موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 243) : درخواست راهنمایی برای ادامه تحصیل در رشته های هنری تأتر و گرافیک با داشتن پیش دانشگاه ریاضی ومخالفت خانواده !

سوال:

به نام خدا
و با سلام خدا قوت خدمت شما…
من در سال ۹۱ پیش دانشگاهی ریاضی رو تموم کردم که دوتا از درس هام به دلیل مشکلاتی موکول شد به سال ۹۲ تونستم مدرک پیش ریاضی رو بگیرم . از آنجایی که شدیداً به رشته های هنری علاقه مندم و استعداد های بسیار بسیار زیادی در تأتر و موسیقی و هنر تصویرگری و بیان و اجرا و کلا … بیشتر رشته های هنری دارم دلم میخواد برای کنکور سال آینده کنکور هنر بدم … خانواده ام هم شدیداً با این مسئله مخالف هستند که من برم تو رشته تأتر… چون از نظر اون ها این راهی که من میخوام برم منبع درآمدنداره و نمیتونم از طریق اون زندگیمو بچرخونم. پدرم همیشه میگه تو که الان وقت داری و میتونی مسیر زندگیتو انتخاب کنی راهی رو برو که پس فردا که وارد جامعه شدی واسه ی خودت باشی و نون فقیری نخوری . این رو هم میدونم که رشته های هنری یه مدت زمانی رو باید بگذرونی تا به یه جایی برسی…
بچه خواهرم که رشتش کامپیوتره میگه تو که انقدر به هنر علاقه داری و اینا برو رشته گرافیک و مدرکشو بگیر وارد بازار کارش شو…
بد جوری سر در گم شدم …. وقتم روز به روز داره میگذره و نمیدونم چه کنم…
تو رو به هرکی که می پرستین کمک کنین یه راهی بذارین جلو پام…
ممنون میشم اگه جوابمو به ایمیلم بفرستین اخه من اینجا رو از گوگل پیدا کردم… ممنون
( فرستاده شده توسط: روح الله )

 پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

1- شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفاً از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای تخصصی دارد که باید برای تصمیم گیری درست از آن ها بهره گرفت. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.

2- با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. این دلایل صرفاً بعد مادی ندارد. علاقه، استعداد عواملی هستند که تعیین کننده هستند. بنابراین قبل از هر اقدامی برای بررسی امکان موفقیت در رشته مورد نظر، باید این علاقه و استعداد مورد سنجش و بازنگری دقیق قرار گیرید.

3- برای انتخاب هر رشته ای، علاوه بر علاقه و استعداد باید شرایط اجتماعی و واقعیت های موجود را نیز در نظر گرفت.برای امکان سنجی جذب در شغل مورد نظر، نیازمنداطلاعات بیشتر و جامعی برای آن هستید. لذا مجدداً تاکید می کنیم که برای تصمیم گیری درست باید از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

4- موقعیت شغلی رشته گرافیک خوب است. اما نبایداین مورد تنها ملاک برای انتخاب سرنوشت ساز قرار گیرد.

5- برای ادامه تحصیل در هر کدام از رشته ها، علاوه بر نکات بالا باید آمادگی علمی لازم را نیز کسب نمایید. بنابراین؛ در صورت انتخاب هریک از رشته های هنری حتما باید خود را برای کنکور آن آماده کنید یعنی باید برای در سهای تخصصی کنکور هنر، در کلاس های یک آموزشگاه قوی ویژه هنر شرکت کنید. این کار در طول سال امکان دارد نه یکی دو ماه!!!

*** مجددا متذکر می گردد که برای انتخاب مسیر بهتر و برنامه ریزی مناسب حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید و بدانید بدون مشورت لازم و با صرف هزینه زیاد، بدرستی به هدف و منظورتان نرسیده و سرمایه های خود را به هدر خواهید داد.
باآرزوی موفقیت شما در رشته مورد علاقه تان.
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب