موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 238) : شرکت در کنکورکاردانی دانشگاه فنی حرفه ای ، با پیش دانشگاهی ریاضی چگونه امکان دارد؟

Image result for ‫کنکور فنی‬‎

سوال:

با سلام من مدرک پیش دانشگاهی ریاضی دارم میخوام بدونم میتونم در کنکور سراسری فنی حرفه ای ثبت نام کنم؟؟؟
( فرستاده شده توسط مهسا)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ اول ) دانشگاه فنی حرفه ای دولتی است و ویژه فارغ التحصیلان هنرستان(شاخه فنی حرفه ای و کار ودانش) است و فارغ التحصیلان شاخه نظری(با دیپلم ریاضی، تجربی، انسانی) اجازه ثبت نا م ، شرکت در آزمون و ورود به این دانشگاه را ندارد.

پاسخ دوم) اگر علاقه مند به رشته های فنی هستید چند راه برای شما وجود دارد:

1- گرفتن دیپلم مجدد فنی :اگر اصرار به ادامه تحصیل در دانشگاه دولتی فنی حرفه ای هستید ؛ باید دیپلم مجددی در رشته مرود نظربگیرید منتهی باید:
اولاً ؛ نوع دیپلم فنی شما باید نوع رشته انتخابی در کاردانی فنی حرفه ای مرتبط باشدباشد. کدهای دیپلم های مورد پذیرش برای هریک از رشته ها در دفترچه راهنمای ثبت نام آمده است.
ثانیاً ؛ فقط می توانید رشته مورد نظر را در شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه پی گیری نمود. یعنی با داشتن دیپلم ریاضی، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته ریاضی و کار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن را (درس های مهارتی) امتحان داده تکمیل می کنید.

2-برای کاردانی دانشگاه آزاد بدون کنکور اقدام کنید. منتهی چون نوع دیپلم شما غیر مرتبط است باید 12 واحد را به عنوان پیش نیاز بگذرانید.
عین متن دستور العمل از دفترچه ثبت نام کاردانی آزاد بدون کنکور:

?استناد ما به توضیح صفحه3 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد ، ذیل عنوان شرایط اختصاصی است:
« شرایط اختصاصی :
۱- داشتن دیپلم در یکی از شاخه هاي فنی و حرفه اي یا کاردانش یا دیپلم سه ساله متوسطه نظري یا دیپلم کامل چهار ساله نظام قدیم متوسطه.
تذکر 1 : دارندگان مدارك متوسطه نظري که مایل به ادامه تحصیل در دوره هاي کاردانی پیوسته باشند مانعی براي شرکت آنان در این دوره ها وجود ندارد اما چنانچه رشته انتخابی آنان با مدرك تحصیلی متجانس نباشد بایددروسی را (حداکثر 12 واحد) که توسط شوراي آموزشی دانشگاه تعیین میشود به عنوان کمبود یا جبرانی بگذرانند. »

3- چون پیش دانشگاهی دارید می توانید برای دانشگاه آزاد بدون کنکور کارشناسی اقدام کنید.

4- دانشگاه علمی کاربردی : می توانید دراین دانشگاه هم که بدون آزمون پذیرش دارد ، برای رشته مورد علاقه اقدام نمایید.

***چند تذکر مهم:  
اول : پذیرش در رشته هریک از رشته های این دانشگاه بستگی به :
1- به ظرفیت موجود در رشته محل های رشته مورد نظر در هریک از واحد های کاردانی دانشگاه علمی. کاربردی ،
2-میزان معدل دیپلم شما.
3-تعداد داوطلبین در این رشته.

دوم : روش گزینش دانشجو دراین دانشگاه بدین صورت خواهد بود که طبق ظرفیت رشته محل ؛ از بالاترین معدل دیپلم پذیرش صورت می گیرد تا اینکه ظرفیت رشته محل تکمیل شود. بنابراین میزان معدل دیپلم شما بسیار تعیین کننده خواهدبود.سعی کنید برای ترم دوم بهتر درس بخوانید تا بتوانید با معدل بالاتری ، از موقعیت بهتری برخوردار باشید.

سوم : باید رشته مورد نظر در جدول رشته های محل های انتخابی شما وجود داشته باشد( مثلا اگر شما ساکن شهر و شهرستانی هستید که می خواهید در آنجا در رشته مورد علاقه تحصیل کنید، باید در جدول رشته محل های معرفی شده ، رشته مورد نظر شما ثبت شده باشد. در غیراین صورت بایدنزدیک ترین شهر و شهرستانی را انتخاب کنید که رشته محل مورد نظر برگزار گردد)

لطفاً دفترچه راهنمای آن ها را که در پست ” معرفی کتاب و متون” سایت مرکزمشاوره قرار داده ایم و یا در سایت سازمان سنجش موجود است، با دقت بخوانید.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شمادفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب