موضوعات

آیین نامه ودستورالعمل ها (24) بخش دانشگاهی(8)؛ ‏پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي در سال تحصيلي 1404-1405 طبق مصوبات شوراي عالي ‏انقلاب فرهنگي

برای پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي در سال تحصيلي 1404-1405 براساس مصوبه «سياست‌ها و ضوابط سامان‌دهي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي (پس از پايان متوسطه)» جلسه 843 مورخ 1400/4/15، ماده واحده «تکميل و اصلاح موادي از سياست‌ها و ضوابط سامان‌دهي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي (پس از پايان متوسطه) مصوب 1400/4/15» جلسات 855 و 863 مورخ 1400/11/5 و 1401/3/17 و مصوبات جلسه روز سه‌شنبه 1403/6/20 شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام مي‌شود. نکات اجرايي و فني براي اجراي مصوبات يادشده و همچنين مصوبات جلسه 38 مورخ 1403/5/21 شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، به شرح ذيل است:
1- عناوين و ضرايب دروس سابقه تحصيلي پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم نظام 3-3-6 و ديپلم و پيش‌دانشگاهي نظام سالي واحدي براي پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي در سال تحصيلي 1404-1405 از طريق آزمون سراسري سال‌ 1404 به ترتيب مطابق جداول پيوست است. شايان ذکر است که سابقه تحصيلي طبق ماده 1 مصوبه ياد شده، شامل نمرات دروس عمومي و تخصصي دوره دوم متوسطه در نظام آموزشي3-3-6 و ديپلم و پيش‌دانشگاهي در نظام آموزشي قبلي هر رشته تحصيلي دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌‌گيري، به طور استاندارد و کيفي از سوي وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسري و نهايي در سنوات مختلف مطابق مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
2- سهم نمره‌کل سابقه تحصيلي پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌هاي آزمايشي اصلي (علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني آزمون سراسري) سال 1404 به ترتيب به ميزان 20 و 40 درصد (درمجموع 60 درصد) با تاثير قطعي است. همچنين ميزان تاثير سوابق تحصيلي ديپلم نظام سالي – واحدي در اين گروه‌ها، 30 درصد با تاثير قطعي، و ميزان تاثير سوابق تحصيلي پيش‌دانشگاهي نظام سالي – واحدي 10 درصد با تاثير قطعي در نمره‌کل سابقه تحصيلي (در مجموع ديپلم و پيش‌دانشگاهي 40 درصد) است. شايان ذکر است که داوطلبان نظام سالي واحدي براي ايجاد سابقه تحصيلي پايه يازدهم (نظام 3-3-6) که به ميزان 20 درصد در نمره‌کل سابقه تحصيلي اين گروه‌ها تاثير قطعي دارد، بايد طبق برنامه اعلامي وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. ضمناً سهم نمره‌کل آزمون اختصاصي (کنکور) 40 درصد است.
ميزان تاثير سوابق تحصيلي در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني آزمون سراسري سال 1404
نظام 3-3-6
ميزان تاثير
 
نظام سالي واحدي
ميزان تاثير
يازدهم
20
 
پايه يازدهم (نظام 3-3-6)
20
پايه دوازدهم
40
 
ديپلم
30
 
پيش‌دانشگاهي
10
جمع
60
 
جمع
60
 
 
3- سهم نمره‌کل سابقه تحصيلي پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي آزمون سراسري سال 1404 به ترتيب ميزان 10 و 20 درصد (درمجموع 30 درصد) با تاثير قطعي است. همچنين ميزان تاثير سوابق تحصيلي ديپلم نظام سالي واحدي در اين گروه‌ها، 15 درصد با تاثير قطعي، و ميزان تاثير سوابق تحصيلي پيش‌دانشگاهي نظام سالي واحدي 5 درصد با تاثير قطعي در نمره‌کل سابقه تحصيلي (در مجموع ديپلم و پيش‌دانشگاهي 20 درصد) است. شايان ذکر است که داوطلبان نظام سالي واحدي، براي ايجاد سابقه تحصيلي پايه يازدهم (نظام 3-3-6) که به ميزان 10 درصد در نمره‌کل سابقه تحصيلي اين گروه‌ها تاثير قطعي دارد، بايد طبق برنامه اعلامي وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. سهم نمره‌کل سابقه تحصيلي در گروه‌‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي آزمون سراسري سال 1404 فقط شامل دروس عمومي سابقه تحصيلي است و سهم نمره‌کل آزمون اختصاصي (کنکور) 70 درصد است.
ميزان تاثير سوابق تحصيلي در گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي آزمون سراسري سال 1404
نظام 3-3-6
ميزان تاثير
 
نظام سالي واحدي
ميزان تاثير
يازدهم
10
 
پايه يازدهم (نظام 3-3-6)
10
پايه دوازدهم
20
 
ديپلم
15
 
پيش‌دانشگاهي
5
جمع
30
 
جمع
30
4- همه داوطلباني که سابقه تحصيلي کامل مورد نياز گروه آزمايشي مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصيلان شاخه‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش، طلاب حوزه‌هاي علميه، داوطلباني که نمره خود را قبل از خرداد ماه سال 1384 اخذ کرده‌اند، فارغ‌التحصيلان مدارس بين‌الملل و دارندگان گواهينامه معادل دوره متوسطه و پيش‌دانشگاهي و ساير داوطلبان فاقد سابقه تحصيلي يا داراي سابقه تحصيلي ناقص)، بايد نسبت به ايجاد سابقه تحصيلي دروس عمومي و اختصاصي براساس برنامه اعلامي وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. در صورتي‌که داوطلبي در امتحانات نهايي که وزارت آموزش و پرورش براي ايجاد سوابق تحصيلي پيش‌بيني مي‌کند، شرکت نکند و اقدام به ايجاد سابقه تحصيلي در دروس عمومي و اختصاصي ننمايد، نمره خام آن درس که سابقه تحصيلي ندارد، صفر (0) لحاظ و سپس تراز مي‌شود. اين نمره، پس از تبديل به نمره تراز در نمره‌کل سابقه تحصيلي محاسبه خواهد شد. براي داوطلباني که سابقه تحصيلي ناقص دارند يا کلاً سابقه تحصيلي ندارند، سهم نمره‌کل سابقه تحصيلي قابل جايگزيني با نمره‌کل آزمون اختصاصي نيست. ضمناً تراز هر يک از دروس سوابق تحصيلي، به صورت مجزا در هر درس، ديپلم و سال محاسبه مي‌شود.
توجه1 : براي فارغ‌التحصيلان نظام سالي واحدي، نمرات دروس عمومي و تخصصي ديپلم که در امتحانات نهايي خرداد ماه سال 1384 و پس از آن اخذ شده و نمرات دروس عمومي و تخصصي پيش‌دانشگاهي که در امتحانات نهايي خرداد ماه سال 1391 و پس از آن اخذ شده، به عنوان سابقه تحصيلي در نظر گرفته‌ مي‌شود.
توجه2 : تمامي فارغ‌التحصيلان نظام سالي واحدي، براي ايجاد سابقه تحصيلي پايه يازدهم (نظام 3-3-6)، بايد طبق برنامه اعلامي وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.
توجه 3: از نوبت امتحاني خرداد ماه سال 1402 و پس از آن، سابقه تحصيلي، صرفاً شامل نتايج آزمون‌هاي نوبت خرداد ماه است.
توجه4: تراز يک نمره معين، مي‌تواند در دروس و سال‌هاي مختلف يا نوبت‌هاي مختلف آزمون متفاوت باشد. سال مدّنظر در محاسبه نمره تراز، سال اخذ آزمون است و به سال فارغ‌التحصيلي يا مؤلفه‌هاي ديگر ارتباطي ندارد. شايان ذکر است که عدم شرکت در امتحانات نهايي، فارغ از علت آن همچون غيبت موجه، به منزله درج نمره خام صفر و لحاظ تراز آن در محاسبه نمره‌کل سابقه تحصيلي است.
توجه 5: نمره‌کل سابقه تحصيلي، يک مرتبه در هر سال و صرفاً براي پذيرش در همان سال معتبر است و براي سال‌هاي بعد با توجه به ضرايب جديد محاسبه خواهد شد. براي داوطلباني که در آزمون ترميم نمره دروس سوابق تحصيلي شرکت مي‌کنند (در يک درس، داراي چند نمره هستند)، بيشترين نمره تراز هر درس براي محاسبه نمره‌کل سابقه تحصيلي لحاظ مي‌شود. در ضمن براي داوطلباني که داراي بيش از يک ديپلم هستند، نمره‌کل سابقه تحصيلي بر اساس بيشترين نمره تراز دروس مؤثر و معتبر محاسبه مي‌شود.
5-عناوين و ضرايب دروس آزمون اختصاصي (کنکور) همانند آزمون سراسري سال 1403 به تفکيک گروه‌هاي آزمايشي به شرح جداول ذيل است.
گروه آزمايشي
علوم رياضي و فني
 
گروه آزمايشي
علوم تجربي
 
گروه آزمايشي
علوم انساني
 نام درس
ضريب
 
 نام درس
ضريب
 
 نام درس
ضريب
رياضي
12
زمين شناسي
1
رياضي
6
فيزيک
9
رياضي
7
اقتصاد
2
شيمي
7
زيست شناسي
12
زبان و ادبيات فارسي(تخصصي)
8
فيزيک
7
زبان عربي (تخصصي)
5
شيمي
9
تاريخ و جغرافيا
5
علوم اجتماعي
5
فلسفه و منطق
5
روان‌شناسي
2
 
گروه آزمايشي
هنر
 
گروه آزمايشي
زبان‌هاي خارجي
 نام درس
ضريب
 نام درس
ضريب
درک عمومي هنر
12
 
زبان تخصصي
1
درک عمومي رياضي- فيزيک
5
خلاقيت تصويري و تجسمي
3
 
· در رشته‌هاي داراي آزمون عملي، نمره آزمون عملي به عنوان درس تخصصي با ضريب 12 در نمره‌کل آزمون اختصاصي براي پذيرش رشته‌هاي مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد.
· ضريب آزمون درس بهياري براي ديپلم‌‌هاي بهياري که در گروه آزمايشي علوم تجربي براي ورود به رشته‌هاي «پرستاري»، «تکنولوژي اتاق عمل»، «هوشبري» و «فوريت‌هاي پزشکي پيش‌بيمارستاني» ويژه بهياران شرکت مي‌کنند، 12 است. تاثير نمره اين درس، در نمره‌کل مربوط به پذيرشِ کدرشته‌محل‌هاي ويژه بهياران به صورت تاثير قطعي است.
6- نمرات خام مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصي سال 1404 به داوطلبان اطلاع‌رساني مي‌شود. در صورت يکسان بودن گروه آزمايشي نوبت‌هاي معتبر هر داوطلب (نوبت‌هاي اول و دوم سال 1404 و نوبت‌هاي اول و دوم سال 1403 در صورتي که داوطلب در جلسه آزمون آنها حاضر بوده است)، بيشترين نمره‌کل آزمون اختصاصي بين حداکثر 4 نمره‌کل آزمون اختصاصي، با سهم 40 درصد در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني و سهم 70درصد در گروه‌هاي آزمايشيهنر و زبان‌هاي خارجي در نمره‌کل نهايي لحاظ و در کارنامه ملاک انتخاب رشته اطلاع‌رساني مي‌شود. نمره‌کل نهايي در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني، حاصل از 60 درصد نمره‌کل سابقه تحصيلي مربوط به گروه آزمايشي درخواستي و 40 درصد بيشترين نمره‌کل آزمون اختصاصي گروه آزمايشي درخواستي است. نمره‌کل نهايي در گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي، حاصل از 30 درصد نمره‌کل سابقه تحصيلي مربوط به گروه آزمايشي درخواستي و 70 درصد بيشترين نمره‌کل آزمون اختصاصي گروه آزمايشي درخواستي است.
7- با توجه به اضافه شدن سوابق تحصيلي پايه يازدهم و تغيير ضرايب و ميزان تاثير سابقه تحصيلي در سال 1404، نمره‌کل سابقه تحصيلي سنوات قبل معتبر نيست و نمره‌کل سابقه تحصيلي جديد از سوي وزارت آموزش و پرورش محاسبه مي‌شود؛ بر اين اساس، نمره‌کل نهايي داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسري سال 1403 که اجازه شرکت در آزمون سراسري سال 1404 را دارند، براي پذيرش در سال 1404 تغيير مي‌کند. ملاک علمي براي پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي در سال 1404، نمره‌کل نهايي مربوط به سال 1404 است. ضمناً رتبه در سهميه و رتبه کشوري براساس نمره‌کل نهايي ساخته مي‌شود.
8- داوطلبان مجاز به شرکت در آزمون سراسري سال 1404 که تمايل به انتخاب رشته بر اساس نتايج علمي داراي اعتبار آزمون اختصاصي سال 1403 را دارند، بايد حداقل در يک نوبت آزمون سراسري سال 1404 ثبت‌نام کنند.
9- پذيرفته‌شدگان تمام دوره‌هاي پزشکي، دندان‌پزشکي، داروسازي و دامپزشکي، اعم از رايگان و غيررايگان و همچنين پذيرفته‌شدگان تمام دوره‌هاي آموزش رايگان (شامل دوره‌هاي روزانه، محروم، فرهنگيان/تربيت معلم، بورسيه) رشته‌محل‌هاي پذيرش با آزمون سال 1403 ، چه در دانشگاه يا مؤسسه قبولي ثبت‌نام کرده و چه ثبت‌نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سراسري سال 1404 را ندارند. اين داوطلبان، در صورت تمايل به شرکت مجدد در آزمون‌ سراسري سال 1405 و بعد از آن، بايد قبل از شروع زمان ثبت‌نام نوبت اول آزمون، از دانشگاه يا مؤسسه قبولي خود انصراف قطعي دهند. همچنين تمام پذيرفته‌شدگان مشمول دوره‌هاي مذکور در سال 1402 و قبل از آن، در صورت تمايل به شرکت مجدد در آزمون سراسري سال 1404، بايد قبل از شروع زمان ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسري سال 1404، از دانشگاه يا مؤسسه قبولي خود انصراف قطعي دهند.

دبيرخانه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو

 

ماخذ :پیک سنجش شماره 1393– دوشنبه 2 مهر 1403 -صفحه10 و 11

 

#اخبارواطلاعیه #آیین_و_دستورالعمل #اطلاع_رسانی
#آموزش_عالی#آزمون_سراسری #کنکور
 #دانشگاه_آزاد #دانشگاه_دولتی #پردیس_خودگردان
  #دوره_دکتری #انتقال_دانشجو #علوم_پزشکی
#پیک سنجش #آیین_­نامه­_و_دستورالعمل­های­_دانشگاهی
 #آزمون_دکتری #کنکور_و_دانشگاه
#پاسخ_به_سوالات #هدایت_تحصیلی_شغلی
#پاسخ_به_سوالات_هدایت_تحصیلی_شغلی
#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش
دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید