگونه خود را برای امتحان تغییر رشته هنر آماده کنیم؟
      پاسخ سوال(عمومی شماره 21): آیاامتحان تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی کشوری است یا داخلی مدرسه؟
      پاسخ سوال(عمومی شماره ۲2): راه کارهای موجود برای ادامه تحصیل در یکی از رشته های هنری، با وجود تحصیلات دبیرستانی در رشته های نظری؟
      پاسخ سوال( عمومی شماره 44 ) : نمونه سوال درس طراحی 1 برای امتحان تغییررشته به رشته هنر پیش دانشگاهی.

      ***در صورت ابهام و سوال مجدد، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  25. با سلام
    من الآن در حال تحصیل در رشته ریاضی فیزیک سال سوم هستم اما تصمیم به تغیر رشته از ریاضی فیزیک به حسابداری(فنی حرفه ای) هستم با نوجه به این که بعد از ایام عید امتحانات نهایی شروع می شود می خواستم ببینم قبل از خرداد امکان تغیر رشته من هست یا نه؟اگر هست باید چه درس هایی را امتحان بدم و چه کار کنم؟اگر هم نیست از کی باید اقدام کنم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      سوالات شما در چهار پاسخ عمده قرار دارد:
      1- با شروع سال تحصیلی امکان تغییر رشته وجود ندارد. زمان تغییر ازپایه دوم به سوم در خرداد یا شهریور و از پایه سوم به پیش دانشگاهی، در تابستان(یامرداد و یا شهریور) خواهد بود.

      2- تغییر رشته از پایه سوم به پایه سوم وجود ندارد.

      3- بعد از اتمام پایه سوم در هریک از شاخه ها(حتی فنی حرفه ای) ، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به رشته های فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را در شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه پی گیری نمود. یعنی با داشتن دیپلم ریاضی، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش اخذ می کنید. برای این کار نایزی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفده کنید و درسه ای مشترک بین رشته یاضی و کار ودانش شما مرود قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن را (درس های مهارتی) امتحان داده تکمیل می کنید.

      4- اگر واقعا به رشته حسابداری علاقه دارید و بر تغییر مسیر تحصیلی خود، آگاهی و تسط کامل داشته و این اقدام برای فرار از درس های سنگین رشته ریاضی نیست، می توانید رشته حسابداری را از طریق شاخه نظری ( رشته ریاضی و یا علوم انسانی) پی گیری کنید. یعنی پیش دانشگاهی را در یکی از این رشته ها بخوانید و برای کنکور آن خود را آماده نمایید. یکی از تفاوت های پی گیری از این طریق، تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته است در حالی که تحصیل از طریق شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش،ناپیوسته خواهد بود، یعنی؛ ابتداء در مقطع کاردانی میسر است و سپس با گزینش مجدد از کاردانی به کارشناسی! و این به این معنا ست که زمان تحصیل طولانی خواهد بود. همچنین تفاوت های دیگری را نیز برای شغل یابی و… در برخواهد داشت.

      5- به نظر ما برای دست یابی به یک نتیجه روشن و تصمیم گیری مطمئن، شما نیازمند اطلاعات جزئی تری هستید. برای این مهم باید از شیوه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی بهره بجویید.

      توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، بخوانید و یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی جواب سوالات و ابهامات خود را جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)ویا تلفن خود را به ایمیل مرکز مشاوره به آدرس(moshavere.danesh@gmail.com)ارسال نمایید تا با شما تماس بگیریم.
      سلامت وموفق باشید.

  26. باسلام وخسته نباشید
    من لیسانس حسابداری دارم وحالا میخام دانشگاه آزاد رشته پرستاری بخونم..فقط آزاد میخام شرکت کنم..دیپلم کار ودانش دارم…از دانشگاه ازاد مربوطه پرسیدم گفتن باید مدرک پیش تجربی رو بگیرم در صورتی که تو جواب به سوالات مشابه که دوستان پرسیده بودن شما فرمودین که مدرک کاردانی معادل پیش میشه…میشه راهنماییم کنیین…اخه دانشگاه میگه باید پیش دانشگاهی تجربی رو بگیری…لطفا راهنماییم کنین..

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      نکته اول) نحوه پذیرش دانشگاه آزاد با مطابق دانشگاهی سراسری هماهنگ با آن خواهد بود:
      طبق اعلام سازمان سنجش، با توجه به تجمیع آزمون دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری، قاعدتا، دانشگاه آزاد نیز از آیین نامه آزمون و پذیرش کنکور سراسری پیروی خواهد کرد.
      *استناد ما به متن مربوط به این موضوع از صفحه 1 دفترچه راهنمای کنکور 93 ذیل عنوان بند1 نکات مهم می باشد:
      ” براساس اولين مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجومورخ 1392/9/6 ثبت نام و پذيرش رشته محل هاي آزموني دانشگاه آزاد اسلامي برای سال تحصیلی 94-93 از طريق سازمان سنجش آموزش كشور انجام خواهد گرفت دانشگاه آزاد اسلا مي براي اين سال تحصيلي ثبت نام و آزمون مجزايي نخواهد داشت. لذا داوطلبان علاقه مند به تحصيل در رشته هاي دانشگاه آزاد اسلامي، لازم است درآزمون سراسري سال 1393 ثبت نام و در تاريخ مقرر در آزمون شركت نمايند. ”

      نکته دوم) نوع رشته دیپلم و یا پیش دانشگاهی مهم و تعیین کننده نیست:
      استناد اول ما به متن مربوط به این موضوع از صفحه 16 دفترچه راهنمای کنکور 93 ذیل عنوان توضیحات مهم دیگر، می باشد:
      “هر داوطلب مي تواند بدون توجه به نوع ديپلم نظام قديم آموزش متوسطه و يا نو ع گواهينامه دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه و تنها بر اساس ميزان علاقه مندي خود به رشته هاي تحصيلي ، منحصراً در يكي از پنج گروه آزمايشي 1 (علو م رياضي و فني) ، 2 (علوم تجربي ) ، 3 (علوم انساني) ، 4 هنر و يا 5 (زبان هاي خارجي) ثبت نام و در آزمو ن مربوط برابر ضوابط شركت نمايد.”

      استناد دوم ما برای این موضوع برمی گردد به تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها! یعنی وقتی تاثیرسوابق تحصیلی با مدرک غیر متناظر با نوع گروه آزمایشی شرکت کننده ، کمتر از 25 درصد اعلام شده، پس مدارک آن را مورد قبول قرار می دهند.

      نکته سوم) مدرک دوره کاردانی معادل دوره پیش دانشگاهی مورد قبول است:
      *استناد اول ما به متن مربوط به این موضوع از صفحه 1 دفترچه راهنمای کنکور 93 ذیل عنوان بند2 نکات مهم می باشد:
      ” دارا بودن مدرك پيش دانشگاهي و يا اخذ مدرك پيش دانشگاهي حداكثر تا تاريخ 1393/6/31و يا دارا بودن ديپلم نظام قديم و يامدرك كارداني (فوق ديپلم ) براي كليه داوطلبان الزامي است. ”
      **همچنین استناد دوم ما برای پذیرش مدرک کاردانی به جای درره پیش دانشگاهی ما ، در صفحه 4 ، بند الف و تبصره 1 شرایط اختصاصی دفترچه راهنمای شماره یک آمده است :
      ” الف) داشتن ديپلم دوره چهار ساله متوسطه نظام قديم آموزش متوسط و يا گواهينامه دوره پيش دانشگاهي كه حداكثر تا تاريخ 1393/6/31 اخذ شود و يا داشتن مدرك كارداني (فوق ديپلم ). ”
      ” تبصره 1- دارندگان مدرك كارداني (فوق ديپلم) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و دارندگان مدرك كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني وحرفه اي وزارت آموزش و پرورش و همچنين آن دسته از داوطلبان مذکور که حداکثر تا تاریخ 1393/6/31 در مقطع کاردانی فارغ التحصيل مي شوند، حق ثبت نام و شركت در آزمون سراسري را خواهند داشت. ”
      >>> تذکر: فقط شرط پذیرفتن دوره کاردانی به جای دوره پیش دانشگاهی انی است که؛ فارغ التحصیل دوره کاردانی تعهد خدمتی بعد از فارغ التحصیلی به عهده نداشته باشد. تبصره 2 و 3 شرایط اختصاصی در صفحه 4 دفترچه راهنمای شماره 1 به این موضوع اشاره دارد:
      ” تبصره 2- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه آموزشي پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمايند كه خدمات قانوني مقرر را تا تاريخ 1393/6/31 و یا 1393/11/30به پايان برسانند. بديهي است اين قبيل از فارغ التحصيلان درصورت موفقيت، به هنگام ثبت نام در رشته قبولي بايد گواهي پايان طرح نيروي انساني را ارائه نمايند. ”
      ” تبصره 3- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه هاي آموزشي غير پزشكي حداكثر تا1393/6/31 به شرطي مي توانند درآزمون سراسري سال 1393 شركت نمايند كه تعهدات و خدما ت قانوني را انجام داده باشند. ”
      ***ونیزاستناد سوم ما به ردیف 43 و 44 فرم ثبت نام (صفحه 20 دفترچه راهنمای شماره 1) برمی گردد، که معدل دوره پیش دانشگاهی و یا معادل آن دوره کاردانی را مورد قبول قرار داده است:
      ” در رديف 43 : داوطلب بايد معدل كل دوره پيش دانشگاهي خود را در صورت فار غ التحصيلي در اين محل درج نمايد (به صورت اعداد صحيح و اعشار).”
      ” در رديف 44 : داوطلباني كه در دوره كارداني فارغ التحصيل شده اند، لازم است معدل كل فار غ التحصيلي مقطع كارداني خود را به صورت اعداد صحيح و اعشار در اين محل درج نمايند. ”
      بنابراین؛ ملاحظه فرمودید که براین اساس مستندات بالا؛ شرط نبودن نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و یا پذیرش مدرک فوق دیپلم، بدون در نظر گرفتن نوع و رشته آن به عنوان معادل پیش دانشگاهی ، چون آزمون یکسان است، پس برای دانشگاه آزاد و سراسری یکسان است.
      امید واریم شما با ملاحظه این توضیحات مفصل به جواب لازم رسیده باشید و همچنین اگر لازم شد، با ارایه مستندات آن به دانشگاه مورد اشاره، به نتیجه برسید.
      سلامت و موفق باشید.
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  27. با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید من 18 سالم است و دیپلم کامپیوتر کار و دانش را دارم و و میخوام دوره پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک رو بگذرونم ایا راهی است که بدون ازمون تغییر رشته وارد دوره پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک بشوم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ به سوال عمومی 46 را در پست ” پاسخ به سوالات ” بخش پاسخ به سوالات عمومی، بخوانید.
      در صورت ابهام، براساس برنامه اعلام شده در پست ” تماس با ما” می توانید سوالات خود را به صورت تلفنی پرس و جو نمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  28. سلام، من لیست مدارس بزرگسالی رو که می تونم در اون امتحان دوره پیش دانشگاهی رو بدم ( به صورت داوطلب آزاد از رشته فنی حرفه ای به علوم انسانی) از کجا می تونم تهیه کنم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      می توانیداز واحد متوسطه یا مشاوره منطقه آموزش و پرورش محل تحصیل و یا محل زندگی خودتان، مدارس موردنظر را پرس و جو نمایید.
      موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در مدارس دولتی دوره بزرگسالان(شبانه) برای برگزاری امتحانات داوطلب آزاد(متفرقه)، تنها به منظور تامین هزینه های برگزاری آزمون، مبلغ نه چندان قابل توجهی را برای هر ماده درسی با مجوزودستور اداره آموزش و پرورش، دریافت می کنند. این مبلغ برای هر ماده درسی حدود 7 یا 8 هزارتومان است. در صورت تردید و ابهام از میزان مبلغ مطالبه شده برای این منظور، می توانید از واحد متوسطه اداره آموزش و پرورش محل تحصیل و یا محل زندگی خود، به طور دقیق تر سوال بفرمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  29. سلام خسته نباشید
    من دانشجوی آی تی دانشگاه آزاد هستم و می خوام در کنکور 93 شرکت کنم
    سال 90 امتحان های نهایی سوم دبیرستان رو پشت سر گذاشتم و همه رو قبول شدم . اما نمراتم پایین بوده و از معدلم راضی نیستم می خواستم ببینم آیا می شود که بعضی درس ها رو دوباره امتحان بدم و معدلم رو افزایش بدم خیلی ممنون میشم اگه سریع تر پاسخ بدین
    با تشکر از سایت واقعا خوبتون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در پاسخ به دو سوال ارسالی، جواب های زیر را به دقت بخوانید وبه موقع اقدام نمایید:
      پاسخ اول: برای گرفتن دیپلم دوم، شما فقط می توانیدبرای رشته دیگری(مثلا؛ تجربی،انسانی، معارف) اقدام کنید و معدل آن را به عنوان سوابق تحصیلی در فرم ثبت نام دانشگاه اعلام نمایید.

      پاسخ دوم: برای گرفتن دیپلم دیگر ، شما می توانید به سه صورت غیر حضوری داوطلب آزاد(متفرقه) یاآموزش از راه دور ویا حضوری بزرگسالان(شبانه)عمل نمایید. با توجه شرایط سنی و… امکان تحصیل در روزانه را ندارید.

      پاسخ سوم: گذراندن واحد های لازم با هریک از سه شیوه بالا شرایط خود را دارد و باید بینید با توجه به وضعیت شما کدام یک از شیوه ها مناسب تر است. مثلا با توجه به شرایط سنی اگر هنوز سرباز شناخته نشده اید و می خواهید از معافیت تحصیلی استفاده کنید و فرصت بیشتری برای گرفتن دیپلم دارید و می خواهید معدل بالایی کسب کنید، شیوه حضوری شرکت در کلاس بزرگسالان(شبانه) مناسب تر است . همچنین اگر مشکل مشمولیت سربازی ندارید و می خواهید زودتر به نتیجه برسید، می توانید از شیوه غیرحضوری داوطلب آزاد استفاده کنید که البته بایدآمادگی آن را از لحاظ علمی داشته باشید. همچنین بدانید در شیوه داوطلب آزاد چون غیر حضوری به حساب می آید، لذاامکان استفاده از معافیت تحصیلی وجود ندارد.

      پاسخ چهارم: یکی از راههایی که از لحاظ زمانی، شما زودتر به نتیجه می رساند استفاده ازقانون تطبیق واحد است. با استفاده از این آیین نامه درس های مشترک(عمدتا دروس عمومی) بین دو رشته قبلی(ریاضی) و رشته جدید موردنظر، پذیرفته شده و بعد برای گذراندن واحد های متفاوت اقدام می کنید.
      برای این کار باید مدارک پایه دوم و سوم دوره متوسطه رشته ریاضی خود را،با در دست داشتن کارنامه ستونی سه ساله دوره متوسطه رشته ریاضی ،برای تطبیق واحد به واحد مشاوره و یا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیل قبلی خود و یا یکی از دبیرستان های شبانه ای که می خواهید دیپلم ریاضی بگیرید، مراجعه نمایید.

      پاسخ پنجم: اگر نمرات دروس مشترک شما، به خصوص امتحان نهایی، پایین باشد، و اگر شما نیازمند معدل بالای دیپلم هستید، استفاده از تسهیلات تطبیق واحد برای پایه سوم توصیه نمی شود.

      پاسخ ششم: با درنظر گرفتن توضیحات بالا اگر بخواهید به قصد گرفتن دیپلم دیگر، پایه سوم را در دوره شبانه بگذارنید، باید ابتدا امتحان تغییر رشته داده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب کنید. دروس تغییر رشته شامل درس های پیش نیاز سال سوم است. این درس ها برای هر رشته ای متفاوت است. شما بعد از تصمیم قطعی بای رشته مورد نظر، می توانید جدول دروس تغییر رشته را سوال بفرمایید. (البته اگر هر کدام از درس های پیش نیاز برای تغییر رشته را(مثل ریاضی2)که در پایه دوم رشته ریاضی گذرانده باشید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

      پاسخ هفتم: چون شما شرایط تحصیل در دوره روزانه را ندارید، طبق آیین نامه دوره متوسطه می توانید پایه سوم رشته ریاضی را به صورت داوطلب آزاد بگذرانید.در این صورت نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید. برای این منظور، فقط باارایه کارنامه پایه رشته فنی، برای ثبت نام پایه سوم رشته مورد نظر اقدام کنید. زمان ثبت نام برای داوطلب آزاد در اسفند ماه است.(البته در فروردین هم پی گیری کنید، می توانید ثبت نام کنید).
      چون شیوه ی داوطلب آزاد در مدارس شبانه اجرا می شود برای شناسایی مدرسه مذکور می توانید به واحد متوسطه ویا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیلی قبلی و یا محل زندگی خود، مراجعه نمایید.

      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ پاسخ سوال شما در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح نموده اید و همچنین در پست پاسخ به سوالات موجود است.
      ثانیا؛اطلاعات شما ناقص است و نگفته اید که رشته فنی مورد اشاره را در شاخه فنی حرفه ای تحصیلی می کنید و یا کار و دانش.
      به هر حال پاسخ زیر را با دقت بخوانید:

      * برای تغییر رشته از پایه سوم فنی رشته مورد اشاره(در شاخه فنی حرفه ای ویا کار ودانش) به پیش دانشگاهی انسانی، باید دو درس عربی 3 ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی امتحان دهید.

      ** سایر شرایط را در پاسخ به سوال کاربران دیگر(مثل پاسخ به مریم در 92/12/21 و یا ali در92/11/28) بخوانید.

      *** اگر سوال و ابهامی داشتید، می توانید از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  30. سلام، برای تغییر رشته از فنی حرفه ای به علوم انسانی باید فقط کتابهای پیش دانشگاهی رو بخونم یا اینکه لازمه یه سری کتاب هم برای تغییر رشته بخونم؟ لازمه من حتما کلاس برم یا می تونم غیر حضوری امتحان پیش دانشگاهی رو بدم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ پاسخ سوال شما در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح نموده اید و همچنین در پست پاسخ به سوالات موجود است. ثانیا؛ اطلاعات ارایه شده ناقص است و شما نگفته اید که آیا هم اکنون در حال تحصیل هستید و کلاس چندم هستید و آیا مدرسه روزانه درس می خوانید.
      به هر حال؛ ظاهرمنظور سوال شما تغییر رشته از سوم رشته فنی به پیش دانشگاهی انسانی است. در این صورت پاسخ زیر را به دقت بخوانید و به موقع پی گیری کنید:

      1- اگر شرایط تحصیل در دوره روزانه را دارید، برای ورود به پیش دانشگاهی انسانی باید ، امتحان تغییر رشته بدهید.

      2-برای تغییر رشته از پایه سوم فنی به پیش دانشگاهی انسانی، باید دو درس عربی 3 ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی امتحان دهید.

      3- حداقل نمره قبولی برای هر درس 10 می باشد. اگر نمره شما حتی در یک درس از دروس امتحان تغییر رشته 25 صدم کمتراز 10 باشد، اجازه ورود به رشته مورد نظر را نخواهید داشت.

      4- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

      5-امتحان تغییر رشته سال سوم به سال آخر(پیش دانشگاهی)فقط یکبار در تابستان هر سال انجام می شود.
      ( تا تابستان 91 امتحان در مرداد ماه انجام می شد و درتابستان 92 در شهریورماه برگزار گردید.)

      6-چون امتحانات سال سوم دبیرستان به صورت نهایی است، بنابراین امتحان تغییر رشته نیز در حوزه تعیین شده از طرف آموزش و پرورش برگزار می شود.

      7- برای شرکت در امتحان تغییر رشته، باید ازمدرسه محل تحصیل خود یک معرفی نامه عکس دار را با مهر وامضای مدرسه کنونی، دریافت وبه حوزه امتحانی مشخص شده تحویل نمایید.

      8- معمولا زمان اقدام برای دریافت معرفی نامه و مراجعه به حوزه امتحانی مشخص شده برای امتحان تغییر رشته،اوایل تیرماه است. شما حتما بعد از امتحانات خرداد ماه از اموردفتری و مشاوره مدرسه خودتان پی گیر باشید.

      9- مهمتراینکه؛ باید برای امتحانات تغییر رشته ـ که چندان هم آسان نیست ـ خود را آماده کنید. برای این آمادگی باید از هم اکنون در کلاس دروس تغییررشته بهطور فعال شرکت نمایید.(مثل کلاس های یک آموزشگاه قوی و یا..) بنابراین؛ فکر نکنید که در فرصت کوتاه تابستان امکان آماده کردن خود را برای امتحان تغییر رشته را دارید.

      10-درصورت نداشتن شرایط دوره روزانه و در صورت انتخاب شیوه ی بزرگسالان یا شبانه، باید همانند دوره روزانه امتحان تغییر رشته بدهید.

      11-اگر شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه ندارید و بخواهید از شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی استفاده کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

      12-برای آمادگی کنکور باید طوری برنامه ریزی کنید که درس های تخصصی پایه دوم وسوم رشته مورد علاقه تان، مثل منطق سال سوم و ادبیات و عربی سال دوم را هم کارکنید.

      ***در صورت نیاز به مشورت بیشتر، می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      – صرفا با دیپلم فنی از شاخه فنی حرفه ای و یا شاخه کار و دانش نــــمـــــــی توانید در دانشگاه پیام نور شرک کنید.

      – مستند و ماخذ: در دفترچه راهنما ی ثبت نام و انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی پیام نور در صفحه 1 ذیل عنوان نکات مهم بند 1 و 2 ذکر شده است که؛ برای ثبت نام وشرکت در دوره های پیام نور، داشتن دوره پیش دانشگاهی و یا معادل آن دوره کاردانی ضروری است و دپیلم های فنی حرفه ای، کار ودانش که فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی هستند، حق شرکت ندارند و با متخلفین….

      – متن دفترچه راهنمای کنکور تمام دانشگاهها وموسسات آموزش عالی در سایت مرکزمشاوره در پست معرفی متون و کتاب قرار داده شده است مه می توانید تمام جزئیات را مرور نمایید.

      سلامت وموفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) توجه به نکات عمده و مهم در مبحث هدایت تحصیلی:
      – عوامل تاثیر گذار و تعیین کننده برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی ، متعدد است. هرکدام از عوامل جایگاه ویژه خود را برای پیشرفت دارد. از جمله این عوامل می توان به استعداد فردی، رغبت و انگیزه بالا، نیاز جامعه به رشته و شغل موردنظر، موقعیت اجتماعی فرد، پی گیری وپشتکار و…
      – یکی از راه های تحلیل و تفسیر این بخش، تست های هدایت تحصیلی است.
      – همچنین؛ مشاوره با فرد یا افراد ذی اطلاع یک از راه کار های کمک کننده خواهدبود.
      خلاصه کلام اینکه؛ موفقیت در یک رشته تحصیلی تا حد زیادی به توان وتلاش ، ویژگی های فردی بستگی دارد.

      پاسخ دوم)اشاره به چند رشته مناسب دیگر برای گروه پزشکی:
      – برای خانم ها رشته ای مثل دارو سازی و تغذیه رشته های قابل اتکا و با در نظر گرفتن مطالب بالا، زمینه پیشرفت خوبی در آن ها وجو دارد. حتی رشته داروسازی در چند سال گذشته رتبه اش تا حدی با رشته پزشکی چا به جا شده است. دلایل این جابه جایی (البته تا حدی) به دلایل مختلف از جمله زودتر به نتیجه رسیدن و بحث درآمد و … صورت گرفته است. سابقا رشته پزشکی رتبه اول را در انتخاب داشته که به دلایلی که اشاره شد تا حد زیادی با دندان پزشکی جابه جا شده است.
      – برای آقایان هم به نظر می رسد رشته دامپزشکی جزء رشته های قابل قبول و زمینه کاری مناسب برای علاقه مندان به آن دارد.

      پاسخ سوم) اگر شک و تردید دارید:
      هیچ رشته ای را با شک و تردید انتخاب نکنید و حتما با اطلاعات جامع و حتما شرایط ویژه شغلی آن را بررسی کنید. مثل رشته پزشکی که واقعا شرایط سختی دارد و تنها برای کسی توصیه می شود که عاشق آن باشد. در هر صورت از جلسات مشاوره تخصصی غافل نباشید.
      *** در صورت سوال،ابهام و نیاز به مشورت بیشتر ، میتوانیداز تماس تلفنی استفاده کنید (نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید.

  31. سلام خسته نباشین من یه دانش آموزسال دوم دبیرستان رشته ریاضی هستم .من ازبچگی به کامپیوترعلاقه داشتم امابه دلیل اینکه توی شهرمون رشته فنی (کامپیوتر)نداشت مجبورشدم رشته ریاضی روانتخاب کنم درحالی که ازریاضی متنفرم آیامیتونم تغییررشته بدم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      *** پاسخ این سوال در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح نمود ه اید وجود دارد. همچنین در پست پاسخ به سوالات پیان شده است. چند پاسخ به طور خلاصه ارایه شده و مابقی توضیحات را درپاسخ به دیگر کاربران(مثل پاسخ به کیانا در 92/12/11) بخوانید:

      1- براساس متن آیین نامه هدایت تحصیلی،اگر بخواهید رشته مورد نظر رااز طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، اولا باید ظرفیت پذیرش دررشته موردنظر وجود داشته باشد و ثانیا بایدامتحان تغییر رشته بدهید.
      (متن آیین نامه : براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و…، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .)

      2- درس های امتحان تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های رشته جدید پذیرفته می شود.

      3- درس های گذرانده شده در پایه دوم رشته قبلی شما، با رشته جدید تطبیق داده شده و درس های مشترک بین دو رشته پذیرفته شده برخی به عنوان واحد های مازاد به عنوان درس های انتخابی و اختیاری پذیرفته می شود و مابقی درس های باقیمانده از پایه دوم رشته جدید به عنوان کمبود واحد باید تا پایان تابستان پایه سوم، گذرانده شود.

      4-اگر بخواهید رشته موردنظر( کامپیوتر ) رااز طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و بعد از اتمام سال تحصیلی در پایه دوم، می توانید اقدام نمایید. در این روش فقط درس های پایه د وم شما با درس های رشته کامپیوتر کارودانش(مثل شاخه فنی حرفه ای) تطبیق داده می شود.

      5- ادامه تحصیل رشته های فنی از طریق شاخه کار ودانش نسبت به شاخه فنی حرفه ای در سطح پایین تر علمی و سطح مهارتی بالاتری، قرار دارد.

      *** اگر سوال و ابهامی داشتید، می توانید از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال تکراری است و بارها پاسخ داده ایم. جواب تان را با دقت بخوانید:
      برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی کنکور سراسری (ریاضی، تجربی، انسانی) نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی مهم نیست و می توان با هریک از انواع دیپلم ها و پیش دانشگاهی ریاضی، تجربی و انسانی در تمام گروه های آزمایشی شرکت نمود. حتی کسی که دیپلم فنی دارد، درصورت گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا معادل آن دوره کاردانی، می تواند در تمام گروه های آزمایشی امتحان دهد.
      موفق باشید

  32. خانم اسماعیلی

    باسلام وخسته نباشید
    من رشته هنرستانم رشته حسابداری بوده والان لیسانس حسابداری دارم و حالا اگه به رشته تجربی تغییر رشته بدم و بخوام رشته پرستاری دانشگاه آزاد شرکت کنم چیکار کنم که بتونم تغییر رشته بدم؟ وچه دروسی باید بخونم…..در این رابطه اصلا چیزی نمیدونم …ضمنا من دیپلم کار ودانش دارم و۲۷ سال دارم.
    ممنون میشم پاسخ بدید وراهنماییم کنین

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1-امکان شرکت در کنکور سراسری برای رشته مورد علاقه با مدرک کارشناسی برای شما وجود دارد و نیازی به امتحان تغییر رشته ویا گرفتن دیپلم تجربی و یا دوره پیش دانشگاهی رشته مذکور، ندارید!
      استناد ما به مطلب زیر است:
      وقتی کسی با مدرک کاردانی می تواند در کنکور سراسری و یا دانشگاه آزاد شرکت کند، قطعا مدرک لیسانس اولاتراست.( ماخذ: بخش مقدمه دفترچه شماره ۱،ذیل نکات مهم دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت در آزمون سراسری سال ۹3 و همچنین بخش شرایط اختصاصی در صفحه 4 دفترچه راهنمای ثبت نام دوره کارشناسی پیوسته بدون آزمون نیمسال دوم 93-92 دانشگاه آزاد)

      2- اگر بخواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، باید خود را برای آزمون گروه تجربی آماده کنید! این آمادگی برای شما که تغییر مسیر تحصیلی دارید آسان نیست و تلاش و زحمت زیادی را می طلبد! بنابراین باید راه مناسب را برای این آمادگی پی گیری کنید! پیشنهاد ما یکی از دو راه زیر، برای کسب این آمادگی است؛
      الف) یا پیش دانشگاهی رشته تجربی را به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) بگذارنید.
      ب) یا منابع و محتویات کنکور تجربی را در طول سال کارکنید. در هر صورت شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. برای کارباید یک آموزشگاه قوی و معتبری را شناسایی نموده و برای عمل به یکی ازراه های پیشنهادی، در کلاس های آن شرکت نمایید.

      3-در دانشگاه آزاد دخالت نوع دیپلم شما که فنی بوده است 31/4 درصد است(صفحه 6 دفترچه راهنما) و این احتمال پذیرش شما را کمک می کند. برای همین، پی گیری گرفتن دیپلم تجربی و دوره پیش دانشگاهی رشته مذکور اهمین پیدا می کند.

      4- رشته حسابداری رشته خوب و مناسب و موقعیت شغلی خوبی دارد، مگراینکه اینکه شما دلیل منطقی و کافی برای این تغییر مسیر داشته باشید. شما باید با توجه به شرایط سنی و … پیامدهای این تغییر مسیر را با بررسی ها ی دقیق کارشناسانه در جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی، تصمیم گرفته و عمل کنید.

      ***درصورت ابهام و سوال می توانید در ذیل همین صفحه ای که سوال خودرا مطرح نموده اید ویا در بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی سایت مرکزمشاوره موسسه دانش، توضیحات بیشتر ما را بخوانید و یا با ما تماس بگیرید(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجوداست)
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید