موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 242 ) : اگر کسی در کنکور هنر رتبه اش دو رقمی بشه و درامتحان نیمه متمرکز قبول نشه امکان گذروندن دوره ی تحصیل رو در یک دانشگاه سراسری داره؟

سوال:

سلام اگه کسی در کنکور هنر رتبه اش دو رقمی بشه و درامتحان نیمه متمرکز قبول نشه امکان گذروندن دوره ی تحصیل رو در یک دانشگاه سراسری داره؟
فرستاده شده توسط : مریم)

پاسخ:
به نام خدا
وبا سلام
اولا؛ اگر منظور شما از این سوال ، مساله احتساب دوبار پذیرش در دانشگاه سراسری است ، جواب جامع و کلی این است که ؛ ملاک تنهااعلام قبولی قطعی است ، نه تعداد مرتبه شرکت در کنکور و نیز فقط این دو مرتبه پذیرش مر بوط است به دوره روزانه دانشگاه های سراسری.

ثانیا ؛ توضیح برای رشته هایی که به صورت نیمه متمرکز پذیرش می شود:
کسب رتبه یک ، دو و یا چند رقمی ملاک این احتساب نیست. بلکه ملاک تنها پذیرش در یک رشته مشخص است. همانطور که ممکن است کسی رتبه بالایی را که یقینا در رشته مورد نظر قبول می شود کسب کند اما انتخاب رشته نکند، و یا حتی بعد از انتخاب رشته، اعلام قبولی نشود،در این صورت کاملا واضح است که جزء دو مرتبه مجاز پذیرش در دانشگاه حساب نمی شود. پس مورد سوال شما هم جوابش معلوم است؛ یعنی ملاک اعلام قبولی است چه برای رشته های متمرکزکه فقط یک مرحله آزمون سراسری را دارد و چه نیمه متمرکز که مرحله دوم یعنی مصاحبه و یا آزمون عملی هم دارد. ولذا معرفی چند برابر رشته های نیمه متمرکز به عنوان قبولی نهایی محسوب نمی گردد، لیکن داوطلبانی که مراحل مختلف مصاحبه، معاینه و آزمون عملی را با موفقیت طی نمایند و در ردیف پذیرفته شدگان نهایی به عنوان قبولی توسط سازمان سنجش اعلام نتیجه شوند ، قبول شدگان رشته نیمه متمرکز محسوب خواهند شد.

ثالثا ؛
در دفترچه انتخاب رشته سال 92 ، ذیل جدول گروه هنر( صفحه 108دفترچه) برخی از رشته های هنر دوره روزانه متمرکز است مثل رشته عکاسی دانشگاه تهران و یا رشته عکاسی دانشگاه هنر اصفهان . بنابراین باید این مطلب مهم را در انتخاب رشته گروه هنر برای نکته مورد سوال مد نظر قرار داد. فهرست رشته های متمرکز(بدون مصاحبه و امتحان عملی و…) و نیمه متمرکز( با مرحله دوم مصاحبه ، امتحان عملی ، معاینه و…) در دفترچه های انتخاب رشته گروه هنر سال 92( صفحه 107 و 108) قابل ملاحظه است.

با آرزوی سلامتی وموفقیت برای شما
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب