موضوعات

امنیت روانی 18 ( بخش چهارم :عوامل موثر امنیت روانی/ قسمت پنجم: عامل تغذیه )

6294

«« بین الگوی تغذیه افراد و سلامت روان آنها رابطه مستقیمی است. البته برخی از بیماری‌های عصبی هستند که اصلا ریشه تغذیه‌ای ندارند اما درمان تغذیه‌ای در کنترل و درمان بیماری می‌تواند موثر واقع شود. »»

مبحث: روان شناسی
عنوان اصلی: امنیت روانی
عنوان فرعی: عوامل موثر
عنوان فرعی تر : عامل تغذیه

همانطور که بین تغذیه و عملکرد جسمی ارتباط مستقیمی وجود دارد، تغذیه در تامین سلامت فکری و روانی نیز نقش زیادی دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بین میزان مصرف لبنیات، میوه‌جات و سبزیجات با اضطراب، افسردگی و شکایات‌های جسمانی و گوشه گیری اجتماعی و در کل سلامت روان افراد، در میان هر دو جنس زنان و مردان و در بین همه گروه‌های سنی، ارتباط معناداری وجود دارد.

بین الگوی تغذیه افراد و سلامت روان آنها رابطه مستقیمی است. تغذیه در سلامت و خلق و خوی افراد تاثیر دارد که این امر می‌تواند در نتیجه مصرف غذاهایی باشد که در واسطه‌های شیمیایی مغز اثر دارند.

مصرف زیاده از حد ریز مغذی‌ها یا کمبود آن هر دو می‌تواند عاملی برای ایجاد بیماری‌های عصبی باشند از این رو با اصلاح الگوی مصرف صحیح می‌توان از بروز اختلالات روانی و بیماری‌های عصبی پیشگیری کرد.

البته برخی از بیماری‌های عصبی هستند که اصلا ریشه تغذیه‌ای ندارند اما درمان تغذیه‌ای در کنترل و درمان بیماری می‌تواند موثر واقع شود.

متاسفانه در میان عموم جامعه، سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی دارای اهمیت نیست حال آنکه سلامت روان مسئله مهمی است که بی توجهی و غفلت از آن زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد چرا که میزان برخورداری از سلامت روان در چگونگی تفکر، احساس و عملکرد افراد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف نقش دارد از این رو لازم است همانگونه که برای سلامت جسمانی خویش اهمیت قائلین در جهت حفظ و ارتقاء سلامت روان نیز بکوشیم.

دیدگاه‌های این مطلب