موضوعات

پاسخ سوال( عمومی شماره 42) : زمان درخواست برای امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی برای دوره روزانه چه وقتی است؟

time-as-landscape
سوال:
چه زمانی باید برای تغییر رشته از سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی درخواست داد؟ و تاریخ امتحان چه زمانی است؟

پاسخ:
به نام خدا
و با سلام
طبق قانون تغییر رشته، تا دوهفته قبل از برگزاری امتحان فرصت دارید برای شرکت در امتحان تغییر رشته ثبت نام کنید. در سال های قبل امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی در مردادماه برگزار می شد اما درتابستان 92 این امتحان در شهریور برگزار گردید. به هر صورت شما باید خود را برای تابستان پایه سوم به پیش دانشگاهی ( چه مرداد و چه شهریور) آماده کنید! قاعدتا بخشنامه آن بعد از امتحانات خردادماه(معمولا در تیرماه هرسال) به دبیرستان ها ارسال می شود. موضوع این بخشنامه، مشخص کردن زمان امتحان تغییر رشته و حوزه برگزاری امتحان تغییر رشته می باشد.
تذکرمهم: برای امتحان تغییر رشته باید با شرکت در دروس تخصصی رشته مورد نظردرطول سال تحصیلی، خود راآماده نمایید.
ضمنا؛ این موضوع مورد سوال، در دیگر سوالات کاربران درپست پاسخ به سوالات (نوارقرمزبالای سایت)جواب داده شده است.آن ها را هم مرور فرمایید.
موفق باشید

دیدگاه‌های این مطلب

16 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال( عمومی شماره 42) : زمان درخواست برای امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی برای دوره روزانه چه وقتی است؟»

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      معمولا از تیرماه، پس از صدور بخشنامه اداره آموزش و پرورش منطقه، برای تعیین محل حوزه امتحانی ومراجعه برای ثبت نام تغییر رشته. قاعدتا باید از دفتر مدرسه محل تحصیل خود پی گیری کنید. چون باید معرفی نامه عکس دار را برای این منظور از مدرسه خود دریافت نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      *زمان تغییر رشته از پایه سوم به سال آخر(پیش دانشگاهی) در سال های قبل از 92(تا سال تحصیلی 91-90) در مرداد ماه هرسال برگزار می شد، اما در سال بعد(سال تحصیلی 92-91) این امتحان در شهریور 92 اجرا شد.
      به هر حال حدود 15 روز یا کمی بیشتر تفاوت دارد. بنابراین شما باید در طول سال با شرکت در کلاس درس زیست 1 و زیست 2 خود را برای این امتحان تغییر رشته آماده کنید.
      ** در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، می توانیداز طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
      سلامت وموفق باشید.

  1. با سلام و تشکر از شما به خاطر جواب پرسش ها
    سوال من از خدمت شما این است که:من دانش آموز چهارم ریاضی هستم ولی میخواهم رشته ی تجربی امتحان بدهم. میخواهم بدانم در هر صورت میشود که من امتحانات نهایی سال سوم خود را دوباره تکرار کنم؟و معدل خودم را افزایش دهم؟چون از معدل خودم ناراضی هستم و فرقی ندارد که امتحانات تجربی بدهم یا ریاضی فقط به فکر افزایش معدل هستم
    و اینکه اگر من امسال وارد دانشگاه آزاد شوم و همزمان تحصیل در دانشگاه امتحانات خود را تکرار کنم آیا مشکلی برای من پیش نمی آید از لحاظ نظام وظیفه؟ هر راهی وجود دارد برای افزایش معدل برای من بگویید و اگر وقت ندارید شماره تلفن ارتباط مستقیم با خودتان بدهید
    یک دنیا ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: وقتی که شما در هریک از رشته های دانشگاهی قبول شده و دانشجو به حساب بیایید(چه در پذیرش دانشگاههای سراسری و چه آزاد و…)از معافیت تحصیلی برخوردار هستید.

      پاسخ دوم: برای افزایش نمرات سوابق تحصیلی، می توانید دیپلم دیگری با عنوان مورد اشاره(مثل تجربی) با شرکت در امتحانات پایانی(خرداد)به شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) عمل نمایید.

      پاسخ سوم : از نظر قانونی چون شرکت در امتحانات به صورت داوطلب آزاد، هیچ ارتباطی با مشمولیت سربازی، اشتغال به تحصیلی در جای دیگر و امثال آن ندارد، بنابراین؛ می توانید همزمان به صورت داوطلب آزاد، برای امتحان نهایی رشته ای دیگر(مثل تجربی) و گرفتن دیپلم آن اقدام کنید. منتهی چون برخی از برگزار کنندگاه امتحان و… اطلاعات دقیقی از آیین نامه ها ندارند، لذا در هنگام ثبت نام و شرکت در امتحانات آن، این مساله را بیان نکنید.

      پاسخ چهارم: زمان ثبت نام شیوه داوطلب آزاد(متفرقه) در اسفند ماه خواهد بود و امتحانات آن در خردادماه و در صورتی که درس هایی را نمره قبولی کسب نکنید، فرصت شهریور و جبرانی دی ماه را هم داردی تا واحدهای کمبود و به حا مانده از خرداد را تکمیل نمایید.

      پاسخ پنجم: سایر اطلاعات جزئی تر را در صفحه “امتحان تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی” در پست مشاوره بخش هدایت تحصییلی و سربرگ آیین نامه هدایت تحصیلی و همچنین درپست “پاسخ به سوالات” بخوانید.

      *** در صورت سوال،ابهام و نیاز به مشورت بیشتر ، می توانیداز تماس تلفنی استفاده کنید (نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید

  2. با سلام خسته نباشید
    من فارغ التحصیل کارشناسی برق (لیسانس) میباشم . الان شرایطی برایم پیش امده که میخواهم رشته پزشکی را در خارج کشور بخوانم،احتیاج به دیپلم تجربی دارم. با توجه به اینکه دیپلم ریاضی دارم امکان گرفتن دیپلم تجربی با معدل و نمره برایم وجو دارد ؟؟؟؟
    لطفا مرا راهنمایی کنید و شرایط این کارا برایم بنویسید .
    با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      سوال شما خیلی تکراری است، با این وجود پاسخ کوتاهی را خدمت شما ارایه می دهیم!
      بله امکان آن وجو دارد. می توانید از سه راه:
      ۱-آموزش از راه دور
      ۲- تحصیل در دوره بزرگسالان(شبانه)
      ۳- شرکت در امتحانات پایانی در خرداد ماه را به صورت داوطلب آزاد(متفرقه)
      استفاده کنید.
      شرایط و… استفاده از هرکدام از راه های مذکور را در زیر همین صفحه در پاسخ به دیگر کاربران بخوانید و یا با دفترمشاوره ما تماس تلفنی داشته باشید(طریقه تماس در نوار مشکی بالای سایت)
      سلامت موفق باشید

  3. سلام من درحال حاضر سال سوم فنی حرفه ای هستم میخواستم بعداز گرفتم دیپلم فنی حرفه ای به رشته ریاضی فیزیک برم و پیش دانشگاهی رو در دبیرستان های روزانه بخونم
    میخواستم بدونم امکانش هست ؟
    چه درس هایی رو باید برای تقییر رشته امتحان بدم ؟
    چه کار هایی رو باید انجام بدم؟
    ممنون میشم سریع جواب بدید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بله امکان تغییر رشته وجو دارد والبته:
      – بخشی ازجوابتان درهمین صفحه ای که سوال خود را مطرح کردید، جلوی چشم شماست:
      پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۲) زمان درخواست برای امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی برای دوره روزانه چه وقتی است؟
      – امتحان تغییر رشته سال سوم به سال آخر(پیش دانشگاهی)فقط یکبار در تابستان هر سال انجام می شود.
      – شما بایددو درس جبر واحتمال و حسابان را امتحان داده و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید.

      – چون امتحانات سال سوم دبیرستان به صورت نهایی است، بنابراین؛ امتحان تغییر رشته نیز در حوزه امتحانی تعیین شده از طرف آموزش و پرورش برگزار می شود.

      – براساس دستور العمل موجود برای تغییر رشته، باید ازمدرسه محل تحصیل خود یک معرفی نامه عکس دار را با مهر وامضای مدرسه کنونی، دریافت وبه حوزه امتحانی مشخص شده تحویل نمایید.

      – معمولا زمان اقدام برای دریافت معرفی نامه و مراجعه به حوزه امتحانی مشخص شده امتحان تغییر رشته، اوایل تیرماه است. شما بعد از امتحانات خرداد ماه از اموردفتری و مشاوره مدرسه تان پی گیر باشید.

      -امتحانات تغییر رشته را دایره امتحانات برگزار می کند. اما معمولا بخشنامه از طرف واحد مشاوره اداره منطقه آموزش و پرورش ، صادر می شود. بنابراین قاعدتا باید واحد مشاوره منطقه آموزش و پرورش شما، پاسخگو باشد.

      – از همه مهمتر اینکه باید خود را برای امتحانات تغییر رشته، که چندان هم آسان نیست خود را آماده کنید. برای آمادگی باید از هم اکنون بید کلاس بروید(مثل کلاس های یک آموزشگاه قوی و یا..) خلاصه فکر نکنید که در فرصت کوتاه تابستان امکان آماده کردن خود را برای امتحان تغییر رشته دارید. جتی توصیه ما این که اگر می توانید درس فیزیک و شیمی پایه را هم با شرکت در کلاس های درس آن ها ، کارکنید.
      موفق باشید…

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول :
      براساس شرایط اختصاصی اعلام شده برای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای ( صفحه 1و2 دفترچه) این دانشگاه ویژه فارغ التحصیلان دیپلم شاخه فنی حرفه ای و کار دانش است و فارغ التحصیلان شاخه نظری اجازه شرکت در آن را ندارند.

      پاسخ دوم:
      – براساس شرایط اختصاصی اعلام شده در دفترچه راهنمای پذیرش دانشگاه علمی کاربردی ( صفحه 2 دفترچه ) با داشتن دیپلم شاخه نظری ، شما می توانید برای پذیرش در رشته های این دانشگاه که شرط دیپلم ریاضی را می پذیرد، اقدام کنید.
      – با داشتن دیپلم ریاضی فیزیک شما می توانید فقط در رشته های زیر گروه آزمایشی صنعت، کد رشته های 101 تا 114 شرکت کنید.(جدول شماره 2 در صفحه 8 )
      – براساس دفترچه راهنمای دانشگاه علمی کاربردی سال 92 ( صفحه 5 دفترچه ) زمان ثبت نام برای پذیرش این دانشگاه در مردادماه است ( 27 /5 /92)
      – پذیرش دانشجوی بدون کنکور در دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر دولتی ، غیر انتفاعی نیز مدرک اتمام دوره پیش دانشگاهی را لازم دارد.
      – پی دی اف(PDF ) دفترچه مذکور را در پست مشاوره و معرفی متون و کتاب سایت ما و یا از طریق سایت سازمان سنجش نگاه کنید.
      – ضمنا همین سوال از دستگاه کامپیوتر شما با نام دیگری به حسین مطرح شده است، که قاعدتا پاسخ آن با جواب فوق یکی است
      – درصورت سوال و ابهام می توانید با ما تماس بگیرید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          به منظور رفع ســـوء تفـــــــاهم برای شـما و دیگــــــــــــرکــــــــــاربــــــــــــران گــــــــــــرامی چند پاسخ ارایه می گردد:
          1- هیچ سوال مناسبی حذف نمی شود! بلکه در صفحه مدیریت سایت، در نوبت پاسخ گویی قرار می گیرد.
          2- شما وقتی نظر و یا سوال خود را در بخش مربوط مطرح می کنید، تا از آن صفحه خارج نشده اید، در کامپیوتر خودتان قابل مشاهده بوده و انتظار دارید بلافاصله روی سایت قرار گیرد. و چون برنامه سایت ما این طور نیست، به اشتباه فکر می کنید که سوال تان حذف شده و نادیه گرفته شده است. منتهی برنامه تعریف شده سایت ما این گونه است که تا پاسخ قابل قبول و حتی المقدورکاملی برای آن آماده و ارسال نشود، سوال و نظر کاربران محترم هم بر روی سایت قرار نمی گیرد.
          3- قاعدتا پاسخ به انبوه سوالات، به عنوان یکی از چند فعالیت مرکزمشاوره ، زمان بر است. به خصوص اینکه برخی سوالات نیاز به مستندات آیین نامه ای و قانونی دارد .برای همین گاهی پاسخ ها مفصل بوده و طول می کشد.
          4- با اینکه برخی سوالات پاسخ روشن و مشخصی در صفحات مربوط به سوال دارد و یا در پست “پاسخ به سوالات ” جواب آن را آورده ایم و برخی کاربران به خوبی پاسخ های خود را می یابند، اما بعضی از کاربران محترم باز سوال خود را تکرار نموده و انتظار دارند، پاسخ کاملی برای شان ارسال شود.
          5- دفتر مشاوره ما امکان تماس تلفنی را هم برقرار کرده است تا در صورت سوال ضروری و درخواست پاسخ سریع ، در خدمت کاربران محترم باشیم .( شماره تماس و زمان های آن در پست ” تماس با ما ” در نوار مشکی بالای سایت موجود است.
          6- برخی سوالاتی که جواب مفصلی دارد اگر به صورت تلفنی پرسیده شود، سرعت پاسخ گویی ما هم بالا می رود، که باز برخی از کاربران سایت ترجیح می دهند سوالات و جواب خود را به صورت کتبی دریافت نمایند.
          7- ما پاسخ هایی که تهیه می شود و بر روی سایت قرار می گیرد، برای اطمینان از رسیدن جواب به دست کاربران، دوباره برای هر کاربری به طور جداگانه ایمیل می کنیم، که این نیز وقت بیشتری را می طلبد.
          8 – این سایت ویژه اولیاء و دانش آموزان ، معلمین و مربیان مجموعه مدارس موسسه فرهنگی آموزشی دانش است. اما حسب علاقه ، دوست داریم که اگر بتوانیم کمکی برای حل مشکل دوستداران تحصیل علم و دانش و ادب، یعنی دانشجویان گرامی،دانش آموزان عزیز و اولیاء محترم دیگر مدارس داشته باشیم و از این راه به وظیفه معلمی و مشاوره ای خود بهتر عمل نماییم. منتهی با سوالات فراوان و فرصت محدود گاهی پاسخ دهی طول می کشدکه ازاین بابت عذر خواهی می کنیم.
          ان شاءالله همیشه شاد و تندرست و موفق باشید
          مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول :
      براساس شرایط اختصاصی اعلام شده برای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای سال 92 ( صفحه 1و2 دفترچه) این دانشگاه ویژه فارغ التحصیلان دیپلم شاخه فنی حرفه ای و کار دانش است و فارغ التحصیلان شاخه نظری اجازه شرکت در آن را ندارند.

      پاسخ دوم:
      – براساس شرایط اختصاصی اعلام شده در دفترچه راهنمای پذیرش دانشگاه علمی کاربردی ( صفحه 2 دفترچه ) با داشتن دیپلم شاخه نظری ، شما می توانید برای پذیرش در رشته های این دانشگاه که شرط دیپلم ریاضی را می پذیرد، اقدام کنید.
      – با داشتن دیپلم ریاضی فیزیک شما می توانید فقط در رشته های زیر گروه آزمایشی صنعت، کد رشته های 101 تا 114 شرکت کنید.(جدول شماره 2 در صفحه 8 )
      – براساس دفترچه راهنمای دانشگاه علمی کاربردی سال 92 ( صفحه 5 دفترچه ) زمان ثبت نام برای پذیرش این دانشگاه در مردادماه است ( 27 /5 /92)
      – پذیرش دانشجوی بدون کنکور در دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر دولتی ، غیر انتفاعی نیز مدرک اتمام دوره پیش دانشگاهی را لازم دارد.
      – پی دی اف(PDF ) دفترچه مذکور را در پست مشاوره و معرفی متون و کتاب سایت ما و یا از طریق سایت سازمان سنجش نگاه کنید.
      – درصورت سوال و ابهام می توانید با ما تماس بگیرید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید