موضوعات

پاسخ به سوال (عمومی هدایت تحصیلی- شماره 137 ) : برای تغییر رشته از رشته ریاضی به یکی از رشته های فنی چه کار بایدکرد؟

images

سوال:

برای تغییر رشته از رشته ریاضی به یکی از رشته های فنی در شاخه فنی حرفه ای و یا شاخه کار ودانش، چه کار بایدکرد؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

اولا: تحصیل در هریک از شاخه های کارودانش و یا شاخه فنی حرفه ای! متفاوت بوده و شرایط و سطح علمی و عملی ( کارگاهی ) هرکدام فرق دارد.

ثانیا؛ برای انتخاب دقیق رشته باید به مبحث هدایت تحصیلی وشغلی توجه نمایید. بنابراین اول باید هدف های شغلی خود را مشخص کنید وسپس براساس هدف های شغلی، هدف های تحصیلی را ترسیم نمایید، بعد پی گیر تغییر رشته و مسیر تحصیلی وشغلی خودباشید.

به هر حال بعد از مشاوره تحصیلی و شغلی به روش های علمی و با استفاده از آزمون ها تخصصی آن( شامل تست هوش ، تست رغبت تحصیلی – شغلی ، تست شناخت رفتاری و…) موارد زیر را مد نظر قرار داده و پی گیری کنید:

1- اگر بخواهید رشته موردنظر فنی را از طریق شاخه کار ودانش تحصیل کنید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید و بعد از اتمام سال تحصیلی در پایه دوم، می توانید اقدام نمایید.

2- ادامه تحصیل رشته های فنی از طریق شاخه کار ودانش نسبت به شاخه فنی حرفه ای در سطح پایین تر علمی و سطح مهارتی بالاتری، قرار دارد.

3- اگر بخواهید رشته مورد نظر را از طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، باید امتحان تغییر رشته بدهید.

*متن آیین نامه :
– براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
– براساس ماده ۲-۱۱۲ تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .

4- درس های امتحان تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های رشته جدید پذیرفته می شود.

5- درس های گذرانده شده در پایه دوم رشته قبلی شما، با رشته جدید تطبیق داده شده و درس های مشترک بین دو رشته پذیرفته شده برخی به عنوان واحد های مازاد به عنوان درس های انتخابی و اختیاری پذیرفته می شود و مابقی درس های باقیمانده از پایه دوم رشته جدید به عنوان کمبود واحد باید تا پایان تابستان پایه سوم، گذرانده شود.

* متن آیین نامه:
ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.

6- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور انجام می شود.

7- حداقل نمره قبولی برای هر درس 10 می باشد. اگر نمره شما حتی در یک درس از دروس امتحان تغییر رشته 25 صدم کمتراز 10 باشد، اجازه ورود به رشته مورد نظر را نخواهید داشت.

8- دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است.

9- توصیه اول ما پی گیری هدایت تحصیلی به روش علمی از طریق تحلیل و تفسیر های آزمون های تخصصی آن و کمک گرفتن از مشاوره ویژه در این زمینه است.

10- توصیه دوم ما این است که؛ امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(کامپیوتر) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

11- توصیه سوم ما این است که؛ در طول سال تحصیلی(از ترم دوم تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.

12- چون جدول دروس رشته های شاخه فنی و حرفه ای خیلی متنوع و زیاد است، لذا دورس تغییر رشته به رشته کامپیوتر از طریق شاخه فنی حرفه ای را از دفترمشاوره مدرسه و یا واحد مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه خود دریافت کنید.

approval

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب