موضوعات

وظایــــف حرفه ای مدیر مدرسه به عنوان کلیــــدی ترین و کــاربــــــردی تـــــرین نـــــقــــــش در آمـــوزش و پــــــرورش

نظارت بر کل فرایندها وظیفه مدیر مدرسه به عنوان نفش اصلی و محوری در مدرسه : 

وظیفه مدیر مدرسه این است که بر کل فرایندها نظارت داشته باشد، سایر همکاران هم باید تمهید مقدمات کنند، نقطه هدف در مدرسه است اگر نقش مدیر به درستی انجام شود سایر نقش‌ها هم درست انجام می‌شود، مدیر مدرسه از مجموعه کار حوزه ستادی نتیجه می‌گیرد و هیچ نقشی در آموزش و پرورش کلیدی تر، کاربردی‌تر و تعیین کننده‌تر از نقش مدیر مدرسه نیست، مدیران نه تنها بار مسئولیت خودشان بر دوششان است بلکه بار مسئولیت همه ما هم بر عهده آن‌ها است، شبیه یک نمایش که چندین نفر نقش دارند اما یک نفر نقش اصلی و محوری دارد و دیگران در سایه آن نقش، دیده می‌شوند، در آموزش و پرورش، اصلی‌ترین نقش به مدیر مدرسه داده شده و همه موجودی ما در مدرسه سنجیده و ارزشیابی می‌شود.

 

 محتوای نقش مدیر مدرسه :

اولین وظیفه مدیر، ثبت نام دانش آموزان است که باید تلاش کنیم امسال آمار ثبت نامی کمتر نباشد، اولین دغدغه مدیر باید این باشد که آیا همه دانش آموزان ثبت نام شده‌اند یا خیر؟ کلاس بندی، تعیین معلمان، توزیع دانش آموزان و اطمینان از این که بین دانش آموزان و معلمان ارتباط درست و مؤثری وجود دارد یا خیر؟ مدیر مدرسه باید ارزیابی درستی از همه معلمانش داشته باشد، اگر کار معلمی با کاستی مواجه است باید تذکر دهد که امسال همه این مسئولیت‌ها و وظایف در شبکه شاد پیگیری می‌شود.

 

جدی گرفتن ارتباط با خانواده ها :

مدیر مدرسه باید ارتباط با خانواده‌ها را جدی بگیرد، با آن‌ها گفتگو کند، پاسخگوی دغدغه‌های والدین باشد و به آن‌ها اطمینان خاطر بدهد، قطعاً اقدامات مؤثر مدیران تا همیشه در اذهان دانش آموزان و والدین ماندگار می‌شود.

 

بهبود دادن به روش های مدیریت : 

قدردان همه مدیران هستیم، این سال کرونایی در تاریخ باقی می‌ماند، این بیماری همه شئون زندگی را متأثر کرده باید تلاش کنیم از کنار این بحران روش‌های خود را بهبود ببخشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم، بعد از پایان این سال باید شرایط به گونه‌ای باشد که با سرافرازی از عملکردمان راضی باشیم.

 

الگو ی مدیریت شهید سلیمانی : وزیر آموزش و پرورش با بیان این که محبوبیت شهید سلیمانی از مسئولیت پذیری، خداترسی و دلسوزی وی برای مردم بود.

شاخص‌ اول مدیر موفق؛ تحقق هدف : 

ما گاهی در مواجهه با هدف دچار یک خطای راهبردی می‌شویم هرچند برای اهدافمان در نظام تعلیم و تربیت فرایندهایی تعریف کرده‌ایم اما همه مدیران باید مراقب باشند راه به درستی انتخاب شود، اگر راه، درست انتخاب نشود هر چقدر هم خوب حرکت کنیم به مقصد نمی‌رسیم، بنابراین دغدغه اول دغدغه «پایش اهداف» است.

 

شاخص دوم مدیر موفق؛ توانایی حل مساله : 

ما به عنوان مدیر یک مجموعه در تاریخی منصوب می‌شویم و زمانی مسئولیت را ترک می‌کنیم، باید ببینیم آیا در این دوره توانسته‌ایم مسأله‌ای را حل کنیم یا خیر؟ اگر مهارت حل مساله نداشته باشیم معلوم نیست که مدیریت ما مؤثر بوده یا خیر؟ هر مدیری که مسئولیتی را می‌پذیرد باید بتواند مسأله‌ای را به صورت پایدار و نه موقت، حل کند.

شاخص سوم مدیر موفق؛ توانایی مدیریت بحران : 

 ما برای شرایط متعارف همیشه آماده‌ایم اما در زمان بحران مهم است که مدیریت چگونه باشد، در شرایط بحران است که توانایی مدیران مشخص می‌شود، در این سال کرونایی مدیر خلاق و توانمند در آموزش و پرورش کسی است که با قدرت مدعی شود حتی یک دانش آموز در منطقه یا شهرستانش بازمانده از تحصیل و آموزش نیست، مدیر باید تضمین کند همه دانش آموزان به یک آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند.

 

ارتباط حرفه ای مدیر مدرسه :

اگر هر هفته مدیران با معلمان ارتباط نداشته باشند یا دانش آموزان با معلمان در پیوند نباشند، باید در انتخاب مدیر، تجدید نظر کرد.

 

رصد و ارزشیابی طرح ها : 

ما نیازمند این هستیم که مرتب پیشرفت تحصیلی را رصد کنیم، طرح‌های زیادی در مرکز سنجش وزارت در دستور کار است که همه ما باید بر اساس این ارزشیابی‌ها راهنمای عمل داشته باشیم، اگر یک سال را بدون ارزشیابی به پایان ببریم جفا کرده ایم.

—————————————————————————————————–

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ( ماخذ : https://www.mehrnews.com/news/5110600/ )

انتخاب بخشی از مطلب ، عنوان بندی و ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش  

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید