موضوعات

پاسخ به سوال (عمومی- شماره 77 ) : دانشجوی رشته فنی دانشگاه آزاد، چگونه می تواند برای رشته حقوق کنکور سراسری شرکت کند؟

justice-1376975271

سوال:

با وجود طی دوره دانشجویی در رشته فنی دانشگاه آزاد، چگونه می توان برای رشته حقوق (گروه انسانی) کنکور سراسری شرکت کرد؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
برای شرکت دوباره در کنکور سراسری وآزاد، درگروه آزمایشی انسانی(برای رشته حقوق) به دوپاسخ زیر توجه کنید:
1- طبق آیین نامه سازمان سنجش امکان تحصیل همزمان در دو رشته در تمامی دانشگاه های کشور( سراسری ، آزاد، غیر انتفاعی و غیر دولتی و…) وجود ندارد وممنوع است. بنابراین اگر در حال حاضر بخواهید رشته خود را تغییر دهید، قاعدتا باید از رشته ای که در حال تحصیل هستید انصراف بدهید.

2- برای شرکت در دوره کارشناسی تمام دانشگا هها از جمله دانشگاه سراسری باید علاوه بر دیپلم،  دوره پیش دانشگاهی را گذرانده باشید و یا معادل آن کاردانی را داشته باشید.(نوع مدرک کاردانی و یا رشته دوره پیش دانشگاهی مهم نیست) بنابراین اگربا دیپلم فنی حرفه ای وارد دانشگاه شده اید، باید حداقل کاردانی را به اتمام برسانید.

3- اگر هم با دیپلم غیر از رشته انسانی (ریاضی، تجربی) و بـــا داشتن مدرک پیش دانشگاهی پذیرفته شده اید، برای پذیرش در رشته حقوق دانشگاه، نیازی به تغییررشته و گرفتن دوباره مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه انسانی نداشته و با همان مدارک قبلی دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته ریاضی، می توانید دوباره در کنکور سراسری وآزاد شرکت کنید. استناد این پاسخ این است که براساس آیین نامه فعلی سازمان سنجش، برای شرکت در هر کدام از گروه های آزمایشی(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) نـــــــــوع مدرک دیپلم و یا دوره پیش دانشگاهی ملاک نیست.

4- برای پذیرش در رشته “حقوق “ تنها از طریق گروه آزمایشی علوم انسانی می توانید درکنکور سراسری شرکت کنید.

5- رشته هایی همچون “فقه و حقوق اسلامی” و “فقه و مبانی حقوق اسلامی” و ” فقه و حقوق امامیه” که زیر گروه 1 گروه علوم آزمایشی ریاضی نیز هست . می توانید از طریق شرکت در گروه علوم ریاضی کنکور سراسری هر کدام از رشته های مذکور را انتخاب نمایید. البته رشته های مذکور با “رشته حقوق ” علوم انسانی متفاوت است.

6- عنوان دیپلم شما هر چه که باشد، در صورتی که معدل دیپلم شما پایین باشد و بخواهید سوابق تحصیلی خود را جبران نمایید، می توانیدبرای گرفتن دیپلم دیگری به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) و یا شبانه (بزرگسالان ) اقدام نمایید.

7- سوابق تحصیلی دیپلمه های فنی برای تمامی پنج گروه کنکور سراسری (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) هیچ تاثیری ندارد. بنابراین در صورت شرکت در کنکور سراسری با دیپلم فنی (والبته به شرط داشتن کاردانی و یا پیش دانشگاهی) سهم آزمون در رتبه و نمره سازی کنکور، صددرصد(100%) خواهد بود.

8- مطــــلــــب مهمتــــــــــــــر؛ بررسی دقیق لزوم این تغییر رشته، که در واقع تغییر سرنوشت شغلی است. به هر صورت برای تصمیم مناسب ، حتما پس از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی- شغلی، اقدام کنید.

با آزروی سلامتی وموفقیت برای شما
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب