موضوعات

«قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید» سال 1398 و بعد از آن

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص « قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید » سال 1398 و بعد از آن

به منظور اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید مصوب سال 1375 مجلس محترم شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیات محترم وزیران (76/11/05)، حافظان کل قرآن مجید به جز اتباع خارجی که خواهان استفاده از مزایای در نظر گرفته شده هستند، ضرورت دارد با توجه به توضیحات ذیل در آزمون کارشناسی ارشد (کد رشته امتحانی 1111) شرکت نموده و بند مربوط به تقاضانامه اینترنتی را علامتگذاری نمایند.

الف) بنا بر ابلاغیه معاون محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1398 و بعد از آن آزمون مستقل شفاهی صحت حفظ برگزار نخواهد شد.

ب) لازم است که متقاضیان بهره ­مندی از قانون مذکور حداقل مدرک تخصصی مندرج در مصوبه جلسه 573 شورای عالی انقلاب فرهنگی (حافظ درجه 3) را که توسط سازمان دارالقرآن کریم و با همکاری ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور مطابق مندرجات این اطلاعیه برگزار می­شود، ارائه نمایند.

داوطلبان دیپلم و زیر دیپلم پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و کسب حد نصاب لازم، از طرف سازمان سنجش اموزش کشور به مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور معرفی خواهند شد.

معرفی شدگان دیپلم و زیر دیپلم و دارای حد نصاب که دارای مدرک تخصصی حفظ باشند جهت اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث، گواهی معدل و ریز نمرات به مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور (بر اساس دستورالعملی که مرکز فوق اعلام خواهد نمود) مراجعه می­نمایند.

دارندگان مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی (فقط علوم قرآنی) که دارای مدرک تخصصی حفظ می­باشند، پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و اعلام نتایج، طبق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان سنجش جهت معرفی به دانشگاه­ ها، لازم است نسبت به ارسال مدرک تخصصی حفظ، مدرک کارشناسی رسمی علوم قرآنی و انتخاب رشته خود به سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمایند.

حافظانی که در سال­های گذشته و با استفاده از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده ­اند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، حق استفاده مجدد از این سهمیه را ندارند.

حافظانی که در سال­های گذشته (سال 97 و قبل از آن) و با استفاده از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده­ اند، موظف می­باشند با مراجعه به معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به اخذ گواهی معدل کارشناسی خود اقدام نموده و معدل کارشناسی صحیح را در تقاضانامه اینترنتی آزمون ورودی دوره­ های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1398 درج نمایند.

ضوابط ثبت نام و آيين نامه آزمون­هاي ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن كريم که از سوی سازمان دارالقرآن کریم اعلام شده است، به شرح ذیل می­باشد:

« طرح ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن كريم »

به اطلاع حافظان محترم قرآن كريم مي­رساند براساس مصوبه جلسه (573) شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورخ (84/09/08) و به منظور ساماندهي و تسهيل خدمت­ رساني دستگاههاي اجرايي كشور به حافظان كلام وحي، سازمان دارالقرآن الكريم با همكاري ادارات كل تبليغات اسلامي سراسر كشور، آزمون­هاي «ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن كريم» را طبق توضيحات و ضوابط ذيل اجرا مي­نمايد.

لازم به ذكر است: داوطلبان شركت در آزمون­هاي اعطاي مدرك كارشناسي و بالاتر حفظ (از طريق سازمان سنجش آموزش كشور) ضرورتاً مي­بايست نسبت به کسب حداقل مدارک درجات ذيل (حافظ درجه 3) اقدام نمایند.

»»» در صورت تار بودن هر یک از جدول های زیر بر روی آن کلیک کنید «««

ب- شرايط عمومي ثبت نام:

-حفظ كل قرآن كريم

-داشتن تابعيت ايراني

ج- مدارك لازم جهت ثبت نام:

تصويرصفحه اول شناسنامه

-تصوير كارت شناسايي ملي (پشت و رو)

تصويرعكس متقاضي با زمينه روشن

تذكر: عناوين معافيت از حضور در آزمون­ها در ضوابط آزمون (جدول 4) درج گرديده است

تذكر مهم:تبعات هرگونه اشكال (عدم صحت اطلاعات فرم ثبت­نام، ناقص بودن مدارك، بزرگ يا كوچك بودن اندازه عكس و … ) در مدرك ارسالي، برعهده داوطلبان شركت در آزمون­ها خواهد بود.

2- در صورت قبولي در هر يك از رشته ­ها ارسال رونوشت شناسنامه و كارت ملي به همراه يك قطعه عكس پشت نويسي شده ضروري خواهد بود و امكان استفاده از تصاوير ارسالي در مدارك و گواهينامه­ هاي پاياني وجود نخواهد داشت.

شرط ورود به هر مرحله از آزمونها، قبولي در مرحله قبل از آن مي­باشد.

حضور متقاضيان دريافت مدارك درجه 3، در مراحل اول و دوم آزمون، متقاضيان دريافت مدرك درجه 2 در مراحل اول، دوم و سوم و متقاضيان دريافت مدرك درجه 1 در تمامي مراحل آزمون- ذكر شده در جدول 3 الزامي است.

تذكر: مدرك مورد نياز جهت حافظان متقاضي شركت در آزمون اعطاي مدرك كارشناسی و بالاتر سازمان سنجش آموزش كشور، حداقل درجه 3 مي­باشد و لذا حضور ايشان در آزمون­هاي مراحل سوم و چهارم الزامي نيست.

محل برگزاري آزمونها در استانها، توسط دارالقرآن الكريم ادارات كل تبليغات اسلامي هر استان به طور جداگانه تعيين خواهد شد و مكان دقيق آن ضمن درج در كارت ورود به جلسه آزمون از طريق سايت تلاوت نيز اطلاع رساني خواهد شد.

ورود به محل آزمون كتبي صرفاً با كارت داوطلبي آزمون انجام مي­پذيرد و كارت ورود به جلسه آزمون نيز از يك هفته قبل از آزمون از طريق سايت تلاوت قابل دريافت خواهد بود.

80% سوالات آزمون مرحله اول را ترجمه و مفاهيم و 20% ديگر را سوالات حفظ تشكيل مي­دهند.

سوالات آزمون مرحله اول، براساس ترجمه­ هاي رايج قرآن و از آيات و عبارات پركاربرد طرح خواهد شد و شركت كنندگان مي­ توانند يكي از ترجمه­ هاي رايج را (به دلخواه) مطالعه نمايند.

تبصره 1: پذيرش معافيت­هاي مذكور (رديف 1 تا 4) از سوي دبيرخانه اعطاي مدرك به حافظان منوط به اسكن و ارسال مدرك يا نامه تاييديه سازمان مربوطه در زمان ثبت نام بوده و به درخواست­هاي پس از اتمام ثبت نام ترتيب اثر داده نخواهد شد.

تبصره 2: ضروري است كليه افراد مشمول موارد فوق نيز همچون ساير متقاضيان، در تمامي فرآيندهاي ثبت نام شركت نمايند. متقاضيان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي­توانند در مهلت ثبت نام از ساعت 9 الي 12 با شماره تلفن (66956068-021) تماس حاصل فرمايند.

تبصره3: حضور در جلسه آزمون، استفاده از شرايط معافيت را براي فرد از بين مي­برد.

آيين نامه و ضوابط آزمون­هاي ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به حافظان قرآن كريم

شرايط و ضوابط آزمون مرحله اول (كتبي)

هر جزء شامل 5 سوال (چهار سوال ترجمه و يك سوال حفظ) بوده و تمامي سوالات به صورت كتبي و چهار گزينه­ اي مي­باشد.

هر 3 پاسخ غلط يك نمره منفي دارد.

در صورت قبولي در مرحله اول سال گذشته به شرط عدم تغيير رشته و عدم ارتقاء درجه، فرد به مدت يك دوره از اين مرحله معاف مي­باشد.

شرايط و عناوين ديگر معافيتهاي اين مرحله در جدول 4 بيان شده است.

شرايط و ضوابط آزمون مرحله دوم (شفاهي) :

در اين مرحله كه به صورت شفاهي برگزار مي­شود، صحت حفظ مورد ارزيابي قرار مي­گيرد.

سوالات به صورت شفاهي و هشت سطري (براساس قرآن­هاي 15 سطري) پرسيده خواهد شد.

تلاوت حافظاني كه در بخش حسن حفظ حدنصاب لازم را كسب نمايند، پس از استماع مجدد در بخش­هاي تجويد، صوت، لحن و وقف و ابتداء نيز به صورت جداگانه ارزيابي خواهد شد.

در صورت قبولي در سال گذشته، فرد به مدت يك دوره از اين مرحله معاف مي­باشد.

شرايط و عناوين معافيتهاي اين مرحله در جدول 4 بيان شده است

شرايط و ضوابط آزمون مرحله سوم (ترجمه و مفردات) – ويژه حافظان كل مجاز

هر جزء شامل 6 سوال (چهار سوال ترجمه و دو سوال مفردات) مي­باشد.

سوالات به صورت كتبي، تستي و چهارگزينه­اي مي­باشد.

هر 3 پاسخ غلط يك نمره منفي دارد.

منبع سوالات مفردات: كتاب قاموس قرآن، تاليف آيت الله سيدعلي ­اكبر قرشي، انتشارات دارالكتب الاسلاميه و منبع سوالات ترجمه، ترجمه آيت الله مكارم شيرازي مي­باشد.

شرايط و ضوابط آزمون مرحله چهارم (تفسير و علوم قرآني) – ويژه حافظان كل مجاز :

اين مرحله از آزمون­ها ويژه حافظاني است كه در مرحله اول تا سوم حدنصاب­ هاي لازم را كسب كرده و داراي 10 سال سابقه تدريس تاييد شده در زمينه حفظ قرآن كريم باشند.

2-1- بعد از تاييد سوابق 10ساله توسط شوراي كارشناسي، به افراد تاييد شده شش ماه فرصت مطالعه داده خواهد شد و زمان و مكان دقيق آزمون اين مرحله طبق نامه به اطلاع ايشان خواهد رسيد.

3-1- هر سوال تستي يك امتياز و هر سوال تشريحي داراي 2 امتياز مي­باشد.

3-2- هر 3 پاسخ غلط (در بخش سوالات چهار گزينه­ اي) يك نمره منفي خواهد داشت.

3-3- منبع سوالات علوم قرآني: كتاب علوم قرآني، تاليف آيت الله معرفت، انتشارات سمت

3-4- منبع سوالات تفسير: تفسير نمونه (تاليف آيت الله مكارم شيرازي) بدون نكات تفسيري شامل سوره ­های:

حمد، بقره، آل عمران، نساء، مائده، انفال، توبه، هود، يوسف، اسراء، نحل، مومنون، احزاب، حجرات، انسان، يس، لقمان، قيامه، صف، جمعه، منافقون، تغابن، روم، عنكبوت، دخان، واقعه، ملك، الرحمن، حشر، حديد و جزء سي ام قرآن كريم.

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
————————————————————————————————————————————

به نقل از : http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=2&id=5869

دیدگاه‌های این مطلب