موضوعات

تشریح مدرسه تابستانی با موضوع «مهارت زبان آموزی» و «تقویت پایه کلاس اولی‌ها»

ضرورت برنامه تابستانی : 

  •  مهارت‌های فردی و غیرفردی در این برنامه به بچه‌ها آموزش داده می‌شود همچنین به مهارت‌هایی که به پرورش دانش‌آموزان کمک می‌کند در این برنامه پرداخته می‌شود.

  • خوشبختانه 4 ماه را با تلاش شبانه روزی همکاران صدا و سیما و آموزش و پرورش سپری کردیم با توجه به سابقه موضوع که به دی ماه سال گذشته و تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا برمی‌گردد، مکاتبه‌ای با شبکه آموزش داشتیم تا از ظرفیت ارزشمند برای تداوم آموزش استفاده کنیم.

  • در بحران کرونا در فاصله کوتاهی از معلمان برای آموزش درخواست کردیم تا در یک فضای دیگر دست به این اقدام بزنند. این کار بسیار دشواری بود تا خود را در معرض داوری قرار دهیم بازخوردهای خوبی از این موضوع گرفتیم و یکی از افتخارات ما این بود که این آموزش‌ها در مناطق محروم و روستایی و عشایر بیشتر استفاده شد و ما را به عدالت آموزشی نزدیک کرد زیرا معلمان باتجربه ما به این مناطق رفتند و این امکان فراهم شد دانش‌آموزان از تدریس‌ها استفاده کنند.

  • این تجربه دستاوردهای ارزشمندی داشت و گام روبه جلویی از نظر عدالت آموزشی بود لذا با بررسی بازخوردها با شبکه آموزش توافق کردیم این برنامه را ادامه دهیم.

  • این اطمینان را به دانش‌آموزان می‌دهیم که ما می‌خواهیم این مدرسه برای آنان شادابی و فعالیت ایجاد کند، با همکاری شبکه آموزش برای تابستان و برای دوره ابتدایی یک برنامه طراحی کردیم که معاونت ابتدایی، پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی با همفکری هم این برنامه را سازماندهی کردند.

پر کردن وقت ارزشمند بچه‌ها با برنامه‌های متنوع و جذاب :

  • هدف این برنامه  پر کردن وقت ارزشمند بچه‌ها با برنامه‌های متنوع و جذاب است. مهارت‌های فردی و غیرفردی در این برنامه به بچه‌ها آموزش داده می‌شود همچنین به مهارت‌هایی که به پرورش دانش‌آموزان کمک می‌کند در این برنامه پرداخته می‌شود.

  • در این برنامه برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان با خانواده‌ها صحبت خواهیم کرد. امیدواریم که بچه‌ها مانند گذشته از این برنامه نیز به نحو احسن استفاده کنند.»

  • یکی از فرصت‌هایی که کرونا برای ما ایجاد کرد مشارکت دادن والدین برای آموزش و تربیت فرزندانشان بود. برای اولین بار خانواده‌ها وارد کار شدند و در برنامه‌های شبکه شاد و شبکه آموزش نقش فعالی داشتند. با توجه به ضرورت نقش فعال خانواده‌ها در جریان تربیت و یادگیری فرزندان، باید این فرصت تداوم پیدا کند.

  • این فرصت فراهم شده تا خانواده‌هایی که دغدغه اوقات فراغت دانش‌آموزان را برای توانمند شدن فرزندانشان دارند، در این برنامه با تایید وزارت آموزش و پرورش به این موضوع بپردارند. مدرسه تابستانی فرصت مغتنمی است لذا از خانواده‌ها انتظار داریم با روحیه مشارکت جویی به نظام آموزشی اعتماد کنند و در کنار بچه‌ها باشند ما نیز در این برنامه به فکر شادابی و سلامت بچه‌ها هستیم.

بازآموزی حروف الفبا در مدرسه تابستانی :

  • یک دیگر از برنامه های مدرسه تابسشتانی بازآموزی حروف الفبا است. یکی از برنامه‌ها در این طرح توجه به موضوع مهارت زبان آموزی و تقویت پایه کلاس اولی‌ها است. ما نیز فراخوانی برای معلمان و آموزگاران دادیم تا در این برنامه ملی مشارکت کنند و مهارت‌های خود را در اختیار فرزندانمان بگذارند.

  • درباره موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان باید گفت که از اول خرداد ستادهای ثبت‌نام شکل گرفته و کار آن آغاز شده است با توجه به اولویت بودن سلامت نوآموزان و پیش دبستانی‌ها، این موضوع را مورد توجه قرار دادیم تا روند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش رود.

ثبت‌نام در بستر شاد را در کنار ثبت‌نام حضوری انجام می‌دهیم :

  • پیش بینی کردیم با توجه به اینکه شرایط قابل پیش بینی نیست ثبت‌نام در بستر شاد را در کنار ثبت‌نام حضوری انجام می‌دهیم تا بتوانیم از مدل‌های دیگر آموزش در صورت نیاز استفاده کنیم.

  • هر شرایطی که برای مهرماه باشد ما آموزش را داریم و آموزش تعطیل نیست ما باید تمام محتوا را در سال آینده ارائه کنیم لذا خانواده‌ها نگران این موضوع نباشند.

  • با توجه به اینکه باید برنامه عمل دقیق را داشته باشیم، ممکن است شیوه آموزش متفاوت باشد. ما 49 هزار کلاس چند پایه داریم، مدارسی داریم که تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها بالاست لذا با توجه به هریک از موضوعات سناریو و برنامه‌های مدونی داریم. روش ما ترکیبی است و به دوران قبل از کرونا برنمی‌گردیم. سناریوها که آماده شود به اطلاع همه خواهد رسید.

مهارت فرزندمحوری را والدین بیاموزند :

  • یکی از  آموزش هاهی لازم برای  والدین  مهارت فرزندمحوری، مشارکت فعال و ایفای نقش صحیح در جریان یادگیری است که باید خانواده‌ها یاد بگیرند. کمک کردن در امور تحصیلی و ایفای نقش در این موضوع مهم است و باید خانواده‌ها این موضوع را آموزش ببینند.

آموزش پیش دبستانی‌ها :

  • بسته تهیه شده شامل دوره ابتدایی یعنی دبستان و پیش دبستانی است. اهمیت دوره پیش دبستانی بالاست باید خانواده‌ها نیز این موضوع را جدی بگیرند که گذراندن این دوره، موفقیت در آینده بچه‌ها را درپی دارد.

  • برای اولین بار دوره آموزشی برای مربیان پیش دبستانی داریم که براساس صلاحیت‌های آنان و سند تحول بنیادین این چارچوب تهیه شده است تا نکاتی را به آنان آموزش دهد و آنان با روش‌های صحیح آموزش پیش دبستانی آشنا شوند.»

راه‌اندازی پروژه بازی و یادگیری :

  • تعدادی از مدارس کشور در این پروزه شرکت داشتند و دارند. ما باید روش‌های آموزش را تغییر دهیم و از یافته‌های تعلیم و تربیت برای این موضوع بهره بگیریم. کودکان وقتی بازی می‌کنند یادگیری با معناتری دارند و مهارت‌های بیشتری را می‌آموزند این موضوع فقط ویژه کودکان نیست در بحث آموزش‌های عالی نیز می‌توان بسیاری از موضوعات را با بازی به دانشجویان یاد داد.

  • تعداد مدارس را در پروژه بازی و یادگیری افزایش دادیم. بعد از استقبال از این موضوع آن را به تمام استان‌ها تعمیم و تعداد مدارس را افزایش دادیم تا مدارس از این فضا استفاده کنند این فرصت پیش آمده تا معلمان بتوانند با کمترین ابزارها از طریق بازی، طرح‌درس‌هایی را طراحی کنند.

کمک به اصلاح اشکالات تربیتی خانواده :

  • فرصت خوبی داریم تا بسیاری از اشکالات تربیتی خانواده‌ها را اصلاح کنیم موضوعی که ما را نگران می‌کند نادیده گرفتن کودکی کردن بچه‌هاست. خانواده‌ها باهم رقابت دارند این موضوع نیز نگران کننده است لذا باید به آرامش و استقرار کودک توجه کرد.

  • امسال خانواده‌ها باید الگوی برنامه خوب را دریافت کنند تا به اصلاح نگرش آنان نیز کمک کند. در مدرسه تابستانی نیز به استان‌های کشور به ویژه در مناطق دوزبانه رویکرد زبان آموزی را ابلاغ کردیم.

سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم و اولویت اول ماست :

  • سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم و اولویت اول ماست حاضر نیستیم آن را با چیزی عوض کنیم، کودکان سرمایه‌های اصلی کشورمان هستند و اصل برنامه‌های ما حفظ سلامتی است. تعلیم و تربیت کار تخصصی است و آن را به تقسیمات غیرعلمی واگذار نمی‌کنیم.

  • همه دغدغه آموزش را دارند به نظام آموزشی اعتماد کنید ما تلاش داریم شرایطی را برای تربیت و یادگیری دانش‌آموزان فراهم کنیم که مناسب باشد.»

روش و رویکرد آموزش و پرورش در استفاده از بستر آموزش مجازی و برنامه تلویزیونی :

  • ما برروی چالش‌ها و مشکلات تمرکز می‌کنیم تا رفع شود و آموزش‌ها مکمل باشد. بر روی برنامه‌های آینده بارخوردها را اعمال می‌کنیم و از نظر ارزشیابی محور اصلی معلم است معلمان باید آموزش‌ها را با برنامه‌های تلویزیونی هماهنگ کنند.

  • واکنش نظام آموزشی به موضوع کرونا و ارائه آموزش‌ها نسبت به سایر کشورها ما در زمان بسیار کوتاه برنامه را سازماندهی کردیم و توانستیم با همکاری سازمان صدا و سیما، شبکه آموزش و معلمان این شرایط را مدیریت کنیم.»

——————————————————————-

مأخذ : گزارش معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از  رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

 انتخاب و ویرایش جملات از گزارش اصلی توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش ( ج . ابراهیمی )

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید