موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی – شماره 172 ) : شرایط امکان ادامه تحصیل در رشته معماری با دیپلم فنی الکترونیک؟

0228

سوال:

سلام و خسته نباشید.ببخشید من چندین سوال دارم که در زندگی برادرم ابهام ایجاد کرده.
*بخش اول سوالات:
برادر من متولد ۶۹است و دیپلم فنی حرفه ای رشته ی الکترونیک عمومی دارد.ایشان در کاردانی رشته ی خود(الکترونیک) پذیرفته شده بودند اما به دلیل عدم علاقه و درس نخواندن با سه ترم مشروطی اخراج شدن. حالا ایشون خدمت سربازی را میگذرانند و میخواهند از مهر سال بعد به دلیل علاقه به رشته ی معماری در این رشته تحصیل کنن. آیا میشه ایشون دانشگاه آزاد ، با همان دیپلم، کاردانی ثبت نام کنن و آیا واحدهای دانشگاهی که پاس کردن رو براشون تطبیق میزنن؟

**بخش دوم سوالات:
میشه ایشون تا شهریور به صورت داوطلب آزاد مدرک پیش تجربی رو بگیرند؟و میتونن با این مدرک دانشگاه آزاد رشته ی کارشناسی مهندسی معماری بدون کنکور شرکت کنن؟ اگه میشه راهنمایی کنید ما میخواهیم ایشان از مهر سال ۹۳شروع به تحصیل در رشته ی مهندسی معماری کنند لطفا تمام راههای ممکن را برای ما شرح دهید.ممنون از زحماتتون
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ در ۹:۲۸ ب.ظ – توسط : پری.م )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

اول: ادامه تحصیل با دیپلم فنی (الکترونیک) در دوره های کاردانی رشته موردعلاقه(معماری) :
طبق آنچه که در دفترچه راهنمای دانشگاههایی که رشته های کاردانی را برای دیپلم های فنی برگزار می کنند ( یعنی؛ دانشگاه فنی حرفه ای، موسسات آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد) ادامه تحصیل از دیپلم فنی به کاردانی، فقط در رشته های متناظر امکان دارد. یعنی هر کسی می تواند تنها در رشته ای که دیپلم آن را گرفته است، در دوره کاردانی ثبت نام و تحصیل نماید. کاردانی به کارشناسی هم به همین منوال است. پس مورد سوال شما؛ یعنی ادامه تحصیل در کاردانی رشته معماری با دیپلم دیگری مثل الکترونیک ممکن نیست. مگر اینکه بتوان دیپلم معماری را اخذ نمود.

دوم: گرفتن دیپلم فنی در رشته مورد نظر(معماری)در هنرستان های شاخه فنی و حرفه ای:
اخذ دیپلم فنی از هنرستان های فنی حرفه ای ( چه روزانه و چه شبانه) فقط یک بار امکان دارد. پس با داشتن دیپلم فنی در رشته ای مثل الکترونیک نمی توان در رشته دیگری ماند معماری دیپلم فنی گرفت.

سوم: گرفتن دیپلم فنی در رشته مورد نظر(معماری)در هنرستان های شاخه کار ودانش :
اگر تصمبم به ادامه تحصیل از طریق دوره کاردانی در رشته مورد علاقه ( معماری) را دارید، تنها راه آن گرفتن دیپلم معماری از طریق شاخه کار ودانش است. بری این کار باید به واحد فنی حرفه ای اداره آموزش و پرورش محل خود مراجعه نمایید.

چهارم: امکان ادامه تحصیل در رشته مورد نظر( معماری) از طریق دوره کارشناسی دانشگاه سراسری یا آزاد و یا پیام نور:
برای فراهم آوردن این امکان باید دوره پیش دانشگاهی را ترجیحا در رشته ریاضی به اتمام برسانند. بدین منظور موارد زیر را درنظر داشته و پی گیر باشید:

1- می توانند پیش دانشگاهی رادردوره شبانه بگذرانند، برای این کار باید تغییر رشته بدهند. یعنی اگر دیپلم الکترونیک ایشان ازشاخه فنی حرفه ای است باید دو درس حسابان و جبر و احتمال را امتحان دهند.

2-در تغییر رشته به پیش دانشگاهی اگر دیپلم الکترونیک ایشان ازشاخه کار ودانش است ، باید سه درس فیزیک3، حسابان و جبر و احتمال را امتحان دهند.

3- امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی فقط یکبار و در تابستان انجام می شود.

4- شکل امتحان تغییر رشته به صورت نهایی و در حوزه امتحانی برگزار می شود.

5-مکان مراجعه ثبت نام برای امتحان تغییر رشته؛ حوزه امتحانی مشخص شده از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه شماخواهدبود.

6- زمان پی گیری برای ثبت نام امتحان تغییر رشته پایان خرداد ماه خواهد بود. می توانیداز هم اکنون به یکی از مدارسی که دوره شبانه دارد مراجعه نمایید. بدین منظور از طریق واحد امتحانات و یا متوسطه آموزش و پرورش محل زندگی خود، پی گیری نمایید.

7- شرط قبولی این است که باید حداقل نمره قبولی در تمامی دروس تغییر رشته ۱۰ کسب نمایید. حتی اگر کسی دریک درس نمره کمتر ۱۰ (مثلا ۹/۷۵ – صدم ) هم بگیرد، اجازه و امکان تغییررشته نخواهد بود.

8- اگر بخواهید دوره پیش دانشگاهی را به شیوه داوطلب آزاد( متفرقه) بگذرانید، از امتحان تغییر رشته معاف خواهید بود. شرکت در امتحانات پیش دانشگاهی تمامی رشته ها به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

9- برای ثبت نام به صورت داوطلب آزاددر بهمن ماه به یکی از مدارسی که دوره شبانه دارد مراجعه نمایید. برای شناسایی این مدرسه، می توانید از طریق واحد امتحانات و یا متوسطه آموزش و پرورش محل زندگی خود، پی گیری نمایید.

10- زمان برگزاری امتحان دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد در خرداد ماه و جبرانی های آن( تجدیدی و یا پاس نشده) در شهریور ماه و در نوبت سوم در دی ماه خواهد بود.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب