موضوعات

رابطه(قسمت اول)

***مبحث یـــــــــادگیری و رفتــــــــار/
مهــــــــــارت های ارتبـــــــــــــــاطی /
رابطـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه/
مقــــــــــــــــــــــــدمه و تعریـــــــــــف
( مقاله رسیـــــده از جناب آقای سعیدشفیع زاده – مشاور واحددبیرستان ؛ خ منظریه)

بسمه تعالی

رابطه ها-قسمت اول

مقـــــــــدمه :
نگاه روان شناسانه به چگونگی روابط انسانها از جهات مختلف حائز اهمیت می باشد.بخش قابل توجهی از ویژگیهای اخلاقی و رشد و تحول شخصیت کوچکترها و بزرگترها حاصلی از نحوه ارتباط و روابط فی ما بین است.
هر قدر روابط اشخاص صادقانه تر و محرمانه تر و کریمانه تر و سازنده تر و تعالی بخش باشد،زمینه بهداشت روان و سلامت فکر و رضامندی و آرامش خاطرشان بیشتر فراهم می گردد.
بدیهی است برفراری حفظ و استمرار روابط خوشایند و هدایتگر بین اعضای خانواده،این کانون همیشه مقدس،از بیشترین اهمیت برخوردار است.
در این سلسله مطالب سعی می شود مبانی روان شناسی روابط متقابل اعضای خانواده به زبان ساده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته،با توجه به روابط موجود در غالب خانواده ها،تصویری از روابط مطلوب ترسیم گردد.
در این مجموعه روابط زن و شوهر،والدین و فرزندان با عنایت به قداست،سلامت و اعتلای خانواده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

رابـــــــــــــــــــــــــطه:
همه انسانها نیازمند برقراری ارتباط با دیگران هستند.بخش قابل توجهی از تبلور استعدادها و تواناییها در نتیجه حیات اجتماعی، برداشتها،پیوندهای خانوادگی،اکتسابهای آموزشگاهی و تجارب زندگی جمعی است به طوری که هر گونه محرومیت از روابط مطلوب و منطقی با دیگران و دور ماندن از زندگی پویای اجتماعی زمینه اضطراب و افسردگی و عقب ماندگی فرهنگی را هموار می سازد.
اولین جوانه های ارتباط انسانها در حریم خانواده پدیدار می گردد که زیباترین تصویرآن ، تأثیرپذیری فرزند(جنین)در داخل رحم از خلق و خوی مادر است.
روابط درون خانوادگی از اهمیت و حساسیت فوق العاده ای برخوردار است و چگونگی این روابط نقش بسزایی در شکل گیری نگرشها و بازخوردهای اجتماعی،آمادگی و توسعه مهارتهای اجتماعی اعضای خانواده خواهد داشت.
چگونگی روابط خانوادگی بیشترین تأثیر را در توان و نحوه برقراری و استمرار رابطه با دیگران را بین اعضای خانواده خواهد داشت.
پایه و اساس روابط درون خانوادگی بر محور رابطه زن و شوهر(پدر و مادر)استوار است.
نحوه ارتباط پدر و مادر می تواند ترسیم گر چگونگی روابط بین پدرها و پسرها،مادرها و دخترها،خواهرها و برادرها و… باشد.

عوامل مؤثر در برقراری ارتباط و استمرار رابطه :
(ادامه مطلب در مقله ی بعدی )
—————————————————————— باتشکرازجناب آقای سعیدشفیع زاذه،مشاورواحددبیرستان
—————————————————————— مرکزمشاورموسسه فرهنگی دانش – 21/اسفند/1390

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید