موضوعات

تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )

شرایط و ضوابط تغییررشته را می توانید در پست پاسخ به سوالات عمومی و نیز پست پاسخ به سوالات اختصاصی ملاحظه نموده و در صورت نیاز به مشورت بیشتر با دفتر مشاوره ما تماس بگیرید. ( شماره تلفن و زمان تماس در پست تماس با ما ( نوار مشکی بالای صفحه سایت، موجود است.) 

»»»  آیین نامه و شیوه نامه ی تغییر رشته(ویرایش شده در تیرماه97) :

– آیین نامه کلی هدایت تحصیلی»»»دانلود کنید»»»آئين نامه هدايت تحصيلي دانش آموزان مصوب 927 شوراي عالي آموزش و پرورش.

– تغییر رشته پایه 10 به 11»»» دانلود کنید»»»شیوه نامه تغییر رشته پایه 10 به 11

– تغییر رشته پایه 11 به 12 »»» دانلود کنید»»»دستورالعمل اصلاحیه تغییر رشته درون شاخه ای (ویژه شاخه نظری)و

*** سایر موارد و توضیحات لازم در پست ” پاسخ به سوالات “در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی به تفصیل آمده است.

»»»در صورت سوال و ابهام می توانید:
1- نظرات و سوالات مطرح شده توسط کاربران و پاسخ های ما را مطالعه کنید.
2- به پست “پاسخ به سوالات ” در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی، مراجعه و جواب خود را پیدا کنید.
3- در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.(آدرس ،امکان و نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت مرکز مشاوره موسسه دانش آمده است )
سلامت و موفق باشید
مسئول مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی
(ویرایش شده در مهرماه 1397 )

دیدگاه‌های این مطلب

896 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )»

  1. مریم نظریان

    سلام- من دیپلمه فنی حرفه ای ( طراحی دوخت) هستم به علت بی علاقگی به رشته تحصیلم قصد دارم در دانشگاه رشته حسابداری رو ادامه بدهم لطفا برای تغییر رشته تحصیلی منو راهنمایی کنید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      براساس توضیحات دفترچه راهنمای ثبت نام دانشگاه ها برای دیپلم های فنی،ادامه تحصیل دیپلم های فنی به کاردانی فقط در رشته های متناظر و متناسب دیپلم با کاردانی امکان دارد. بنابراین اگرشما می خواهید در رشته دیگری غیر از دیپلم موجود خود(طراحی دوخت) مثل حسابداری برای دوره کاردانی ادامه تحصیل دهید، باید دیپلم دیگری بگیرید. برای خانم ها که مساله مشمولیت سربازی را ندارد می توانند از شیوه غیر حضوری مثل داوطلب آزاد، استفاده کنند. منتهی به دلیل تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه ها، باید برای امتحانات پایانی که به صورت نهایی برگزار می شود خود را آماده کنید تا معدل بالایی را کسب نمایید.

      *** متن آیین نامه زیر از صفحه 357 کتاب مجموع مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش(چاپ 1385) نقل می گردد:
      « نحوه اخذ گواهینامه پایان دوره متوسطه (دارای معدل) برای افرادی که قبلا در دوهر متوسطه تحصیل کرده اند»
      1- دارندگاه گواهینامه پایان دوره متوسطه، چنانچه متقاصی اخذ دیپلم معدل دار در رشته غیر متناظر با دیپلم خود باشند، می توانند به یکی از دو روش زیر اقدام نمایند:
      ( قسمت ب شامل حال شما می شود)
      ب) درشاخه کارودانش ضمن ارایه گواهینامه های مهارت رشته مرود نظردر امتحانات دروس تکمیل مهارت (به استثنای کارورزی) و تعلیمات دینی و قرآن 3 و عربی2/2به عنوان داوطلب آزاد شرکت نمایندکه در این صورت براساس نمرات ماخوذه برای آنان معدل کل محاسبه و منظور خواهدشد.
      داوطلب آزادنیز در هنرستان دوره شبانه برگزارمی شود. بنابراین برای این منظور وثبت نام به یکی از شیوه های ذکر شده، باید به یکی هنرستان های دوره شبانه محل زندگی خود مراجعه نمایید و مدرک کارنامه متوسطه خود، شامل کارنامه ستونی سه ساله را تحویل دهید.

      *** سایر توضیحات را ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید و یا در پست پاسخ به سوالات سایت مرکزمشاوره، بخوانید و در وصورت سوال و ابهام ، با ما تماس تلفنی داشته باشید(نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت موجود است)
      سالمت و موفق باشید

  2. سلام
    من الان در رشته تجربی هستم ومیخواستم بدونم اگه بخوام برم رشته روانشناسی اگه برم انسانی بهتریا از تجربی برم؟
    و اگه بخوام ازتجربی برم چه درسای روباید بخونم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      1- به نظر ما در درجه؛ اول شما نیازمن به جلسه تخصصی هدایت تحصیلی به روش علمی از طریق تحلیل و تفسیر های آزمون های مربوط به آن و کمک گرفتن از مشاوره ویژه در این زمینه است.

      2- رشته روانشناسی که بعد رفتار، شخصیت و عملکرد های ذهنی انسان را در برمی گیرد، جزء حوزه علوم انسانی است ورشته روان پزشکی که جنبه فیزیولوژیک را شامل می گردد، در حوزه رشته علوم تجربی قرار دارد.

      3- برای ادامه تحصیل در رشته روانشناسی، با توجه به درس های مربوط به آن مانند درس روان شناسی، جامعه شناسی و… که مربوط به رشته علوم انسانی است، قاعدتا تحصیلات دبیرستانی در رشته علوم انسانی در اولویت است. و شانس قبولی شما بیشتر می نماید.

      4- می توانید جزئیات بیشتر را از طریق تماس تلفنی جویا شوید( نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  3. محمدمهدی

    سلام من از شما کمکی میخواستم من الان در رشته ریاضی درس میخونم و هیچ حس خاصی نسبت بهش ندارم و دوست دارم در اینده پزشک بشم از شما کمک میخوام چه راهی رو برم به نظرتون برم یه کله تجربی بخونم یا برم ریاضی و زیستم کنارش بخونم چون من درسم خوبه و وضع مالی ما اصن خوب نیست که دانشگاه ازاد برم و دوست دارم که سراسری قبول شم….لطفا این راهنمایی رو به من بکنید…

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      اول: شما نفرمودید که پایه چندم رشته ریاضی تحصیل می کنید.

      دوم: درنظام فعلی ، برخلاف نظام قدیم،با توجه به حجم درس ها و همچنین تاثیر سوابق تحصیلی( امتحان نهایی) وقوانین مربوط به دوره های تحصیلی همچون روزانه و… امکان اینکه دانش آموز همزمان دو رشته ریاضی و تجربی را باهم بخواند نیست.

      سوم: تمام مباحث هدایت تحصیلی دال بر این است که هر دانش آموزی در دوره دبیرستان همان رشته ای را انتخاب کند که مبتنی بر هدف های تحصیلی آینده او در دانشگاه بوده و بعد از آن هدف های شغلی او را در بر بگیرید. بنابراین ؛ به منظور ادامه تحصیل در رشته پزشکی، باید حتمادر سال آخر ( پیش دانشگاهی) رشته تجربی را بخوانید.

      چهارم: اینکه دانش آموزان برای بالا بردن موفقیت خود در گروه تجربی، رشته ریاضی دبیرستان را هم می خواندند، به منظور تقویت پایه ریاضی انجام می شد . برای این منظور در نظام فعلی باید راه دیگری برای آن در پیش گرفت . به دلایلی که به برخی از آن ها اشاره شد، به نظر ما، تقویت پایه ریاضی را باید خارج از حوزه درس رسمی پی گیری کرد. یعنی با شرکت در کلاس های فوق العاده و یا یک آموزشگاه قوی در خارج از تشکیلات رسمی مدرسه و دور از درگیری با امتحانات پایانی آن، به خصوص امتحانات نهایی که احتمال پایین آوردن نمره را دارد، پایه علمی خود را در درس های ریاضی، قوی کنید.

      پنجم: با جمع بندی توضیحات بالا؛ اگر هم اکنون پایه دوم هستید، توصیه ما این است که سال سوم را هم در رشته تجربی کار کنید.

      ششم: برای ادامه تحصیل در رشته تجربی برای سال آخر و پایه سوم ، باید تغییر رشته بدهید. شرایط تغییر رشته را در ذیل همین صفحه در پاسخ به سوال دیگر کاربران و همچنین در پست ” پاسخ به سوالات ” به تفصیل توضیح داده ایم.

      هفتم: در صورت نیاز به مشورت بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما آمده است)

      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا: اطلاعات ارایه شما کافی نیست!!! مثلا نگفته اید که می خواهید رشته مورد نظرتان در شاخه کارودانش ادامه تحصیل بدهید یا شاخه فنی حرفه ای! چون مقرارت هریک متفاوت است و…

      ثانیا؛ شما هنوز تکلیف خود را با رشته تحصیلی نمی دانید که کامپیوتر یا معماری را انتخاب کنید و این در مبحث هدایت تحصیلی بسیار مهم است و به نظر ما اول باید هدف های شغلی خود را مشخص کنید وسپس براساس هدف های شغلی، هدف های تحصیلی را ترسیم نمایید، بعد پی گیر تغییر رشته و مسیر خودباشید.

      به هر حال بعد از مشاوره هدایت تحصیلی به روش های علمی و با استفاده از آزمون ها تخصصی آن، موارد زیر زیر را مد نظر قرار داده و پی گیری کنید:
      1- اگر بخواهید رشته موردنظر( کامپیوتر و یا معماری) رااز طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و بعد از اتمام سال تحصیلی در پایه دوم، می توانید اقدام نمایید.

      2- ادامه تحصیل رشته های فنی از طریق شاخه کار ودانش نسبت به شاخه فنی حرفه ای در سطح پایین تر علمی و سطح مهارتی بالاتری، قرار دارد.

      3- اگر بخواهید رشته مورد نظر را از طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، باید امتحان تغییر رشته بدهید.
      (متن آیین نامه : براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .)

      4- درس های امتحان تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های رشته جدید پذیرفته می شود.
      5- درس های گذرانده شده در پایه دوم رشته قبلی شما، با رشته جدید تطبیق داده شده و درس های مشترک بین دو رشته پذیرفته شده برخی به عنوان واحد های مازاد به عنوان درس های انتخابی و اختیاری پذیرفته می شود و مابقی درس های باقیمانده از پایه دوم رشته جدید به عنوان کمبود واحد باید تا پایان تابستان پایه سوم، گذرانده شود.
      ( متن آین نامه: ۲ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
      تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.)

      6- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور انجام می شود.

      7- حداقل نمره قبولی برای هر درس 10 می باشد. اگر نمره شما حتی در یک درس از دروس امتحان تغییر رشته 25 صدم کمتراز 10 باشد، اجازه ورود به رشته مورد نظر را نخواهید داشت.

      8- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

      9- توصیه اول ما پی گیری هدایت تحصیلی به روش علمی از طریق تحلیل و تفسیر های آزمون های تخصصی آن و کمک گرفتن از مشاوره ویژه در این زمینه است.

      10- توصیه دوم ما این است که؛ امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(کامپیوتر) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

      11- توصیه دوم ما این است که؛ در طول سال تحصیلی(از ترم دوم تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.

      12- چون جدول دروس رشته های شاخه فنی و حرفه ای خیلی متنوع و زیاد است، لذا دورس تغییر رشته به رشته کامپیوتر از طریق شاخه فنی حرفه ای را از دفترمشاوره مدرسه و یا واحد مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه خود دریافت کنید.

      *** اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  4. سلام توروخدا زودتر اینو جواب بدین خیلی نیاز دارم به جوابش .. تو یکی از سایت های مشاوره کنکوری نوشته بود :
    فارغ التحصيلان دوره‌هار كاردانی پيوسته نظام جديد آموزش متوسطه چنانچه مشمول باشند، مجاز به شركت در رشته‌های متناسب با مدرك كاردانی خود بوده و چنانچه مشمول نباشند و يا تعهد خدمت نداشته باشند، مجاز به شركت در كليه رشته‌های دوره كارشناسی می باشند.
    این جمله مثله آب سردی بود رو آیندم .. میخواستم بدونم آیا صحت داره ؟؟
    پس شما گفتین میتونم بدون مشکل تو کنکور شرکت کنم و قبولشم برم دانشگاه اما میگن که نظام وظیفه دوبار معافیت تحصیلی نمیده درسته آیا ؟؟ ؟؟ آقای ابراهیمی خوهشمندم دقیقااا راهنماییم کنید تا از این بلاتکیفیو محضو علامت سوالی که مثه موریانه مخمو داره میخوره نجات پیدا کنم ؟؟ ؟؟ ؟؟
    اطلاعات و مشخصاتم تو سواله قبلی هست

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول:
      تا زمانی که شمادر هر مقطع تحصیلی (کاردانی یاکارشناسی و یا ارشدودکتری)دانشجو شناخته شوید، از معافیت تحصیلی برخوردار خواهید بود. حتی اگر تحصیل شما از مقطع پایین تر(مثلا کاردانی) ادامه یابد(مثلا به کارشناسی ناپیوسته) همچنان می توانید از معافیت تحصیلی برخودار شوید. منتهی نباید فاصله ی بیش از یک سال باشد . بنابراین اگر بعد از یک دوره (مثلادوره کاردانی) برای ادامه تحصیل در دوره بالاتر( مثلا کارشناسی) با فاصله زمانی کمتراز یکسال در دانشگاه قبول شوید، معافیت تحصیلی شما برای مقطع بالاتر همچنان باقی خواهید بود.
      – به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
      مشمولانی که از تاریخ ۲۲/۲/۹۰ به بعد در مقاطع تحصیلی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، حق استفاده از مهلت ۱ ساله پس از فراغت از تحصیل را خواهند داشت.
      یعنی اینکه شما بعد از فارغ التحصیل شدن در یک مقطع تحصیلی دانشگاه، تا قبل از پرشدن یک سال ، فرصت دارید تا مجددا در دانشگاه پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهید.
      پاسخ دوم:
      حتی اگر کسی مشمول شده باشد در حال گذراندن دوره سربازی است، اگر در دانشگاه برای مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شود( غیر از مقطع کاردانی و دانشجویان اخراجی که معادل کاردانی حساب می شوند) می تواند سربازی را نیمه کاره ترخیص گرفته و برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفته و بعد از اتمام تحصیلات ، دوره سربازی خود را تکمیل نماید.
      – به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
      درصورت قبولی اینگونه سربازان درمقطع کارشناسی وبالاترترخیص ازخدمت صورت میگیرد وترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی باشد.
      دانشجویان مشمول سربازی که بااخراج ازتحصیل ،به عنوان دارندگان مدرک معادل درمقطع پایین شناخته می شوند مجاز به تحصیل در مقاطع بالاتر نمی باشند.اینگونه مشمولان تا پایان خدمت دوره ضرورت، حق ادامه تحصیل نخواهند داشت .
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      منظورتعهداتی است که هنگام ثبت نام داوطلب در دفترچه راهنمای کنکور ذکرشده است و یا بعد از قبولی، در زمان ثبت نام دانشگاه در رشته خاصی، دانشجو تعهداتی را متقبل شده است که بعد از اتمام تحصیلات، باید به آن عمل نماید تا مدرک او آزاد شود. مثل دوره کارآموزی ویا تعهد خدمت در مناطق محروم(مانند رشته های علوم پزشکی) و یا رشته هایی در سازمان ها و ارگان ها مثل وزارت دفاع، سپاه پاسداران، ارتش،وزراتخانه هایی مثل بهداشت و یا جهادکشاورزی و…
      خیی روشن است که شما باید به فرم هایثبت نامی آن زمان مراجعه نمایید و ببنید که چه تهداتی را سپرده اید.
      سلامت وموفق باشید.

  5. فایضه نریمانی

    با سلا من تا سوم تجربی نظام قدیم مدرک گرفتم و حالا می خواهم در همان رشته ادامه تحصیل دهم ایا باید سوم نظام جدید را دوباره بخونم چون به اداره اموزش پرورش رفتم گفتن باید سوم رو دوباره بخونی!؟با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      1- شما باید از قانون تطبیق واحد استفاده کنید. در تطبیق واحد برخی از درس های رشته تجربی قبلی(درنظام قدیم) مورد قبول واقع شده و دروس متفاوت و باقیمانده مربوط به نظام فعلی رشته تجربی را باید تکمیل نمایید.

      2- برای ادامه تحصیل باید و تکمیل درس های باقیمانده، باید از یکی از سه طریق بزرگسالان (شبانه)،آموزش از راه دور و یا به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) عمل نمایید. برای این کار تمام سوابق تحصیلی خود را به واحد مشاوره و امتحانات اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود، ارایه دهید.

      3- در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، می توانیداز طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)

      سلامت و موفق باشید

  6. سلام بنده 25 سالمه و کارشناسی IT و کارت معافیت دارم و عنوان دیپلم ام ریاضی فیزیک بوده و سال 84 دپپلم ام را گرفتم و حالا میخواهم کنکورسراسری تجربی و به امید قبولی دندانپزشکی شرکت کنم لطفاً هر چه سریعتر به طور کامل راهنماییم کنید . باکمال تشکرقادری

    1. سلام بنده ۲۵ سالمه و کارشناسی IT و کارت معافیت دارم و عنوان دیپلم ام ریاضی فیزیک بوده و سال ۸۴ دپپلم ام را گرفتم و حالا میخواهم کنکورسراسری تجربی و به امید قبولی دندانپزشکی شرکت کنم ثبت نام کردم ولی این خطا را میده (داوطلب گرامی با توجه به مغایرت بین عنوان دیپلم و گروه آزمایشی انتخاب شده در تقاضانامه آزمون سراسری سال 1393 به اطلاع میرساند در صورتی که عنوان دیپلم و یا گروه آزمایشی انتخاب شده اشتباه می باشد لازم است سریعا به قسمت ویرایش اطلاعات ثبت نامی مراجعه و گروه آزمایشی و یا عنوان دیپلم خود را اصلاح نمایید) باید چکار کنم .
      لطفاً آقای ابراهیمی از راهنماییتون بی نصیبمان نکنید .
      با کمال تشکر از سایت خوبتون

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        همچنانکه در دوبار تماس تلفنی، برای شما توضیح دادیم، طبق اعلام رسمی سازمان سنجش، ملاک مطالب دفترچه راهنمای ثبت نام درکنکور است.
        پیامی که بعد از تکمیل فرم ثبت نام برای شماو سایر داوطلبین بر روی سایات سازمان سنجش آمده است، تنهابرای یادآوری و تذکربوده تا اینکه از اشتباهات برخی داوطبین جلوگیری نماید. یعنی داوطلب از انتخاب خود مطمئن شود. بنابراین هیچ مشکلی برای شرکت در گروهی که با نوع رشته و مدرک دیپلم وپیش دانشگاهی، تناسب ندارد، وجود ندارد.
        سلامت وموفق باشید.

    2. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      هرچند سوال شما تکراری بوده و چندین مرتبه در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید ودر پست” پاسخ به سوالات ” جواب آن را آورده ایم، به طور خلاصه پاسخ شما را به عرضتان می رسانیم:

      – شرکت دوباره در آزمون سراسری: در وهله اول شما مشکلی برای شرکت دوباره در کنکور سراسری ندارید. چون اولا؛ براساس آیین نامه سازمان سنجش، هر فردی اجازه دارد دو بار در دانشگاه دولتی پذیرش شود و ثانیا؛ با مدارک فعلی دبیرستان و دانشگاه(مدرک کارشناسی) می توانید در کنکور سراسری ثبت نام نموده و پذیرفته شوید. و به دلیل اینکه نــــــــــــوع رشته تحصیلی دبیرستانی قبل و یا مدرک فعلی دانشگاهی ملاک نیست، پس نیازی به تحصیل مجدد در رشته تجربی دوره متوسطه ندارید.

      – و اما تفاوت موجود: اگرنوبت قبلی تحصیل شما در رشته مورد اشاره، در دانشگاه دولتی دوره روزانه(رایگان) بوده است، درصورت پذیرش مجدد، باید هزینه تحصیل در رشته مورد نظر را بر اساس تعرفه دوره های شبانه پرداخت نمایید.
      و اگرکه نوبت قبلی در دانشگاه های غیر دولتی( غیر رایگان و پولی) بوده است،شهریه پرداخت نمی کنید.

      – مساله مهمتر بحث هدایت تحصیلی – شغلی است و اینکه شما با توجه به شرایط سنی تان و… باید دلیل منطقی و کافی برای این تغییر مسیر تحصیلی و شغلی که در واقع تغییر سرنوشت است، داشته باشید.

      – مساله مهم دیگر آمادگی لازم برای شرکت در کنکور تجربی است. به نظرما شما باید از کلاس های درسی یک آموزشگاه قوی بهره بگیرید تا بتوانید برای درس های تخصصی گروه آزمایشی تجربی و حتی درس های عمومی کنکور، توان مناسب را داشته باشید.

      در صورت نیاز به مشورت بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)

      سلامت و موفق باشید.

  7. با درود و خسته نباشید
    من سال سوم ریاضی هستم و علاقه ی زیادی به رشته موسیقی دارم و قصد ادامه دادن آن را در دانشگاه دارم و از لحاظ عملی خودم را به سطح کنکور رسانده ام برای قبولی در دانشگاه سراسری هنر بهتر است سال چهارم به هنر تغیییر رشته دهم؟اگر سال چهارم تغییر رشته دهم برای کنکور میتوانم هم کنکور هنر و هم کنکور ریاضی؟
    یا سپاس

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال اول: بهتر است سال آخر(پیش دانشگاهی) را در رشته هنر تحصیل کنید. و برای اطمینان بخشی به منظورقبولی در رشته مورد نظر، نیازمند آموزش های تکمیلی در آموزشگاه های ویژه هنر( مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب ویا…) هستید.

      پاسخ سوال دوم: از لحاظ قانونی مشکی ندارید. چون رشته هنر و زبان های خارجه جزء گروه های آزمایشی فرعی کنکور حساب شده و به اصطلاح شناور است. پس مس توانید همزمان با گروه هنر در گروه ریاضی هم شرکت کنید . نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هم مهم نیست(چه هنر باشد و چه ریاضی)
      واما توصیه ما این است که شما ابتداء هدف تحصیلی خود را براساس رغبت های شغلی و درسی ، به طور دقیق و با استفاده از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی، مشخص کنید، سپس برای ادامه تحصیلی و یا تغییر رشته برنامه ریزی کنید. اگر بخواهید هر کدام از گروه های آزمایشی رتبه مناسب را کسب نمایید، باید توان بالایی را صرف نموده و کار زیادی را به انجام برسانید. بنابراین ادامه تحصیل دو رشته، آن هم در یک سال باهم، در اولویت نیست!!!
      *** اگر سوال و ابهامی داشتید، می توانیداز طریق تماس تلفنی پی گیری کنید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید

  8. باسلام.من پارسال که سال اول دبیرستان بنا به دلایلی نتونستم به رشته ی مورد علاقه ام بروم امسال سال دوم حسابداری ام و اصلا به رشته ام هیچ علاقه ای ندارم و میخوام تغییر رشته بدم به تجربی و درسهایم هم خیلی خوبن و میتونم صددرصد میشه ایا امکان تغییر رشته از هنرستان کاردانش به نظری؟توروخدا جواب بدین برام خیلی مهمه

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      بله امکان تغییر رشته وجود دارد. توضیحات زیر را به دقت بخوانید و پی گیری کنید. در صورت سوال و ابهام، فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را پرس و جو نمایید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      1- متن آیین نامه به شرح زیر است:
      ” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .

      2- شما باید در امتحان تغییر رشته شرکت کنید و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید.

      3- دروس امتحان تغییر رشته از پایه دوم به سوم، درس های پیش نیاز سال سوم می باشد. این درس ها برای تغییر رشته از رشته قبلی به رشته تجربی، شامل 4 درس؛ فیزیک 2 و آزمایشگاه ، شیمی 2 و آزمایشگاه، ریاضی2، زیست شناسی 1 و آزمایشگاه می باشد.

      4- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور قابل برگزاری است ولی معمولا مدارس به دلیل امتحانات خرداد ماه و نیز آمادگی داوطلبین تغییر رشته، نوبت شهریور را انتخاب می کنند.

      5- به این نکته توجه داشته باشید که اگر حتی در یک درس از امتحانات تغییر رشته نمره کمتر از 10(مثلا 9 و 75صدم) بگیرید، اجازه تغییر رشته به شما داده نمی شود . لذا برای اطمینان از قبولی در امتحان تغییر تغییر رشته در طول سال تحصیلی(از ترم دوم تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.

      6- باید امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(تجربی) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

      7- درس های گذرانده شده در پایه دوم رشته قبلی شما، با رشته جدید تطبیق داده شده و درس های مشترک بین دو رشته پذیرفته شده و مابقی درس ها برخی به عنوان دروس امتحان تغییر رشته پذیرفته شده و برخی نیز به عنوان کمبود واحد(مانند هندسه1) باید تا پایان تابستان پایه سوم، گذرانده شود.
      سلامت وموفق باشید.

  9. M̥̺̜̻̠̬̝̲͍͖̼̹̱͍̻͉o̧̡͙̤̩͙̭͖̦͙̞͈̪̖͚̺̞͎̩͇̯͍͙̻͜ͅs̡̡̢̧̡̧̧͙̙̙̠̘̤̪̜̱̺̻̤͇͓͉̭̮̗̦͉̯̰̣̖͎̹̪͈͎̝̘̩̻͓̙̰̤̲̣̝̪̭̥̣̰̭̻̣̪̬̘͓̩̤͔͇̣͓̖͉̹̜̮̹̪͇̹̤̙͓͚̗͍̫̞͜ͅ

    بله من دیپلم صنایع چوب هستم امکانش هست که من برم و ادامه تحصیلم رو در رشته کامپیتر بدماگه تغییر رشته بدم باز باید دوم دبیرستان و سوم دبیرستان رو دوباره بخونم یا ……

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: چون به طور معمول ادامه تحصیل برای دیپلم های فنی برای کاردانی، تنها در رشته ای که فارغ التحصیل شده اند، امکان دارد، لذا اگرشما بخواهید رشته کاکپیورت را برای مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهید، باید حتما دیپلم کامپیوتر داشته باشید.

      پاسخ دوم: با توجه به آیین نامه موجودامکان گرفتن دیپلم فنی دیگری مثل کامپیوتر،از طریق شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد.

      پاسخ سوم: برای گرفتن دیپلم فنی مجدد می توانید تنهااز شاخه کار ودانش به صورت داوطلب آزاد(متفرقه، بزرگسالان(شبانه) و یا آموزش از راه دور،
      عمل نمایید.
      بدین صورت که چون تغییر رشته به شاخه کار ودانش نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد، شما می توانید رشته کامپیوتر را تنها از طریق شاخه کار ودانش پی گیری کنید. برای این کار باید مدارک کارنامه درس هایی که تا به حال خوانده اید(کارنامه سه ساله ستونی) را از مدرسه کنونی خود دریافت کرده وسپس به واحد مشاوره و امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیل خود ارایه دهید تا با دریافت یک کارنامه تطبیقی ، اولا؛ واحد های مشترک رشته قبلی شما با رشته مورد نظر در شاخه کارودانش مشخص و مورد قبول واقع شده و ثانیا؛ واحد های تخصصی رشته کامپیوتر هم برای پاس کردن معلوم گردد.

      *** در صورت سوال،ابهام و نیاز به مشورت بیشتر ، می توانیداز تماس تلفنی استفاده کنید (نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید

  10. با سلام من دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی دارم و میدونم که برای کنکور تجربی دادن مشکلی نیست اما من دیپلمم مال سال ۸۲ هست و نمی تونم سوابق تحصیلی داشته باشم و الان برای کنکور ۹۳ به بعد ۲۵٪ سوابق تحصیلی تاثیر مستقیم داره … آیا امکانش نیست من با تغییر دیپلمم به تجربی و امتحان دادن دروس مورد نیاز برای تغییر رشته دیپلمم تبدیل بشه به حالتی که بتونم سوابق تحصیلی داشته باشم ؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شما می توانید از یکی از سه طریق بزرگسالان (شبانه)،آموزش از راه دور و یا به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) عمل نمایید.
      برای این کار دو راه وجود دارد:
      راه اول:
      یکی استفاده از قانون تطبیق واحد است. در این روش ؛ ازدرس های رشته قبلی(ریاضی) با درس های رشته جدید مورد درخواست(تجربی) تطبیق داده شده و درس های مشترک مورد قبول واقع شده و دروس متفاوت و باقیمانده مربوط به رشته مورددرخواست را باید تکمیل نمایید. برای این منظور باید تمام سوابق تحصیلی خود را به واحد مشاوره و امتحانات اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود، ارایه دهید.
      مزیت استفاده از این روش این است که شما را زودتر به دیپلم جدید می رساند و محدودیت آن این است که اگر نمره درس های پذیرفته شده از امتحان نهایی رشته قبلی پایین باشد، برای احتساب سوابق تحصیلی در کنکور، به ضرر شما خواهد بود .

      راه دوم:
      اگر می خواهید سطح نمرات خود را برای احتساب سوابق تحصیلی در کنکور بالاتر ببرید، می توانید کل درس های امتحان نهایی پایه سوم رشته تجربی( عمومی و اختصاصی) راشرکت کنید. برای این منظور فقط مدرک تا پایه دوم دبیرستان خود را ارایه دهید و برای پایه سوم رشته تجربی به یکی از سه روش بالا عمل کنید. البته اگر بخواهید از روش داوطلب آزاد استفاده کنید، از لحاظ زمانی نسبت به دو روش دیگر بزرگسالان و آموزش از راه دور، زودتر به نتیجه می رسید. چون نیازی به شرکت در کلاس نداشته و می توانید تمام درس ها را در یک نوبت( خردادماه) امتحان داده و دیپلم رشته جدید را اخذ نمایید. اما باید آمادپی لازم را یک نتیجه عالی، از قبل کسب کرده باشید و نیازمند یک فعالیت مطالعاتی جدی است و به نظر ما باید از کلاس های درسی یک آموزشگاه قوی بهره بگیرید.

      در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
      سبلامت و موفق باشید.

  11. با سلام
    سال سوم تجربی هستم از دوم 2تا درس تجدید دارم الان از اموزشگاه بیرون دیپلوم کامپیوتر گرفتم خواستم بدونم چه جوری تغییر رشته بدم.از مدیر پرسیدم گفت باید سال سوم رو بخونی قبول بشی.اگه قرار بود قبول بشم نمیرفتم دیپلومه کامپیتر بگیرم.اگه میشه راهنماییم کنید ممنون.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) آنچه که شما به عنوان رشته کامپیوتر در آموزشگاه های آزاد خارج مدرسه خوانده اید، تنها جنبهه مهارتی داشته و گواهی آن هم به عنوان گواهی مهارتی در رشته مورد اشاره محسوب شده و تحت عنوان دیپلم شناخته نمی شود. البته اگر این دوره را در آموزشگا هها ی مورد تایید وزارت کار وآموزش و پرورش گذرانده باشید، در مرحله تطبیق واحد برای رشته مورد نظر(توضیح پاسخ چهارم وپنجم) می توانید از آن استفاده کنید.
      پاسخ دوم )یک راه تغییر رشته از پایه سوم به سال آخر است و چون شما پایه سوم دبیرستان هستید، قاعدتا منظور مدیر مدرسه، تغییر رشته از پایه سوم به سال آخر بوده است . که خوب باید پایه سوم را به اتمام برسانید و نبایدهیچ واحد کمبودی هم ازپایه سوم و یا پایه دوم داشته باشید تا برای ادامه تحصیل (مثلا دوره کاردانی) بتوانید اقدام کنید.

      پاسخ سوم) یکی از راههای تغییر رشته، پایه دوم به سوم شاخه فنی حرفه ای است،که براساس ماده 4-112 آیین نامه دوره سه ساله متوسطه زمان آن برای شما که پایه سوم هستید سپری شده است. ( متن ماده 4-112 آیین نامه: زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .)

      پاسخ چهارم) چون تغییر رشته به شاخه کار ودانش نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد، شما می توانید رشته کامپیوتر را تنها از طریق شاخه کار ودانش پی گیری کنید. برای این کار باید مدارک کارنامه درس هایی که تا به حال خوانده اید را به یکی از هنرستان های بزرگسالان (شبانه) شاخه کار ودانش محل تحصیلی خود که رشته مورد نظر شما را دارد، ارایه دهید
      برای این کار باید کارنامه ستونی سه ساله متوسطه را از مدرسه قبلی خود دریافت کرده و به هنرستان مذکور تحویل داده تا یک کارنامه تطبیقی ، برای شما صادر شود. این کارنامه تطبیقی اولا؛ برای این است که واحد های مشترک رشته قبلی شما با رشته مورد نظر در شاخه کارودانش مشخص و مورد قبول واقع شده و ثانیا؛ واحد های تخصصی رشته کامپیوتر هم برای پاس کردن معلوم گردد.
      همچنین می توانید مدرک و کارنامه مهارتی که از آموزشگاه خارج از مدرسه دریافت کرده اید را به هنرستان مذکورارایه دهید تا واحدهای آن را برای درس های تخصصی پایه دوم و سوم رشته کامپیوتر، تطبیق داده و موارد مشترک آن را بپذیرند.
      پاسخ پنجم) بعد از تطبیق واحد براساس کارنامه ها و مدراک موجود ، برای گرفتن دیپلم کامپیوتر از طریق شاخه کار ودانش دو راه دارید؛ یکی ثبت نام و شرکت به صورت داوطلب آزاد و دیگری به صورت حضوری در دوره بزرگسالان(شبانه) . توصیه اول ما این است که؛ به دلیل اینکه دانش آموز شناخته شوید و ازمعافیت تحصیلی برای مشمول نشدن سربازی ، استفاده کنید، شیوه حضوری شبانه(بزرگسالان) را انتخاب کنید. چون شرکت به صورت داوطلب آزاد دانش آموز شناخته نشده و از تسهیلات آن که یکی همین معافیت تحصیلی است، بی بهره خواهید شد.
      *** در صورت سوال، ابهام و نیاز به مشورت بیشتر ، می توانیداز تماس تلفنی استفاده کنید (نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید

  12. با سلامی دوباره
    و تشکر بی پایان بخاطر جواب بی نقصی که دادین و واقعا منو از حصاری که دوره آیندم کشیده شده بود نجات دادین
    با توجه به اینکه استرس بالایی دارم که با شما تماس بگیرم و صحبت کنم بخاطره همین مشکلمو اینجا میگم تا حرفام از خاطرم نره موقعه حرف زدن با مشاور و استادی در حد شما،
    من 3.4بار خوندم جواب شمارو اما تنها چیزی که برام سواله، تعهدات و خدمات قانونی شامل چیا میشه ؟؟
    و درصورت مبهم بودن سوال بالا، اینکه الان مشکلی ندارم میتونم برای کنکور آماده بشم کاری لازم نیس که بکنم ؟؟
    و در آخر اینکه میشه مشخصاتی که برای ثبت نام کنکور انجام دادمو ویرایش بدم ؟؟ آخه فیلد داشتن مدرک کاردانی رو خالی گذاشتم به همراه پیش دانشگاهی ؟؟
    همونطور که میدونید و عرض کردم مدرک کاردانیمو تیر ماه میگیرم و تیرماهم قراره کنکور بدم مشکلی نداره آیا ؟؟
    خیلی ممنونم ازتون و آرزوی موفقیت برای همه مراحل زندگیتون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در موعد و فرصت انجام ویرایش ، اصلاحات لازم در فرم ثبت نام کنکور، قابل انجام است.
      در صورتی که مواردی فراموش و یا ناقص مانده باشد، به نظر میرسد جای نگرانی نبوده و بعد از قبولی در دانشگاه با ارایه مدارک آن قابل اصلاح و تجدید نظر خواهدبود. بنابراین نگران نباشید و تنها به نتیجه خوب ادامه تحصیل خود فکر کنید.
      ***اگرسوال،ابهام و نیاز به مشورت بیشتر داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید.(نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید.

  13. با سلام و خسته نباشید
    متولد اسفند 70 هستم
    دیپلم فنی حرفه ای دارم و ترم اخر کاردانی نقشه کشی عمومی(صنعتی) (ورودی 88 دانشگاه ازاد ، سال مالی 89)
    من میخواهم لیسانس طراحی صنعتی بخونم ، ولی چون لیسانسش کارشناسی پیوسته است. به من گفتن باید حتما پایان خدمت داشته باشم یا دوره پیش دانشگاهی بگذرونم
    میخواستم ببینم اصلا من میتونم پیش دانشگاهی بخونم یا نه؟
    و اینکه اگر میتونم بخونم چه گروهی به حساب میام (گروه هنر میشم) یا دلبخواهی!
    و اینکه داوطلب ازاد به حساب میام یا نه؟
    و دیگه اینکه چه کمکی برای من هست که برای لیسانس طراحی صنعتی نیاز به پایان خدمت نداشته باشم؟!
    ممنون میشم
    با تشکر از زحمات شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال اول: اینکه فارغ التحصیلان دوره کاردانی تنها مجاز به ثبت نام دررشته های کارشناسی متجانس و همنام با رشته کاردانی خود هستندو به عبارت دیگراجازه انتخاب رشته کارشناسی غیر متجانس(غیرمتناظر) با مدرک کاردانی را ندارند، اولا؛ مربو ط به مشمولین و کسانی است که تعهد خدمت دارند، بوده و ثانیا؛ شامل پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد می باشد( ماخذ: شرایط اختصاصی دفترچه راهنمای پذیرش بدون کنکور دانشگاهی درصفحه 4 و 5)
      ثالثا؛ برای کنکور سراسری، عدم اجازه ثبت نام فارغ التحصیلان دوره کاردانی برای کارشناسی پیوسته تنها برای کسانی است که تعهد خدمت قانونی داشته باشند. لذا صحبتی از مشمولین سربازی نشده است(ماخد: صفحه4 و 5 دفترچه راهنمای کنکور سراسری سال 93-92)
      ***منظوراز تعهد خدمت، مواردی است که هنگام ثبت نام سپرده است که باید بعد از فراغت از تحصیل رشته دانشگاهی، عمل نماید.

      پاسخ دوم: اگر بخواهید در دانشگاه سراسری ادامه تحصیل بدهید، چون ارطرفی کاردانی شما معادل پیش دانشگاهی حساب می شود، و از طرف دیگر نوع رشته تحصیلی تعیین کننده نیست، پس گرفتن مدرک پیش دانشگاهی ضرورتی ندارد.

      پاسخ سوم: طراحی صنعتی جزء گروه هنر است. بنابراین شما باید خود را برای شرکت در گروه هنر آماده کنید و مستلزم شرکت در کلاس های تخصصی هنر، در آموزشگاه ویژه هنر است(مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب تهران)

      پاسخ چهارم: اگر علاقه مند به گذراندن دوره پیش دانشگاهی هستید و یا با توجه به توضیحات پاسخ اول، برای کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد به آن نیاز دارید، مشکی برای گذراندن آن ندارید. توصیه ما پیش گیری گرفتن مدرک پیش دانشگاهی از طریق شیوه داوطلب آزاد است چون هم امتحان تغییر رشته لازم نیست و هم نیازی به پایان خدمت و بحث سرباز ی ندارید. بحث مشمولیت سربازی شامل استفاده از شیوه های دیگر مثل شبانه و یا روزانه می شود.(که الیته شما شرایط روزانه ندارید)

      پاسخ پنجم: شما با ارایه دیپلم فنی خود، مجاز به ادامه تحصیلی در تمام رشته های پیش دانشگاهی هستید و همچنانکه متذکر شدیم، اگر به صورت داوطلب آزاد عمل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

      پاسخ ششم: برای اینکه سرباز شناخته نشوید، نباید بین تحصیلات مقاطع دانشگاهی فاصله بیفتد. لذا باید سعی کنید در دانشگاه قبول شوید. بنابراین اگر بعد از یک دوره (مثلادوره کاردانی) برای ادامه تحصیل در دوره بالاتر( مثلا کارشناسی) با فاصله زمانی کمتراز یکسال در دانشگاه قبول شوید، معافیت تحصیلی شما برای مقطع بالاتر همچنان باقی خواهید بود.
      به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
      مشمولانی که از تاریخ ۲۲/۲/۹۰ به بعد در مقاطع تحصیلی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، حق استفاده از مهلت ۱ ساله پس از فراغت از تحصیل را خواهند داشت.
      یعنی اینکه شما بعد از فارغ التحصیل شدن در یک مقطع تحصیلی دانشگاه، تا قبل از پرشدن یک سال ، فرصت دارید تا مجددا در دانشگاه پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهید.
      حتی اگر کسی مشمول شده باشد در حال گذراندن دوره سربازی است، اگر در دانشگاه برای مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شود( غیر از مقطع کاردانی و دانشجویان اخراجی که معادل کاردانی حساب می شوند) می تواند سربازی را نیمه کاره ترخیص گرفته و برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفته و بعد از اتمام تحصیلات ، دوره سربازی خود را تکمیل نماید.
      – به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
      درصورت قبولی اینگونه سربازان درمقطع کارشناسی وبالاترترخیص ازخدمت صورت میگیرد وترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی باشد.

      ***درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پاسخ های ا رایه شده به دیگر کاربران را در ذیل صفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی در پست مشاوره(بخش هدایت تحصیلی) بخوانید ویا برای مشورت بیشتر بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      سلامت و موفق باشید

  14. سلام
    من تک تک نظراتو خوندم به همراه جواب های دقیق و جامعی که شما داده بودین اما باز به پاسخ سوالام نرسیدم
    خواهشا دقیق جواب بدین پای سرنوشتم وسطه همه چیز در گرو پاسخ شماست
    من دانشجوی روزانه رشته عمران شاخه فنی و حرفه ای دیپلمه ی سال خرداد 89 هستم..متولد 1372/1/1..
    من این ترم آخرم محسوب میشه و تا تیر ماه 93 مدرک کاردانی(فوق دیپلم)رو میگیرم ..
    برای کنکور 93 تو رشته های هنر و انسانی ثبت نام کردم در حالی که فعلا دانشجو هستم و فیلد پیش دانشگاهی رو خالی گذاشتم در حالی که تو توضیحات نوشته بود که اگه دانشجو روزانه هستید باید تاریخ اعلام شده که تا پایان آذر ماه بود انصراف بدین.. نمیدونم شامل منی که شاخم فنی حرفه ای میشه هم هست یا مختصه رشته های نظریه ؟
    اما سوال مهمم اینه که آیا من مجاز به شرکت در کنکور هنر و انسانی هستم در حالی که مدرک کاردانیمو دقیقا چند روز جلوتر از روز کنکور میگیرم؟؟
    با توجه به سنم آیا مشکل نظام وظیفه ندارم؟؟ چون آخه از دو سه نفر نفر پرسیدم گفتن واسه تغییر رشته باید قبلش بری سربازی بعد بیای ادامه تحصیل بدی چون نظام وظیفه برگه تحصیلی بهت نمیده .. درسته آیا ؟؟
    ((تو دفترچه کنکورم اومده که تا پایان شهریور 1393/6/30 مهلت دارین تا مدرک کاردانی رو بگیرین و وارد دانشگاه بشین و نیازی به پیش دانشگاهی نیس))
    خلاصه من میتونم آماده بشم برای کنکور و از امروز شروع کنم برای خوندن((مخصوصا هنر)) یا سدهایی جلوم هست و یا اصن راهی نداره ؟؟
    سردرگمم همه امیدم به شماست کمکم کنید .. ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال اول:
      جواب شما به طور واضح در دفترچه راهنمای شماره یک کنکور آمده است!!!
      طبق آنچه که در صفحه4 دفترچه راهنمای شماره1 ثبت نام کنکور سراسری آمده است؛داوطلب کنکورسراسری 93 با وجود دانشجوی روزانه کاردانی پزشکی و غیر پزشکی،در صورتی که تعهدات خود را تا31/6/93 به انجام برسانند(تبصره3)، مشکلی برای شرکت دوباره در کنکور سراسری روزانه سال 93 ندارند.

      متن دفترچه راهنما را به خوبی بخوانید:
      – شرايط اختصاصي
      الف) داشتن ديپلم دوره چهار ساله متوسطه نظام قديم آموزش متوسط و يا گواهينامه دوره پيش دانشگاهي كه حداكثر تا تاريخ 93/6/31 اخذ شود و يا داشتن مدرك كارداني (فوق ديپلم ).

      تبصره 1- دارندگان مدرك كارداني (فوق ديپلم) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و دارندگا ن مدرك كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني وحرفه اي وزارت آموزش و پرورش و همچنين آن دسته از داوطلبان مذكور كه حداكثر تا 93/6/31 در مقطع كارداني (فوق ديپلم ) فارغ التحصيل مي شوند، حق ثبت نام و شركت در آزمون سراسري را خواهند داشت.

      تبصره 2- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه آموزشي پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمایند كه خدمات قانوني مقرر را تا تاريخ 93/6/31 يا 93/11/30 به پايان برسانند. بديهي است اين قبيل از فارغ التحصيلان در صورت موفقیت به هنگام ثبت نام در رشته قبولي بايد گواهي پايان طرح نيروي انساني را ارائه نمايند.

      تبصره 3- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه هاي آموزشي غير پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمايند كه تعهدات و خدما ت قانوني را حداكثر تا 93/6/31 انجام داده باشند.

      ب) دانشجوي دوره روزانه (بجز دانشجويان مشمول تبصر ه هاي 2 و 3 فوق الذكر) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي نباشد.
      تبصره 1- دانشجويان دوره روزانه (بجز دانشجويان مشمول تبصره هاي 2 و 3 فوق الذكر) چنانچه واجد ديگر شرايط مندر ج در اين دفترچه باشند
      (مخصوصاً مقررات نظام وظيفه) باشند و حداكثر تا تاريخ 92/9/28از تحصيل انصراف قطعي حاصل نمايند، حق ثبت نام و شركت در اين آزمون را دارند.

      پاسخ سوال دوم:
      درصورتی بلافاصله در کنکور قبول شوید، چون دانشجو شناخته می شوید، مشکلی برای نظام وظیفه هم نخواهید داشت.
      به متن تبصره 1 قسمت ب شرایط اختصاصی که در بالا ذکرشد،توجه کنید.

      ***درصورت نیاز به مشورت بیشتر میتوانید بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      موفق باشید

  15. با سلام من دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی دارم و میدونم که برای کنکور تجربی دادن مشکلی نیست اما من دیپلمم مال سال ۸۲ هست و نمی تونم سوابق تحصیلی داشته باشم و الان برای کنکور ۹۳ به بعد ۲۵٪ سوابق تحصیلی تاثیر مستقیم داره … آیا امکانش نیست من با تغییر دیپلمم به تجربی و امتحان دادن دروس مورد نیاز برای تغییر رشته دیپلمم تبدیل بشه به حالتی که بتونم سوابق تحصیلی داشته باشم ؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      امکان گرفتن دیپلم جدیدی را با عنوان رشته تجربی دارید. تا برای سوابق تحصیلی از آن استفاده کنید. اما به نظر ما این کار دراولویت نیست!!! برای اینکه انرژی، وقت و… زیادی را از شما به هدر می دهد و شما حداقل باید یک سال دوباره دوران دانش آموزی را تجربه و طی کنید. آنهم اگر بخواهید از شیوه تطبیق واحد برای پذیرش دروس مشترک بین رشته ریاضی و تجربی استفاده کنید، ونمرات دروس مشترک بین دورشته ریاضی و تجربی بالا نباشد، باز با هدف مورد نظرتان فاصله دارید. لذا تاکید می کنیم که 25 درصد دخالت سوابق تحصیلی ارزش برگشت به عقب و این همه زحمت و زمانی که برای آن می گذارید را ندارد. به نظر ما اگر توان خود را صرف آماده شدن برای کنکور تجربی کنید، بسیار بهتر خواهدبود.
      به هرحال اگر خواستید برای گرفتن دیپلم جدید تجربی اقدام کنید، شرایط و کارهای را که باید انجام دهید، با توضیحات مفصل در زیر همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، همچنین؛ در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، ذکر کرده ایم. لطفا برای جلوگیری از تکرار پاسخ های مکرری که برای دیگر کاربران ارایه شده است، به ماخذ مذکرو مراجعه نماید و اگرسوال،ابهام و نیاز به مشورت بیشتر داشتید حتما با ما تماس بگیرید.(نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید.

  16. ضمن سلام و احترام و تشکر بابت خدمات سایتتون
    من ۳۵ ساله و متاهل هستم سالها پیش ضمن تحصیل بواسطه ی پدرم به کار تجارت تو بازار مشغول شدم و خب تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه نداشتم لذا در دبیرستان سراغ رشته ای راحت رفتم و دیپلم کاردانش رشته کامپیوتر گرفتم اما اخیرا به این نتیجه رسیدم که پول دیگه بسه و تصمیم دارم در کنکور تجربی رشته پزشکی شرکت کنم چون هم توان و استعدادش رو دارم و هم معتقدم خواستن توانستن است، لطفا راهنمائیم کنید اول اینکه آیا باید ابتدا دیپلم تجربی و بعد پیش دانشگاهی رو بگذرونم یا فقط پیش دانشگاهی؟ و دوم اینکه آیا معدل دیپلم کارودانشم که ۱۳/۵ هست تاثیری در کنکور پزشکی خواهد داشت؟ و سوم اینکه از کی میتونم مراحل تحصیلی (دیپلم مجدد و یا پیش دانشگاهی) که شما پیشنهاد میدید رو شروع کنم، با تشکر فراوان

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      هرچنداین سوال تکراری است و چندین بار در همین صفحه ای که سوال خود را طرح نموده اید ودرپست پاسخ به سوالات جواب داده ایم، مجددا، جواب شما را به عرض می رسانیم:

      1- بدون در نظر گرفتن سوابق تحصیلی برای کنکور، نیازی به تکرار پایه سوم در رشته مورد نظر(تجربی) وگرفتن دیپلم آن ندارید و تنها باید از سال سوم (با داشتن دیپلم کامپیوتر) به پیش دانشگاهی تجربی تغییر رشته بدهید. چون نوع رشته اهمیت ندارد.

      2- شما می توانید دوره پیش دانشگاهی رشته تجربی را در به سه روش داوطلب آزاد( متفرقه) ، آموزش از اره دور(غیرحضوری) یا با شرکت در پیش دانشگاهی بزرگسالان(شبانه) پاس کنید. با توجه شرایط سنی و… امکان تحصیل به صورت روزانه برای شما وجود ندارد.

      3- برای ادامه تحصیل از دیپلم کار ودانش به دوره پیش دانشگاهی تجربی باید امتحان تغییر رشته داده و حداقل نمره 10 را در درس های امتحان تغییر رشته کسب نمایید. درس های تغییر رشته از دیپلم کار ودانش به پیش دانشگاهی تجربی شامل سه درس؛ زیست شناسی1 – زیست شناسی2 – شیمی 3 می باشد.

      4- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

      5- امتحان تغییر رشته فقط یک بار در سال و زمان آن در تابستان است. زمان اقدام برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در تیر ماه خواهدبود. برای این کار باید به یکی از مدارس بزرگسالان( شبانه) محل زندگی خود مراجعه نمایید. برای شناسایی بهترین محل تحصیل می توانید از واحد مشاوره و یا متوسطه اداره آموزش و پرورش منطقه خودتان پرسش و جو نمایید.

      6- اگر بخواهید دوره پیش دانشگاهی را به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) بگذرانید نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید. برای این کار باید در اسفند ماه جهت ثبت نام به حوزه امتحانی مربوط به آن مراجعه نمایید. حوزه ثبت نام برای شیوه داوطلب آزاد معمولا یکی از مدارس بزرگسالان تعیین می شود.

      7- تاثیر سوابق تحصیلی برای شما که امتحان تغییر رشته می دهید فعلا کمتر از حد تعیین شده یعنی 25 درصد است. البته با توجه به قانون حذف تدریجی کنکور احتمال زیادتر شدن تاثیر سوابق تحصیلی برای سال های آتی وجود دارد.

      8- با توجه به معدل پایین دیپلم کار ودانش شما،اگر برای سالی که شما می خواهید در کنکور شرکت کنید سهم سوابق تحصیلی بیشتر باشد و پوشش آن با کسب نتیجه بالا در آزمون کنکور برایتان سخت باشد، می توانید برای گرفتن دیپلم تجربی اقدام نمایید.انتخاب این روش در صورتی که بخواهید زمان، حوصله و فرصت بیشتری را برای درس خواندن مصروف نمایید، مناسب خواهدبود.

      9- برای گرفتن مدرک دیپلم تجربی ، می توانید به دو طریق زیر عمل نمایید:
      – یک راه آن تطبیق واحد است. در تطبیق واحد دروس مشترک بین دو رشته قبلی( کار ودانش) و جدید( تجربی )مورد قبول واقع شده و دروس مابقی(غیرمشترک) را از سه طریق بزرگسالان (شبانه)،آموزش از راه دور و یا به صورت داوطلب آزاد، خواهید گذراند.
      – راه دیگر آن این است که با ارایه مدرک پایه عمومی اول دبیرستان برای شرکت در امتحانات خرداد پایه دوم رشته جدید(تجربی) به صورت داوطلب آزاد اقدام کنید. همچنانکه در بالا ذکرکردیم، ثبت نام آن در اسفند ماه است. و در سال بعد به همین صورت برای سال سوم دبیرستان و بعد برای دوره پیش دانشگاهی اقدام می نمایید. این روش برای کسی که می خواهد سوابق تحصیلی خود را جهت شرکت در کنکور جبران کند مناسب است. در این صورت باید اطلاعات دیپلم و پیش دانشگاهی جدید خود را در فرم ثبت نام کنکور، ثبت نماید.

      10- اگر هدفی غیـــر از جبران سوابق تحصیلی و قوی شدن پایه علمی رشته جدید و قطعی کردن قبولی خود در رشته پزشکی را دارید، به نظر ماپی گیری تغییر رشته، و یا تحصیل مجدد از سال دوم دبیرستان، طولانی بوده و هدر دادن سرمایه خود و وقت تلف کردن است. درصورتی که توان و حوصله سه سال تحصیل در دوره دبیرستان را ندارید، مناسب است که به جای این کار، با شرکت در کلاس های درس های تخصصی و… رشته تجربی، خود را برای آزمون کنکور آن آماده کنید.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  17. سلام.
    من دیپلم مکانیک خودرو وکاردانی مکانیک دارم ومیخوام کنکورسراسری تجربی93شرکت کنم چکاربایدکنم آیامیتونم شرکت کنم؟؟
    با تشکر خواهش میکنم جواب بدهید آخه وقت برای ثبت نام خیلی کمه.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در صورتی که مدرک کاردانی داشته باشید، چون؛ از طرفی دوره کاردانی معادل دوره پیش دانشگاهی به حساب می آید، و از طرف دیگر نوع مدارک مذکور مهم نیست، بنابراین می توانید برای هر یک از گروه های آزمایشی کنکور سراسری که داوطلب آن هستید، ثبت نام و در آزمون آن شرکت نمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  18. سلام من الان دیپلم رشته ی الکترونیک رو دارم اما می خوام برم رشته ی ریاضی فیزیک باید چکار کنم ؟؟؟توروخدا کمکم کنید برام خیلی مهمه.فقط اگر میشه سریع جواب بدید؟؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اطلاعات ارسالی شما ناقص است. نگفتید که دیپلم شما از شاخه کار ودانش است یا فنی حرفه ای و اینکه چه سالی دیپلم گرفته و سن شما چقدر است و یا هدف تحصیلی و شغلی شمااز این تغییر مسیر چیست؟؟؟!
      به هر حال پاسخ زیر را به دقت بخوانید:
      1- اگر هدف شما کنکور رشته ریاضی است، با داشتن دیپلم رشته فنی الکترونیک می توانید دوره پیش دانشگاهی را در رشته ریاضی ادامه تحصیل دهید.

      2- اگر شرایط تحصیل در دوره روزانه را (از لحاظ سنی و…)دارید، ویا اگر شرایط روزانه نداشته باشید و بخواهید در دوره شبانه(بزرگسالان) تحصیل کنید، باید امتحان تغییر رشته بدهید.

      3- اگر شرایط تحصیل در مدارس روزانه دارید، باید در دوره روزانه شرکت نمایید و اگر شرایط تحصیل در روزانه را نداشته باشید، می توانید دوره پیش دانشگاهی رشته ریاضی را در به سه روش داوطلب آزاد( متفرقه) ، آموزش از اره دور(غیرحضوری) یا با شرکت در پیش دانشگاهی بزرگسالان(شبانه) پاس کنید. با توجه شرایط سنی و… امکان تحصیل به صورت روزانه برای شما وجود ندارد.

      4- برای ادامه تحصیل از دیپلم فنی به دوره پیش دانشگاهی ریاضی ، باید حداقل نمره 10 را در درس های امتحان تغییر رشته کسب نمایید:
      -اگردیپلم شما از شاخه کار ودانش است، درس های تغییر رشته از دیپلم فنی کار ودانش به پیش دانشگاهی ریاضی شامل سه درس؛ – جبر واحتمال – حسابان – فیزیک 3 می باشد.
      –اگردیپلم شما از شاخه فنی حرفه ای است، درس های تغییر رشته از شاخه فنی حرفه ای به پیش دانشگاهی ریاضی شامل دودرس؛ – جبر واحتمال – حسابان می باشد.

      5- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

      6- امتحان تغییر رشته فقط یک بار در سال و زمان آن در تابستان است. زمان اقدام برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در تیر ماه خواهدبود.

      7- برای ثبت نام اگر شرایط تحصیل در مدارس روزانه دارید به مدرسه روزانه و اگر ندارید باید به یکی از مدارس بزرگسالان( شبانه) محل زندگی خود مراجعه نمایید. برای شناسایی بهترین محل تحصیل می توانید از واحد مشاوره و یا متوسطه اداره آموزش و پرورش منطقه خودتان پرسش و جو نمایید.

      8- در صورتی که شرایط تحصیل در روزانه را نداشته باشید ، می توانید دوره پیش دانشگاهی را به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) بگذرانید. دراین صورت نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید. برای این کار باید در اسفند ماه جهت ثبت نام به حوزه امتحانی مربوط به آن مراجعه نمایید. حوزه ثبت نام برای شیوه داوطلب آزاد معمولا یکی از مدارس بزرگسالان تعیین می شود.

      ***درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پاسخ های رایه شده به دیگر کاربران را در ذیل صفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشاهی در پست مشاوره(بخش هدایت تحصیلی) بخوانید ویا برای مشورت بیشتر بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      موفق باشید

  19. با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما.
    من در سال سوم هنرستان رشته معماری مشغول به تحصیل هستم قصد دارم تغییر رشته به تجربی دهم چه دوروسی را باید امتحان دهم بعد به صورت غیر حضوری میتوانم پیش را بخوانم یا هنگامی که دانشو هستم همزمان میتوانم برای دیپلم اقدام کنم فقط من باید قبل از 20 سالگی دیپلم تجربی بگیرم خواهش مندم مرا راهنمایی فرماید.
    با تشکرات فراوان.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اطلاعات شما ناقص است برای مثال نفرمودید که رشته معماری را در شاخه فنی حرفه ای تحصیل می کنید و یا کار ودانش؟ به هر حال جواب های زیر را پی گیر کنید:

      1- باید از سال سوم (با داشتن دیپلم فنی معماری) به پیش دانشگاهی تجربی تغییر رشته بدهید.

      2- درس های تغییر رشته با دیپلم معماری از شاخه کار ودانش به پیش دانشگاهی تجربی شامل سه درس؛ زیست شناسی1 – زیست شناسی2 – شیمی 3 می باشد. و با دیپلم معماری شاخه فنی حرفه ای شامل دو درس زیست1 و زیست 2 می باشد.

      3- حداقل نمره 10 را در درس های امتحان تغییر رشته کسب نمایید.

      4- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

      5- امتحان تغییر رشته فقط یک بار در سال و زمان آن در تابستان است.

      6- زمان اقدام برای ثبت نام امتحان تغییر رشته در تیر ماه خواهدبود.

      7-برای شرکت در امتحان تغییر رشته، باید از مدرسه محل تحصیل خود یک معرفی نامه عکس دار برای حوزه امتحانی تغییر رشته، بگیرید.

      8- تاثیر سوابق تحصیلی برای شما که امتحان تغییر رشته می دهید فعلا کمتر از حد تعیین شده یعنی 25 درصد است. (دیپلم فنی معماری شما برای سوابق تحصیلی محاسبه خواهد شد)

      9-اگر معدل دیپلم معماری شما پایین باشد و برای سالی که شما می خواهید در کنکور شرکت کنید سهم سوابق تحصیلی بیشتر از مقدار کنونی باشد و همچنین؛ پوشش آن با کسب نتیجه بالا در آزمون کنکور برایتان سخت باشد، می توانید برای گرفتن دیپلم تجربی اقدام نمایید.انتخاب این روش در صورتی که بخواهید زمان، حوصله و فرصت بیشتری را برای درس خواندن مصروف نمایید، مناسب خواهدبود.

      10- درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پاسخ های ا رایه شده به دیگر کاربران را در ذیل صفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی در پست مشاوره(بخش هدایت تحصیلی) بخوانید ویا برای مشورت بیشتر بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      سلامت و موفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      – برای ورود به دانشگاه، چون نوع مدرک دیپلم و دوره پیش دانشگاهی تعیین کننده نیست، بله؛ می توانید.
      – برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان نظام فعلی(پایه دوم به سوم وپایه سوم به پیش دانشگاهی)دردوره روزانه و یا شبانه، باید امتحان تغییررشته بدهید. شرایط این امتحان و جزئیات آن درذیل همین صفحه در پاسخ به سوالات دیگ کاربران و همچنین در پست پاسخ به سوالات سایت، ذکر شده است
      موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      شما مشحص نکرده اید که مدارس رشته تربیت بدنی چه شهری مد نظرتان است. به هرحال می توانید از طرق زیر پی گیری کنید:
      1- جستجوی از طریق اینترنت . برای نمونه می توانید به آدرس /http://www.avval.ir/search مراجعه فرمایید.
      2- پرس وجو از واحد تربیت بدنی مناطق آموزش و پرورش و یا اداره کل شهر محل زندگی. ویا اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش واقع در خیابان شهید قرنی (تلفن: 88827072 تا 79 )
      برخی از مراکز دارای مدرسه (هنرستان) رشته تربیت بدنی در تهران:

      – قدوسی (تربیت بدنی)
      هنرستان فنی پسرانه غیر دولتی
      آدرس: تهران – منطقه 11 – کارگر جنوبی ( تلفن 55417649)

      – کمیل (تربیت بدنی)
      هنرستان فنی دخترانه دولتی
      آدرس: تهران – منطقه 7 (تلفن : 88400781 )

      – شهیدقدوسی (تربیت بدنی)
      هنرستان فنی پسرانه دولتی
      تهران – منطقه 11 – بزرگراه نواب (تلفن : 55414539 )

  20. سلام
    من دیپلم ریاضی سال 89 از دبیرستان بزرگسالان گرفتم و با دیپلم در رشته سخت افزار کامپیوتر دانشگاه علمی کاربردی پودمانی، مدرک کاردانی گرفتم. مدرک پیش دانشگاهی ندارم
    حالا میخوام گرافیک بخونم. یا نقاشی. باید چیکار کنم. تغییر رشته دیپلم بدم و پیش دانشگاهی گرافیک بخونم؟ و بعد کنکور فنی بدم؟
    و یا راه دیگه ای هم هست که زودتر به نتیجه برسم
    لطفا کامل و شفاف راهنماییم کنید
    ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شیوه اول: چون شماازطرفی معادل دوره پیش دانشگاهی یعنی دوره کاردانی را گذرانده ایدو از طرف دیگر نوع مدرک رشته تحصیلی برای شرکت در کنکور، تعیین کننده نیست، می توانید در گروه آزمایشی هنر دانشگاه سراسری و همچنین دانشگاه آزاد شرکت کنید. منتهی بدانید که معدل دیپلم شما به عنوان سوابق تحصیلی تاثیر دارد. برای کنکور دانشگاه سراسری روزانه و شبانه کمتر از 25 درصد و برای پذیرش دوره کارشناسی پیوسته بدون آزمون نیمسال دوم 93-92 دانشگاه آزاد69/8 درصد( جدول صفحه 6 دفترچه راهنما)

      شیوه دوم: اگر معدل دیپلم شما پایین باشد و بخواهید سوابق تحصیلی خود را جبران کنید، باید دیپلم دیگری مثلا گرافیک بگیرید. برای این کار فقط می توانید به صورت داوطلب آزاد در شاخه کار ودانش، دیپلم دیگری مثل گرافیک را با معدل بالا کسبنمایید تا امکان قبولی خودرا در رشته مورد علاقه در دانشگاه سراسری و یا دانشگاه آزاد(شیوه با آزمون و یا بدون آزمون) بیشتر نمایید.

      ***درصورت ابهام و سوال می توانید در ذیل همین صفحه ای که سوال خودرا مطرح نموده اید ویا در بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی سایت مرکزمشاوره موسسه دانش، توضیحات بیشتر ما را بخوانید و یا با ما تماس تلفنی داشته باشید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجوداست)
      سلامت وموفق باشید.

  21. سلام من سال سوم تجربی ام با سه تا درس مونده که نتونستم پاس کنم ریاضی- فیزیک- ادبیات چند سال گذشته و من نتونستم برم سر کلاس الانم نمیشه برم سر کلاس از طرفی هم نمیتونم پاس کنم درسامو چون خیلی گذشته میوام ادامه تحصیل بدم و تغییر رشته بدم به کامپیوتر باید چیکار کنم سوالم فورس ماژوره لطفا زود جواب بدید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: زمان تغییر رشته به رشته های شاخه فنی حرفه ای(کامپیوتر و …) از پایه دوم به سوم است. در این صورت باید در امتحان تغییر رشته شرکت کرده و در تمام درس های آن نمره قبولی لازم را کسب کرد .
      توضیح بیشتر اینکه؛ براساس بند 2-112 آیین نامه دوره سه ساله متوسطه درصفحه 618 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش- چاپ 1385، باید تمام درس های اختصاصی پایه دوم رشته جدید شاخه فنی حرفه ای را در خرداد یا شهریورماه پایه دوم، امتحان داده و قبول شد. لذا هم اکنون که شما پایه سوم هستید، امکان این تغییر رشته به شاخه فنی حرفه ای نیست، مگر اینکه از قانون تطبیق واحد استفاده کنید که توضیحات آن را در ذیل همین صفحه و پست پاسخ به سوالات آورده ایم. در صورت استفده از قانون تطبیق واحد حداقل یک سال تحصیلی عقب می افتید، چون درسه های مشترک پایه دوم و سوم شما را با رشته جدید تطبیق داده و درس های مشترک(مثل درس های عمومی) را پذیرفته و درس های غیرمشترک(اختصاصی) رشته مورد نظر را باید بگذرانید.

      پاسخ دوم: راه دیگر این است که رشته مورد نظر (کامپیوتر) را از طریق شاخه کارودانش پی گیری نمایید. چون ادامه تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد، بنابراین مراحل لازم سریعتر طی خواهد شد.
      برای ادامه تحصیل در شاخه کارودانش نیزباید از تطبیق واحد استفاده کنید. برای این کار باید کارنامه ستونی سه ساله متوسطه خود را از محل دبیرستانی که پایه سوم را در آن تحصیل کرده اید، دریافت نموده وبعد برای دریافت کارنامه تطبیقی، به واحد مشاوره و امتحانات آموزش و پرورش محل تحصیل خود مراجعه نمایید. سپس با کارنامه تطبیقی برای ثبت نام و طی کردن واحد ها و درس های اختصاصی رشته مورد درخواست، به هنرستان مربوط به آن مراجعه کنید.

      ***درصورت ابهام و سوال می توانید در ذیل همین صفحه ای که سوال خودرا مطرح نموده اید ویا در بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی سایت مرکزمشاوره موسسه دانش، توضیحات بیشتر ما را بخوانید و یا با ما تماس تلفنی داشته باشید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجوداست)
      سلامت و موفق باشید.

  22. با سلام خدمت شما من دیپلم کاردانش رشته گرافیک کامپیوتر دارم میخواستم بدونم چطوری میتونم در دانشگاه به رشته حساب داری تعغییر رشته بدهم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ شما به تفصیل در سوال قبلی ارایه شده است.
      ***در صورت نیاز به مشورت بیشتر، می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
      سلامت و موفق باشید

  23. با سلام خدمت شما خسته نباشید من دیپلم کاردانش رشته گرافیک کامپیوتر هستم میخواستم بدونم چطوری در دانشگاه به حساب داری تعغییر رشته بدهم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1-اگر بخواهید رشته مورد نظر را در دوره کارشناسی پی گیری کنید، باید دوره پیش دانشگاهی را بگذرانید. به نظر ما گذراندن رشته انسانی در اولویت است.

      2- اگر شرایط تحصیل در دوره روزانه را دارید، برای ورود به پیش دانشگاهی انسانی باید ، امتحان تغییر رشته بدهید.

      3-برای تغییر رشته از پایه سوم فنی به پیش دانشگاهی انسانی، باید دو درس عربی 3 ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی امتحان دهید.

      4-امتحان تغییر رشته سال سوم به سال آخر(پیش دانشگاهی)فقط یکبار در تابستان هر سال انجام می شود.

      5-چون امتحانات سال سوم دبیرستان به صورت نهایی است، بنابراین امتحان تغییر رشته نیز در حوزه تعیین شده از طرف آموزش و پرورش برگزار می شود.

      6- برای شرکت در امتحان تغییر رشته، باید ازمدرسه محل تحصیل خود یک معرفی نامه عکس دار را با مهر وامضای مدرسه کنونی، دریافت وبه حوزه امتحانی مشخص شده تحویل نمایید.

      7- معمولا زمان اقدام برای دریافت معرفی نامه و مراجعه به حوزه امتحانی مشخص شده برای امتحان تغییر رشته،اوایل تیرماه است. شما حتما بعد از امتحانات خرداد ماه از اموردفتری و مشاوره مدرسه خودتان پی گیر باشید.

      8- مهمتراینکه؛ باید برای امتحانات تغییر رشته ـ که چندان هم آسان نیست ـ خود را آماده کنید. برای این آمادگی باید از هم اکنون در کلاس دروس تغییررشته بهطور فعال شرکت نمایید.(مثل کلاس های یک آموزشگاه قوی و یا..) بنابراین؛ فکر نکنید که در فرصت کوتاه تابستان امکان آماده کردن خود را برای امتحان تغییر رشته را دارید.

      10-درصورت نداشتن شرایط دوره روزانه و در صورت انتخاب شیوه ی بزرگسالان یا شبانه، باید همانند دوره روزانه امتحان تغییر رشته بدهید.

      11-اگر شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه ندارید و بخواهید از شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی استفاده کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

      12-برای آمادگی کنکور باید طوری برنامه ریزی کنید که درس های تخصصی پایه دوم وسوم رشته مورد علاقه تان، مثل منطق سال سوم و ادبیات و عربی سال دوم را هم کارکنید.

      ***با عرض پوزش از اینکه به دلیل سوالات زیاد کاربران و همچنین تکراری بودن سوال شما، پاسخ تان با تاخیر انجام شد.

      ***در صورت نیاز به مشورت بیشتر، می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
      سلامت و موفق باشید

  24. درود بر شما
    من مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی دارم…
    میخوام تغییر رشته بدم…انسانی یا هنر…هنوز دقیق نمیدونم..ولی چون برای انجام کاری ریز نمرات چهارسال دبیرستان و پیش دانشگاهی رو میخوام…میخوام بخونم که معدلم بالا بشه…هم معدل دیپلم و هم پیش دانشگاهیم باید بالا باشه.میخوام بدونم چگونه میتونم تغییر رشته بدم و امتحانارو بدم…ایا باید از سال دوم به بعد بخونم؟یا سوم و پیش دانشگاهی؟.ممنون اگه جوابم رو بدید…

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول) توضیح شیوه های ادامه تحصیل:
      موضوع شما جبران سوابق تحصیلی است. برای گرفتن دیپلم و پیش دانشگاهی رشته های دیگر، به سه شکل می توانید پی گیر کنید:
      1- بزرگسالان (شبانه)
      2-آموزش از راه دور
      3- داوطلب آزاد(متفرقه)

      دوم) زمان مراجعه و ثبت نام :
      زمان مراجعه برای ثبت نام داوطلب آزاد در اسفند ماه است و زمان ثبت نام برای دو شویه دیگر قبل از شروع هر ترم است . مثلا برای ترم اول باید در اواخرشهریور و برای ترم دوم در اواخردی ماه و برای ترم تابستان در اواخرخرداد ویا اوایل تیرماه، مراجعه نمایید.

      سوم) شیوه های جبران با توجه به سطح انتظار از نمرات:
      برای این کار می توانید به دو شیوه عمل کنید؛
      شیوه اول:
      یکی استفاده از قانون تطبیق واحد است. در این روش ؛ ازدرس های رشته قبلی(ریاضی) با درس های رشته جدید مورد درخواست(تجربی) تطبیق داده شده و درس های مشترک مورد قبول واقع شده و دروس متفاوت و باقیمانده مربوط به رشته مورددرخواست را باید تکمیل نمایید. برای این منظور باید تمام سوابق تحصیلی خود را به واحد مشاوره و امتحانات اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود، ارایه دهید.تا کارنامه تطبیق برای شما صادر گردد و واحدهی پذیرفته شده و نیز واحدهای که باید بگذرانید مشخص شود.
      مزیت استفاده از این روش این است که شما را زودتر به دیپلم جدید می رساند و محدودیت آن این است که اگر نمره درس های پذیرفته شده از امتحان نهایی پایه سوم ودوره پیش دانشگاهی رشته قبلی، پایین باشد، برای هدف مورد نظر به نفع شما نخواهد بود .

      شیوه دوم:
      اگر می خواهید سطح نمرات خود را برای احتساب سوابق تحصیلی در کنکور بالاتر ببرید، می توانید کل درس های امتحان نهایی پایه سوم رشته تجربی( عمومی و اختصاصی) راشرکت کنید. برای این منظور فقط مدرک تا پایه دوم دبیرستان خود را ارایه دهید و برای پایه سوم رشته تجربی به یکی از سه روش بالا عمل کنید. البته اگر بخواهید از روش داوطلب آزاد استفاده کنید، از لحاظ زمانی نسبت به دو روش دیگر بزرگسالان و آموزش از راه دور، زودتر به نتیجه می رسید. چون هم ازامتحان تغییر معف هستید و هم نیازی به شرکت در کلاس نداشته و می توانید تمام درس ها را در یک نوبت( خردادماه) امتحان داده و دیپلم رشته جدید را اخذ نمایید. اما باید آمادگی لازم را یک نتیجه عالی، از قبل کسب کرده باشید و نیازمند یک فعالیت مطالعاتی جدی است و به نظر ما باید از کلاس های درسی یک آموزشگاه قوی بهره بگیرید.

      ***در صورت نیاز به مشورت بیشتر، می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
      سلامت و موفق باشید.

  25. ضمن عرض سلام در حال حاضر در رشته تجربی سال سوم تحصیل میکنم و میخواستم در دانشگاه به رشته موسیقی بروم سوالم این است که آیا باید تغییر رشته بدهم و پیش دانشگاهی هنر بخوانم و در کل چه راهی باید پیش بگیرم که بتوانم از فرصت و زمان بیشترین بهره را ببرم.
    از لطف و محبت شما ممنونم و اگر امکان دارد راهنمایی کنید که پیش هنر آیا گرایش خاصی دارد یا عمومی است.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- از لحاظ آیین نامه سازمان سنجش، از طرفی رشته هنر شناور است و هر داوطلبی می تواند با هریک از گروه های اصلی آزمایشی (تجربی، ریاضی، انسانی) گروه فرعی( هنر، زبان های خارجه) راهم در فرم ثبت نام کنکورسراسری انتخاب نماید. و از طرف دیگر نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی کنکور ملاک نیست! پس شما با دیپلم تجربی و حتی پیش دانشگاهی تجربی مشکلی برای کنکور هنر ندارید.

      2- اگر شما برای تحصیل در رشته مورد نظر جدی هستید، توصیه ما این است که دوره پیش دانشگاهی را حتما رشته هنر بخوانید. برای این کار باید تغییر رشته بدهید.

      3- هر چنددخالت سوابق تحصییلی(نمرات امتحان نهایی سال سوم تجربی ) برای تغییر رشته ای ها کمتر از 25 درصد است، اما باید سعی کنید که از عهده امتحان نهایی تجربی به خوبی برآیید.

      4- امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی فقط یکبار و در تابستان انجام می شود.

      5- برای تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر باید چهار درس (طراحی ۱ – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنرهای تجسمی ) امتحان دهید.

      6- شکل امتحان تغییر رشته به صورت نهایی و در حوزه امتحانی برگزار می شود.

      7-مکان مراجعه ثبت نام برای امتحان تغییر رشته: حوزه امتحانی مشخص شده از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه شماخواهدبود.

      8- زمان پی گیری برای ثبت نام امتحان تغییر رشته پایان خرداد ماه خواهد بود.

      9- در پایان خرداد باید یک معرفی نامه عکس دار مخصوص تغییررشته را ازدفترمدرسه خود(اموردفتری و یا دفترمشاوره) برای تحویل به حوزه امتحانی تغییر رشته، دریافت نمایید

      10- شرط قبولی : حداقل نمره قبولی در تمامی دروس تغییر رشته ۱۰ می باشد. حتی اگر کسی دریک درس نمره کمتر ۱۰( مثلا ۹/۷۵ – صدم) هم بگیرد، اجازه و امکان تغییررشته نخواهد بود.

      11- در طول سال سوم تجربی و همچنین در تابستان سوم به پیش باید در کلاس های هنر چهار درس مذکورشرکت کنید و خود را برای امتحانات تغییر رشته و همچنین کنکور هنر آماده نمایید.

      12- یکی از آموزشگا های قوی را که به صورت تخصصی در درس های هنر و کنکور آن کار می کنید، شناسایی نماید( در تهران آموزشگاه معکب در خ انقلاب )

      ***درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پاسخ های ا رایه شده به دیگر کاربران را در ذیل صفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی در پست مشاوره(بخش هدایت تحصیلی) بخوانید ویا برای مشورت بیشتر بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      موفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      از طریق شرکت در امتحانات پایانی(خرداد) به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) درصورت داشتن شرایط آن، می توانید دیپلم دیگری بگیرید. شرایط شرکت به صورت داوطلب آزاد در ذیل همین صفحه در پاسخ به سوالات دیگر کاربران و همچنین در پست” پاسخ به سوالات” آمده است.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  26. باعرض سلام خدمت شما سوالی که داشتم اینه که اگه بخوایم از رشته انسانی تغییر رشته بدیم و رشته تجربی رو پیش دانشگاهی بخونیم باید چی کار کنیم ؟
    ممنون میشم اگه جوابمو بدید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال تکراری است و چندین بار همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید. نمونه آن در پاسخ به حسنا17/11/92 ذکرشده است:
      ” طبق آیین نامه هدایت تحصیلی دوره متوسطه نظام فعلی، برای تغییر رشته شما باید درس هایی را که پیش نیاز سال بعد هستند امتحان داده و حداقل نمره 10 بگیرید. درس های پیش نیازپایه سوم انسانی به پیش تجربی،شامل؛ شیمی3 – زیست 1 – زیست 2 می باشد. ”

      و همچنین در پست “پاسخ به سوالات” جواب داده ایم.برای نمونه:
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۳): تاثیر نمره امتحان تغییررشته در معدل؟ ( صفحه 11پست پاسخ به وسوالات)
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره- ۱۹): اگر زمان آزمون تغییر رشته با امتحان جبرانی و یا تجدیدی شهریور یکی شده باشد، چه کار باید بکنم؟( صفحه 9پست پاسخ به وسوالات)
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره-۲۱):بخشنامه تغییر رشته؟(صفحه 8 پست پاسخ به وسوالات)
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۲۳):فرم تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی را از کجا تهیه کنم؟ (صفحه 8 پست پاسخ به وسوالات)
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۲) زمان درخواست برای امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی برای دوره روزانه چه وقتی است؟ (صفحه 1 پست پاسخ به وسوالات)

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

    2. به نام خدا
      سلام
      من ازاین رشته ای که هستم خیلی بدم میاد می خوام رشتم وعوض کنم ایا میتونم امسال که سال دوم هستم روبه پایان برسونم بعدرشته ای روکه دوست دارم درشهریورامتحان های تخصصی اون رشته رو پاس کنم وسال سوم بشینم

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        براساس آیین نامه هدایت تحصیلی، امکان تغییر رشته ازپایه دوم به سوم و از پایه سوم به سال آخریعنی پیش دانشگاهی وجود دارد( ماده 112 و تبصره های آن در صفحه 617 و 618 و619 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش- چاپ 1385)
        برای استناد بیشتر به ماده مربوط را در متن آیین نامه مذکور مراجعه نمایید.
        متن آیین نامه ساله متوسطه و اصلاحات آن را به صورت(pdf)در سایت قرار داده ایم.(پست “مشاوره” بخش هدایت تحصیلی ،آیکون(نشانه) آیین نامه هدایت تحصیلی. و همچنین پست ” معرفی متون و کتاب” بخش آیین نامه و دستورالعمل ها)
        سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال را در ذیل همین صفحه چندین مرتبه پاسخ داده ایم
      پاسخ اول:
      تغییر در رشته تحصیلی و به طبع آن رشته شغلی، تغییر در سرنوشت است و به نوعی هدر دادن سرمایه های گران بهایی همچون عمر است. بنابراین نباید به راحتی برای آن تصمیم گرفته و اقدام نمود.
      شما چه دلیلی مهم، منطقی و قابل قبول علمی برای این تغییر مسیردر رشته تحصیلی و شغلی دارید؟ به خصوص اینکه رشته حسابداری از لحاظ شغلی رشته خوبی است و معلوم نیست در رشته تجربی شغل مناسب را بدست آورید.
      در مبحث هدایت تحصیلی آمده است که رشته تحصیلی باید براساس هدف های شغلی تعیین شود و هدف های شغلی نیز براساس ایده هایی که در طول تحصیل دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی در مدرسه و خانه و… شکل می گیرد. البته کشف این ایده ها به خود ی خود اتفاق نمی افتد و ابزار علمی و تجربی خود را دارد. از جمله تست های مختلف استانداردشده دراین زمینه و بهره بردن از مشاوره تخصصی! بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت که موضوع موردسوال شما جنبه های معلوم و نامعلوم متعددی دارد که با گفتگو و همفکری و جمع آوری تجربیات قابل بررسی ودر نهایت تصمیم گیری خواهد بود. به هرصورت برای هریک از پیشنهادهای بالا و تصمیم گیری ، باید دلایل قانع کننده و کافی داشته باشیم.برای رسیدن به چنین مهمی،نیازمند اطلاعات و تحلیل دقیق تری هسیتم که با محدودیت توضیح همه مطالب در این صفحه، جوانب مختلف مساله شما، قابل بیان نیست!!!

      پاسخ دوم:
      اگر نتیجه همفکری ها بر ادامه تحصیل در رشته حسابداری شد که تکلیف معلوم است و اگر دلایل منطقی و کافی برای ادامه تحصیل در گروه تجربی داشتید، می توانید هریک از گروه های آزمایشی را انتخاب نموده و درکنکور آن شرکت کنید. منتهی به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید درکنکورسراسری دانشگاه دولتی روزانه مجددا شرکت کنید، بدانید که با تغییر ی که در آیین نامه ایجاد شده هر کسی تنها یک باراجازه استفاده از تحصیل رایگان را در هر دوره تحصیلی دارد(برای مثال؛ یک بار اجازه تحصیل رایگان در دوره کارشناسی را دار! به همین ترتیب دوره کارشناسی ارشد و دکتری هرکدام یک بار می تواند از تحصیل رایگاه استفاده کند)و برای پذیرش درمرتبه دوم در دوره کارشناسی ، یا باید داوطلب دوره شبانه باشد و یا در صورت پذیرش در دوره روزانه، باید شهریه تحصیل خود را مطابق شهریه دوره شبانه پرداخت نماید.
      متن آیین نامه:
      دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری آمده است؛
      ” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”
      یادآوردیچند نکته:
      1- این قانون اجازه دوبار پذیرش در دانشگاه، فقط مختص دانشگا های دولتی و شاملسایر دانشگاهها نمی شود.
      2- در این تغییر مسیر و تحصیل در رشته تجربی، شماباید هزینه های تحصیل را هم مورد نظر قرار دهید.
      3- امیدواریم با مشورت و کسب اطلاعات جامع وبا آگاهی کافی، بهترین انتخاب را داشته باشید
      4- درصورت نیاز به مشورت بیشتر میتوانید بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      موفق باشید

  27. با سلام
    من دیپلو رو حسابداری در کاردانش گرفتم و الان لیسانس حسابداری هستم.
    آیا می تونم در رشته تجربی کنکور سراسری شرکت کنم.اگر امکان دارد باید چه درسهایی رو پاس کنم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      1- ضرورت تغییر رشته برای شرکت دوباره در کنکوررشته تجربی با داشتن کارشناسی:
      با داشتن کاردانی و یا کارشناسی در رشته دیگر نیازی به گرفتن دیپلم و یا پیش دانشگاهی ندارید. برای شرکت در کنکور رشته مورد نظر تنها باید درفرم ثبت نام گروه آزمایشی تجربی را انتخاب کنید.

      2-شرایط شرکت دوباره در کنکور سراسری با داشتن مدرک کارشناسی:
      هر فردی می تواند دو بار در دانشگاه دولتی(کنکور سراسری) پذیرفته شود. این دوبار پذیرش شامل دانشگاه های غیر دولتی ( آزاد،پیام نورو…) نمی شود. بنابراین شما دوباره می توانیددر کنکور سراسری شرکت کنیدهمچنین منظور از این دوبار، تعداد مرتبه شرکت کردن در آزمون سراسری نیست، بلکه منظور صرفا دوبار اعلام قبولی در رشته است
      قسمت “و” صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری آمده است.
      در این قسمت ذکرشده است ؛ با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگرنیازبه مشاوره بیشتری دارید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  28. با سلام و خسته نباشید ببخشید می خواستم بدونم…
    اولا اینکه من 19 سالمه و هنوز دیپلم کاردانش نگرفتم ..ایا میشه واسه پیش دانشگاهی ثبت نام کنم؟؟؟؟
    دوما ایا میتونم با دیپلم کاردانش به دانشگاه پیام نور برم و به هر رشته ای که می خوام ادامه تحصیل بدم؟؟؟
    تورو خدا جوابشو واسم ایمل کنید ممنون.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- تا دوره سه ساله دیپلم تمام نشود، امکان ادامه تحصیل در دوره پیش دانشگاهی وجود ندارد!
      2- خودتان می دانید که شاخه کار ودانش و فنی حرفه ای دوره پیش دانشگاهی ندارد!!! دوره پیش دانشگاهی مربوط به شاخه نظری است.
      3- اگربخواهید با دیپلم شاخه کار ودانش در یکی از رشته های شاخه نظری ادامه تحصیل دهید(رشته ریاضی یا تجربی یا انسانی) باید امتحان تغییر رشته بدهید. نوع دروس امتحان تغییر رشته هرکدام از رشته های نظری متفاوت است . می توانید جدول دروس آن را در متن (PDF)اصلاحیه آیین نامه پیش دانشگاهی در پست مشاوره سایت ملاحظه بفرمایید.
      4- دیگر شرایط تغییررشته در در ذیل همین صفحه در پاسخ به دیگر کاربران مشاهده بفرمایید.
      5- اگر شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را نداشته باشید، می توانید تمام دروس پیش دانشگاهی را به صورت داوطلب آزاد پاس کنید. دراین صورت نیازی به امتحان تغییررشته ندارید. باید برای استفاده از این روش(به شرط اجاز بودن به دلیل سن و وقفه تحصیلی و…) در اسفند ماه برای ثبت نام کنید.
      برای این کار از طریق اداره آموزش و پرورش محل خود(واحدمتوسطه یا مشاوره و یا امتحانات) حوزه امتحانی داوطلب آزاد را پرس و جو نمایید. برای شرکت در امتحانات پایانی به صورت داوطلب آزاد، می توانید از سه فرصت زمانی خرداد وجهت واحد های باقیمانده از شهریور و دی ماه هم استفاده کنید .
      6- با دیپلم کار ودانش نمی توانید در دانشگاه پیام نور، سراسری روزانه و یا شبانه و کارشناسی دانشگاه آزاد و کارشناسی های غیرانتفعی و غیر دولتی شرکت کنید.چون تمام آن ها نیاز به مدرک دوره پیش دانشگاهی دارند.
      7- با دیپلم کار ودانش می توانید برای ثبت نام در پذیرش کاردانی بدون کنکور دانشگاهی آزاد( در دی و بهمن) و کاردانی دانشگاه فنی حرفه ای (در اردیبهشت) و کاردانی علمی کاربردی ( در مردادماه) اقدام نمایید.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  29. سلام ، من دیپلم فنی و حرفه ای رشته گرافیک دارم. کاردانی و کارشناسی هم در رشته گرافیک بدون پیش دانشگاهی تموم کردم. حالا قصد دارم کلا تغییر رشته بدم برای گرفتن دیپلم ریاضی دقیقا چه کار باید بکنم و چه دروسی رو باید بگذرونم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      با اینکه این سوال تکراری است، اما پاسخ کوتاهی را خدمت شما ارایه می دهیم!
      اولا؛ ضرورت این کار برای چیست؟ اگر برای ادامه تحصیل دو باره در دانشگاه برای رشته دیگری است، هیچ لزومی ندارد. مگر برای جبران سوابق تحصیلی برای کنکور! توضیحات بیشتر آن را قبلا برای کاربران دیگر توضیح داده ایم.
      ثانیا؛ اگر بخواهید دیپلم دیگر بگیرید، می توانید از سه راه:
      1-آموزش از راه دور
      2- تحصیل در دوره بزرگسالان(شبانه)
      3- شرکت در امتحانات پایانی در خرداد ماه را به صورت داوطلب آزاد(متفرقه)
      استفاده کنید.
      شرایط و… استفاده از هرکدام از راه های مذکور را در زیر همین صفحه در پاسخ به دیگر کاربران بخوانید و یا با دفترمشاوره ما تماس تلفنی داشته باشید(طریقه تماس در نوار مشکی بالای سایت)
      موفق باشید

  30. به نام خدا
    با سلام
    من سال سوم رشته ریاضی هستم و می خواهم امسال شهریور ماه تغییر رشته داده و به رشته تجربی بروم.می خواستم بپرسم نمره نهایی حسابان تاثیر 25 درصدی بر درصد ریاضی ام در کنکور خواهد داشت یا نه؟درس فیزیک چطور؟
    نمرات زیست 1و2 که در شهریور ماه به صورت نهایی برگزار می شود چطور؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال تکراری است و قبلا پاسخ آن در ذیل همین صفحه برای دیگرکاربران، ذکر شده است. در عین حال دو پاسخ عمده یادآوری می گردد:

      پاسخ اول: نمرات دروس تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل نداشته و تنها مجوزی برای تغییر رشته است.

      پاسخ دوم:تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور۹۳، برای تغییر رشته ای ها، کمتر ازسطح تعیین شده(۲۵درصد)دخالت قطعی دارد. حال این مقدار، چقدر کمتر از ۲۵ درصد است، چیزی به طور دقیق از طرف سازمان سنجش مشخص نشده است.
      چون تاثیر سوابق تحصیلی درس به درس است، به نظر می رسد در صورت تغییر رشته، با توجه به تفاوت دروس تخصصی در هریک از رشته های دبیرستانی با رشته انتخاب شده در گروه آزمایشی غیر متناظر(غیرهماهنگ)با دیپلم، این تاثیر در هر رشته ای متفاوت باشد. برای همین نمی توان گفت که در صورت ناهماهنگی دیپلم با گروه آزمایش انتخابی، تاثیر نمرات دقیقا چقدر است. مثلا دانش آموزی با دیپلم ریاضی که درکنکور گروه تجربی شرکت می کند، دروس تخصصی نهایی حسابان و جبر واحتمال، به عنوان سوابق تحصیلی، با دروس تخصصی کسی که دیپلم تجربی دارد( مثل درس زیست)هماهنگی ندارد. لذا احتمال می دهیم درس هایی مثل حسابان و جبر واحتمال که ربطی به تجربی ندارد را برای داوطلب کنکور تجربی با دیپلم ریاضی، تاثیر ندهند.
      بنابراین؛ شاید دخالت کمتر از ۲۵ درصد به خاطر این تفاوت باشد.
      اگر اطلاعات بیشتری بدست آمد به اطلاع شما کاربران محترم می رسانیم.
      اما آنچه که بیشتر از همه تعیین کننده است این است که شما نهایت سعی و کوشش و دقت خود را برای نتیجه بهتر در آزمون کنکور را داشته باشید تا در صورت کم و کاستی در سوابق تحصیلی(که البته برای همه موثر است)جبران شود.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  31. سلام /من دوم دبیرستان رشته تجربی بودم و سال سوم تغییر رشته دادم به انسانی الان نصف سال سوم گذشته ولی احساس میکنم به رشته تجربی بیشتر علاقه دارم و میخوام پیش دانشگاهی رو تجربی بخونم .میتونم کنکور تجربی بدم ؟برای امتحان تغییر رشته در شهریور جز درس زیست باید ریاضی و فیزیک و شیمی رو هم امتحان بدم؟زیست 1 رو سال دوم پاس کردم…………توروخدا جواب بدید قاطی کردم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      پاسخ اول: با هر نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، می توانید در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور( یعنی؛ ریاضی، تجربی، انسانی) و دو گروه فرعی(هنر و زبان های خارجه) شرکت کنید و نوع رشته مهم و تعیین کننده نیست. پس با دیپلم انسانی و حتی پیش دانشگاه انسانی، میتوانیدبرای گروه آزمایشی تجربی ثبت نام و در کنکور آن شرکت کنید.

      پاسخ دوم:طبق آیی نامه هدایت تحصیلی دوره متوسطه نظام فعلی، برای تغییر رشته شما باید درس هایی را که پیش نیاز سال بعد هستند، امتحان داده و حداقل نمره 10 بگیرید. درس های پیش نیازپایه سوم انسانی به پیش تجربی،شامل؛ شیمی3 – زیست 1 – زیست 2 می باشد.

      پاسخ سوم: شما پایه سوم رشته انسانی به حساب می آیید. اگر کارنامه سال سوم انسانی را ارایه دهید، قاعدتا درس ریست 1 را که در پایه دوم تجربی گذرانده اید، در آن نیست. چون مورد شما به طور معمول اتفاق نمی افتدکه کسی در دو سال دوبار تغییررشته پی در پی داشته باشد، در آیین نامه نیز مطلب مشخصی گفته نشده است!!! لذا ممکن است مدارس و اداره منطقه شما سلیقه ای عمل کند. * درعین حال پیشنهاد ما این است که شما کارنامه سه ستونه ی کل سه سال متوسطه را از مدرسه خود بگیرید. دراین کانامه باید تمام درس های پایه دوم رشته تجربی وپایه سوم رشته انسانی در آن باشد تا به آن استناد نموده و ببینیدکه آیا عدم نیازی به گذراندن درس زیست 1 را می پذیرند یانه؟ به فرض اگر هم نپذیرفتند، به نظرما چندان مهم نیست، چون اگر قرارباشد یک مرتبه دیگر درس زیست1 را امتحان دهید، مروری به درس زیست1 می شود که قطعادر دوره پیش دانشگاهی و کنکور سطح علمی شما را بالا می برد. ازطرف دیگر؛ چون دروس تغییر رشته تاثیری بر روی معدل وسوابق تحصیلی شما ندارد،اگر حتی نمره 10 بگیرید کفایت می کند و چندان مهم نیست.

      پاسخ چهارم و مهمتر: از این شاخه به آن شاخه رفتن و تغییرات پی در پی، معلوم نیست سرانجامی داشته باشد. به دلیل عدم کارشناسی مناسب در زمان تعیین رشته است. در درجه اول تعیین رشته
      بایدبراساس استعداد و علاقه و همچنین اطلاعات کافی از شرایط و… هرکدام از رشته ها باشد. در درجه دوم اگر شک و تردیدی هم وجود دارد باید با استفاده از ابزارها و روش های علمی آن، یعنی تست های مرتبط، برطرف نمود تا دچار تزلزل و هدر دادن سرمایه های گران بهای خود از جمله سرمایه بدون جبران عمر، نشوید. لذا بررسی دقیق تری بفرمایید که آیا این تغییر بار دوم هم مثل بار اول به مشکل برخورد نکند. بنابراین حتما از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی بهره بگیرید و این تغییرات راکه تغییر در سرنوشت شماخواهدبود، در عمل کم اهیمیت و یا بی اهمیت نکنید.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      برای شرکت در کنکور هریک از گروه های آموزشی پنج گانه(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) فقط داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی در هر رشته ای که باشد کافی است، و نوع آن تعیین کننده نیست. منتهی برای شرکت در هر گروه آزمایشی باید از لحاظ علمی خود را آماده کنید واین برای کسانی که تحصیلاتشان با گروه آزمایشی انتخاب شده در کنکور غیر متناظر است، معمولا مشکل تر است. و نیاز به تمرین و کار جدی تری دارد.
      موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شما منظور خود را برای رشته مورداشاره(ساخت و تولید) در سوالتان به روشنی مشخص نکرده اید که آیا می خواهید در کاردانی فنی ادامه تحصیل دهید یا کارشناسی مهندسی؟ به هرحال توضیح مختصری را به استحضارشما می رسانیم:
      -اگربخواهید رشته مورد اشاره را در دانشگاه دولتی پی گیری کنید که تکلیف معلوم است. یعنی از طریق آزمون سراسری اقدام کنید. برای این منظور قاعدتا باید رشته مهندسی مکانیک رابه عنوان اولویت اول خوددر برگه انتخاب رشته ثبت کنید.
      -اگر منظور شما رشته ساخت و تولید کاردانی فنی حرفه ای است، امکان شرکت در پذیرش دانشگاه فنی حرفه ای، برای دیپلمه های رشته های نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) وجود ندارد. اما می توانید برای کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی (ثبت نام در تابستان93و تحصیل برای سال تحصیلی 94-93 ) و همچنین پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد(ثبت نام از 17دی تا آخر بهمن 92) اقدام نمایید.
      -اگر هم بخوهید دانشگاه های مثل پیام نور و غیر انتفاعی را انتخاب کنید، هم می توانید از طریق دانشگاه سراسری عمل کنید و هم اینکه دانشگاه هایی مثل پیام نور و غیردولتی وغیرانتفاعی به صورت جداگانه پذیرش بدون کنکور نیز دارند.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور93، برای تغییر رشته ای ها، کمتر ازسطح تعیین شده(25درصد)دخالت قطعی دارد. حال این مقدار، چقدر کمتر از 25 درصد است، چیزی به طور دقیق از طرف سازمان سنجش مشخص نشده است.
      چون تاثیر سوابق تحصیلی درس به درس است، به نظر می رسد در صورت تغییر رشته، با توجه به تفاوت دروس تخصصی در هریک از رشته های دبیرستانی با رشته انتخاب شده در گروه آزمایشی غیر متناظر(غیرهماهنگ)با دیپلم، این تاثیر در هر رشته ای متفاوت باشد. برای همین نمی توان گفت که در صورت ناهماهنگی دیپلم با گروه آزمایش انتخابی، تاثیر نمرات دقیقا چقدر است. مثلا دانش آموزی با دیپلم ریاضی که درکنکور گروه تجربی شرکت می کند، دروس تخصصی نهایی حسابان و جبر واحتمال، به عنوان سوابق تحصیلی، با دروس تخصصی کسی که دیپلم تجربی دارد( مثل درس زیست)هماهنگی ندارد. لذا احتمال می دهیم درس هایی مثل حسابان و جبر واحتمال که ربطی به تجربی ندارد را برای داوطلب کنکور تجربی با دیپلم ریاضی، تاثیر ندهند.
      بنابراین؛ شاید دخالت کمتر از 25 درصد به خاطر این تفاوت باشد.
      اگر اطلاعات بیشتری بدست آمد به اطلاع شما کاربران محترم می رسانیم.
      اما آنچه که بیشتر از همه تعیین کننده است این است که شما نهایت سعی و کوشش و دقت خود را برای نتیجه بهتر در آزمون کنکور را داشته باشید تا در صورت کم و کاستی در سوابق تحصیلی(که البته برای همه موثر است)جبران شود.
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      نیازی نیست که سال دوم را دوباره بگذارنید بلکه:
      1- اگر بخواهید رشته گرافیک را از طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، باید امتحان تغییر رشته بدهید. متن آیین نامه به شرح زیر است:
      ” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد . ”

      ۲- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور انجام می شود.

      ۳- توصیه اول ما این است که؛ امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(کامپیوتر) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

      ۴- توصیه دوم ما این است که؛ در طول سال تحصیلی(از ترم دوم تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.

      ۵- چون جدول دروس رشته های شاخه فنی و حرفه ای خیلی متنوع و زیاد است، لذا دورس تغییر رشته به رشته کامپیوتر از طریق شاخه فنی حرفه ای را از دفترمشاوره مدرسه و یا واحد مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه خود دریافت کنید.

      ۶- اگر بخواهید رشته کامپویتر را در سطح پایین تر علمی و سطح مهارتی بالاتری، از طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و بعد از اتمام سال تحصیلی در پایه دوم، می توانید اقدام نمایید.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پایخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  32. با سلام وخسته نباشید.
    من ( دیپلم فنی و حرفه ای) مدرک کاردانی دانشگاه آزاد دارم آیا می توانم در کنکور سراسری رشته تجربی شرکت کنم با توجه به اینکه در دفترچه سراسری آمده است که
    دارﻧﺪﮔﺎن دﻳﭙﻠﻢ ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي و ﻛﺎرداﻧﺶ ﻛﻪ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺪرك ﭘﻴﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و ﻳﺎ ﻣﺪرك ﻛﺎرداﻧﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺣﻖ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم و ﺷﺮﻛﺖ در آزﻣﻮن
    ﺳﺮاﺳﺮي ﺳﺎل 1393 را ﻧﺪارﻧﺪ و در ﺻﻮرت ﺷﺮﻛﺖ در آزﻣﻮن ﺑﻌﻨﻮان ﻣﺘﺨﻠﻒ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺑﺮاﺑﺮ ﺿﻮاﺑﻂ ﺑﺎ آﻧﺎن ﺑﺮﺧﻮرد ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
    با تشکر از سایت خوبتان

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شما جواب خودتان را در سوالتان ذکر نموده اید. طبق اعلام سازمان سنجش در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، شرکت در هریک از گرو های آزمایشی پنج گانه(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی یا معادل آن کاردانی ضروری است. همانطور هم که بارها در سوالات دیگر کاربران اعلام نمودیم، چون نوع آن مهم نیست، بنابراین؛اگر شما ، دوره کاردانی را به اتمام رسانده باشید، مدرک آن به جای دوره پیش دانشگاهی، مورد قبول است.
      سلامت وموفق باشید

  33. با سلام
    من دیپلم فنی در رشته طراحی و دوخت دارم الان در کشور خارجی پزشکی می خونم میگن واسه برگشت ایران باید دیپلم ریاضی یا تجربی داشته باشم . می خواستم بپرسم چی کار باید بکنم و چه درساییرا امتحان بدم ؟
    ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      دو راه برای شما وجود دارد:
      راه اول) برای کسی که تنها گرفتن دیپلم دیگر در اولویت است و سوابق تحصیلی چندان مهم نیست:
      این راه استفاده از آیین نامه تطبیق واحداست. یعنی باید مدارک گذشته، شامل کارنامه های رسمی بامهروامضاءمدرسه در پایه دوم وسوم رشته تحصیلی قبلی خود را به واحد امتحانات اداره آموزش و پرورش ایران در منطقه ای که قبال تحصیل می کرده اید، ارایه دهید. با تطبیق واحد به شما کارنامه دیگری می دهند که در آن درس های مشترک پایه دوم وسوم بین رشته قبلی و رشته جدید مورد نظرپذیرفته شده و درس های کمبود مشخص می شود. بعد از مشخص شدن واحد های کمبود برای گرفتن دیپلم در رشته جدید، باید آن ها را در دبیرستان بیزرگسالان(شبانه) و یا به روش آموزش از راه دور(غیرحضوری) و یا داوطلب آزادبگذرانید.

      راه دوم) مناسب برای کسی است که بخواهد سوابق تحصیلی گذشته(تمام نمرات مدرک دیپلم قبلی) خود راجبران کند:
      اگر کسی نیاز به دیپلم دیگری دارد، مثل تحصیل در گروه پزشکی خارج از کشور که نیازمند دیپلم تجربی است، یک راه آن شرکت در امتحانات پایانی ( خرداد) به صورت داوطلب آزاد است که آن هم شرایط خودش را دارد. از جمله اینکه کسی که شرایط تحصیل در دوره روزانه را دارد( سن و…) نمی تواند، از روش های دیگر مثل شبانه،آموزش از راه دور ویا داوطلب آزاد استفاده کند.
      با استفاده از شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.تنا با ارایه مدرکی (کارنامه و..) که ثابت کند شماپایه دوم را گذرانده اید، برای امتحان مذکور ثبت نام می کنید. برای این منظور می توانید محل ثبت نام و امتحان داوطلب آزاد را از ادراه منطقه تحصیلی قبلی خود ویا یکی از مدارس بزرگسالان پرس و جو نمایید.
      زمان ثبت نام برای داوطلب آزاد در اسفند ماه خواهد بود.
      *** درصورت نیاز به مشورت بیشتر میتوانید بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      موفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- چون برای انتخاب و شرکت در آزمون هریک از گروههای آزمایشی کنکور(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری ملاک نیست، بنابراین می توانید با وجود تحصیل در رشته ریاضی در کنکور تجربی شرکت کنید.
      2- اینکه نوع رشته تحصیلی با نوع گروه انتخابی کنکور همخوانی نداشته باشد، از تناسبی با برنامه های درسی و اهداف نظام فعلی آموزش وپرورش ندارد. به خصوص در دوره پیش دانشگاهی کارنادرستی است. اینکه می گویند کسانی که رشته شان ریاضی بوده ، در کنکور تحربی و در ادامه تحصیل آن در دانشگاه موفق ترند، بخشی از این نظرات مربوط به نظام قدیم بوده و بخشی هم مربوط به دوره سه ساله دبیرستان ، نه دوره پیش دانشگاهی !!! به نر ما برای تقویت پایه ریاضی باید خارج از چهار چوب تحصیلات رسمی عمل کرد که دانش آموز درگیر امتحان نهایی در رشته ای غیر رشته اصلی خود نشود. بنابرانی کسی که قرار است در کنکور تجربی شرکت کند هیچ ضرورتی ندارد که خود را درگیر تحصیلات رسمی مدرسه برای رشته ریاضی کند تا مجبور باشد درامتحان نهایی سخت تر از گروه خود شرکت نماید و احتمال کم شدن نمرات امتحان نهایی خود را هم فراهم کند. بهتر است با شرکت در کلاس های اضافه و تقویتی( خارج از اجبار پاس کردن درس ها و امتحان نهایی و…) پایه ریاضی خود را تقویت نماید.
      امید واریم که به جواب کافی رسیده باشید.
      موفق باشید.

  34. سلام و خسته نباشید
    استاد گرامی……….
    من دیبلم انسانی هستم الان میخوام تغییر رشته بدم ب تجربی……..چطوری این کار انجام میشه؟؟؟؟بعضیا میگن دوتا کتاب ضروری از رشته تجربی بهت میدن اگه قبول شدیدیبلم تجربی بهت میدن ایا درسته؟؟؟؟ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنید……با تشکر فراوان

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      چنین چیزی درست نیست!!!
      این موضوع را چندین بار در پاسخ به سوالات کاربران، جواب داده ایم. واکنون برای شما:
      1- در نظام فعلی متوسطه با توجه اهداف و برنامه های تعریف شده(برخلاف نظام قدیم) به طور معمول، امکان گرفتن دو دیپلم وجود ندارد.
      2- با توجه به امکان ادامه تحصیل با هر نوع دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری(ریاضی، تجربی، انسانی) گرفتن دو دیپلم ضرورتی ندارد و جزء هدردادن سرمایه و عمر چیز دیگری نیست.
      3- اگر کسی نیاز به دیپلم دیگری دارد، مثل تحصیل در گروه پزشکی خارج از کشور که نیازمند دیپلم تجربی است، تنها راه آن شرکت در امتحانات پایانی ( خرداد) به صورت داوطلب آزاد است که آن هم شرایطخودش را دارد. از جمله اینکه کسی که شرایط تحصیل در دوره روزانه را دارد( سن و…) نمی تواند، از روش های دیگر مثل شبانه ویا داوطلب آزاد استفاده کند.
      موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      چون شرایط تغییر رشته متفاوت است و بستگی دارد به سالی که دیپلم گرفته اید و سن و سال شما دارد. لذا برای امکان سنجی تحصیل در دوره روزانه و یا شبانه ویا داوطلب آزاد و یا استفاده از روش آموزش از راه دور، باید اطلاعات کاملی را ازخودتان بیان بفرمایید. (مثل سن ، سالی که دیپلم گرفته اید ویا اینکه برای تحصیل در دانشگاه،چه رشته ای مد نظر شماست و…)
      سلامت باشید

  35. سلام میخواستم بپرسم که ایا بعد از تغییر رشته از سوم انسانی به پیش هنر، میشه پیش هنر رو غیر حضوری گرفت؟یا کلا پیش غیر حضوری برای بزرگسالانه؟ اخه من اصلا مردودی ندارم و مطمئنم هم نمی یارم ولی میخوام بعد از تغییر رشته به پیش هنر پیش رو غیر حضوری بگیرم ایا میشه؟ خیلی خیلی ممنونم………..

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      طبق اصلاحیه آیین نامه دوره پیش دانشگاهی، دانش آموزی که شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را دارد، نمی تواند از شیوه های دیگری همچون شبانه و… استفاده کند.( شرایطی مثل سن کمتر از21 سال ویا اولین سال تحصیل در دوره روزانه، مجرد بودن)
      موفق باشید.

  36. سلام خسته نباشی ببخشید چند تا سوال داشتم چن وقتیه خیلی تو فکرشم توروخدا کمکم کنین
    من دوم انسانی هسم ولی این رشته خیلی سخته دختر خالم معماریه میگه تقریبا اسونه منم دلم میخواد برم معماری به رشته خودم علاقه خاصی ندارم
    نمیدونم چیکار کنم بعضیا میگن رشتتو تغییر بده بعضیا میگن نده خودم موندم به نظرتون چیکار کنم؟؟؟اگه بخوام تغییر رشته بدم باید چیکار کنم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول اینکه؛ شما چه بخواهید تغییر رشته بدهید و چه در همین رشته بمانید، باید امسال را در پایه دوم با جدیت به تحصیل خود ادامه داده و نتیجه خوب و قابل قبولی داشته باشید و در هیچ درسی نمره ضعیف و پائینی نداشته باشید.

      دوم: خواسته شما مربوط به مبحث هدایت تحصیلی است که روش علمی خود را دارد و باید براساس اطلاعات تست های تخصصی خودش، راه مناسب را پیدا نمود. لذا قطعا شما نیازمند مشاوره تخصصی در این زمینه هستید. بنابراین؛ مساله به این مهمی را نمی توان در این چند سطر مختصر و محدود بازگو نمود. در صورت علاقه به حل علمی و اساسی موضوع خود، می توانید با ما تماس تلفنی داشته باشید( شماره و روز و ساعت تماس با دفتر مشاوره در نوار مشکی بالای سایت موجو است)
      سلامت و موفق باشید.

  37. سلام و خسته نباشید

    من دیپلم علوم انسانی دارم و کارشناس ارشد علوم سیاسی. زمان انتخاب رشته دبیرستان هم علاقمند رشته علوم سیاسی بودم و هم رشته تجربی برای دندانپزشکی. اما با مشاوره غلطی که دبیرستان بهم داد اینکه رشته تجربی رشته مشکلی هست و رسیدن به دندنپزشکی امری بسیار طاقت فرسا . به همین دلیل من به دنبال علاقه دیگرم رفتم. اما هرچه گذشت احساس میکنم رشته علوم سیاسی رشته ای نیست که منو ارضا کنه. من واقعا دندانپزشکی رو دوست دارم. قصد دارم کنگور تجربی بدم . ما نمیدونم چطوری باید دیپلم تجربی بگیرم ؟ خیلی خیلی گیج شدم اصلا نمیدونم چکار کنم؟ و اینکه کاری که میخوام انجام بدم درسته یانه ؟ دکتری علوم سیاسی یا کارشناسی دندانپزشکی؟ لطفا کمکم کنید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: در مبحث هدایت تحصیلی آمده است که رشته تحصیلی باید براساس هدف های شغلی تعیین شود و هدف های شغلی نیز براساس ایده هایی که در طول تحصیل دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی در مدرسه و خانه و… شکل می گیرد. البته کشف این ایده ها به خود ی خود اتفاق نمی افتد و ابزار علمی و تجربی خود را دارد. از جمله تست های مختلف استانداردشده دراین زمینه و بهره بردن از مشاوره تخصصی! بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت که موضوع موردسوال شما جنبه های معلوم و نامعلوم متعددی دارد که با گفتگو و همفکری و جمع آوری تجربیات قابل بررسی ودر نهایت تصمیم گیری خواهد بود. به هرصورت برای هریک از پیشنهادهای بالا و تصمیم گیری ، باید دلایل قانع کننده و کافی داشته باشیم.برای رسیدن به چنین مهمی،نیازمند اطلاعات و تحلیل دقیق تری هسیتم که با محدودیت توضیح همه مطالب در این صفحه، جوانب مختلف مساله شما، قابل بیان نیست!!!

      پاسخ دوم: اگر نتیجه همفکری ها بر ادامه تحصیل در همان رشته علوم سیاسی شد که تکلیف معلوم است و اگر بنا شد که برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته دندان پزشکی را پی گیری نماید، نیازی به تغییر رشته در دبیرستان و یا پیش دانشگاهی ندارید. چون با هر نوع دیپلم و پیش دانشگاهی می توانید هریک از گروه های آزمایشی را انتخاب نموده و درکنکور آن شرکت کنید. منتهی به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید درکنکورسراسری دانشگاه دولتی روزانه مجددا شرکت کنید، بدانید که با تغییر ی که در آیین نامه ایجاد شده هر کسی تنها یک باراجازه استفاده از تحصیل رایگان را در هر دوره تحصیلی دارد(برای مثال؛ یک بار اجازه تحصیل رایگان در دوره کارشناسی را دار! به همین ترتیب دوره کارشناسی ارشد و دکتری هرکدام یک بار می تواند از تحصیل رایگاه استفاده کند)و برای پذیرش درمرتبه دوم در دوره کارشناسی ، یا باید داوطلب دوره شبانه باشد و یا در صورت پذیرش در دوره روزانه، باید شهریه تحصیل خود را مطابق شهریه دوره شبانه پرداخت نماید.
      متن آیین نامه:
      دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری آمده است؛
      ” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”
      خلاصه اینکه در این تغییر مسیر و تحصیل در رشته دندان پزشکی شماباید هزینه های تحصیل را هم مورد نظر قرار دهید.

      *** درصورت نیاز به مشورت بیشتر میتوانید بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      امیدواریم با مشورت و کسب اطلاعات جامع وبا آگاهی کافی، بهترین انتخاب را داشته باشید.
      موفق باشید

  38. سلام
    من سال دوم رشته ی ریاضی هستم اواسط سال احساس کردم بهتر بود میرفتم رشته ی عکاسی!چون وقت کافی برای خوندن فیزیک و درسای اختصاصی رشته ریاضی ندارم
    الان چجوری میتونم خودمو اماده برای دانشگاه تو رشته ی عکاسی بکنم؟؟امکانش هست تغییر رشته بدم؟چجوری؟؟

    ممنــون مئ شم کمکم کنـــید!

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      چند پاسخ زیر را به دقت بخوانید و پی گیری نمایید:
      ۱- رشته مورد اشاره شمایعنی عکاسی، در دوره متوسطه از دو طریق شاخه فنی حرفه ای و یا شاخه کار ودانش قابل تحصیل است.
      ۲- سطح مهارتی شاخه کار ودانش بالاتر از شاخه فنی حرفه ای است اما سطح علمی شاخه کار ودانش آسان تر از شاخه فنی است.این تفاوت در ادامه تحصیل مقطع دانشگاهی هم محسوس است.

      ۳- اگر بخواهید رشته مورد علاقه خود (عکاسی) را در فنی حرفه ای ادامه تحصیل بدهید، باید امتحان تغییر رشته بدهید. براین کار بایدطبق متن آیین نامه هدایت تحصیلی دوره سه ساله دبیرستان عمل نمایید:
      ” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد . ”

      ۴-جدول دروس تخصصی رشته مورد علاقه تان را برای تغییر رشته از ریاضی به رشته مورد علاقه درشاخه فنی حرفه ای، می توانید در کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵ پیدا کنید.(این جدول رااز دفترمشاوره مدرسه خود ویا واحد فنی حرفه ای اداره آموزش وپرورش محل تحصیل خود دریافت نمایید.)

      ۵- اگر بخواهید در شاخه و کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.
      ***در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه،می توانید با ما تماس بگیرید.(قسمت تماس با ما در نوار قرمز رنگ بالای سایت)
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید