موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 162 ) : با وجود تحصیلات در رشته کامپیوتر شاخه کارو ودانش، آیا امکان ادامه تحصیل در رشته ای که کامپیوتر نداشته باشد، وجود دارد؟

L125962441611

سوال:

سلام ممنون از وب زیباتون
من رشته ام کاردانش است و پایه دوم رشته کامپیوتر میخونم. ولی دوست ندارم تو دانشگاه همین رشته رو ادامه بدم! میخوام رشته ای رو بخونم که اصلا کامپیوتر نداشته باشه…!!!
اصلا همچین چیزی امکان داره یا نه؟؟
لطفا اگه در هیمن صفحه جوابمو دادین مشکلی نداره. ولی بیزحمت جوابتون رو هم به ایمیلم بفرستین
ممنون میشم
من منتظر جوابتون هستم
یاعلی
خداحافظ
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۰۳ در ۵:۲۲ ب.ظ – توسط : زهرامحمدی )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

خلاصه پاسخ :

به طور معمول با دیپلم فنی مورد اشاره امکان ندارد. اما با شرایطی ( مثل تحصیل دوباره در یک رشته ی دیگر) امکان آن وجود دارد!

شرح پاسخ :

پاسخ اول: با توجه به اهداف تاسیس رشته های فنی حرفه ای در هنرستان ها و تامین مهارت های لازم برای مشاغل تخصصی، فارغ التحصیلان شاخه فنی حرفه ای و شاخه کار ودانش فقط مجاز هستند صرفا در رشته های متناظر با دیپلم خود، ادامه تحصیل دهند. بنابراین شما با مدرک کامپیوتر تنهامی توانید در این رشته و یا زیر گروه های آن در کاردانی دانشگاه فنی حرفه ای و کاردانی یا دانشگاه جامع علمی کاربردی و یا پذیرش کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد شرکت کرده و پذیرفته شوید.

پاسخ دوم: با داشتن دیپلم دررشته مورد اشاره (کامپیوتر) اگر بخواهید در رشته ای غیر از این رشته ادامه تحصیل کنید، چند راه وجود دارد:

1- تحصیل دوباره در یک رشته ی فنی دیگر که البته مورد علاقه شما باشد! برای این منظور تنها راه آن تحصیل در شاخه کار ودانش از طریق داوطلب آزاد( متفرقه) ، بزرگسالان(شبانه) و یا غیرحضوری خواهد بود. برای این کار باید به یکی از واحد های هنرستانی که به یک از صورت های مذکور(داوطلب آزاد، بزرگسالان، غیرحضوری) رشته مورد نظر شما را دارند مراجعه و درخواست خود را اعلام نمایید. همچنین در صورت درخواست تطبیق واحد، دروس مشترک بین رشته قبلی( کامپیوتر) با رشته جدید انتخابی را پذیرفته و سایر دروس باقیمانده از رشته جدید را باید طبق دستورالعمل امتحانات آن، بگذرانید.

2- راه دیگر آن شرکت در امتحانات تغییر رشته دیپلم فنی به پیش دانشگاهی است که پاسخ تفصیلی آن در دیگرسوالات عمومی و اختصاصی آمده است. لطفا با دقت مطالعه بفرمایید.

3- در برخی از رشته های فنی ، برای ادامه تحصیل از یک دیپلم فنی ( مثلا رشته کامپیوتر شما) به رشته دیگر در مقطع کاردانی و یا از کار دانی به کارشناسی، به شرط گذراندن واحد های جبرانی برای رشته ی دیگری که با نوع دیپلم و یا فوق دیپلم فنی غیرمتناظر(متفاوت) است ، اجازه ادامه تحصیل در رشته انتخابی را می دهند. برای این منظور باید به دستور العمل و آیین نامه های مربوط به هریک از دانشگا هایی که رشته ی فنی مرود نظر شما را دارد، مراجعه نمایید. ( مثل دانشگاه های ؛ کاردانی فنی حرفه ای، کاردانی علمی کاربردی ویا دروه کاردانی دانشگاه آزاد )

پاسخ سوم : انتظار اینکه برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته ای را بخوانید که اصلا کامپیوتر نداشته باشد، منطقی نیست. چون اکنون در دنیا، طبق استاندارد تعریف شده ، دانستن کامپیوترجزء سواد عمومی بوده و میزان تسط در آن، تعیین کننده سطح سواداست . پس لاجرم در تمام رشته های تحصیلی گریزی از کامپیوتر نیست.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب