موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره 60 ) : نحوه تأثير سوابق تحصيلي در آزمون سراسري؟؟؟!!!

 

سوابق تحصیلی2

سوال:

با توجه به تاثیرمستقیم و قطعی سوابق تحصيلي در نمره تراز و رتبه کنکور ، جزئیات این تاثیر در تمام گروه های آزمایشی چگونه است؟ به خصوص در مورد کسانی که تغییر رشته داده و با دیپلم غیر مرتبط در هریک از گرو های آزمایشی کنکور سراسری شرکت می کنند.

پاسخ:

سوابق تحصيلي براي ديپلمه هاي نظام جديد آموزش متوسطه (رياضي فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و علوم معارف اسلامي) سال هاي 1384 وبعد از آن كه امتحانات آنان به صورت كتبي و نهايي كشوري برگزار شده است، تا ميزان 25% در گزينش نهايي به صورت زیر اعمال خواهد شد:

1) نمرات تراز شده سوابق تحصيلي ملاك خواهد بود.

2) سوابق تحصيلي فقط براي ديپلمه هاي رياضي فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و علوم معارف اسلامي كه از سال 1384 و بعد از آن فارغ التحصيل شده اند و امتحانات آنها به صورت نهايي و كشوري برگزار شده است، اعمال خواهد شد.

3) نمره كل داوطلبان مشمول اعمال سوابق تحصيلي، به صورت ميانگين وزني از نمرات سوابق تحصيلي به ميزان 25% و نمرات تراز شده آزمون سراسري به ميزان 75%، با لحاظ ضرايب زيرگروه‌ها، محاسبه مي شود و براي بقيه داوطلبان {یعنی دیپلم های قبل از 1384100% نمره آزمون ملاك گزينش خواهد بود.

4) احتساب سوابق تحصيلي براي كليه آزمون‌هاي سراسري اعم از دانشگاه‌هاي دولتي، پيام‌نور، غيرانتفاعي و دانشگاه آزاد اسلامي خواهد بود.

5) داوطلبان، از نظر تأثير سوابق تحصيلي به دو دسته تطابق و عدم تطابق نوع ديپلم با گروه آزمايشي ثبت‌نامي تقسيم مي‌شوند كه درصد تأثير و ضرايب دروس در بندهاي 5 ـ1 و 5 ـ2 در ذیل، آورده شده است.

***تبصره بسيار مهم: براي داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي مختلف، در صورت عدم وجود نمره يك يا چند درس به صورت كتبي و نهايي كشوري به هر دليلي، به ميزان تأثير ضريب اين درس يا دروس از تأثير 25درصد سوابق تحصيلي كاسته شده و به ضريب 75 درصد آزمون سراسري افزوده مي شود.

1-5) تطابق عنوان ديپلم با گروه آزمايشي :
بر اساس جدول ذيل (جدول پیوست به صورت دانلود) براي اين داوطلبان، ضرايب سوابق تحصيلي به ميزان 25% بر اساس جداول شماره 1 تا 4 در نمره كل نهايي آنان تأثير خواهد داشت.
*تبصره: تأثير ميزان 25% سوابق تحصيلي براي گروه آزمايشي علوم انساني، براساس نمرات دروس موجود صورت خواهد گرفت.

2-5) عدم تطابق عنوان ديپلم با گروه آزمايشي:
ـ تأثير سوابق تحصيلي ديپلمه‌هاي غيرمرتبط با گروه آزمايشي، براساس دروس موجود متناسب با دروس آزمون سراسري{ مثل دروس عمومی دیپلم با دروس امتحانی کنکور} تا ميزان 25% خواهد بود.
ـ ميزان تأثير سوابق تحصيلي ديپلم‌هاي غيرمرتبط برابر است با نسبت سوابق تحصيلي موجود داوطلب به مواد آزمون گروه‌هاي آزمايشي مختلف با درنظر گرفتن ضرايب دروس در زيرگروه‌هاي مربوط.
ـ درصد تأثير و ضرايب دروس مرتبط با مواد آزمون، به تفكيك نوع ديپلم و گروه‎هاي آزمايشي‌مختلف براساس جداول شماره‎هاي 5 تا 12(جدول پیوست به صورت دانلود) خواهد بود.

جداول تاثیر سوابق تحصیلی( مجموعا 12 جدول) برای هریک از دیپلم ها ی مرتبط و غیر مرتبط با تمام گروه های آزمایشی اصلی( ریاضی، تجربی، انسانی ) و گروه های آزمایشی فرعی ( هنر ، زبانهای خارجه) به پیوست و به صورت PDF ارایه می گردد که می توانید آن را دانلود نمایید:

دانلود پیوست جداول(به صورت PDF ) :
Tasire savAbeQe Tahsili dar KonKour

دیدگاه‌های این مطلب

2 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به سوال(عمومی- شماره 60 ) : نحوه تأثير سوابق تحصيلي در آزمون سراسري؟؟؟!!!»

  1. سلام یه سوال داشتم تو رو جون هرهر کسی که دوست دارین جواب بدین پیش 3-4 تا مشاور تحضیلی رفتم هیچکدوم جوابمو نتونست بده
    سوالم اینه
    قانون تاثیر منفی معدل سال 93 اجرا شد ینی قطعی شد کسی که نمرات نهایش رو سال 91 گرفته و دیگه کاری ازش بر نمیاد و دستش بستست ایا قانونی که سال 93 اومده شامل حالش میشه؟تروخدا جواب بدین تررررررررررررررروخدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال را چندین بار جواب داده ایم.
      – شما می توانید سوابق تحصیلی گذشته خود را (دیپلم) جبران کنید. بدین صورت که از طریق داوطلب آزاد( متفرقه) و یا شبانه(بزرگسالان) و یا آموزش از راه دور، دیپلم دیگری رااخذ کنید. یعنی با داشتن هرنوع دیپلمی ، دیپلم دوم در رشته دیگری رااخذ کنید. برای گرفتن دیپلم دیگردر دوره شبانه باید امتحان تغییر رشته بدهید. اما در شیوه داوطلب آزاد، طبق آیین نامه هدایت تحصیلی، نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید.
      – به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید