افتخاراتپژوهشی

قهرمانی تیم رباتیک دانش در مسابقات کشوری

*تیم رباتیک دانش*

موفق به کسب ۳مقام قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی

در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران و

اخذ سهمیه مسابقات جهانی ربوکاپ 2023 فرانسه شد.

موفقیت و پیروزی این عزیزان را به خانواده بزرگ دانش و اعضای با همت تیم و مربیان دلسوز تیم تبریک عرض می کنیم‌.

هفدهمین دوره مسابقات ملی ربوکاپ آزاد ایران به همت ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در تاریخ 6 لغایت 8 اردیبهشت ماه 1402در 14 لیگ نظیر لیگ‌ انسان نمای کوچک دموی دانش آموزی ربات های سرویس‌رسان در کار ربات پرنده خودرو خودران شبیه سازی سه بعدی فوتبال شبیه سازی دو بعدی فوتبال شبیه سازی فوتبالیست دوبعدی- استارتر شبیه سازی امدادگر و ربات مجازی امدادگر برگزار شد .

در این دوره از مسابقات بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده و ۳۰۰ تیم در این مسابقات حضور دارند. همچنین ۶ تیم خارجی از مصر، چین، افغانستان، برزیل، روسیه و آلمان در این دوره از مسابقات بایکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این دوره از مسابقات در ۲۳ لیگ از جمله لیگ انسان نمای کوچک، دموی دانش آموزی، ربات‌های سرویس‌رسان در کار، ربات پرنده، خودرو خودران، شبیه سازی سه بعدی فوتبال، شبیه سازی دو بعدی فوتبال، شبیه سازی فوتبالیست دوبعدی- استارتر، شبیه سازی امدادگر و ربات مجازی امدادگر برگزار می‌شود.

برگزیدگان این رقابت سهمیه ورود به مسابقات جهانی ربوکاپ فرانسه را کسب خواهند کرد.

حسین مهدی پور سرپرست لیگ ربات‌های امدادگر دانش‌آموزی در هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: مسابقات ربات‌های امدادگر به چند بخش مختلف ربات‌های امدادگرماز، ربات‌های امدادگرلاین و ربات‌های امدادگر مقدماتی تقسیم می‌شود.علاوه بر این لیگ دیگری به نامه شبیه‌سازی ماز داریم که در آن دانش آموزان بدون ساخت ربات صرفا برنامه‌ای که ربات باید انجام دهد را روی کامپیوتر می‌نویسند و به صورت گرافیکی نتیجه کار خود را مشاهده می‌کنند.

وی درباره نحوه عملکرد این دسته از ربات‌ها توضیح داد: ربات‌های امدادگر لاین به جای حرکت میان دیوارها خط را دنبال می‌کنند و یک مسدوم را بردارد و نجات دهد.

مهدی پور ادامه داد: همچنین این لیگ برای مسابقات جهانی است و قوانین آن طبق قوانین جهانی وضع می‌شود که هر سال مسابقات آن در یکی از کشورهای دنیا برگزار می‌شود.

سرپرست بخش دانش‌آموزی ربات‌های امدادگر توضیح داد:امسال لیگ امدادگر مقدماتی را نیز به مسابقات اضافه کردیم تا دانش آموزانی که نمی‌توانند قوانین سختگیرانه بخش امدادگر لاین را اجرا کنند در بخش مقدماتی با یکدیگر به رقابت بپردازند.در این لیگ که در دو بخش زیر چهارده سال و بالای چهارده سال برگزار می‌شود قوانین سخت و دشوار ربات‌های امدادگر لاین حذف شده است.

وی درخصوص تعداد تیم‌های شرکت کننده در این بخش توضیح داد: امسال ۲۲ تیم در بخش امدادگر دانش‌آموزی مقدماتی، ۱۳ تیم در بخش امدادگر لاین و ۱۰ تیم در لیگ شبیه ساز امدادگر باهم به رقابت می‌پردازند.

سرپرست لیگ ربات‌های امدادگر درخصوص شرکت در مسابقات جهانی گفت: درمسابقات جهانی برای هر کشور یک سهمیه وجود دارد و ملاک شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ است. از این رو از هر لیگ تیم هایی که بالاترین امتیاز را کسب کنند به مسابقات جهانی فرانسه اعزام خواهند شد.

وی در انتها خاطرنشان کرد:خوشبختانه ایران تجربه بسیارخوبی در مسابقات جهانی دارد و سال گذشته برای چهارمین سال متوالی مقام اول ربات‌های امدادگرلاین را در جهان کسب کرد.

مشاهده بیشتر

مجتبی محمد زاده

مسئول ای تی - انتشارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا