موضوعات

امنیت روانی 13 ( بخش سوم: نظریات روان شناسان / قسمت چهارم : نظریه هورنای)

data-center-security

«« به نظر هورنای(1937) افراد گرفتار به روان نژندی وسواسی – اجباری با عصبانیت تلاش می کنند تا با انواع قوانین، احکام و آداب، دیواری گرداگرد خودبکشند، چنان که بتوانند هر امر محتمل الوقوعی را پیش بینی و خنثی کنند.

شخصی که دایماً احساس عدم امنیت، ترس وخطر از درون و بیرون خود می کند، نمی تواند انسان سالمی باشد.

احساس عدم امنیت دایم شخص را در حال بسیج مداوم قوا و تلاطم و بهم ریختگی متابولیسم بدن قرار می دهد و اگر ادامه یابد موجود را به سوی بیماری های جسمی و روانی سوق خواهد داد. »»

مبحث: روان شناسی
عنوان اصلی: امنیت روانی
عنوان فرعی: نشانه ها و خصوصیات
عنوان فرعی تر : نظریات روان شناسان / هورنای

به نظر هورنای(1937) افراد گرفتار به روان نژندی وسواسی – اجباری با عصبانیت تلاش می کنند تا دنیا را چنان باثبات و منظم سازند که خطرات غیر منتظره، غیر قابل کنترل یا ناآشنا هرگز پدیدار نگردند. آنان با انواع قوانین، احکام و آداب، دیواری گرداگرد خود می کشند، چنان که بتوانند هر امر محتمل الوقوعی را پیش بینی و خنثی کنند. آنان برای حفظ تعادل خود از هرچیز ناآشنا و غریب دوری می جویند. هرگاه در صحنه اجتماع ، قانون، نظم و امنیت مورد تهدید جدی قرارگیرد، نیازهای ایمنی به نیازهای مبرم و اصلی بدل می شوند. می توان انتظار داشت که در اکثر انسان ها، ترس از آشوب و پوچ گرایی به واپس گرایی از نیازهای متعالی و توجه به نیازهای ایمنی که غلبه بیشتری دارند منجرگردد. یک واکنش مشترک و تقریباً قابل انتظار، پذیرش راحت تر یک حکومت نظامی یا دیکتاتوری است. این روند برای همه انسان ها از جمله انسان های سالم صادق است. زیرا آنان نیز با بازگشتی واقع گرایانه به سطح نیازهای ایمنی، به خطر واکنش نشان خواهند داد. به نظر می رسد این نکته بیش از همه در مورد افرادی صادق است که نزدیک خط ایمنی زندگی می کنند. آنان بخصوص از تهدیدات نسبت به حاکمیت، قانون و نمایندگان قانون دچار اضطراب می شوند. مزلو اعتقاد دارد که رفتار افراد روان آزرده ناشی از عدم ارضای نیازهای ایمنی است. افراد ناامن نامتعادلند. شخصی که دایماً احساس عدم امنیت، ترس وخطر از درون و بیرون خود می کند، نمی تواند انسان سالمی باشد. و با پرخاشگری واضطراب واکنش نشان می دهد و در دنیای ذهنی خود مدام در حال دفع کردن خطرات احتمالی است. احساس عدم امنیت دایم شخص را در حال بسیج مداوم قوا و تلاطم و بهم ریختگی متابولیسم بدن قرار می دهد و اگر ادامه یابد موجود را به سوی بیماری های جسمی و روانی سوق خواهد داد.

————————————————————————————————————————————–
منابع :
بهرافی، غلام رضا و معنوی، عزالدین. (۱۳۷۰). فرهنگ لغات واصطلاحات. تهران:
انتشارات دانشگاه تهران.
خداپناهی، محمد کریم. (۱۳۷۶). انگیزش و هیجان. (چاپ یکم) تهران: انتشارات سمت.
شاملو، سعید. (۱۳۷۸). بهداشت روانی. (چاپ ۱۳).تهران: انتشارات رشد.
شعاری نژاد، علی اکبر. (۱۳۶۴). فرهنگ علوم رفتاری. تهران: چاپخانه سپهر.
حق طلب، طاهره. (۱۳۷۲). هنجار یابی آزمون ایمنی–ناایمنیS –I مزلو بر روی جامعه
دانشجوی دانشگاه های بو علی سینا و علوم پزشکی همدان. پایان نامه تحصیلی کارشناسی
ارشد.دانشگاه علامه طبا طبایی. استاد راهنما، بهرامی، هادی، استاد مشاور، دلاور، علی.
MASLOW, A.H. (1952). MANUAL FOR THESECURITY – INSECURITY
INVENTORY. ALIFORNIA CONSULTING PSYCHOLOGICAL PRESS.

Gol-1

دیدگاه‌های این مطلب