موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 133) : فارغ التحصیلان ذکور مقاطع دانشگاهی،آیا سرباز شناخته می شوند و یا امکان ادامه تحصیل دارند؟

20151025171854_thumbnail_300x200

سوال:

کسانی که فارغ التحصیل ذکور مقاطع دانشگاهی(کاردانی، کارشناسی، ارشد) هستند، آیا سرباز شناخته می شوند و یا امکان ادامه تحصیل دارند؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

فارغ التحصیلان دانشگاهی ذکور برای بحث سرباز چند حالت دارند:
1- فارغ التحصیلان کاردانی برای کارشناسی ناپیوسته.
2- فارغ التحصیلان کاردانی برای کارشناسی پیوسته
3- دارندگان مدرک معادل کاردانی.
4- داشتن و یا نداشتن غیبت برای معرفی سربازی.
5- رعایت و یا عدم رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی در هر دوره ( کاردانی ، کارشناسی ، ارشد )
»»» هرفردی باید وضعیت خود را با حالت های مختلف آن که در ذیل توضیح آن آمده است بررسی کند.

پاسخ اول) تا زمانی که شمادر هر مقطع تحصیلی (کاردانی ، کارشناسی ، ارشد ، دکتری)دانشجو شناخته شوید، از معافیت تحصیلی برخوردار خواهید بود.

پاسخ دوم) اگر تحصیل شما از مقطع پایین تر(مثلا کاردانی) ادامه یابد( کارشناسی ناپیوسته یعنی پذیرش از کاردانی به کارشناسی) همچنان می توانید از معافیت تحصیلی برخودار شوید.

پاسخ سوم) نباید فاصله بیش از یک سال باشد . بنابراین اگر بعد از یک دوره (مثلادوره کاردانی) برای ادامه تحصیل در دوره بالاتر( مثلا کارشناسی) با فاصله زمانی کمتراز یکسال در دانشگاه قبول شوید، معافیت تحصیلی شما برای مقطع بالاتر همچنان باقی خواهید بود.

پاسخ چهارم) اگرکسی در مقطع کاردانی فارغ التحصیل شده ، اما می خواهد در کنکور کارشناسی پیوسته( به جای ناپیوسته) شرکت کند، اول باید دوره سربازی خود را به تمام برساند، سپس مجاز خواهد بود تا در کنکور کارشناسی پیوسته شرکت نماید.

»»» به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
” مشمولانی که از تاریخ ۲۲/۲/۹۰ به بعد در مقاطع تحصیلی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، حق استفاده از مهلت ۱ ساله پس از فراغت از تحصیل را خواهند داشت. به شرط اینکه طول مدت تحصیل دانشجو در دانشگاه، بیش از حد مجاز تعیین شده نباشد. مثلا اگر برای ورودی های رشته ای ، سقف مجاز تحصیل برای اتمام دوره کارشناسی 5 سال اعلام شده است، برای استفاده از 1 سال فراغت بین کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجو باید تحصیلات دوره کارشناسی را سر5 سال تحصیلی تمام کرده باشد.
یعنی اینکه شما بعد از فارغ التحصیل شدن در یک مقطع تحصیلی دانشگاه، تا قبل از پرشدن یک سال ، فرصت دارید تا مجددا در دانشگاه پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهید.
معافيت تحصيلي براي هر مقطع فقط يكبار صادر مي شود. بنابر اين فارغ التحصيلان هر مقطع مجاز به تحصيل مجدد در همان مقطع نمي باشند . همچنين فار غ التحصيلان مقطع كارداني مجاز به شروع به تحصيل در مقاطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد پيوسته و دكتري پيوسته و نيز فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي مجاز به شروع به تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد پيوسته و دكتري پيوسته پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و دامپزشكي نيستند. “

پاسخ پنجم) اگر کسی مشمول شده و در حال گذراندن دوره سربازی باشد، اگر در دانشگاه برای مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شود ( غیر از مقطع کاردانی و دانشجویان اخراجی که معادل کاردانی حساب می شوند) به شرط نداشتن غیبت ، می تواند دوره سربازی را نیمه کاره ترخیص گرفته و برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفته و بعد از اتمام تحصیلات ، آن را تکمیل نماید.

»»» به متن آیین نامه زیر توجه کنید:
درصورت قبولی اینگونه سربازان درمقطع کارشناسی وبالاترترخیص ازخدمت صورت می گیرد وترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی باشد.
دانشجویان مشمول سربازی که با اخراج ازتحصیل ،به عنوان دارندگان مدرک معادل درمقطع پایین شناخته می شوند مجاز به تحصیل در مقاطع بالاتر نمی باشند.اینگونه مشمولان تا پایان خدمت دوره ضرورت، حق ادامه تحصیل نخواهند داشت .

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شماapproval
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب