موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی – شماره159):تفاوت انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی و… کنکورسراسری در چه مواردی است؟

entekhab-reshte-azad

سوال:

چه تفاوتی بین انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی و… کنکورسراسری وجود دارد؟

پاسخ:

*** پذیرش دانشگاه آزاد به دو گونه است؛ انتخاب رشته براساس نتایج آزمون سراسری و انتخاب رشته آزاد بدون آزمون که هر کدام به طور مستقل انجام می شود:

-ازسال1392 که آزمون مستقل دانشگاه آزاد حذف و به جای آن همان نتایج آزمون سراسری جایگزین شد ، داوطلبین می توانند علاوه بر انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، برای تحصیل در هریک از رشته های دانشگاه آزاد هم به طور مستقل انتخاب رشته کنند. همچنین برخی از رشته های دانشگاه آزاد، شامل انتخاب بدون آزمون نیز می شود.

-در انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد ٢٠ انتخاب داريد.

-ترتيب در انتخاب رشته آزاد از سال ٩٢ تا به امروز برداشته شده و دقيقا همانند انتخاب رشته سراسري از بالا به پايين برحسب ترجيحات شخصي انتخاب هايتان را بچينيد.

در انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ملاک نمره کل فرد در زیر گروه های های مختلف است.
وی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی سیستم منطقه بندی وجود ندارد و نمره کل و رتبه کشوری داوطلب ملاک عمل خواهد بود.

-مهلت انتخاب رشته با آزمون تا ۱۵ شهریور ماه است.

-در ثبت نام دوره های بدون آزمون ، امکان ویرایش اطلاعات ثبت نامی وجود ندارد .

– ثبت نام در سامانه مرکز سنجش و پذیرش در دوره های بدون آزمون به منزله پذیرش فرد بوده و برای این دوره ها نتیجه ای اعلام نخواهد شد.

-داوطلبان می توانند انتخاب های متعدد بدون آزمون داشته باشند و در نهایت یکی از این رشته ها را با مراجعه به واحد ثبت نام قطعی نمایند.


-داوطلبانی که اقدام به ثبت نام در سامانه این مرکز نموده اند می بایست با تهیه یک نسخه چاپی از ثبت نام خود جهت آگاهی از شرایط ثبت نام پس از ۴۸ ساعت به واحد دانشگاهی مربوطه مراجعه نمایند.

زمان شروع به تحصیل این دسته از متقاضیان نیمسال اول ۹۶-۹۵ می باشد

– كد رشته محل هاي تمام وقت و پاره وقت فقط در طول تحصيل تفاوت دارند و هزينه و مدرك برابر دارند.

– رشته هاي بدون آزمون از لحاظ هزينه و مدرك تحصيلي با رشته هاي با آزمون تفاوتي ندارند.

* توجه :چون در انتخاب تك رشته بدون آزمون شرط معدل نهايي لحاظ نميشه و بنا به ظرفيت موجود تا وقتي اسم اون رشته/محل در سيستم باشه و هنوز پر نشده باشه مي توانيد انتخاب كنيد؛ اما زوتر بجنبيد تا پر نشده.

-خوشبختانه در انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامي شما حق انتخاب رشته محل هاي ديگر گروه ها را هم دارين؛ به شرط خريد كارت جداگانه. مثلا از گروه رياضي مي توانيد بدون آزمون انساني رشته روانشناسي انتخاب كنيد. يا از گروه تجربي مي تونيد مهندسي كامپيوتر واحدهاي بدون آزمون از گروه رياضي انتخاب كنيد.
——————————————————————————————————————————————-
به نقل از: کانال مشاوران مدارس ایران

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب