موضوعات

عادات غذایی (23 ) : تغذیه و یادگیری – بخش هفتم: تقویت حافظه و سلامتی/ قسمت ششم : ادویه مناسب برای تقویت مغز (3- زردچوبه )

در این نوشته به تعریف زردچوبه ، بیان خواص و درمان مرتبط با مغز و یادگیری، روش مصرف، تذکرات لازم در مصرف، توضیح سایر خواص و درمان و ذکر عوارض و مضرات مصرف زیاد زردچوبه مانند به هم خوردن تعادل هورمونی به خصوص در زنان، خواهیم پرداخت. لازم است این مطلب را با صبر و حوصله مطالعه نموده و نحوه تهیه مناسب آن را مورد توجه قرار دهید.(دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش)
مبحث: پزشکی-بهداشتی
عنوان اصلی: تغذیه (عادات غذایی)
عنوان فرعی: تغذیه و یادگیری
عنوان فرعی تر :ادویه مناسب برای تقویت مغز ( زردچوبه )

*تعریف:
زَردچوبه یا زَرچوبه یا زَرده‌چال (نام علمی: Curcuma longa) نوعی گیاه و ادویه ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود. زردچوبه از رده زنجبیل‌وارها (Zingiberidae)، راسته زنجبیل‌ها (Zingiberales)، تیره زنجبیلیان (Zingiberaceae)، گونه زردچوبه‌ای‌ها (Curcuma) است.
رویشگاه اصلی این گیاه هند است. قسمت اصلی ادویه معروف کاری را که در بسیاری از غذاهای هندی به کار می‌رود، تشکیل می‌دهد.[1]
گیاهی است چندساله که در هند و کشورهای جنوب آسیا ببار می‌آید و دمای حدود ۲۰–۳۰ درجه سانتیگراد و محیط مرطوب بارانی نیاز دارد. ساقه‌های زیر زمینی گوشتی گیاه یا ریزوم جمع‌آوری شده و پس از جوشاندن در آب و سپس خشک کردن آسیاب شده و پودر زرد مایل به نارنجی تهیه می‌گردد. زردچوبه عمده‌ترین ادویه مورد مصرف در غذاهای آسیائی است. در جنوب و جنوب شرقی آسیا این گیاه به صورت خودرو در جنگل‌ها وجود دارد.[3] از ادویه زردچوبه برای مصارف دارویی، درمان عالی و مطلوب برای مسائل بهداشتی استفاده می شود .

**خواص و درمان مرتبط با مغز و یادگیری :
1- بهبودجریان اکسیژن در مغز : در زمانی که فعالیت های مغزی افزایش پیدا می کند مثل مطالعه (به خصوص مطالعه های جدی تر برای امتحان و…) و نیز هنگام استرس و یا اضطراب، مصرف اکسیژن در مغز زیاد پیدا می کند. زردچوبه جریان اکسیژن در مغز را بهبود می بخشد و از این طریق هم به سلامت عمومی مغز کمک می‌کند و هم زمینه یادگیر بهتر را فراهم می کند.

2- کنترل آلزایمر : زردچوبه می‌تواند شدت علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد.[2] و یا از ایجاد آن جلوگیری نماید. زرچوبه مانع جلوگیری از تشکیل پلاکت می شود. چون یکی از علل اصلی بیماری آلزایمر ، پلاکت های بتای آمیلوئید است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که کورکومین توانایی جلوگیری از ایجاد چنین پلاکت در حدود 40% دارد . به این دلیل باعث می شود که زردچوبه یکی از روش های ممکن برای درمان بیماری آلزایمر باشد .

3- اثر بخشی بر روی افسردگی : افسردگی یکی از بیماری های مغزی شناخته شده است. براساس افسردگی می تواند به خصوص نوع مزمن(بلند مدت) می تواند برای مغز در یادگیری مشکل ساز باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف زردچوبه در کنار داروهای ضد افسردگی، اثربخشی آنها را افزایش می‌دهد.

*** روش مصرف :
– دستور تهیه آب زردچوبه برای تقویت مغز :
یک روش عالی برای بهره مند شدن از مقدار کافی کورکومین در روز ، می توانید این روش را امتحان کنید .
عناصر مورد نیاز :
یک تا دو فنجان آب
1/4 قاشق چایخوری زردچوبه
– دستورالعمل :
1- آب را بجوشانید و و زرد چوبه را اضافه کنید تا ده دقیقه دیگر در آب بجوشد.
2-بعد از اینکه خنک شد می توانید از آن استفاده کنید.
یادآوری : متاسفانه باید بگوییم که بدن ما انسان ها برای جذب مولکول های فعال زردرنگ(زردچوبه)بسیار ضعیف عمل می کند و این به گونه ایی است که اگر شما زردچوبه خام استفاده کنید ، بدن شما تنها 1% از آنرا جذب می کند. برای بهتر شدن جذب و مصرف مناسب به چند نکته زیر توجه کنید:
– ابتدا مطمئن بشوید که زردچوبه با کیفیت بالا و اورگانیک 95% خریداری کرده اید.
-زرد چوبه را با فلفل سیاه استفاده کنید . با اضافه کردن فلفل سیاه به این ادویه ، مقدار جذب آن توسط بدن را چندین و چندین برابر افزایش می دهید .
– شما همچنین برای جذب بهتر می توانید از روغن نارگیل نیز استفاد کنید .
– مصرف با تهیه چای زردچوبه :
1- برای تهیه چای زردچوبه کافی است ۱ الی ۲ قاشق چایخوری زردچوبه را درون آبجوش به اندازه ۲ فنجان ریخته و بگذارید دم بکشد.
2بهتر کردن طعم پای زردچوبه : برای طعم دار کردن می‌توانید از عسل و لیمو نیز  استفاده نمایید.

**** تذکرات لازم در مصرف زردچوبه :

– به هم خوردن تعادل هورمون به خصوص در زنان : برخی از مشکلات مربوط به هورمون‌ها مانند سرطان رحم، سرطان پستان، سرطان تخمدان، فیبروم رحم یا اندومتریوز کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند به عنوان استروژن عمل کند. و این هورمون را در خون بالا ببرد. بالا رفتن هورمون استروژن و کاهش هورمونپروژسترون باعث مشکلات وبیماری رایج زنامه می شود.

-مداخله با داروی رقیق کننده خون : اگر داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، در مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

– مشکلات گوارشی: از مضرات زردچوبه در مصرف بیش از ۱، ۰۰۰ میلی گرم می توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد. هر چند این مشکلات خفیف هستند اما مصرف زیاد زردچوبه می تواند سبب نفخ ، رفلاکس معده و اسهال شود.

– سردرد و حالت تهوع : مصرف زردچوبه به دلیل اینکه هیچ سمی ندارد اگر با تعادل باشد هیچ عوارضی ندارد ولی در مصرف های دوز ۴۵۰ میلی گرم یا بیشتر از دوز ۴۵۰ میلی گرم در تعداد کمی از افراد باعث سردرد خفیف و حالت تهوع می شود.

*****سایرخواص و درمان :

1- مواد مغذی : در زردچوبه مواد مغذی زیادی وجود دارد که تأثیرات خوبی بر سلامت انسان دارد. از جمله مواد معذی مهم در زردچوبه ویتامین c، ویتامین b6، آهن و پتاسیم.

2- خاصیت آنتی اکسیدان : زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی آکسیدانی قوی خود یکی از مؤثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌های بدن است.[۳]

3- کاهش قند خون : این گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می‌گردد. از خواص زردچوبه این است که سطح قند خون را متعادل می‌کند و سطح انسولین را کنترل می‌کند. مصرف منظم زردچوبه همچنین می‌تواند از ابتلا به دیابت نیز جلوگیری کند. با این وجود توصیه می‌شود قبل از استفاده از زردچوبه به عنوان داروی دیابت با پزشک خود مشورت کنید.

4- کاهش التهاب :
-ماده مؤثر زردچوبه یعنی کورکومین اثرات ضد التهابی و ضد درد شبیه داروهای مسکن معمولی را دارا می‌باشد.اثر ضدالتهابی کورکومین با اثر ضدالتهابی داروهای استروئیدی و غیر استروئیدی با فنیل بوتازون قابل مقایسه است. این دارو با مهار سنتز پروستاگلاندینهای التهابی، اثر ضدالتهاب خودرا آشکارمیسازد. درمطالعه روی موش صحرایی اثر مهارکننده کورکومین سدیم mg3 به ازاء هر کیلوگرم وزن موجب مهار لیپواکسی ژنار و سیکلواکسیژناز می‌شود.
– زرد چوبه کمک خیلی خوبی به مشکلات آرتروز و التهاب مفصلی می کند. حتی اگر نتواند به طور کامل این بیماری‌ها رادرمان کند می‌تواند به کمک املاحی که دارد در کاهش درد و التهاب نقش موثری داشت باشد.

– درمان خشکی مفاصل : مطابق با یک مطالعه‌ی بالینی که در ژورنال تحقیقات فیتوتراپی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، زردچوبه در کاهش درد ناشی از مشکلات مفصلی مؤثر است. در این مطالعه یک گروه دارو مصرف کردند و

– چون زردچوبه حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی است به درمان عفونت MRSA کمک می‌کند. علاوه بر مصرف خوراکی زردچوبه، می‌توانید آن را روی پوست‌تان به صورت موضعی استفاده کنید.

– زردچوبه یک آنتی‌بیوتیک قدرتمند است.

– درمان عفونت سینوس : کورکومین موجود در زردچوبه به جلوگیری از التهاب و احتقان کمک می‌کند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت سینوسی بهبود می‌دهد. برای این منظور باید حدود ۲۵۰ میلی‌گرم پودر زردچوبه را همراه با ۲۰۰ میلی‌لیتر آب مصرف کنید. می‌توانید این دارو را دو بار در روز قبل از ناهار و قبل از شام مصرف کنید.

– درمان ژنژیویت (التهاب لثه) برای این درمان به پودر زردچوبه، آب و مسواک نیاز دارید و باید مطابق با روش زیر عمل کنید:
– در ابتدا، باید زردچوبه را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– سپس مسواک‌تان را به این ترکیب آغشته کنید.
– دندان‌های‌تان را به مدت ۳ دقیقه مثل همیشه مسواک کنید.
– این روش درمانی را دو بار در روز به مدت چند هفته انجام دهید.

– درمان عفونت کلیه : اگر دچار عفونت کلیه هستید، می‌توانید زردچوبه را مستقیما بخورید یا آن را به وعده‌ّهای غذایی‌تان اضافه کنید. یا می‌توانید پس از مشورت با پزشک‌تان مکمل زردچوبه مصرف کنید.

5- دردهای دندان و لثه، مار گزیدگی ، عقرب گزیدگی و نیش زنبور ازاین گیاه استفاده می‌شود.
– برای نیش زنبور با مخلوط کردن پودر زردچوبه و آب ، خمیری آماده کنید و آن را روی نیش استعمال کنید. یا، می‌توانید پودر زردچوبه را با کمی روغن حیوانی مخلوط کنید.
برای رفع درد داندان به زردچوبه و آب نیاز دارید:
– یک قاشق چایخوری زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود.
– با استفاده از یک تکه پنبه خمیر را روی دندانی که درد دارد، بگذارید.
– اگر دوست دارید می‌توانید کمی عسل هم به این ترکیب اضافه کنید، یا زردچوبه خام را امتحان کنید.
برای درد لثه : ۱/۴ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک کاسه با آب تمیز مخلوط کنید. خمیر حاصل را روی لثه‌هایی که دچار درد هستند، بمالید. اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه بماند و به آرامی آن را یک دقیقه ماساژ دهید. برای تمیز کردن دهان‌تان از آب گرم استفاده کنید. این روش درمانی را دو بار در روز و به مدت ۷ تا ‍۱۴ روز تکرار کنید.

6- درمان باسرطان و ام اس : کورکومین که رنگ زرد در این ادویه ایجاد می کند آنزیم کلیدی است که علاوه بر خاصیت ضدالتهابی با برخی انواع سرطان و ام اس مقابله می کند.[4]

7- بهبود قلب : زردچوبه به منظور جلوگیری از بیماری‌های مختلف قلب مانندکاهش طبیعی فشار خون ، گرفتگی عروق، به پاکسازی شریان‌های مسدود شده کمک می‌کند. این گیاه خطر حملات قلبی و سکته مغزی را با جلوگیری از تشکیل پلاک در دیواره عروق قلبی و کاهش کلسترول را پایین می‌آورد.
سطح بالای کلسترول بد (LDL) می‌تواند به مشکلات مختلف قلبی مانند حملات قلبی، سکته مغزی، تصلب شراین (گرفتگی عروق) منجر شود. افزودن زردچوبه به رژیم غذایی شما باعث کاهش کلسترول بد (LDL) به طور طبیعی می‌شود.

8- کاهش وزن : زیرا یکی از ترکیبات موجود در زردچوبه به بالا بردن تولید صفرا که یکی از مولفه‌های اصلی در تجزیه چربی‌هاست، کمک می‌کند. مصرف زردچوبه با افزایش میزان متابولیسم شما، چربی بیش از حد را کاهش می‌دهد و با افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، کالری را سریعتر می‌سوزاند و به لاغر شدن کمک می کند.

9- تقویت سیستم ایمنی بدن با پاکسازی بدن از سموم : خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی زردچوبه باعث کشتن باکتری‌ها و قارچ‌های مختلفی می‌شود بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و غیره را پدید می‌آورند. یک لیوان شیر زردچوبه یک درمان خانگی طبیعی برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن شماست.

10-بهبود گردش خون و جریان خون قلب را منظم می کند.

11- درمان کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم : التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت (Conjunctivitis) یا قرمزی چشم التهاب غشاء چشم است که به دلایل عفونی و یا غیر عفونی رخ می‌دهد. ملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده‌است. زردچوبه به خاطر داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد التهابی در درمان و کاهش علایم این بیماری بسیار موثر است.
برای درمان التهاب ملتحمه شما می‌توانید ۲ قاشق چایخوری زردچوبه را در یک فنجان آب بجوشانید و سپس با یک مقداری پنبه آن را روی چشم‌های آسیب دیده بمالید.

12- سلامتی پوست : می‌توان این گیاه خوش رنگ و مفید را به طور مستقیم روی پوست بدن و صورت مالید و از فواید بی‌نظیر آن بهره برد.

– کنترل چین و چروک پوست : خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه به مبارزه با بیشتر علایم پیری مانند چین و چروک در صورت و گردن کمک می‌کند. شما می‌توانید زردچوبه را به عنوان ادویه همیشگی در غذاهایتان مصرف کنید تا از بروز چین و چروک جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید یک ماسک زردچوبه هم بسازید و چین و چروک‌های صورتتان رادرمان کنید. برای تهیه این ماسک کافی است دو قاشق زردچوبه، دو قاشق شیر و آرد ذرت را با هم مخلوط کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه روی چین و چروک‌های صورت تان بماند سپس با آب سرد بشویید. و تاثیر شگفت‌انگیز آن را ببینید.

-روشن کننده پوست :برای تهیه ماسک روشن‌کننده پوست یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه، ۲ قاشق سوپ خوری نشاسته ذرت یا آرد (برای خمیری شدن مواد)، چند قطره عسل روان، برای پوست‌های چرب: یک چهارم پیمانه ماست و چند قطره آب لیمو برای پوست‌های خشک، ۲ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل، روغن بادام شیرین یا روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و ماسک تهیه شده را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان بمالید.این کار را برای ۳ هفته انجام دهید و می‌بینید که پس از این مدت چقدر پوست تیره و کدرتان روشن و زیبا شده است.

– رفع ترک پوست : پس از دوران بلوغ، چاقی و لاغر ی یا بعد از دوران بارداری به دلیل کششی که پوست داشته است برخی ترک‌ها و خط‌ها روی پوست ظاهر می‌شود که زردچوبه به شما کمک می‌کند این علایم کشش پوست را از بین ببرید. برای این کار می‌توانید یک ماسک با دو قاشق زردچوبه، دو قاشق شیر، نصف فنجان آبلیمو، دو قاشق ماست یا کشک ساییده شده تهیه کنید. بهاین صورت که همه مواد را با هم مخلوط کرده و روزی یکبار روی ترک‌ها و علایم کشیدگی پوست تان بمالید تا به‌تدریج همه علایم محو شوند.

– درمان سوختگی پوست : سوختگی سطحی پوست علاوه بر اینکه نگران‌کننده است درد سوزناکی هم دارد. از این رو با کمک زردچوبه که ویژگی ضدعفونی‌کننده دارد می‌توانید باعث کاهش التهاب و درد ناشی از سوختگی پوست تان شوید. مقداری زردچوبه را با آب سرد و ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و روزی ۳ بار استفاده کنید. علایم سوختگی به سرعت محو می‌شوند و دردتان کاهش می‌یابد.

– کاربرد برای از بین بردن موهای زاید صورت : مخلوط زردچوبه و آرد ذرت می‌تواند یک اسکراب طبیعی و خمیری خانگی برای از بین بردن موهای زاید صورت باشد. برای تهیه این خمیر دو قاشق زردچوبه، و دو قاشق آرد ذرت را در ۴ قاشق شیر گرم مخلوط کنید و این خمیر را روی پوست خود بگذارید و بانوک انگشتان تان به صورت دایره‌ای ماساژ دهید. استفاده منظم ۴ هفته‌ای از این اسکراب تاثیر قابل توجهی در حذف موهای زاید صورت تان خواهد داشت.

– درمان پوست های خیلی چرب : همانطور که در موارد پیش توضیح دادیم زردچوبه روغن اضافی پوست را کنترل می‌کند و باعث باز شدن منافذ پوستی می‌شود. شما می‌توانید مخلوطی از زردچوبه، گلاب و خاک رس (fuller’s earth بهترین نوع خاک رس برای پاکسازی پوست) را تهیه کنید و روزی ۱۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید و سپس با آب سرد بشویید تا چربی اضافی پوست تان گرفته شود.

-درمان پوست های خیلی خشک : ماسک زردچوبه در درمان پوست‌های خشک نیز مفید است. شما می‌توانید ترکیبی از سفیده تخم‌مرغ، آب لیمو و زردچوبه تهیه کنید. این مخلوط را در قسمت‌های خشک پوست خود بمالید. پس از چندبار استفاده می‌بینید که پوست شما را مرطوب و نرم می‌کند.

– درمان اگزما : اگزما یک التهاب پوستی است که همراه با خارش، قرمزی و تیرگی پوست همراه است. همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید زردچوبه خاصیت ضد التهابی قوی دارد و از این رو برای کاهش التهاب اگزمابسیار مناسب است. از طرفی چون داروی ضد باکتری خوبی هم هست باعث از بین بردن باکتری هایی می‌شود که عامل خارش و قرمزی پوست هستند. شما می‌توانید از زردچوبه به روش‌های مختلف استفاده کنید.
می‌توانید خمیر شیر و زردچوبه تهیه کنید و آن را در قسمتهای آسیب دیده از اگزما بمالید یا قسمتهایی از پوست تان که دچار اگزما شده است را با آب جوشیده و زردچوبه شستشو دهید.

– مناسب برای موی سر : از مهمترین خواص زردچوبه جلوگیری از شوره سر، مشکلات پوستی و کمک به رشد سریع مو است که باعث می‌شود این گیاه برای موی سر شما هم مفید باشد.

– برای درمان قارچ پوستی درماتوفیتوز به آب ریشه‌ی زردچوبه و عسل نیاز دارید. در مرحله‌ی اول یک قاشق چایخوری عسل خام و یک قاشق چایخوری آب زردچوبه را با هم مخلوط کنید. سپس این ترکیب را بخورید و آب ریشه‌ی زردچوبه را روی پوست آسیب‌دیده استعمال کنید. بهتر است که این روش درمانی را ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که این قارچ پوستی از بین برود.

****** عوارض و مضرات زردچوبه :
– زردچوبه در صورتی که به مدت ۸ ماه به طور موضعی یا خوراکی مورد مصرف قرار بگیرد، خطری ندارد.
– زردچوبه در صورتی که به عنوان دهانشویه یا برای تنقیه در مدت زمان کوتاهی استفاده شود، خطری ندارد.
– زردچوبه اغلب عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند؛ با این حال، تعداد کمی از آدم‌ها ممکن است ناراحتی معده، سرگیجه، تهوع یا اسهال را تجربه کنند.
– در یک گزارش، فردی که مقادیر زیادی از زردچوبه را مصرف کرده بود (بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم و دو بار در روز) ضربان قلب غیر طبیعی را تجربه کرد. با این وجود، مشخص نیست که آیا این ادویه دلیل اصلی بروز این تاثیر نامطلوب بوده‌است یا نه. تا زمانی که مطالعات بیش‌تری انجام شود، از مصرف پودر زردچوبه به میزان زیاد اجتناب کنید.

مهم ترین عوارض جانبی یا مضرات احتمالی زردچوبه در ادامه می آیند.

۱- مشکلات مربوط به کیسه صفرا :
پودر زردچوبه می‌تواند مشکلات کیسه صفرا را بدتر کند. از مصرف پودر زردچوبه پرهیز کنید اگر از سنگ‌های صفراوی یا انسداد مجرای صفراوی رنج می‌برید.

۲- بارداری و شیر دادن به نوزاد :
در دوران بارداری و زمانی که به نوزادتان شیر می‌دهید، مصرف زردچوبه به صورت خوراکی و در همان مقداری که در غذاها استفاده می‌شود، خطری ندارد. با این وجود، مصرف زردچوبه به صورت دارویی در طی بارداری، بدون خطر به نظر نمی‌رسد. این ادویه ممکن است رحم را تحریک کند یا سبب خونریزی شود، مشکلاتی که بارداری را در معرض خطر قرار می‌دهد. در هنگام بارداری از مصرف زردچوبه به صورت دارویی پرهیز کنید. اگر چه شواهد کافی برای ارزیابی ایمن بودن مصرف دارویی این ادویه در دوره‌ی شیردهی وجود ندارد، اما بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید.

۳. مشکل خونریزی :
مصرف پودر زردچوبه ممکن است روند لخته شدن خون را کند کنَد. این تاثیر باعث افزایش خطر خونریزی و بروز کبودی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی می‌شود.

۴. بیماری بازگشت اسید به مری :
زردچوبه ممکن است باعث ناراحتی معده در برخی از افراد شود. این ماده باعث می‌شود که مشکلات معده از جمله بیماری بازگشت اسید به مری بدتر شود. از مصرف زردچوبه پرهیز کنید اگر علائم این بیماری گوارشی بدتر شد.

۵. دیابت :
کورکومین موجود در زردچوبه ممکن است قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. افراد مبتلا به دیابت باید آن را با احتیاط مصرف کنند، زیرا باعث می‌شود که قند خون بیش از اندازه پایین بیاید.

۶. برخی از مشکلات مربوط به هورمون‌ها مانند سرطان رحم، سرطان پستان، سرطان تخمدان، فیبروم رحم یا اندومتریوز
کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند به عنوان استروژن عمل کند. در تئوری، زردچوبه ممکن است اختلالات حساس به هورمون را بدتر کند. با این حال، مطالعات متعددی نشان می‌دهند که این پودر باعث کاهش اثرات هورمون استروژن بر برخی از سلول‌های سرطانی حساس به هورمون می‌شود. از این رو، زردچوبه ممکن است برای برخی از مشکلات حساس به هورمون سودمند باشد. البته اگر از اختلالاتی که در اثر مواجهه با هورمون‌ها بدتر می‌شوند، رنج می‌برید، بهتر است تا زمانی که موضوع روشن‌تر شود، با احتیاط از آن استفاده کنید.

۷. کمبود آهن :
مصرف زردچوبه به میزان زیاد ممکن است از جذب آهن توسط بدن جلوگیری کند. از این رو افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند، باید با احتیاط این ادویه را مصرف کنند.

۸. نازایی :
زردچوبه می‌تواند باعث کاهش سطح تستوسترون و کاهش حرکت اسپرم در مردان شود. این امر می‌تواند باروری را کاهش دهد. افرادی که قصد بچه‌دار شدن دارند، بهتر است از زردچوبه محتاطانه استفاده کنند.

۹. جراحی :
زردچوبه ممکن است فرآیند لخته شدن خون را کند کنَد. این امر باعث خونریزی بیش از حد در طول جراحی و بعد از آن می‌شود. قبل از عمل جراحی، دست کم به مدت ۱۵ روز میزان مصرف خود را کاهش دهید.

—————————————————————————————————
گزینش ، ترکیب ، حذف و اضافه نمودن مطلب با استفاده از منابع و ویرایش توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
منابع :
1-«ادویه‌ها را بشناسیم: دارچین، زردچوبه، سماق و گلپر – سالارکتاب: اطلاعات معتبر و مستند» ‎(fa-IR)‎. به کوشش سالارکتاب: اطلاعات معتبر و مستند.
2- https://fa.wikipedia.org/wiki/
3-همان
4- 7sib.ir و fekreno.org

دیدگاه‌های این مطلب