موضوعات

عادات غذایی (19) : تغذیه و یادگیری – بخش هفتم: تقویت حافظه/ قسمت پنجم:گیاهان تقویت کننده حافظه( 7- آویشن )

مقدمه ؛ معرفی گیاه آویشن

خواص آویشن بسیار گسترده است به نوعی که از درمان انواع بیماری ها تا سلامت و زیبایی پوست و مو می توان از آن استفاده کرد. این گیاه دارویی بهترین درمان برای عفونت های تمام قسمت های بدن است. آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت دارویی است که از زمان های قدیم مصرف آن به شیوه های مختلف برای درمان انواع بیماری ها توصیه شده است. این گیاه علفی و معطر، دارای خواص دارویی بسیاری است و از آن در صنایع غذایی ، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می شود.

مبحث: پزشکی-بهداشتی
عنوان اصلی: تغذیه (عادات غذایی)
عنوان فرعی: تغذیه و یادگیری
عنوان فرعی تر : منابع غذایی تقویت حافظه(گیاهان تقویت کننده حافظه ؛ آویشن)

خواص و تأثیرات مثبت آویشن

1- تأثیر آن بر روی قوای فکری و عصبی: 
طبیعت گرم،خاصیّت محرک سیستم عصبی مرکزی و مقوی اعصاب و همچنین قدرت تحریک کنندگی بالایی که به سبب وجود “تیمول ” که از مواد مؤثره این گیاه محسوب می شود . در آن تأثیری ماندگاری در تقویت قوای فکری و مغزی و کمک به کار این قسمت از بدن دارد .

دیگر خواص فوق العاده آویشن: 

2- محمد زکریای رازی معتقد است آویشن نفخ شکن، موجب حرارت بدن و هضم غذا است.

3- آویشن به عنوان گیاهی ضدعفونی کننده شناخته شده است. محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه ها، خمیر دندان ها نیز به کار می رود.

4- آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد استفاده می شود.

5- جوشانده آویشن برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار توصیه می شود.

6- چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می کنند،

7- افرادی که دچار گرفتگی و دردهای عضلانی و مفصلی به خصوص روماتیسم هستند حمام آویشن برایشان بسیار مفید است.

8- آویشن یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی خوابی مفید است و مصرف آن موجب کاهش فشارخون و چربی خون می شود.

9- آویشن ضدتشنج و ضد صرع و ضد نفخ بوده و برای تقویت بینایی و معده هم مفید است.

10- در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و سوء هاضمه ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی های عضلانی استفاده می شود.

11- آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود “تیمول ” و  ” کارواکرول “ در اسانس این گیاه است.

12- برای جلوگیری از ریزش و یا کاهش ریزش مو  مفید است.

13- برای رفع التهاب حنجره و لوزه ها و برای درمان آفت دهان مفید است.

روش تهیه واستفاده 

1- اگر 10 گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزی های رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری آنها موثر واقع خواهد شد.

2- برای درمان و کاهش ریزش مو کافیست موی سر را با محلول رقیق اسانس آویشن شستشو دهید تا سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شود و از ریزش مو جلوگیریی کند.

3- در التهاب حنجره و لوزه ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت 20 دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست وشوی دهان استفاده شود.

 احتیاط و عدم مصرف 

1- در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز ” آلبومین ” در ادرار می شود.

2- در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در ” دوران بارداری ” می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانم های حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.

3- مطالعات نشان می دهد که آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.

————————————————————————————————
*با استفاده از منابع مختلف اینترنتی با ترکیب مطالب مختلف و با مقداری ویرایش و دسته بندی توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب