موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 199) : با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی چگونه می توانم به رشته دیگری (مثل انسانی و یا هنر) تغییر رشته بدهم؟

جبران سوابق تحصیلی

سوال:

درود بر شما
من مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی دارم…
میخوام تغییر رشته بدم…انسانی یا هنر…هنوز دقیق نمیدونم..ولی چون برای انجام کاری ریز نمرات چهارسال دبیرستان و پیش دانشگاهی رو میخوام…میخوام بخونم که معدلم بالا بشه…هم معدل دیپلم و هم پیش دانشگاهیم باید بالا باشه.میخوام بدونم چگونه میتونم تغییر رشته بدم و امتحانارو بدم…ایا باید از سال دوم به بعد بخونم؟یا سوم و پیش دانشگاهی؟.ممنون اگه جوابم رو بدید…
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ در ۱:۵۳ ب.ظ – توسط : مریم )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ این سوال قبلا در چندین پرسش و پاسخ مجزا آمده است و دراینجا جمع بندی آن به عرض شما می رسد.
اول) توضیح شیوه های ادامه تحصیل:
موضوع شما جبران سوابق تحصیلی است. برای گرفتن دیپلم و پیش دانشگاهی رشته های دیگر، به سه شکل می توانید پی گیری کنید:
1- بزرگسالان (شبانه)
2- آموزش از راه دور
3- داوطلب آزاد(متفرقه)

دوم) زمان مراجعه و ثبت نام :
زمان مراجعه برای ثبت نام داوطلب آزاد در اسفند ماه است و زمان ثبت نام برای دو شیوه دیگر قبل از شروع هر ترم است . مثلا برای ترم اول باید در اواخرشهریور و برای ترم دوم در اواخردی ماه و برای ترم تابستان در اواخرخرداد ویا اوایل تیرماه، مراجعه نمایید.

سوم) شیوه های جبران با توجه به سطح انتظار از نمرات:
برای این کار می توانید به دو شیوه عمل کنید.
شیوه اول:
یکی استفاده از قانون تطبیق واحد است. در این روش ؛ ازدرس های رشته قبلی(ریاضی) با درس های رشته جدید مورد درخواست(تجربی) تطبیق داده شده و درس های مشترک مورد قبول واقع شده و دروس متفاوت و باقیمانده مربوط به رشته مورد درخواست را باید تکمیل نمایید. برای این منظور باید تمام سوابق تحصیلی خود را به واحد مشاوره و امتحانات اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود، ارایه دهید.تا کارنامه تطبیق برای شما صادر گردد و واحدهای پذیرفته شده و نیز واحدهای که باید بگذرانید مشخص شود.
*مزیت و محدودیت شیوه اول:
مزیت استفاده از این روش این است که شما را زودتر به دیپلم جدید می رساند و محدودیت آن این است که اگر نمره درس های پذیرفته شده از امتحان نهایی پایه سوم ودوره پیش دانشگاهی رشته قبلی، پایین باشد، برای هدف مورد نظر به نفع شما نخواهد بود .

شیوه دوم:
اگر می خواهید سطح نمرات خود را برای احتساب سوابق تحصیلی در کنکور بالاتر ببرید، می توانید کل درس های امتحان نهایی پایه سوم رشته تجربی( عمومی و اختصاصی) امتحان بدهید. برای این منظور فقط مدارک تا پایه دوم دبیرستان خود را ارایه دهید و برای پایه سوم رشته تجربی به یکی از سه روش بالا عمل کنید. البته اگر بخواهید از روش داوطلب آزاد استفاده کنید، از لحاظ زمانی نسبت به دو روش دیگر بزرگسالان و آموزش از راه دور، زودتر به نتیجه می رسید. چون هم ازامتحان تغییر معاف هستید و هم نیازی به شرکت در کلاس نداشته و می توانید تمام درس ها را در یک نوبت(خردادماه) امتحان داده و دیپلم رشته جدید را اخذ نمایید. اما باید آمادگی لازم را یک نتیجه عالی، از قبل کسب کرده باشید و نیازمند یک فعالیت مطالعاتی جدی است و به نظر ما باید از کلاس های درسی یک آموزشگاه قوی بهره بگیرید.
*مزیت و محدودیت شیوه دوم :
پرواضح است که مزیت شیوه دوم فراهم کردن امکان کسب نمرات بالاتراست چون هیچ یک از نمرات ضعیف قبلی شما دخالت داده نمی شود. وی در صورت جدیت و آمادگی کامل برای امتحان، حقیقتا سوابق تحصیلی جبران خواهد شد. و اما محدودیت آن؛ یکی این است که اگر نمره یک یا چند درس از دروس رشته قبلی شما بالا باشد، چون از تطبیق واحد استفاده نمی کنید پس باید تمام دروس رشته جدید را امتحان بدهید، بنابراین در شیوه دوم نمرات خوب قبلی شما محاسبه نخواهدشد. ونیز محدودیت دیگر شیوه دوم نسبت به شیوه اول این است که زمان بیشتری می برد.

سلامت و سعادت مند باشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب