موضوعات

گزارشی از وضـعیّــت هــدایـــت تـحـصیــــلی دانش آموزان

موقعیّت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان :

هدایت تحصیلی در متوسطه اول است، اما باید از دوره ابتدایی آغاز شود که با تصویب نظام جامع تحصیلی می‌توان زمینه‌سازی را برای هدایت تحصیلی داشته باشیم.

کرونا و افت فعالیت مدرسه برای هدایت تحصیلی :

با شیوع کرونا با ۲سال وقفه در حضور دانش آموزان در مدارس مواجه بودیم . 

 کرونا فرصت حضور دانش‌آموزان در مدرسه و زمینه آشنایی آنان با مشاغل را گرفت.

 از سال تحصیلی آتی برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای آشنایی دانش آموزان با مشاغل با مشارکت معلمان خواهیم داشت.  

 آمار و تحلیل آن در هدایت تحصیلی دانش آموزان :

کنکور مانع تحول و اجرای برنامه‌های تحولی در نظام آموزشی کشور شده است

 اکنون ۱۴.۸۷درصد دانش آموزان در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند. علوم پایه زیرساخت‌های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه‌ریزی لازم برای افزایش توجه به این رشته را نداشته باشیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. افزایش سهم دانش آموزان رشته ریاضی در هدایت تحصیلی مدنظر است.

با افزایش تعداد دانش آموزان در رشته تجربی در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک داشته باشیم… رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت عدم تقاضا تعطیل‌شده است که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

سند تحول بنیادین و همراهی تمام دستگاههای اجرایی با آموزش وپرورش :  

 فصل ۸سند تحول بنیادین تمام دستگاه‌ها را مکلف به همراهی با آموزش‌وپرورش کرده است و این موضوع به‌عنوان یک مطالبه مطرح‌شده است در راستای اجرای سند تحول بنیادین و برآورده کردن انتظارات دولت در آموزش‌وپرورش، نیازمند همکاری و تعامل تمام رسانه‌ها هستیم و این مهم تنها با همراهی تمام دستگاه‌ها، خانواده‌ها و رسانه‌ها محقق می‌شود.

افزایش قطب‌های علمی را در استان‌ها به منظور آشنایی با رشته های تحصیلی :

 در راستای تحقق شعار سال، قطب‌های علمی را در استان‌ها افزایش‌خواهیم داد، همچنین رشته‌هایی مانند سلول‌های بنیادین، فناوری، گیاهان دارویی و هوا و فضا را توسعه می‌دهیم؛ همچنین باید بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت برنامه‌های مختلف مانند جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره‌های علمی و المپیادها بستر مهارت افزایی را فراهم کنیم.

هدایت تحصیلی متوازن :

 برای تحقق هدایت تحصیلی متوازن، دانش ‌آموزان را به سمت هنرستان‌ها هدایت کردیم و با حضور کارآفرینان در مدارس، مشاغل مختلف را به دانش آموزان شناسانده و معرفی کردیم.

 در سال آینده بازآرایی رشته‌ها را در فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و نظری داریم که با رویکرد توسعه متوازن ایجاد می‌شود.

برنامه‌ریزی برای هدایت 45 درصد دانش آموزان به رشته‌های مهارتی انجام شده است.

مهارت افزایی و کارآفرینی در دوره متوسطه با محوریت برنامه درسی:

 36،35 درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش جذب می‌شوند کهباید این سهم را به ۴۵درصد افزایش دهیم. به دنبال توسعه کمی آموزش‌ها نیستیم. مهارت‌آموزی را با رویکرد به کیفیت آموزش خواهیم داشت، لذا اجرای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در متوسطه اول باید تقویت شود.

 راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه را در دستور کار قراردارد :

در حکمرانی آموزش‌ها باید رویکرد عرضه به عرضه و تقاضا تبدیل شود و در تحقق موضوع عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

 ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مدارس : 

آموزش‌وپرورش بستر‌ساز این موضوع است؛ دانش‌بنیان بودن مدارس و اشتغال آفرینی آنان افزایش بهره‌وری را به دنبال دار، در همین راستا با توجه به مباحث آموزشی و دانشی، تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشتیم، همچنین  با بنیاد ملی نخبگان هم جلسه‌ای داشتیم تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در مدارس استفاده کنیم.

توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی : 

توزیع متوازن و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان باید بر اساس سند آمایش استان‌ صورت بگیرد که در حال حاضر خوشبختانه اکثر استان‌ها این سند را تدوین کردند.

——————————————

ماخذ :محمدمهدی کاظمی/معاون آموزش متوسطه در نشست با اصحاب رسانه و با موضوع هفته مشاغل(گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش) 

(انتخاب بخشی از مطلب، عنوان بندی و ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش)

#آموزش_و_پرورش#آموزشی#انتخاب_رشته_تحصیلی

#رشته_های_نظری#رشته_ریاضی#رشته_تجربی#رشته_انسانی

#رشته_های_هنرستانی#هنرستان#رشته_های_فنی_و_حرفه_ای#رشته_های_کاردانش

#پاسخ_به_سوالات#هدایت_تحصیلی_شغلی

#پاسخ_به_سوالات_هدایت_تحصیلی_شغلی

#دانش_بنیان#سند_تحول_بنیادین#آسیب_شناسی_هدایت_تحصیلی

#کرونا_و_هدایت_تحصیلی#آمار_انتخاب_رشته_دبیرستانی

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید