موضوعات

مهارت های زندگی (36) فصل پنجم؛ انواع موضوعات و سطوح مختلف مهارت های زندگی/قسمت هفتم : شناخت فشار عصبی و مهارت مقابله با آن (7 – راه های کنترل استرس شرکت در امتحان )

« در پاسخ به این سوال که چگونه استرس امتحان را کنترل کنیم به روش های شناختی همچون ؛ باور داشتن خود ، عدم اصرار به اینکه هميشه نفر اول باشید ، عدم مقایسه خود با دیگران و روش های دیگری همچون کنترل فشار های محیطی و اداره كردن شرايط حاد در رقابت هاى سنگين را به کار گرفت. »

مبحث : فرهنگی پرورشی
عنوان اصلی : مهارت های زندگی
عنوان فرعی : توضیح مهارت شناخت و مقابله با فشار عصبی
عنوان فرعی تر : روش های مقابله با استرس ( راه های کنترل استرس شرکت در امتحان)

با توجه به اين كه استرس و فشار روانى دو جزء فيزيولوژيك و روانى دارد مى توان به طرق گوناگون استرس منفعل كننده را به استرس محرك و انرژى زا تبديل كرد.ازجمله چند روش را با دقت بخوانید و تمرین کنید.

۱- خود را باور داشته باشيد. اگر شما استحقاق تحصيل در اين رشته را نداشتيد مجوز ورود شما به اين رشته براى شما صادر نمى شد. پس اگر خود را براى امتحان به طور كامل آماده نماييد و از فرصت ها استفاده نماييد دليلى براى نگرانى ها و دلواپسى ها در مورد توانايى هاى خود نبايد داشته باشيد.

۲- سعى نكنيد هميشه نفر اول باشيد. اين عالى و ايده آل است كه موفق باشيد و به عنوان ستاره معرفى شويد اما سعى كنيد همه چيز را در حد اعتدال نگه داريد. مثلاً اگر فكر كنيد كمتر از بيست براى شما به معنى مردود شدن است اين به اين معنى است كه شما به دست خودتان بار زيادى از استرس و فشار روانى براى خود ايجاد كرده ايد. بايد سعى شما بر اين باشد كه همه چيز را به بهترين نحو انجام دهيد. اما اين را بدانيد كه هيچ كدام از ما نمى تواند هميشه اول بماند. اين مسئله با مسئله پيشرفت در درس اشتباه نشود. اما ما معتقديم كه جهش ناگهانى از يك سطح به سطح ديگر بدون برنامه ريزى منظم غير معقول است. مثلاً اگر شما در درس رياضى معمولاً نمره ۱۵ مى آوريد براى رسيدن به نمره ۱۹ بايد به تدريج نمره را ارتقا دهيد. ابتدا از ۱۵ به ۵/۱۶ به ۵/۱۷ و آنگاه به ۵/۱۸ و نهايتاً به ۱۹ برسيد. اگر چنين عمل كنيد شما قطعاً موفق خواهيد شد و استرس زياد شما را منفعل نخواهد كرد.

۳- هرگز خودتان را با ديگرى مقايسه نكنيد. استرس هاى منفعل كننده و مخرب اغلب به وسيله مقايسه نمرات خود يا نحوه مطالعه خود با ديگر همكلاسى ها ايجاد مى شود.
کاری که می توان انجام داد این است که ؛
بايد برنامه ریزی ما با استفاده از توانايى ها و تکیه به آن ها و نیز با در نظر گرفتن ضعف ها و قوت هاى خود به عنوان معيار مهم در رسيدن به هدف عمل نماییم. وقتى در برنامه ريزى به موفقيت هاى ديگران تكيه مى كنيد ، بيشتر مواقع ممكن است انتظارات نامعقولى ايجاد شود كه يا بيش از توانايى شما است و يا كمتر از آن. ليستى از كسانى كه كارهاى خود را با آنها مقايسه مى كنيد تهيه نماييد و سعى كنيد در آينده آگاهانه در مقابل مقايسه خود با آنها مقاومت كنيد و از اين كار اجتناب نماييد.

۴- فشارهاى خارجى محیط پیرامون خود را کنترل کنید. اغلب ممكن است انتظارات و توقعات نابجا از طرف ديگران خصوصاً والدين موجب ايجاد استرس شود. در اين صورت لازم است عملكرد خود را بازبينى نماييد زيرا خود بهترين قاضى موفقيت هاى خود هستيد و براساس موفقيت هاى خود برنامه ريزى نماييد.

۵- شرايط حاد در رقابت هاى سنگين را اداره کنید. اين موارد از موارد شايع است كه استرس مى تواند فرد را منفعل كند. امتحانات آخر ترم دانشجويان و دانش آموزان و يا امتحانات ورودى به مقاطع بالاتر در اين گروه قرار دارد. به كرات ديده شده است بسيارى از مردم فرصت هاى زيادى را به اين دليل از دست مى دهند. در اين مورد هم بايد استراتژى گام به گام در رسيدن به هدف به كار برد و انتظار جهش زياد و خارج از توانايى خود نداشته باشيد و علاوه بر اين راه هاى ديگر رسيدن به هدف را مد نظر داشته باشيد.

—————————————————————————————————-

جمع بندی و ویرایش توسط : دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش ( ج. ابراهیمی)

دیدگاه‌های این مطلب