موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره ۱۹3 ) : کدام رشته را ادامه بدهیم بهتر است. انسانی یا…؟!

images-21

سوال:

آقای ابراهیمی به نظر شما کدوم رشته رو ادامه بدم بهتره وابنده شغلی بهتری داره واقعا تو دوراهی خیلی بدی گیر کردم .علاقم به هر دو رشته به یک اندازه است . ولی چون همه به رشته ی انسانی به عنوان یه رشته ی بی ارزش نگاه می کنن خیلی اذیتم می کنه.همه مسخره می کنن ومیگن کسی که تو مسابقات علمی استانی نفر چهارم بشه انسانی می خونه . منی که تو همه سال ها شاگر اول مدرسه بودم الان دیگه به زور شاگرد سوم میشم.ولی از طرفی فکر می کنم زمان فارغ التحصیل شدن ما فارغ التحصیلان رشته های انسانی نسبت به رشته های دیگه کمتر باشه چون رشته ی انسانی حد اقل در یک پنجم مدرسه های زنجان حذف شده.ودیگه کسی انسانی نمی خونه .با این حرفا به خودم امید میدم ولی از اونجایی که خیلی حساسم تا یکی یه چیزی بهم میگه بازم ذهنم به هم میریزه کاش زمان به دو سال پیش بر می گشت ویه انتخاب بهتری میکردم.خیلی خوشحال می شم اگه لطف کنین راهنماییم کنین .
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ در ۴:۵۲ ب.ظ – توسط : زهرا)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
1- ضرورت شناخت جایگاه رشته های علوم انسانی:
این برخورد ها وسخن های نادرست وغیر منطقی، از جانب کسانی است که از جایگاه رشته انسانی بی اطلاع بوده و یا دانش آموزانی را که تا به حال در این رشته مشاهده کرده اند، افرادی بوده اند که با اکراه و از سرناچاری و بدون هدایت تحصیلی درست به این رشته رفته اند. یکی از دلایل ما برای جایگاه موثر رشته انسانی، گرایش تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی به رشته های انسانی در دوره فوق لیسانس است. و دلایل دیگری که جواب ما را مفصل و طولانی می کند!!!

2- در دوره دانش آموزی؛ داشتن ایده یا حیطه شغلی، نه تعیین یک شغل به طور مشخص:
برای انتخاب و ادامه تحصیل در هر رشته ای باید دانش آموزان ابتداءً ایده شغلی روشن و قابل دفاعی داشته باشند. یعنی بتوانیم یک حیطه شغلی را برای خود پیدا کنیم که به آن کشش و رغبت به آن داشته باشیم. این حیطه با تعیین دقیق شغل متفاوت بوده و ما از دانش آموز دبیرستانی ( متوسطه1 و یا 2 ) انتظار نداریم که به طور دقیق نوع شغل شغل را تعیین کند. شکل گیری این ایده نیز خود مراحل علمی و تجربی دارد که نیازمند به کار گیری شیوه و ابزارهای مخصوص به خود است. از جمله؛ مطالعه برای بالا بردن اطلاع و آگاهی ونیزمشاهدات و تجربه محیطی .

3- اطلاع از استعداد ها و علایق خود:
بخش مهمی از رشد هرکسی درهررشته و شغلی به توانایی ها، استعداد و به اصطلاح مایه ای که فرد برای آن می گذارد بستگی دارد و نیز علاقه ی وافری که به آن رشته دارد. شما باید یک خود سنجی دقیق و درستی داشته باشید. باید این خود آگاهی را داشته باشید که اگر رشته ای را دوست نداشته واستعداد آن را ندارید، تحت جو محیط دنبال ان نروید. ویا با برعکس، به خاطر سخن نسنجیده دیگران فرصت های خوب آن را از دست ندهید. اجرا ، بررسی و تحلیل تست های هدایت تحصیلی و بهره گیری از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی از جمله اقدامات ضروری است که برای این منظور باید صورت پذیرد.

4- به هر حال اگر واقعاً در شک و تردید هستید، حتما باید از مشاوره های تخصصی بهره بگیرید.

سلامت و سعادت مند باشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب