موضوعات

مهارت های زندگی (6) / فصل دوم؛ اهداف (قسمت دوم: تقویت اعتماد به نفس ؛ بخش اول: اهمیت موضوع , تعریف وریشه ها ی اعتماد به نفس )

R1400935459

«« روان شناسان مى گويند در اعتماد به نفس قدرتى است كه توانايى ها و اقتدارتان را دو چندان مى كند . »»

مبحث: فرهنگی پرورشی
عنوان اصلی: مهارت های زندگی
عنوان فرعی: اهداف مهارت های زندگی
عنوان فرعی تر: تقویت اعتماد به نفس ( اهمیت ، تعریف ، ریشه ها )

– اهمیت موضوع آموزش و تقویت اعتماد به نفس:
آموزش مهارت ها در خانواده و مدرسه اعتماد به نفس كودكان را تقویت می كند.
آموختن مهارت ها می تواند در ارتقای سلامت روان و بهتر شدن تصمیم گیری آنان نقش مهمی ایفا كند.
مهارت های تفكر خلاق , تفكر انتقادی , حل مساله , تصمیم گیری , برقراری ارتباط , شناسایی احساسات و كنترل آن و نیز مقابله با خشم را باید در مدارس به دانش آموزان آموزش داد.
درصورتی كه كودكان مهارت های مقاومت در برابر همسالان را آموزش ندیده باشند ممكن است در موقع تعارف همسالان خود به اعمال ناروا قدرت نه گفتن را نداشته باشد.
مسئولیت دادن به كودكان و فرزندان آموزش مهارتی است كه خانواده ها باید به فرزندان بیاموزند این متخصص روانپزشكی اطفال تصریح كرد : آموزش دادن مهارت ها به كودكان و نوجوانان سبب پیشگیری از سو استفاده جسمی و جنسی از آنان پرخاشگری و اعتیاد می شود.(1)

– تعريف اعتماد به نفس :
اعتماد به نفس را اين گونه تعريف كرده اند كه اعتماد به نفس يعنى ايمان به توانايى هاى ذاتى و استعدادهاى فطرى خويش و ايمان به يارى خداوند در پرورش و گسترش آن ها.
روان شناسان مى گويند در اعتماد به نفس قدرتى است كه توانايى ها و اقتدارتان را دو چندان مى كند .

– ريشه هاى اعتماد به نفس :
پدر و مادر اولين منبع قابل دسترسى جهت تقويت ريشه هاى اعتماد به نفس هستند. براى گروهى داشتن كمال و فضيلت، كار، موفقيت، خلاقيت و ابتكار سبب تقويت ريشه هاى اعتماد به نفس است و براى برخى ديگر، ظاهرى آراسته، زيبايى صورت و اندام، لباس، خانه و ماشين و پول جهت تقويت اعتماد به نفس ضرورى است. اعتماد به نفس با داشتن احساس مثبت نسبت به خود و قبول و پذيرش خود رشد و نمود مى يابد و براى استحكام و پايدارى به يك سيستم حمايتى قوى نياز دارد.
———————————————————————————————-
1- شبکه خبر صدا و سیما / روزنامه جمهوری اسلامی 21/07/ ( به نقل از سایت تبیان)

دیدگاه‌های این مطلب