موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 221) : شرکت در کنکور تجربی با داشتن کارشناسی مهندسی مکانیک و دیپلم ریاضی، چگونه ممکن است؟ راهنمایی کنید.

%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%85%d8%ac%d8%af%d8%af-%d8%aa%d8%ac%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%b3-%d9%85%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c%da%a9

سوال:

با سلام. من دیپلم ریاضی من لیسانس مهندسی مکانیک دارم . الان
میخواستم کنکور تجربی شرکت کنم. باید چیکار کنم؟ آیا چنین چیزی
ممکن است؟
( فرستاده شده توسط : عرفان)

پاسخ:

به نام خدا
و با سلام

پاسخ بخش اول:
امکان شرکت در کنکورسراسری برای رشته مورد علاقه با مدرک کارشناسی برای شما وجوددارد .
استناد ما به مطلب زیر است ؛
اولا؛براساس آیین نامه سازمان سنجش، هر فردی اجازه دارد دو بار در دانشگاه دولتی پذیرش شود.
ثانیا؛وقتی کسی با مدرک کاردانی (به شرط مشمول نبودن برای نظام وظیفه و یا با گذارندن دوره سربازی برای داوطلب ذکور) می تواند در کنکور سراسری و یا دانشگاه آزاد شرکت کند، قطعا مدرک لیسانس بالاتراست و مشکلی برای شرکت دوباره در کنکور البته با در نظر گرفتن توضیحات زیر وجود ندارد.
ماخذ: بخش مقدمه دفترچه شماره 1،ذیل نکات مهم دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت در آزمون سراسری و همچنین بخش شرایط اختصاصی دانشگاه آزاد( – دفترچه راهنمای ثبت نام دوره کارشناسی پیوسته بدون آزمون نیمسال دوم)

***و اما چند تفاوت را باید حتما مد نظر قرار دهید:

*تفاوت اول: مشمول نظام وظیفه سربازی برای داوطلبان ذکورنباشد. به عبارت دیگربین فارغ التحصیلی ویا انصراف و… رشته قبلی و قبولی مجدد در دانشگاه بیش از مهلت یک ساله نگذشته باشد، تا بتوانید از معافیت تحصیلی برای مساله سربازی پسران برخوردار باشید.

**تفاوت دوم:اگرنوبت قبلی تحصیل شما در رشته مورد اشاره، در دانشگاه دولتی ودوره روزانه (رایگان) بوده است، درصورت پذیرش مجدد، باید هزینه تحصیل در رشته مورد نظر را بر اساس تعرفه دوره های شبانه پرداخت نمایید. و اگرکه نوبت قبلی در دانشگاه های غیر دولتی( دانشگاه آزاد ، غیر انتفاعی) یعنی غیر رایگان
بوده است،شهریه پرداخت نمی کنید.
*استناد ما به متن دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری، دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه 5 می باشد که آمده است:
” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند،مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”

البته این قانون اجازه دوبار پذیرش در دانشگاه، فقط مختص دانشگاههای دولتی بوده و شامل سایر دانشگاهها نمی شود.

***تفاوت سوم : تبصره های مربوط به گذراندن خدمات قانونی است که باید مد نظر قرار داد.
تبصره 2- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه آموزشي پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال مورد نظر شركت نمایند كه خدمات قانوني مقرر را تا تاريخ 31 شهریور همان سال يا30 بهمن همان سال  به پايان برسانند. بديهي است اين قبيل از فارغ التحصيلان در صورت موفقیت به هنگام ثبت نام در رشته قبولي بايد گواهي پايان طرح نيروي انساني را ارائه نمايند.
تبصره 3- فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه هاي آموزشي غير پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري  شركت نمايند كه تعهدات و خدما ت قانوني را حداكثر31 شهریور همان سالانجام داده باشند.

پاسخ بخش دوم:
اگر بخواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، باید خود را برای آزمون گروه تجربی آماده کنید! این آمادگی برای شما که تغییر مسیرتحصیلی دارید آسان نیست و تلاش و زحمت زیادی را می طلبد! بنابراین بایدراه مناسب را برای این آمادگی پی گیری کنید! پیشنهاد ما این است که؛منابع و محتویات کنکور تجربی را در طول سال کارکنید. در هر صورت شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. برای کارباید یک آموزشگاه
قوی و معتبری را شناسایی نموده و برای عمل به یکی ازراه های پیشنهادی، در کلاس های آن شرکت نمایید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب