موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 213 ) : تغییر رشته از پایه سوم تجربی( با دو درس تجدیدی) به رشته کامپیوتر( با داشتن مدرک کامپیوتر از آموزشگاه های آزاد) چگونه امکان دارد؟

Royalty-free 3d computer generated technology clipart picture image of two tiny blue employees standing in front of a computer keyboard and looking up at a flat screen lcd monitor screen while one person operates the mouse.

وال:

با سلام
سال سوم تجربی هستم از دوم ۲تا درس تجدید دارم الان از اموزشگاه بیرون دیپلوم کامپیوتر گرفتم خواستم بدونم چه جوری تغییر رشته بدم.از مدیر پرسیدم گفت باید سال سوم رو بخونی قبول بشی.اگه قرار بود قبول بشم نمیرفتم دیپلومه کامپیتر بگیرم.اگه میشه راهنماییم کنید ممنون.
( فرستاده شده توسط: جواد)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ اول) آنچه که شما به عنوان رشته کامپیوتر در آموزشگاه های آزاد خارج مدرسه خوانده اید، تنها جنبه مهارتی داشته و گواهی آن هم به عنوان گواهی مهارتی در رشته مورد اشاره محسوب شده و تحت عنوان دیپلم شناخته نمی شود. البته اگر این دوره را در آموزشگا ه ها ی مورد تایید وزارت کار وآموزش و پرورش گذرانده باشید، در مرحله تطبیق واحد برای رشته مورد نظر(توضیح پاسخ چهارم وپنجم) می توانید از آن استفاده کنید.

پاسخ دوم )یک راه تغییر رشته، تغییر رشته از پایه سوم به سال آخر است و چون شما پایه سوم دبیرستان هستید، قاعدتا منظور مدیر مدرسه، تغییر رشته از پایه سوم به سال آخر بوده است، که خوب باید پایه سوم را به اتمام برسانید و نباید هیچ واحد کمبودی هم ازپایه سوم و یا پایه دوم داشته باشید تا برای ادامه تحصیل (مثلا دوره کاردانی) بتوانید اقدام کنید.

پاسخ سوم) یکی از راههای تغییر رشته، تغییر رشته از پایه دوم به سوم شاخه فنی حرفه ای است،که براساس ماده 4-112 آیین نامه دوره سه ساله متوسطه زمان آن برای شما که پایه سوم هستید سپری شده است. ( متن ماده 4-112 آیین نامه: زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .)

پاسخ چهارم) چون تغییر رشته به شاخه کار ودانش نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد، شما می توانید رشته کامپیوتر را تنها از طریق شاخه کار ودانش پی گیری کنید. برای این کار باید مدارک کارنامه درس هایی که تا به حال خوانده اید را به یکی از هنرستان های بزرگسالان (شبانه) شاخه کار ودانش محل تحصیلی خود که رشته مورد نظر شما را دارد، ارایه دهید
برای این کار باید کارنامه ستونی سه ساله متوسطه را از مدرسه قبلی خود دریافت کرده و به هنرستان مذکور تحویل داده تا یک کارنامه تطبیقی ، برای شما صادر شود. این کارنامه تطبیقی اولا؛ برای این است که واحد های مشترک رشته قبلی شما با رشته مورد نظر در شاخه کارودانش مشخص و مورد قبول واقع شده و ثانیا؛ واحد های تخصصی رشته کامپیوتر هم برای پاس کردن معلوم گردد.
همچنین می توانید مدرک و کارنامه مهارتی که از آموزشگاه خارج از مدرسه دریافت کرده اید را به هنرستان مذکورارایه دهید تا واحدهای آن را برای درس های تخصصی پایه دوم و سوم رشته کامپیوتر، تطبیق داده و موارد مشترک آن را بپذیرند.

پاسخ پنجم) بعد از تطبیق واحد براساس کارنامه ها و مدراک موجود ، برای گرفتن دیپلم کامپیوتر از طریق شاخه کار ودانش دو راه دارید؛ یکی ثبت نام و شرکت به صورت داوطلب آزاد و دیگری به صورت حضوری در دوره بزرگسالان(شبانه) . توصیه اول ما این است که؛ به دلیل اینکه دانش آموز شناخته شوید و ازمعافیت تحصیلی برای مشمول نشدن سربازی ، استفاده کنید، شیوه حضوری شبانه(بزرگسالان) را انتخاب کنید. چون شرکت به صورت داوطلب آزاد دانش آموز شناخته نشده و از تسهیلات آن که یکی همین معافیت تحصیلی است، بی بهره خواهید شد.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب