موضوعات

کنــکوری ها : راه کــارهاي پيشـــنهادي انتـــخاب رشــــته

راهکارهاي پيشنهادي انتخاب رشته براي داوطلبان

1- کارنامه خود را از سايت سازمان سنجش دريافت کنيد.

2- دفترچه انتخاب رشته آن گروه آزمايشي را که در آن شرکت کرده‌ايد، به صورت چاپ شده يا فايل الکترونيکي موجود در سايت سازمان سنجش، تهيه و آماده کنيد.

3- در مکاني آرام و با لباس راحت، همراه با تمرکز بنشينيد.

4- ويژه ­نامه انتخاب رشته آزمون سراسري را که سازمان سنجش آموزش کشور در مهلت انتخاب رشته تدوين و منتشر مي‌کند و راهنماي خوبي براي انتخاب رشته است، تهيه و با دقت و آرامش مطالعه کنيد.

5- دفترچه انتخاب رشته را به دقت مطالعه کنيد و در آن به ضوابط انتخاب رشته توجه کنيد و رشته­‌هاي موجود و دانشگاه‌­هاي مختلف در اين دفترچه را مرور کنيد.

6- کارنامه خود را به دقت نگاه و بررسي کنيد و زير اطلاعات مهم  کارنامه خود را خط بکشيد.

7- فهرستي از رشته­‌هاي مورد علاقه‌­تان را طبق رشته ­هاي موجود در دفترچه انتخاب رشته، علامت گذاري کرده و آنها را روي برگ ه­اي يادداشت کنيد.

8- با ديدگاهي واقع‌­بينانه، توان علمي و علاقه‌تان را براي تصميم‌­گيري و انتخاب رشته، مدّنظر قرار دهيد.

9- براي آگاهي از اينکه بدانيد با توجه به رتبه­‌تان، احتمال پذيرفته شدنتان در چه رشته و دانشگاهي بيشتر  است، مي­‌توانيد به سايت سازمان سنجش مراجعه کرده و از نرم افزار انتخاب رشته مجازي موجود در آن، براي انجام اين کار استفاده نماييد.

10- وضعيت روحي و شرايط خانوادگي­تان را بررسي کنيد و با خانواده­تان مشورت کرده و موارد زير را مورد توجه قرار دهيد: ميزان وابستگي‌تان به اعضاي خانواده و توان دوري از آنها، امکان سکونت شما در شهري غير از محل سکونتتان، وضعيت خوابگاه در شهرهاي مورد نظر شما براي تحصيل، در نظر گرفتن وضعيت اقتصادي خانواده براي تقبل هزينه‌­هاي تحصيل شما در شهري ديگر و همچنين در نظر گرفتن توان اقتصادي خانواده براي تحصيل شما در دوره­‌هاي مختلف تحصيلي غير از دوره روزانه، از جمله در دوره‌هاي: شبانه، پيام‌نور، غير انتفاعي، دانشگاه آزاد و پرديس­ها.

11- با توجه به فهرست رشته­‌هاي انتخاب شده از جانب خودتان و فهرست رشته­‌هاي انتخاب شده از سوي نرم­افزار انتخاب رشته مجازي سازمان سنجش و با در نظر گرفتن مسافت­ دانشگاه­‌ها از محل سکونت خود و همچنين مشورت با اعضاي خانواده خود، يک فهرست نهايي شامل 150 رشته انتخابي تهيه کنيد.

12- مي‌توانيد به مشاور دبيرستان خود يا به مراکز مجاز انتخاب رشته آموزش و پرورش، براي نهايي کردن فهرست انتخاب رشته خود و راهنمايي گرفتن از آنها نيز مراجعه کنيد.

13- فهرست نهايي شما بايد شامل حداکثر 150 کد رشته محل باشد. رشته‌­ها و کد رشته‌­ها را مجدداً مرور کنيد و از صحت انتخاب خود مطمين شويد.

14- به سايت سازمان سنجش مراجعه کرده و کد رشته محل­‌ها را با دقت در بخش مربوط به انتخاب رشته وارد کنيد.

15- از ثبت شدن انتخاب رشته خود در سايت سازمان سنجش اطمينان حاصل کنيد و از فرم انتخاب رشته‌تان يک پرينت بگيريد.

توضیحات بیشتر :
اين روزها داوطلبان با تبليغات بي‌شماري در ارتباط با انتخاب رشته در شبکه‌هاي مجازي مواجه هستند و در خيابان‌هاي شهر، آنچه بيش از هر چيز ديگر توجه همگان را به خود جلب مي­‌کند، بروشورها و برگه­‌هاي تبليغاتي است که عمدتاً با مضاميني همانند: همايش انتخاب رشته، انتخاب رشته از سوي گروه‌­هاي تخصصي در تمامي گروه‌­هاي آزمايشي و رشته­هاي دانشگاهي، تضمين صد درصد قبولي در کنکور و … ذهن مخاطبان را دچار چالش مي‌کند.
اغلب اين سوداگران، با تبليغات در شبکه‌هاي مجازي، سعي مي‌کنند به مخاطبانشان بقبولانند که خودشان توان انتخاب رشته ندارند و فرآيند انتخاب رشته، بسيار پيچيده است و لازم است که براي انجام انتخاب رشته و قبولي، فقط نرم‌افزارهاي پيچيده­اي که آنها طراحي کرده‌اند، به­کار گرفته شود.
هدف اين گفتار، ترسيم فضاي واقعي ايام انتخاب رشته براي شما داوطلبان گرامي است تا با اشراف بر آن، در اين روزها دچار سردرگمي و حواشي انتخاب رشته نشويد و بتوانيد با راهنمايي‌هاي مطرح شده در شماره‌هاي اخير اين نشريه و شناخت خود و علاقه‌مندي‌هايتان به رشته‌هاي تحصيلي و کمک گرفتن از مشاوران مدرسه و همچنين استفاده از سامانه انتخاب رشته مجازي طراحي شده از سوي سازمان سنجش آموزش کشور، انتخاب رشته آگاهانه و صحيحي داشته باشيد.
در اين ايام، افرادي سودجو، که حتي کمترين آگاهي از جزييات آزمون سراسري، ضوابط و شرايط پذيرش رشته‌ها، انتخاب رشته و … ندارند، فقط با سوء استفاده از کمبود آگاهي و دغدغه و دل­نگراني داوطلبان و خانواده­هاي آنان در اين شرايط، درمراکز انتخاب رشته غيرمجاز، با عناوين فريبنده‌اي چون مشاور تحصيلي، اقدام به انتخاب رشته براي داوطلبان مي‌کنند و تنها به دنبال کسب منافع و سودهاي نجومي شخصي خود هستند.
در اغلب اين مراکز، داوطلبان با والدينشان مراجعه مي‌کنند و در حالت استيصال، از يک مؤسسه به مؤسسه ديگر و از مرکزي به مرکز ديگر براي انتخاب رشته مي‌روند و دچار سرگرداني مي‌شوند. داوطلباني هم هستند که مبالغ زيادي را در اين چند روز هزينه مي‌کنند، ولي همچنان به اطمينان خاطر نمي‌رسند و نسبت به اينکه انتخاب رشته صحيحي انجام داده‌اند يا نه، تا آخر ترديد دارند.
طي چند سال اخير، با مراجعه پژوهشگران به مراکز انتخاب رشته غيرمجاز، مشاهده شده است افرادي که در اين‌گونه مراکز فعاليت دارند و نام مشاور را به همراه خود يدک مي‌کشند، بدون داشتن تخصص و دانش لازم، با کلامشان داوطلبان را اغوا مي­کنند و داوطلبان در مواجهه با آن احساس مي‌کنند که شناختي نسبت به خود و علايقشان ندارند؛ در صورتي که راجع به شناخت خود و علايق فردي، ما بارها در شماره‌هاي پيشين اين نشريه، با زبان ساده با اين عزيزان صحبت کرده‌ايم و داوطلبان مي‌توانند از آن براي شناخت علايق خود کمک بگيرند.
داوطلب گرامي ! سعي ما بر آن است که بخشي از فضاي تبليغاتي روزهاي انتخاب رشته را در اينجا براي شما ترسيم کنيم و با افزايش آگاهي‌هايتان، نگراني­‌هايتان را در اين زمينه تعديل نماييم و شما را به اين باور برسانيم که خودتان توان انجام اين کار را داريد و مي‌توانيد با به کارگيري چند راهکار پيشنهادي ساده که در ادامه اين مطلب بيان شده است، براي خود انتخاب رشته کنيد و مطمين باشيد که انتخاب خود شما، بهترين و صحيح­ترين انتخاب است؛ چون هيچ کس بهتر از خود شما، به علاقه‌مندي‌هايتان آگاه نيست و بهترين انتخاب رشته تحصيلي آن است که بر اساس علاقه و توانمندي شما انجام پذيرد.
لازم به ذکر است که طي سال‌هاي گذشته با داوطلبان زيادي مواجه شده‌ايم که بعد از اعلام نتايج نهايي آزمون سراسري، به سازمان سنجش مراجعه کرده و از ثبت نشدن رشته‌هاي مورد نظرشان يا ارتکاب اشتباه در انتخاب رشته، گلايه داشته‌اند. توجه داشته باشيد که مسؤوليت نهايي انتخاب رشته، با شخص داوطلب است، نه با مشاوران مدارس يا کافي‌نت‌ها !
پس اگر انتخاب رشته يا ثبت رشته‌هاي مورد نظر خود را به ديگري مي‌سپاريد، حتماً در مرحله نهايي انتخاب رشته در سايت سازمان سنجش، از صحت رشته‌هاي انتخابي و ثبت نهايي انتخاب رشته خود مطمين شويد و در صورت ضرورت، آن را اصلاح و ويرايش نماييد و از انتخاب رشته نهايي خود نيز يک نسخه پرينت تهيه کنيد.

پیوست مطالب مربوط به این موضوع  : 

— ايجـاد و ترميـم سوابق تحصیـلي(معدل امتحان نهایی) برای داوطلبان آزمون سراسري :
http://daneshschools.com/moshaver/?p=20380
–درخواست بررسی مجــــدد سابـقه تحصیـلی :
http://daneshschools.com/moshaver/?p=20790
———————————————————————————————
نوشته : فاطمه قلخانباز 
منبع :پیک سنجش شماره1338 – دوشنبه23 مرداد 1402 -صفحه14 و 15 
ویرایش مختصر متن توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

 

#آموزش_عالی #دانشگاه  #اخبار_و_اطلاعیه 
#مشاوره_تحصیلی #هدایت_تحصیلی
#آیین_نامه_و_دستورالعمل 
#آزمون_سراسري_سال1402
#سوابق_تحصیلی #انتخاب_رشته
#انتخاب_رشته_دانشگاهی
#راه_کارهای_انتخاب_رشته_دانشگاهی
#پاسخ_به_سوالات#هدایت_تحصیلی_شغلی
#مجلات_پیک_سنجش #آرشیـو_مجلات_پیک_سنجش
#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید