موضوعات

مهم‌ترین مأموریت مدارس ؛ آموزش مهارت‌های پایه به دانش آموزان 

مهم‌ترین کارکرد آموزش‌وپرورش تلاش برای بهتر زندگی کردن دانش آموزان است بنابراین باید ببینیم دانش آموزان برای بهتر زیستن به چه مهارت‌های نیازمند هستند.

با آموزش مهارت‌ها، دانش آموزان را در ارتباط مؤثر با محیط توانمند کنیم :

 آموزش مهارت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط مؤثری داشته باشد. باید به سمتی برویم که مجموعه برنامه‌ریزی درسی به سمت تربیت و ارتقای دانش برود. لذا آنچه می‌تواند ذهن بچه‌ها را درگیر کند ورود به این عرصه‌ها است.

 هرچند محدودیت‌ها وجود دارد و ممکن است زمان کافی برای ارتباط با دانش آموزان وجود نداشته باشد اما باید از حداقل زمان ازجمله دو ساعت طرح بوم و یا پنجشنبه‌ها برای آموزش مهارت‌ها و ارتباط بیشتر بادانش آموزان استفاده کرد.

بر آموزش مهارت فکر کردن به دانش آموزان تأکید می کنیم. کودکان برای برخورد با مسائل مهارت لازم را ندارند لذا باید ساعت‌های دانش آموزان را غنی کرد.

مهم‌ترین مأموریت مدرسه دستیابی دانش آموزان به مهارت‌های پایه اجتماعی است :

 درس‌هایی که موضوع آن‌ها به زندگی بچه‌ها بیشتر مرتبط است بچه‌ها باذوق بیشتری آن را گوش می‌دهند.مهم‌ترین مأموریت مدرسه دستیابی دانش آموزان به مهارت‌های پایه اجتماعی است بنابراین باید موضوع دروس مختلف به موضوعات زندگی مرتبط شود لذا کسی که ریاضی خوب می‌داند بهتر می‌تواند برخی مسائل زندگی‌اش را حل کند.

 اگر مفهوم هوش هیجانی بادانش آموزان کار شود از بسیاری از آسیب‌ها اجتماعی جلوگیری خواهد شد لذا اگر افراد تسلط بر خودشان را تمرین کنند بسیار مؤثر است.

 بر موضوع محتوای برنامه‌ریزی‌های آموزشی  بیشتر تمرکز کنیم چراکه تأثیر آموزش‌های مدرسه زمانی بر ذهن بچه‌ها پایدارتر است که در این عرصه‌ها وارد شویم.

 فکر کردن، حل مسئله و ارتباط مؤثر برقرار کردن ازجمله مهارت‌های مهم است که باید به دانش‌آموزان آموزش ارائه شود تا دانش‌‌آموزان نحوه مواجه با مسائل را آموزش ببینند تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد بنابراین خیلی از موارد ذاتی نیست و دانش‌آموزان با ممارست باید آن را فراگیرند.

ارتباط منظم و منسجم با اولیا دانش آموزان وجود داشته باشد :

 اگر ارتباط کلاس با بچه‌ها واقعی‌تر باشد و آنان احساس بهتری نسبت به محتوا داشته باشند، نشاط بیشتری در آن کلاس دیده می‌شود بنابراین باید با اولیای دانش آموزان ارتباط منظم و سازمان‌یافته داشته باشیم.

 احیای طرح بوم برای حل بسیاری از مشکلات مطرح‌شده معلمان لازم است. مدرسه مهم‌ترین مأموریت آموزش عمومی این است که افراد به مهارت‌های پایه دست یابند باید به هر درسی از این زاویه توجه کنیم حتی مفاهیم ریاضی را می‌توان با مفاهیم تربیتی مرتبط کرد.

معلمان  از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده کنند و طرح‌های خود را برای اجرا ارائه دهند. آموزش‌وپرورش از پیشنهاد‌های معلمان استقبال می‌کند.

 خداوند به معلمان لطف کرده و برجسته‌ترین مخلوقات را به معلمان سپرده است و ذهن انسان‌ها را در اختیار آن‌ها قرار داده است.


محسن حاجی میرزایی ، وزیرآموزش‌وپرورش به نقل از :مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش ( مأخذ: https://www.medu.ir/fa/news/item/1058936/?ocode=100010876 )

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید