موضوعات

مصوبه سوگند نامه معلمی / متن سوگند نامه

معلمان عزیز برای شروع کار خود در آموزش و پرورش همانند سایر مشاغل سوگند یاد می کنند که فرزندان ایران عزیز را چون فرزند خود بدانند و معلمی را رسالتی بزرگ بشمارند و تمام توان خود را در تعلیم و تربیت دانش آموزان به کار گیرند و در آموختن و دانش افزایی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای کوشا باشند و در نشر علم کریمانه عمل نمایند.

براساس سوگندنامه معلمان، فارغ التحصیلان رشته‌های دبیری سوگند می‌خورند مدافع حق و عدالت و آزادی بوده و به قوانین و مقررات پایبند باشند و زمینه رشد و شکوفایی فطرت الهی و فضایل اخلاقی دانش آموزان را فراهم کنند.

متن سوگندنامه

بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون با استعانت از الطاف بیکران الهی، مسئولیت خطیر معلمی را برعهده می‌گیرم، به عنوان عضوی از جامعه معلمان در پیشگاه خداوند متعال که دانای آشکار و نهان است، به قرآن کریم سوگند یاد می‌کنم:

فرزندان ایران عزیز را چون فرزند خود بدانم و معلمی را رسالتی بزرگ شمارم. تمام توان خود را در تعلیم و تربیت دانش آموزان به کار گیرم. در آموختن و دانش افزایی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای کوشا باشم و در نشر علم کریمانه عمل کنم.

خود را به تقوای الهی و فضایل اخلاقی آراسته سازم و از شان و منزلت معلمی پاسداری کنم. از آنچه با پرهیزگاری و شرافت انسانی و اخلاق معلمی منافات داشته باشد، دوری گزینم. مدافع حق و عدالت و آزادی و آزادگی بوده و به قوانین و مقررات پای بند باشم. مصالح دانش آموزان و جامعه را بر منافع خود مقدم بدارم و با همگان صادقانه و صمیمانه رفتار کنم.

دانش‌آموزان را امانتهای الهی بدانم و حرمت و کرامت ایشان را پاس بدارم و رازدار و امین آنان باشم؛ زمینه رشد و شکوفایی فطرت الهی و استعدادهای نهفته و فضایل اخلاقی آنان را فراهم سازم. عشق به همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها، به ویژه عشق به راه امام(ره) و شهیدان و ارزشهای انقلاب اسلامی را در وجود آنان پرورش دهم. آنان را به خردورزی و تفکر، ایمان و عمل صالح، خلاقیت و پرسشگری برای زندگی سعادتمندانه، رهنمون شوم و شهروندانی امیدوار، پرتلاش و آینده نگر، قانون مدار ومسئولیت پذیر برای خدمت به مردم و میهن اسلامی تربیت کنم.

من این عهد و پیمان را با اتکا به شرف و وجدان خویش تعهد می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهم در پیمودن این راه خطیر، بینش مرا افزون، اراده‌ام را راسخ و گام‌هایم را استوار گرداند.

– این چند جمله از سوگند نامه ای است که معلمان به هنگام شروع کار خود در آموزش و پرورش به آن استناد می کنند که این عهد و پیمان را با اتکا به شرف و وجدان خویش تعهد نموده و از خداوند متعال درخواست می کنند در پیمودن این راه خطیر، بینش، اراده‌ راسخ و گام‌های آنان را استوار نماید.

—————————————————————————————————

ماخذ: 1- ایسنا 

2- https://www.entekhab.ir/fa/news/155084/   

 3- HTTP://WWW.MEDU.IR/

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید