موضوعات

جشنـواره جابرابن حیـّان و فرصـت‌های متـنـوّع یـادگیـری

جشنواره جابر ابن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری، یکی از برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی است که به‌عنوان یک پروژه علمی توسط دانش آموزان در دوره ابتدایی انجام می‌گیرد. 

 

اهداف معاونت ابتدایی در برگزاری این طرح چیست و ضرورت های اجرای آن :

– جابر ابن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری زمینه تحقق اهداف دوره ابتدایی ، مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش را در پیوند آموخته‌های درون مدرسه‌ای با کاربردهای واقعی آن در زندگی فراه م می‌نماید. همچنین تقویت مهارت‌های زندگی دانش آموزان، نظیر: تصمیم‌گیری ـ حل مسئله ـ برقراری ارتباط با دیگران و.. از اهداف این طرح می‌باشند.

– با تأکید بر اهمیت شناسایی و تقویت استعدادهای فردی دانش آموزان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای کارآفرینی بایدگفت پروژه‌ی علمی ، فرصت مناسبی به وجود می‌آورد که می‌توان این استعدادها را مشاهده ، شناسایی و تقویت کرد .

– توجه به ایفای نقش‌های معلم به‌عنوان راهنما ، دانش‌آموز عامل اصلی انجام فعالیت  و اولیا به‌عنوان حامی ویاری رسان در انجام فرایند حائز اهمیت بوده و این جشنواره محل بروز و ظهور خلاقیت‌ها ،توانمندی و یادگیری و توسعه مهارت‌های دانش آموزان  ابتدایی خواهد بود .همچنین گنجاندن و تلفیق فعالیت‌هایی چون (تکالیف مهارت محور ، عید داستان ،بازی و یادگیری و…) در فعالیت‌های جشنواره جابر که در ارتقا شایستگی دانش آموزان مؤثر می‌باشند مورد تأکید است .

– با تأکید بر ضرورت ایجاد زمینه‌های تربیت تمام ساحتی باید تاکید کرد که دوره ابتدایی فرصت مناسبی برای تقویت اعتمادبه‌نفس و فراهم آوردن زمینه فرصت‌های متنوع یادگیری می‌باشد.

– با توجه به نظرسنجی به‌عمل‌آمده از اجرای برنامه مذکور در سال‌های گذشته وپیشنهادات مطروحه از طرف استان‌ها در این خصوص اجرای این برنامه در سال تحصیلی 400-1399 صرفاً در سطح مدارس  و باهدف تعمیق یادگیری و پرهیز از حافظه محوری دانش آموزان و در راستای اهداف ذیل برگزار شد.

  • توانمندسازی و بسترسازی پرورش استعدادهای هنری
  • توجه به سبک یادگیری دست ورزی
  • تقویت برنامه درسی هنر
  • ایجاد آرامش و توسعه بهداشت روانی از طریق تقویت حس زیبایی‌شناختی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس با خلق آثار و نمایش مهارت‌ها
  • تمرین آداب و مهارت‌های زندگی از طریق ایفای نقش

 تاریخچه و آماری از  اجرای طرح : 

یکی از ضرورت‌ها و اولویت‌های نظام‌های آموزشی کشورهای توسعه‌یافته  به‌ویژه در دوره ابتدایی  ایجاد شرایط و فرصت‌های متنوع  جهت تلفیق دانش ، مهارت و نگرش‌های لازم برای دانش آموزان می‌باشد . در همین راستا معاونت آموزش ابتدایی از سال تحصیلی 90- 89 اقدام به طراحی ، تدوین و اجرای جشنواره پروژه‌های علمی – پژوهشی  (جشنواره جابر بن حیان ) در چهار سطح آموزشگاهی  ، منطقه‌ای ، استانی  و کشوری نموده است. و آمار دانش آموزان شرکت‌کننده از 332هزار و 421 نفر در سال 90-89 به سه میلیون و 600 هزار در 99-98 رسیده است.

  آسیب‌شناسی در اجرای این جشنواره :

با توجه به اجرای برنامه  در سنوات گذشته و با نظرسنجی از معاونین آموزش ابتدایی کشور از طریق برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس و همچنین دریافت نظرات معلمان کارشناسان و اولیا ، سال گذشته   آسیب‌شناسی انجام شد و موارد زیر به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات اجرای برنامه  اعلام شد:

  1. محدود بودن جشنواره به ارائه پروژه‌های علمی وعدم ارائه سایر آثار و دستاوردهای  دانش آموزان مانند :هنری ، ادبی ،وفناورانه
  2. آثار ارائه‌شده دانش آموزان اصیل نبوده و نقش والدین به دلیل رقابتی بودن جشنواره بسیار پررنگ‌تر از دانش آموزان بوده است .
  3. بازخوردهای ارائه‌شده به دانش آموزان صرفاً در سطح مدرسه و محدود به معلم بوده و عدم ارائه  بازخورد به آثار دانش آموزان  در مراحل منطقه‌ای واستانی
  4. رقابتی شدن و رفتن به‌سوی رتبه‌بندی آثار دانش آموزان و دوری از اهداف اولیه اجرای  برنامه
  5. ارائه آثار دانش آموزان به‌صورت تک ساحتی و عمدتاً  در مدل تحقیق و  طراحی وساطت و در حوزه علمی وفناورانه.
  6. عدم توجه به نقش‌های تعریف‌شده در اجرای مطلوب  برنامه (نقش معلم ،نقش اولیا ، نقش دانش آموزان ) و در حاشیه بودن نقش معلمان و دانش آموزان و پررنگ بودن نقش اولیا در طراحی و ارائه آثار دانش آموزان
  7. سهیم نبودن شورای مدارس وخصوصا معلمان ،کارشناسان و معاون آموزشی  مناطق داستان در تعیین ملاک‌های ارزیابی و نحوه‌ی انتخاب آثار دانش آموزان .

 پس از آسیب‌شناسی و دریافت نظرات وپیشنهادات دریافتی،  اصلاحات لازم به عمل آمد و نحوه اجرای آن در سال تحصیلی 99-98 در دو بخش (دانش‌آموزی و معلمان ) و با توجه به تمام ساحت‌های سند تحول شامل ( تعلیم و تربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی ، اجتماعی و سیاسی ، زیستی و بدنی ، زیباشناختی هنری ،اقتصادی و حرفه‌ای ، علمی وفناورانه)  و با تغییر نام به پروژه‌های علمی ، ادبی، فناورانه (جشنواره جابر بن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری )  برگزار شد .

روش ارزیابی و رتبه‌بندی برای آثار این طرح :

در بخش دانش‌آموزی تمام فعالیت‌های فکری و دست سازه‌های دانش آموزان ابتدایی بدون محدودیت  و قالب خاصی با هدایت معلمین تولید و در نمایشگاه‌های مدرسه‌ای به نمایش درخواهد آمد. لذا هیچ‌گونه ارزیابی و رتبه‌بندی در این بخش وجود نداشته و برای تمامی دانش آموزان بازخورد توصیفی به‌صورت بیان نقاط قوت و قابل‌بهبود ارائه و به‌تمامی شرکت‌کنندگان لوح شرکت در جشنواره اهدا و از آنان تقدیر خواهد شد .

————————————————————————————————————————————————————————————————-

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی به نقل از : https://www.medu.ir/fa/news/item/1433155/?ocode=1000000794

ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید