موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 184) : آیا برای شرکت درکنکور تجربی با داشتن دیپلم ریاضی و پیش دانشگاهی ریاضی بخوانم موفق تر خواهم بود یا تجربی؟ همچنین شرایط تغییر رشته و…

کنکورتجربی

سوال:

با سلام من دانش آموز سال سوم ریاضی هستم و قصد دارم که در کنکور رشته ی تجربی با هدف قبولی در رشته پزشکی یا رشته بیو تکنولوژی شرکت کنم من به شکل خود آموز دو سه بار دروس زیست دوم سوم و چهارم را مطالعه کرده ام پارسال تمام دروس اختصاصی رشته ریاضی را با نمره بیست قبول شدم و در درس ریاضی توانمند هستم ولی با وجود استعداد در رشته ریاضی به دروس تجربی و رشته پزشکی بیشتر علاقه مند هستم پدر من پزشک است و توانایی توضیح بخشی از مطالب زیست شناسی و پاسخ به بخشی از سوالات من را دارد با توجه به شرایط بنده به نظر شما من سال دیگر به رشته تجربی تغییر رشته بدهم یا رشته ریاضی فیزیک را ادامه دهم لطفا تاثیر نمرات هر رشته در کنکور تجربی و شرایط تغییر رشته را توضیح بدهید باتشکر
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ در ۹:۴۱ ب.ظ توسط : دانش آموز )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
جواب اول:
اگرتصمیم قطعی شما کنکور تجربی است، توصیه جدی ما این است که سال آخر حتما در رشته تجربی تحصیل کنید. دلایل این توصیه ما هم به وضوح روشن است که آمادگی برای هریک از گروه های آزمایشی کنکور(مثلا تجربی) با تحصیل جدی و وقت گذاری مفید دررشته دبیرستانی آن به نتیجه می رسد. لذا اگرشما بخواهید در رشته ریاضی تحصیل کنید ولی در کنکور تجربی شرکت کنید، این به این معناست که بخواهید دورشته را همزمان با هم تحصیلی کنید.این روش، زحمت بیشتری داشته و  هدف را دور می کند!!!

جواب دوم:
در صورت تغییر رشته تاثیر سوابق تحصیلی، کمتر از 25 درصد خواهد بود. این به دلیل تفاوت درس های امتحان نهایی رشته تحصیل شده (مثلا ریاضی) با دخالت ضریب دروس تخصصی در گروه امتحانی کنکور(مثلا تجربی) است. برای نمونه کسی که دیپلم ریاضی دارد، درس زیست شناسی را نگذرانده است، لذا با ارایه دیپلم ریاضی در فرم ثبت نام کنکور، تاثیر این درس در آزمون کنکور منتفی بوده و به جای آن؛ آزمون کنکور برای درس زیست شناسی 100% خواهد بود.
»»» استناد: در دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت در کنکور سراسری صفحه 4 ردیف20 بند2-20 آمده است:
« چنانچه داوطلب مشمول سابقه تحصیلی باشد و در گروه غیر همنام خود شرکت نماید به میزان دروسی که موجودنیست، ازميزان تأثير سابقه تحصيلي كم شده و به ميزان تأثير نمره كل آزمون افزوده مي شود. »

جواب سوم:
بری تغییر رشته از ریاضی به تجربی در دوره پیش دانشگاهی باید دو درس زیست شناسی(۱) و زیست شناسی (۲) را در حوزه امتحانی نهایی شرکت نمایید. موعد این امتحان معمولا در نیمه مرداد ماه هرسال است. شماباید از مدرسه محل تحصیل خود معرفی نامه(با فرم مخصوص تغییر رشته عکس دار، به همراه مهر وامضاء مدرسه) را دریافت نموده و به واحد و دایره ی امتحانات اداره آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل خود و یامحل حوزه امتحان نهایی تعیین شده، مراجعه نموده وثبت نام نمایید.
زمان مراجعه شما باید حداقل دو هفته قبل از برگزاری امتحان مذکور باشد.
دیگر شرایط تغییر رشته از پایه سوم ریاضی به سال آخر تجربی(پیش دانشگاهی)درپست ” پاسخ به سوالات” آورده ایم.

سلامت وموفق باشیدGreen-Checkmark-Approval
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب