موضوعات

آموزش سبـــک‌ فرزنـــدپـــروری باهمکاری آموزش‌وپرورشِ اسـتـثــــنـایــی و انـجـمـن روانـپــزشــکی کـــــودک و نــوجـوان

— منشأ اصلی تعلیم و تربیت خانواده است. سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان را دارد و این میزان از اثرگذاری مدرسه بیشتر است.

— اندیشمندان اعتقاد جدی دارند مشارکت اولیاء در تعلیم و تربیت بالاصاله است و بالوکاله نیست و با همین دیدگاه نیز انجمن‌های اولیاء و مربیان در مدارس تشکیل شده است امّا هنوز ارتباط تنگاتنگ بین اولیا و مدارس برقرار نشده است.
— کرونا نقش والدین را در نظام تعلیم و تربیت برجسته کرد و این فرصتی استثنایی است که باید در جهت گسترش آن حرکت کنیم.

— در ۱۸قسمت سند تحول بنیادین بر مشارکت خانواده‌ها در نظام تعلیم و تربیت تأکید شده است.

— یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت است و به همین دلیل نیز بسته تعلیم و تربیت خانواده محور در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

— هدف از تدوین و اجرای این بسته مشارکت اولیاء در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تعلیم‌ و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

— یکی از برنامه‌ها «بسته تعلیم و تربیت خانواده محور » است که آموزش سبک‌های فرزندپروری به اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در آن لحاظ شده است. در راستای اجرای این برنامه با مشارکت انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، ۱۵۷مدرس کشوری،آموزش‌های لازم را خواهند دید.

— برای گسترش ارتباط اولیاء با مدارس در آموزش و پرورش استثنایی، پارلمان مشورتی اولیا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با حضور 62 نفر از منتخبین اولیا راه اندازی شده است و این ساختار نیاز به پی گیری جدی‌تر دارد.

— مشارکت اولیاء در آموزش با طرح «اولیای همیار معلم» در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است. مشارکت اولیا در مدیریت مدرسه نیز از طریق طرح «اولیای مدرسه یار» در آموزش و پرورش استثنایی پی گیری می‌شود.

— در راستای توانمندسازی اولیا هفت دبیرخانه کشوری برای آموزش اولیای هفت طیف تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی نیز در استان‌های کشور راه اندازی شده است.

— ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی ویژه اولیاء، «ایجاد خط ویژه مشاوره» و «سامانه ندای همراه»، «راه اندازی 52 مرکز مشاوره ویژه والدین و دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی» و «مددکاری اجتماعی مبتنی بر توانمند سازی محلی» از دیگر اقداماتی است که در راستای اجرایی سازی «بسته تعلیم و تربیت خانواده محور » در آموزش و پرورش استثنایی پی گیری می‌شود.
———————————————————————————————————————————-
منبع : گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش ( امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزش‌وپرورش استثنایی با انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان با هدف تأمین و آموزش مدرسین سبک‌های فرزندپروری اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ) ویرایش توسط دفترمشاور موسسه فرهنگی دانش

#آسیب_شناسی #آموزش_خانواده #آموزش_ضمن_خدمت #آموزش_و_پرورش #تعلیم_و_تربیت #مشاوره_روان_شناسی #بهداشت_و_سلامت #مهارت_های_زندگی #دوره_کودکی #دوره_پیش_دبستان #دوره_دبستان #دوره_نوجوانی #دوره_بلوغ #دوره_دبیرستان #مدرسه #اخبارواطلاعیه #دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش #ج_ابراهیمی_مشاور

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید