سومین جلسه انجمن اولیا و مربیان

صورتجلسه انجمن دبیرستان دانش قلهک – ۶ بهمن ماه ۱۴۰۱

(نوشته شده توسط سرکار خانم فرنشان)

شروع جلسه : ساعت ۱۰:۳۰

اعضای حاضر در جلسه:

مدیریت دبیرستان جناب آقای گودرزی، معاون انضباطی جناب آقای پرنوش، مشاور تربیتی جناب آقای احمدی، مشاور پایه هفتم جناب آقای نورعلی، مشاور پایه هشتم جناب آقای امیری، مشاور پایه نهم جناب آقای حسین خانی و مشاور روانشناسی مدرسه جناب آقای دکتر دارابی

اعضای محترم انجمن سرکار خانم بنایی (بهروز) و جناب آقای رضوی از “پایه هفتم”

سرکار خانم اصفهانیان (جهانگیر) و جناب آقای صبری از “پایه هشتم”

سرکار خانم فرنشان (ربیعی) و سرکار خانم حاجی سقطی (ازهری ) از “پایه نهم”

موضوع جلسه:

هوش اخلاقی (یکی از رویکردهای اساسی مدرسه در حوزه تربیتی)

تصمیم گیری درباره جلسات دانش افزایی برای اولیا و دانش آموزان

جشنواره پژوهشی، مهارتی عصر دانش

مسائل جاری مدرسه

جلسه با صحبتهای مدیریت دبیرستان آقای گودرزی درباره اهمیت موضوع پرورش دانش آموزان در زمینه های اخلاقی از جمله صداقت، مهربانی، احترام، همدلی، انصاف و… شروع شد. اشاره شد که اکثر اولیا هم راستا با دبیرستان خواستار اهمیت دادن به بحث پرورش از منظر موضوعات بالا هستند.

جلسه با توضیحات آقای دکتر دارابی درباره هوش اخلاقی در نوجوانان ادامه پیدا کرد.

چکیده مطالب ارائه شده توسط آقای دکتر دارابی:

مقدمه ای بر هوش اخلاقی نوجوانان؛

همه می دانند که محیط مناسب برای رشد و حفظ گیاه کاکتوس محیط بیابانی است، اگر این گیاه در جنگل بارانی قرار بگیرد از رشد طبیعی خودش منحرف می شود. اگر دوره نوجوانی را به گیاه کاکتوس تشبیه کنیم، دنیای امروزی همان

جنگل بارانی است که ممکن است ظاهر زیبایی به کاکتوس بدهد ولی چون از مسیر و محیط طبیعی رشدش منحرف شده نمیتواند رشد ایده آل یا حداکثری داشته باشد.

دنیای امروزی با وسوسه های بسیار زیاد ی که دارد می تواند در زمان نامناسب، انتخابهای متفاوت و به ظاهر جذابی در اختیار نوجوان قرار دهد که باعث می شود نوجوان دچار بحران انتخاب شود.

مغز نوجوان مانند ساختمان در حال ساختی است که احتیاج به پی ریزی محکم دارد.

همه ما اولیا در این دوره با سوال “چرا اینقدر من رو کنترل می کنی؟” از طرف نوجوان مواجه می شویم. جوابی که می توان به این سوال داد این است که “مغز تو هنوز آماده پذیرش این مطلب یا موضوع نیست”

مغز از سه بخش شناختی (آگاهی) ،عاطفی (هیجانی) و ساقه مغز تشکیل شده است. در دوره نوجوانی بخش هیجانی بسیار قدرتمند و بخش شناختی خام است. به همین دلیل احتیاج هست تا با پیگیری و آگاهی درست این بخش را کنترل کنیم.

یکی از کتابهایی که می تواند در این زمینه کمک کند کتاب “حلقه کند و کاو اخلاقی” نوشته “روح الله کریمی” است.

معمای هاینز از “کلبرگ ” نمونه بسیار جالبی برای بیان تفاوت دیدگاهها، تفکرات و در نتیجه تصمیم گیری در موقعیتهای مختلف است .

در ادامه دکتر دارابی مطالب با اهمیت در رابطه با رشد هوش اخلاقی را در قالب پنج نکته بیان کردند:

۱- اخلاق با تمرین قوی می شود.

به نوجوانان نشان بدهیم که هرچه بیشتر بتوانی خودت را دربرابر وسوسه های کوچک کنترل کنی در آینده در مقابل وسوسه های بزرگ قوی تر می شوی.

از کارهایی که اولیا می توانند در این زمینه انجام دهند این است که به جای اجبار به پذیرش موضوعی نوجوان را در شرایط انتخاب قرار داده و اجازه بدهند خودش تصمیم به انتخاب درست بگیرد.

۲- رشد اخلاقی و توانایی داوری حاصل همکاری محیط و وراثت است.

هرچه محیطی که نوجوان در آن قرار دارد امن باشد و کمتر در معرض وسوسه قرار بگیرد کمک می کند تا بتواند در زمان مناسب تصمیم درست بگیرد به عبارتی این دوران می تواند مرحله مقاوم سازی نوجوان باشد در برابر مسائل و وسوسه های بزرگتر در دوران جوانی.

۳- تاثیرگذارترین روش برای پرورش و رشد اخلاقی عمل بیشتر و گفتار کمتر است.

نوجوانان هرچه رفتاری را در عمل بیشتر ببینند بیشتر راغب به عمل به آن می شوند. نمی توان فقط با آموزه های کلامی از آنها انتظار رفتار درست داشت.

یکی از راههای کنترل دروغ گویی می تواند بیان این عبارت باشد: “اگر برای پاسخ به سوال من مجبوری دروغ بگویی، اصلا جواب نده ولی دروغ نگو”

۴- اخلاق مادرانه (مراقبتی) نوشداروی تربیت اخلاقی است.

نقش مادر در ارتباط با فرزندان بسیار بیشتر و مهمتر است. لذا در این دوره مادران می توانند با توجه به ارتباط نزدیکی که با نوجوان دارند در گذر از این مرحله کمک و راهنمای بزرگی باشند.

۵- اخلاق مداری با چاشنی زیرکی و هوشمندی

توجه به همه جوانب یک قضیه (درصورتیکه ساختمان ذهنی نوجوان درست پی ریزی شده باشد) کمک می کند که نوجوان بتواند در موقعیت های مختلف تصمیمی هوشمندانه بگیرد.

بیت “جز راست نباید گفت | هر راست نشاید گفت” مصداق این قضیه است .

در پایان آقای دکتر تاکید داشتند که همانطور که در زندگی روزانه برای انجام هر کاری به بهترین شکل تمرین لازم هست، برای رشد اخلاقی هم باید تمرین شود؛

لزوم تکرار این کلید عبارتها و نشان دادن نتیجه آنها بصورت عملی می تواند کمک بزرگی باشد.

“پاداشهای سریع و لذت بخش می تواند جلوی پاداشهای بزرگ را بگیرد”

“هر ماده ای که سریع خلق را تغییر می دهد هم اعتیاد آور است هم غیر قانونی”

در پایان جلسه بر لزوم برگزاری اردو برای دانش آموزان صحبت شد؛ طبق نظر دکتر دارابی اردوهای دانش آموزی اصلی ترین جایی است که می توان ویژگی های مساله دار بچه ها را شناسایی و برای اصلاح آن تلاش کرد.

همچنین قرار شد هفته آینده کلاس های مشاوره آقای دکتر دارابی و آقای دکتر پند آموز، با حضور اولیا و دانش آموزان و با موضوع “روابط متقابل نوجوانان و والدین” برگزار می شود.

در مورد اجرای جشنواره عصر دانش هم توضیحاتی داده شد و مقرر گردید معلمین راهنما با همکاری نیروهای دخیل در جشنواره، برنامه ها را با جدیت دنبال کنند.

همچنین موضوعات انتخابی دانش آموزان در جشنواره عصر دانش هم نمایش داده شد و عنوان شد که در حال تکمیل است.

0 دیدگاه

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *