موضوعات

پاسخ به سوال( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 119 ) : شرایط شرکت در کنکور تجربی با دیپلم رشته ریاضی؟

q3سوال:

کسی که تصمیم دارد با دیپلم ریاضی، در کنکور تجربی شرکت کند! شرایط آن چگونه است؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

پاسخ اول : 
چون برای اننخاب و شرکت در آزمون هریک از گروههای آزمایشی کنکور (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری ملاک نیست، بنابراین می توانید با وجود تحصیل در رشته ریاضی در کنکور تجربی شرکت کنید. اما سوابق تحصیلی کمتر از حد تعیین شده (فعلا 25%) حساب می شود. البته این به معنای نادیده گرفتن سهم باقیمانده از  تعیین شده( مثلا25%) نیست! بلکه سهم کمتر از حد تعیین شده  برای کسانی که دیپلم غیر متناظر دارند، به سهم آزمون کنکور( فعلا به سهم75%) اضافه می شود. منتهی چون تاثیر درس به درس است ، بنابراین تاثیر نمرات سوابق تحصیلی درهر یک از زیر گروه های متفاوت است.

»»» پاسخ این بخش ، در پاسخ به دیگر سوالات عمومی و اختصاصی  ( به خصوص سوال عمومی شماره 60 به انضمام جدول ضمیمه به صورت PDF ) آمده است.

پاسخ دوم :
اینکه نوع رشته تحصیلی با نوع گروه انتخابی کنکور همخوانی نداشته باشد، تناسبی با برنامه های درسی و اهداف نظام فعلی آموزش وپرورش ندارد. به خصوص در دوره پیش دانشگاهی کارنادرستی است. اینکه می گویند کسانی که رشته شان ریاضی بوده ، در کنکور تجربی و در ادامه تحصیل آن در دانشگاه موفق ترند، بخشی از این نظرات مربوط به نظام قدیم بوده و بخشی هم مربوط است به دوره سه ساله دبیرستان ، نه دوره پیش دانشگاهی !!! به نظر ما برای تقویت پایه ریاضی باید خارج از چهار چوب تحصیلات رسمی عمل کرد تا دانش آموز درگیر امتحان نهایی در رشته ای غیر رشته اصلی خود نشود. بنابراین کسی که قرار است در کنکور تجربی شرکت کند هیچ ضرورتی ندارد که خود را درگیر تحصیلات رسمی مدرسه برای رشته ریاضی کند تا مجبور باشد درامتحان نهایی سخت تر از گروه خود شرکت نماید و احتمال کم شدن نمرات امتحان نهایی خود را هم فراهم کند. بهتر است با شرکت در کلاس های اضافه و تقویتی( خارج از اجبار پاس کردن درس ها و امتحان نهایی و…) پایه ریاضی خود را تقویت نماید.

امیدواریم که به جواب کافی رسیده باشید.
»»» در صورت وجود ابهام و سوال ونیاز به مشورت ، می توانید از طریق تماس تلفنی پرس و جو نمایید.( به قسمت تماس با ما در نوار مشکی رنگ بالای سایت مراجعه کنید.)

سلامت و سعادتمند باشید
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب