موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 182): امکان ادامه تحصیل برای اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی و شرکت در کنکور دانشگاه ، برای مشمولان سربازی ؟

801473

سوال:

سلام.اقای ابراهیمی من پیگیر کارهای سربازیم شدم و دکترا بهم گفتند تو معافی چون نمره ی عینکم ۸/۷۵ هستش و مدرکم دیپلمه . حد نصابه معافیت پزشکی هم برای دارندگان مدرک دیپلم و یا زیره دیپلم؛ نمره ی عینک۸ (هشت) هست!. حالا نمره عینک من ۸/۷۵ هستش یعنی ۷۵ صدم هم بیشتراز اون چیزی که اونا میخوان! بازم من باورم نمیشد که اینا میخوان منو معاف کنن! منو از طرف یگان خدمتیمون فرستادن بیمارستان بعثت برای پرونده سازی ورسیدگی به معافیت پزشکیم منم پیگیره کارهای معافیم شدم رفتم کمیسیون پزشکی بهم گفت معافیت دائمی. حالا یه مرحله دیگه هم مونده اونم کمیسیون عالی پزشکی هستش نتیجه ی اون معلوم نیست که کی مشخص بشه و … شاید اونا بگن تو معاف از رزم هستی و باید بری خدمت. حالا پادگان من بهم ۲ ماه مرخصی داده وگفته که استراحت کن. منم الان رفتم کمیسیون عالی پزشکی اونا بهم گفتن ۱ ماه بعد نتیجه مشخص میشه. منم الان تو خونه بیکارم. وراستش خیلی علاقه به ادامه ی تحصیل دارم و میخوام تغییر رشته بدم.
حالا که من به جای این که بیکار تو خونه بشینم تو فکر اینم که برم ثبت نام کنم به صورت داوطلب آزاد برای خرداد ماه خودمو آماده کنم برای امتحانات نهایی دیپلم تا نمرات اون رو ارتقا بدم وتغییر رشته بدم. منتها بعضی موقع به شک می افتم به خودم میگم نشه اینا منو معاف نکنن الکی خودمو مشغول کنم؟
»»» سوال من از شما اینه در این شرایط (که به صورت قطعی معافیت دائمی من مشخص نشده)و فعالیت های من به صورت معلق مونده به نظر شما من چه کاری انجام بدهم ؟
کار عاقلانه کدومه؟ این که همزمان با مشخص شدن معافیم اقدام به درس خوندن کنم باسه ی خرداد یا نه فعلا صبر کنم؟
می خوام از نظر مشاوره ای شما که قطعا در هدایت صحیح بنده نقش موثری داره جویا و باخبر بشم وطبق شما عمل کنم.
با تشکر بی نهایت از سایت مفید وعالی شما.
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ در ۳:۲۱ ب.ظ – توسط : سعید )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
چند پاسخ عمده زیر را مطالعه فرمایید.
1- جدیت در تحصیل:
اگر شما برای رشته موردنظرتان تصمیم خود را گرفته اید و واقعا به آن علاقه دارید، چه قبل از سربازی و چه بعد از سربازی باید به طور جدی پی گیر آن باشید. در حال حاضر هم که فرصت خالی داریدمی توانیداز آن استفاده کنید.

2-امکان ادامه تحصیل برای دیپلم به صورت داوطلب آزاد به فرض مشمولیت سربازی:
شرکت در امتحانات پایانی در خرداد به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) هیچ ارتباطی به سربازی ندارد و با وجود سرباز شدن می توانید در امتحانات آن شرکت کنید ونمره قبولی کسب کنید .

3-امکان ادامه تحصیل در دانشگاه به صورت داوطلب آزاد به فرض مشمولیت و حتی اعزام به پادگان :
در صورتی که مشمول سربازی براساس آیین نامه مربوط در معرفی خود تاخیر نداشته و یا برای اعزام غیبت ننموده باشد،در صورت قبولی در دانشگاه ( غیرازکاردانی) می تواند برای تحصیل در دانشگاه ترخیص شده و مابقی سربازی را بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی بگذراند!

البته برای شرکت در هریک از آزمون ها باید مرخصی بگیرید. اما وقتی که در دانشگاه پذیرفته شدید( به شرط نداشتن تاخیر و یا غیبت)بلافاصله می توانید از معافیت تحصیلی استفاده کرده و از خدمت ترخیص شده و مابقی خدمت را بعد از پایان تحصیلات دانشگاه به اتمام برسانید.

»»» متن آیین نامه نظام وظیفه در این مورد:
{ شرایط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان مقطع متوسطه در دانشگاهها

قبل از اعزام به خدمت : حداکثر بیش از یکسال از فراغت مقطع متوسطه نگذشته باشد.

بعد از اعزام به خدمت : در صورت نداشتن غیبت و پذیرش در دانشگاه در مقطع کارشناسی ، مجاز به ترخیص از خدمت جهت ادامه تحصیل می باشد.}

سلامت و سعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب