موضوعات

احداث مدارس شبانه روزي دخترانه عشایری توسط آموزش و پرورش

مسئول دفتر آموزش وپرورش عشاير از فعاليت 6100 مدرسه عشايري در كشور و تحصيل 181 هزار دانش‌آموز در اين مدارس خبر داد.

  به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از معاونت آموزش ابتدايي، محمدرضا سيفي درحاشيه بازديد از مدارس عشايري فولاد محله دراستان سمنان افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۱۰۵ كلاس درس با ۱۸۱ هزار دانش آموز عشاير در كشور مشغول تحصيل مي باشند.

وي با بيان اينكه  17 هزارو600 نيرو در ادارات آموزش و پرورش عشاير سراسر كشور فعاليت دارند اظهاركرد: از اين تعداد 16 هزار نفردرمدارس مشغول فعاليت هستند كه 6 هزار و هشت نفر آنان را معلمان زن تشكيل مي دهند.

مسئول دفتر آموزش وپرورش عشايرتصريح كرد : 18 هزار نفر دانش‌آموز عشايري در كل كشور در 205 مركز شبانه‌روزي و در دوره‌هاي متوسطه اول و دوم تحصيل مي‌كنند.

سيفي خاطرنشان كرد: احداث،توسعه وتجهيز مدارس و مراكز شبانه‌روزي عشايري يكي از مهمترين برنامه هاي دفتر عشاير وزارت آموزش وپرورش جهت جلوگيري از افراد بازمانده ازتحصيل خصوصاً دختران دانش آموز است.

وي بابيان اينكه 23  استان كشور داراي مدارس عشايري هستند عنوان كرد:  بيشترين مدارس عشايري در استان‌هاي خوزستان ،سيستان وبلوچستان،آذربايجان غربي قرار دارند.

سيفي چالش ها و تنگناهاي آموزش و پرورش عشاير را سيار بودن و پراكندگي مدارس و وجود مدارس متعدد مختلط و چند پايه، دو  زبانه بودن دانش آموزان در دوره ابتدايي و دشواري آموزش در اين مناطق، به كارگيري نيروهاي آموزش نديده در دوره ابتدايي دانست و افزود: صعب العبوري ، دوري مسافت و در نتيجه عدم تمايل براي خدمت در مناطق عشايري باعث شده است تا اجراي طرح هاي آموزشي، تربيتي و بهداشتي در اين مدارس با مشكل مواجه شود.

مسئول دفتر آموزش وپرورش عشاير خاطرنشان ساخت:در بازديدهاي ميداني و حضور در مدارس عشايري با خالص ترين معلمان و پاك ترين چشمه هاي آموزشي روبرو مي شويم، زنان و مردان بي ادعايي كه در سخت ترين نقاط جغرافيايي بخاطر آموزش به يك دانش آموز مسير 124 كيلومتري را با موتورسيكلت طي مي كنند.

وي از ارايه الگوي جذب و نگهداشت نيروي انساني آموزش دهنده و آموزش گيرنده و ارايه بسته پيشنهادي تشويقي براي جلوگيري از مهاجرت ناخواسته و بدون هدف عشاير و نيز پيشنهادات  اجرايي براي توسعه عدالت آموزشي در برخورداري از فرصت هاي برابر جنسيتي و قوميتي با تاكيد بر ساخت و تجهيز و توسعه مدارس شبانه روزي دخترانه، به مسئولين آموزش و پرورش خبر داد.

منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش (HTTP://WWW.MEDU.IR  )

دیدگاه‌های این مطلب