موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی – شماره160):سهمیه بومی کنکور سراسری دانشگاه ها چیست و مبنای محاسبه آن چگونه است؟

1083052699بومی_گزینی_انتخاب_رشته_دانشگاه_آزاد

سوال:

سهمیه بومی برای کنکور سراسری دانشگا هها چگونه محاسبه می شود؟ مثلابرای کسی که دو سال در یک جا تحصیل کرده و سال آخر در یک نقطه محروم درس خوانده،چطور حساب می شود؟

پاسخ:

سهمیه بندی مناطق بعد از انقلاب ایجاد شد و کل کشور را براساس امکانات و محدودیت های آموزشی و ۵۴ شاخص طبقه بندی کردیم. درابتدا ۵ منطقه در نظر گرفته شده بود که هر کدام به نسبت جمعیت سهمیه داشتند اما بعداً به ۳ منطقه تبدیل شد.بیشترین داوطلبان معمولا در منطقه دو هستند چون بیشترین شهرها در این منطقه قرار می گیرند. یک معنای سهمیه بومی این است که؛داوطلبان هر منطقه با خودشان مقایسه می شوند اما اگر منطقه ۳ پر شد و داوطلب نمره خوبی داشت با منطقه دو و حتی یک هم بررسی می شود.
یک سهمیه بومی هم داریم که اگر داوطلبان رشته دانشگاه را در منطقه خودشان انتخاب کنند سهمیه دارند و به استانی، منطقه ای و قطبی تقسیم می شوند. چون برخی رشته ها مانند پرستاری در تمام استانها وجود دارد و گزینش آنها بومی و استانی است. اما بعضی رشته ها در تمام استانها نیست برای همین چندتا استان را درکنار هم قرار دادیم که ۹ ناحیه شدند و اگر کسانی این رشته ها را در نواحی انتخاب کنند همان شرایط را دارند. اگر در نواحی هم نباشد استانها را به قطب تقسیم کردیم که پزشکی و داورسازی در این حوزه هستند.برخی رشته ها هم کشوری هستند که سهمیه مناطق و ایثارگران را شامل می شود مانند برخی رشته های هنری.
اما بومی هم تعریف دارد؛ اگر داوطلب از سال دوم دبیرستان مدرک خود را در یک بخش گرفته باشد مانند بخش مرکزی شهرستان تهران، در این صورت بومی همانجا محسوب می شود. اما اگر یک سال در جای دیگر باشد سهمیه او در منطقه مرفه تر محسوب می شود. ولی اگر مثلا یک سال در تهران و دو سال در مشهد درس خوانده باشند، نه بومی تهران هستند و نه مشهد بلکه بومی جایی که متولد شدند حساب می شوند.این نکته مهمی در انتخاب رشته است که داوطلبان باید توجه داشته باشند.
(پاسخ از دکتر توکلی مشاور ارشد سازمان سنجش) با ویرایش در متن،توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش( ج . ابراهیمی)

 

دیدگاه‌های این مطلب