موضوعات

مدیریت استرس/معرفی کتاب


>>>>> کتاب راهبردهای مدیریت استرس <<<<<
*ترجمه و تالیف:
-دکترمحسن شکوهی یکتا ، دانشیار دانشگاه تهران
– دکتراکرم پرند ، فوق دکتری دانشگاه تهران

* این کتاب به عنوان متن بحث پنجمین دوره آموزش خانوده، توسط استاد محترم جناب آقای دکترفیاض بخش ، معرفی شد که توسط مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش تهیه ودراختیاراولیاء داوطلب قرارگرفت.

*چکيده :
در دنياي امروز، بحران عظيمي وجود دارد كه تقريباً تمام گروه‌ها را درگير كرده است؛ اين بحران استرس نام دارد و بر تمامي ابعاد زندگي بشر تأثير گذاشته است. به عقيدة جامعه‌شناسان، استرس هيچ حد و مرزي نمي‌شناسد. همة ما تا حد زيادي از استرس تأثير مي‌پذيريم. امواج مسائل اجتماعي، مشكلات زيست‌محيطي و نگراني‌هاي جهاني چنان به سواحل زندگي فردي ما برخورد مي‌كنند كه در چنددهة گذشته براي ما قابل تصور نبود. به‌رغم مسائل كنوني نظير ميزان نگران‌كنندة طلاق، اعتياد، بيماري‌هاي مزمن، بي‌ثباتي شغلي و مسائل متعدد سياسي و اجتماعي، راه‌حل اين مشكلات در دسترس ماست، به‌شرطي كه تلاش منسجمي را در استفاده از منابع دروني خود براي ايجاد تعادل در شرايط موجود به‌كار بگيريم. اگرچه انسان‌ها روزبه‌روز با مسائل و مشكلات پيچيده‌تر و منابع گسترده‌تر استرس مواجه‌اند، از توانايي بالقوة مديريت آن نيز برخوردارند. اساس مديريت كل‌گرايانة استرس بر اين فرضيه استوار است كه تلفيق توانايي‌هاي ذهني، جسماني، معنوي و هيجان‌ها، انسان را در مقابله با استرس توانمند مي‌سازد. سلامت، كيمياي الهي است كه از تلفيق، توازن و هماهنگي توانايي‌هاي چهارگانه ناشي مي‌شود. مديريت كل‌گرايانة استرس بيش از يك تئوري است و مديريت استرس را در زندگي روزانه انسان‌ها گنجانده است. بدين ترتيب مهارت‌هاي مقابله‌اي مؤثر و روش‌هاي آرامش به‌جاي اينكه صرفاً به‌عنوان يك جعبة كمك‌‌هاي اوليه در مواقع بحراني عمل كنند، به بخشي از زندگي روزانة فرد تبديل مي‌شوند. اولين هدف اين كتاب، افزايش آگاهي در زمينة ابعاد مختلف سلامت و هم‌چنين استفاده از تمامي ايده‌ها جهت تلفيق آنها در زندگي است. با اجراي اين كتاب در زندگي‌تان، به‌جاي اينكه احساس كنيد مانند يك قرباني منفعل در دنياي خطرناك و پرتلاطم دست و پا مي‌زنيد، نقش فعالي را در فرايند ايجاد آرامش دروني عهده‌دار خواهيد شد. دومين هدف اين كتاب، كمك در پرداختن به مسائل مربوط به استرس از ديدگاه كل‌گرايانه است و اين‌كه چگونه شناخت استرس و روش‌هاي مقابله با آن به كاهش پيامدهاي جسماني و رواني حاصل از آن كه فرسودگي زود هنگام است، مي‌انجامد. در يك جمله مي‌توان گفت هدف اين كتاب براي شما آن است كه به‌جاي اينكه احساس كنيد در يك قدمي فاجعه قرار داريد، زندگي متعادلي داشته باشيد. اين كار به‌راحتي امكان‌پذير است و فقط به تمرين نياز دارد. در اين كتاب، دربارة تعادل، مطالب بسياري نوشته شده است؛ چون بدون وجود تعادل در زندگي، عملاً زندگي امكان‌پذير نيست. هر مهارت و روشي كه توصيف آن در اين كتاب آمده بر فرضية احياي حس تعادل و آرامش دروني مبتني است. يك ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد، «دانستن و انجام ندادن، ندانستن است.» يعني شما مي‌توانيد تمامي اطلاعاتي را كه از رويكرد مؤثر مديريت استرس حمايت مي‌كند بدانيد، اما اگر به اين روش‌ها عمل نكنيد و آنها را بخشي از برنامة روزانة خود قرار ندهيد، اين دانش كاملاً بي‌فايده است. در پايان هر فصل مجموعه‌اي از تمرين‌ها و فعاليت‌ها بر مبناي محتواي خاص آن فصل آمده است. اين تمرين‌ها به شما كمك مي‌كند تا با روش‌هاي مطرح‌شده به‌خوبي آشنا شويد. بهتر اين است كه ابتدا هر تمرين را تا آخر بخوانيد و سپس زماني كه كاملاً آماده شديد به هر تمرين بپردازيد.

شناسه کتاب به نقل از سایت کتابخانه ملی:

برچسبی

‏سرشناسه : ش‍ک‍وه‍ی‌ ی‍ک‍ت‍ا، م‍ح‍س‍ن‌، ‏‫۱۳۳۸ – ‏
‏عنوان و نام پديدآور : راهبردهای مدیریت استرس/ ترجمه و تالیف محسن شکوهی‌یکتا، اکرم پرند؛ ویرایش هانیه شیرازیان، الهه مویدزاده‌جلیلی.
‏مشخصات نشر : تهران: سپید برگ: موسسه فرهنگی تربیت نوین‏‫، ۱۳۹۱.‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫[۱۶۸] ص.‬: مصور، جدول.
‏شابک : ‏‫۵۵۰۰۰ ریال‬‏‫: ‏‫‭978-964-7416-45-0‬‬‬
‏وضعیت فهرست نویسی : فاپا
‏يادداشت : ‏‫پشت جلد به انگلیسی: Mohsen Shokoohi-Yekta, Akram Parand. Stress Management Strategies‭.
‏موضوع : فشار روانی — کنترل
‏شناسه افزوده : پرند، اکرم، ‏‫۱۳۴۱ -‏
‏شناسه افزوده : ش‍ی‍رازی‍ان‌، ه‍ان‍ی‍ه‌، ۱۳۵۴ – ، ویراستار
‏شناسه افزوده : مؤید‌زاده، الهه، ‏‫۱۳۵۲ -‏‬، ویراستار
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‮‭RA۷۸۵‏‫‬‮‭/ش۸ر۲ ۱۳۹۱
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‮‭۱۵۵/۹۰۴۲
‏شماره کتابشناسی ملی : ‎۲‎۱‎۰‎۴‎۹‎۷‎۸

آدرس ثابت
راهبردهای مدیریت استرس

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید