موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 233) : آیا امکان ادامه تحصیل در رشته حقوق با دپیلم ریاضی و از طریق گروه آزمایشی ریاضی وجود دارد؟

images (6)

سوال:

به نام خدا
با سلام
من دیپلم ریاضی دارم و در کنکور گروه آزمایشی ریاضی شرکت کردم . میخواستم بدونم میشه از گروه آزمابشی ریاضی تو رشته حقوق مثلاً تو دانشگاه پیام نور قبول شد.
با تشکر
( فرستاده شده توسط : علیرضا نوری )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ کوتاه :

برای پذیرش در رشته مورد نظر (حقوق) با دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی  فقط امکان شرکت در پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد وجود دارد. اما چون پذیرش براساس سوابق تحصیلی( یعنی معدل کتبی دیپلم ) صورت می پذیرد، بنابراین داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با نوع دیپلم ، تاثیر سوابق تحصیلی را کاهش می دهد( برای داوطلب با دیپلم ریاضی تنها 31/4 %  معدل ارزش دخالت خواهد داشت)  و نیز باید به محدودیت رشته محل ها هم باید توجه نمود. یعنی رشته حقوق در تمام واحد های دانشگاهی دانشگاه آزاد وجود ندارد. یعنی باید ببنید که آیا رشته مورد نظر در محل واحد دانشگاهی که این رشته برگزار می شود ، امکان تحصیل برای شما وجود دارد یا نه؟ مثلا آیا امکان رفت و آمد و یا زندگی برای تحصیل در واحد اسکو در آذربایجان شرقی وجود دارد؟ 

پاسخ تفصیلی :

پاسخ اول) ادامه تحصیل در رشته حقوق(برای مقطع کارشناسی) از طریق کنکور سراسری :
اگر بخواهید از طریق آزمون دانشگاه سراسری وارد شوید، رشته حقوق در دانشگاه سراسری و همچنین دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد و غیر دولتی ها و غیرانتفاعی ها، اولاً باید علاوه برا دیپلم ، پیش دانشگاهی را گذرانده باشید و یا معادل آن کاردانی داشته باشید . ثانیاً رشته حقوق جزء گروه آزمایشی علوم انسانی است. و برای رشته حقوق باید در گروه علوم انسانی ثبت نام نمود و امتحان دهید. و چون نوع مدرک (رشته تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی و یا معادل آن کاردانی)  مهم نیست می توانید با دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی ویا هر رشته دیگری در گروه آزمایشی انسانی شرکت کنید.

?استناد ما به توضیحات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور ( دفترچه شماره 1 ) است :

استناد1 : در دفترچه شماره 1 ( ثبت نام ) کنکور سراسری ،درصفحه 14 ذیل عنوان توضیحات مهم دیگر با صراحت آمده است که؛
« هر داوطلب مي تواند بدون توجه به نوع ديپلم نظام قديم آموزش متوسطه و يا نوع گواهينامه دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه و تنها بر اساس ميزان علاقه مندي خود به رشته هاي تحصيلي ، منحصراً در يكي از پنج گروه آزمايشي 1 (علوم رياضي و فني) ، 2 (علوم تجربي ) ،3 (علوم انساني) ، 4 هنر و يا 5 (زبان هاي خارجي) ثبت نام و در آزمو ن مربوط برابر ضوابط شركت نمايد. »

پاسخ دوم ) ادامه تحصیل در رشته کارشناسی فقه و مباني حقوق اسلامي و گرایش های آن ، از طریق گروه ریاضی کنکور سراسری :

 بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ( جدول شماره 2 مندرج در صفحه8 ) می توانید باشرکت در گروه ریاضی ، رشته فقه و مباني حقوق اسلامي و گرایش های آن را انتخاب نمایید. که البته این رشته با رشته حقوق ( که تنها از طریق آزمون گروه علوم انسانی قابل انتخاب و ادامه تحصیل است ) متفاوت بوده و امتیازاتی مثل پروانه وکالت، دفترخانه اسناد و یادفترخانه ازدواج و طلاق را ندارد.  

پاسخ سوم) ادامه تحصیل در رشته حقوق (برای مقطع کارشناسی) از طریق دانشگاه پیام نور :
طبق جدول معرفی رشته هایی که در دانشگاه پیام نور تشکیل می گردد( صفحه 30 فصل دوم دفترچه) رشته حقوق در این دانشگاه تشکیل نمی گردد.
استناد 2 : پیوست متن فصل دوم دفترچه از صفحه 25 تا 30 :
»»» دانلود کنید»»»» Part-2-0-Ent_Res

پاسخ چهارم ) ادامه تحصیل در رشته حقوق (برای مقطع کارشناسی) از طریق دانشگاه آزاد بدون کنکور :
طبق جدول شماره 1 دفترچه راهنمای ثبت نام کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد بدون کنکور ( جداول مندرج ازصفحه 11 تا آخر دفترچه ، می توانید با دیپلم( هر رشته ای که باشد) و پیش دانشگاهی ( هر رشته ای که باشد) ویا معادل آن کاردانی ( هر رشته ای که باشد) برای پذیرش بدون کنکور داوطلب پذیرش در رشته حقوق باشید. اما تمام رشته ها در هریک از واحد های دانشگاه تشکیل نمی شود، بلکه در هر واحد دانشگاهی ، تنها تعداد معدوی رشته مشخص شده و برگزار می شود( توجه بیشتر به تذکر مهم شما ره 2 در پایین)

**تذکر چند نکته مهم :
1- سطح معدل شما برای پذیرش تعیین کننده است. چون به هرصورت پذیرش با یک ظرفیت مشخصی صورت می گیرد و قاعدتاً اولویت پذیرش با کسانی است که معدل بالاتری داشته باشند.
2-باید رشته مورد نظر در جدول رشته های محل های انتخابی شما وجود داشته باشد( مثلا اگر شما ساکن شهر و شهرستانی هستید که می خواهید در آنجا در رشته مورد علاقه تحصیل کنید، باید در جدول رشته محل های معرفی شده ، رشته مورد نظر شما ثبت شده باشد. در غیراین صورت بایدنزدیک ترین شهر و شهرستانی را انتخاب کنید که رشته محل مورد نظر برگزار گردد)

استناد3 : پیوست متن دفترچه ثبت نام دوره کارشناسی پیوسته پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزد نیمسال اول سال تحصیلی 96-95 :

»»» دانلود کنید»»»» Daf_Da_Az_Ka_Pey_95_96

پاسخ پنجم) ادامه تحصیل در رشته حقوق برای مقطع کاردانی از طریق کاردانی دانشگاه آزاد بدون کنکور :

طبق جدول معرفی رشته کاردانی پیوستهدانشگاه آزاد ( صفحه 11 تا 14 دفترچه ثبت نام )  و ناپیوسته دانشگاه آزاد( صفحه 10 تا 61 دفترچه ثبت نام ) کاردانی این دانشگاه رشته حقوق ندارد. 

»»»» با مراجعه به دفاتر راهنمای ثبت نام دانشگاه های مورد اشاره خودتان نیز موضوع را به طور دقیق ملاحظه و بررسی کنید. ( PDF دفاتر مذکور در پست معرفی کتاب و متون سایت ما قرار داده شده است)

***با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، در صورت ابهام و سوال مجدد، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما25-pink-tulips
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب