دپارتمان it

معرفی ویندوز 11 و تاریخ انتشار آن

معرفی windows11 ؛

ویندوز 11 چند روز پیش معرفی شد. مایکروسافت بالاخره بعد از 5 سال اعلام کرد که جدیدترین نسخه ویندوز با نام ویندوز 11 منتشر خواهد شد. در واقع زمان انتشار ویندوز 10 اعلام شد؛ که این آخرین نسخه ویندوز است و از این به بعد با بروز رسانی‌هایی این ویندوز بهینه خواهد شد.اما حالا بعد از 5 سال نسخه جدید ویندوز رونمایی شده است.

معرفی ویندوز 11 و تاریخ انتشار آن ؛
در تاریخ 3 تیر 1400 مصادف با 24 ژوئن 2021 مایکروسافت طی یک کنفرانس آنلاین از نسخه جدید ویندوز با معرفی ویندوز 11 رونمایی کرد. این نسخه از ویندوز بعد از تغییرات اساسی در سیستم عامل قبلی مایکروسافت ساخته شده است.

این‌طور که از شواهد امر پیدا است این نسخه از ویندوز دارای امکانات و ویژگی‌های زیادی است که در نسخه‌های قبلی آن وجود نداشته است.

ویندوز را می‌توان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سیستم عامل رایانه‌ها در دنیا نامید. حالا با معرفی ویندوز 11 کم‌کم سخت‌افزارها خود را برای استفاده از این سیستم عامل محبوب آماده می‌کنند با این حال مشخصات ارائه شده برای نسخه جدید ویندوز خیلی از طرفداران را ناامید کرده است.

حداقل مشخصات سخت‌افزاری سیستم موردنیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ عبارت است از:
پردازنده‌ی ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز (مایکروسافت اعلام کرده است که از پردازنده‌های نسل 8 اینتل به بعد شامل این لیست می‌شوند)
۴ گیگابایت رم
۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی (برای استفاده از قابلیت‌های پرسرعت و گیمینگ در ویندوز جدید باید هاردهای پرسرعت SSD و NVMe m2 استفاده کنید)
نمایشگر ۹ اینچی
رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ و WWWDM 2.x

با توجه به مشخصات اعلام شده در زمان معرفی ویندوز 11 می‌توان گفت که این ویندوز برای بهترین عملکرد نیاز به سخت‌افزار بالایی دارد. با این حال با این منابع سخت‌افزاری مایکروسافت امکانات زیاد را برای کاربران در نظر گرفته است.

امکانات و ویژگی‌های جدید در ویندوز 11
استفاده از اپلیکیشن های اندرویدی بدون نیاز به شبیه ساز جانبی
بروز رسانی بخش فروشگاه ویندوز و ارائه پکیج کامل‌تری از نرم‌افزارها و تغییر رابط کاربری ان
استفاده از ویجت های شفاف و شیشه‌ای
استفاده از یک پیام رسان ویژه با نام Chat در ویندوز جدید (به عنوان پیام رسان پیش فرض)
قابلیت‌های جدید گیمینگ در ویندوز که نیاز به کارت گرافیک با پشتیبانی دایرکت ایکس 12 دارد.باید از CPU نسل 8 به بعد اینتل و همچنین هارد پرسرعت SSD استفاده کنید تا از امکانات DirectX 12 آلتیمیت، Direct Storage و HDR خودکار بهره‌مند شوید.
ویندوز 11 معرفی و اعلام تاریخ انتشار

تغییر کامل رابط کاربری ویندوز در نسخه جدید
منوی استارت جدید که محل آن از کنار به وسط صفحه تغییر کرده است
روان‌تر و بهتر اجرا شدن برنامه‌ها در منوی استارت که با ویژگی‌های لمسی نیز سازگارتر شده است


تاریخ انتشار ویندوز 11
طبق اعلام مایکروسافت تاریخ انتشار ویندوز 11 در حال حاضر مشخص نیست اما دارندگان ویندوز 10 می‌توانند آن را به‌صورت یک بسته آپدیت دریافت کنند. در حال حاضر نسخه تست این سیستم عامل برای کاربران برنامه ویندوز اینسایدر ارائه شده است. اما این نسخه تست آلفا بوده و ایرادات زیادی دارد. که کاربران بخش ویندوز اینسایدر آن‌ها را شناسایی کرده و به مایکروسافت اعلام می‌کنند.

به نظر می‌رسد که تاریخ انتشار ویندوز 11 در زمان اعلام آپدیت بعدی ویندوز 10 که در مهر یا آبان ماه خواهد بود مشخص خواهد شد. با اعلام تاریخ انتشار ویندوز 11 ممکن است لیست سخت‌افزارهایی که از این ویندوز پشتیبانی می‌کنند هم تغییر کند. در زمان نگارش این بخر مایکروسافت اعلام کرده است که ممکن است حداقل مشخصات سخت‌افزاری تا زمان انتشار تغییراتی داشته باشد.

مشاهده بیشتر

مجتبی محمد زاده

مسئول ای تی - انتشارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا