موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره57 ) : متفاوت بودن نوع دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی در گروه آزمایشی غیرمتناظر کنکور سراسری چگونه است؟

th (4)
سوال:
آیا می توان در آزمون کنکور سراسری در گروه آزمایشی متفاوت با نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی ثبت نام و شرکت کرد؟( مثلا با دیپلم و یا پیش دانشگاهی ریاضی در گروه آزمایشی تجربی شرکت نمود)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
چند پاسخ برای این سوال ارایه می گردد:

1- براساس قانون سازمان سنجش؛ نوع مدرک پیش دانشگاهی ونوع دیپلم برای شرکت در هر یک از گرو های آزمایشی شرط نیست! پس با هرنوع دیپلم و پیش دانشگاهی می توانید درسه گروه اصلی ریاضی، تجربی، انسانی، و دو گروه فرعی( شناور) هنر و زبان های خارجی شرکت کنید.

2- برای کسانی که نوع مدرک دیپلم ایشان در نظام فعلی با گروه آزمون کنکور متفاوت باشد،(مثلا کسی با دیپلم ریاضی در گروه تجربی شرکت نماید) تغییر رشته ای محسوب شده بنابراین تاثیر سوابق تحصیلی برای این فرد کمتر از حد تعیین شده در آن سالی است که در کنکور شرکت می کند.(مثلا در سال 93 که قراراست تاثیرقطعی 25 درصدی داشته باشد)
خوب پس، این به معنای تاثیر بیشتر نتیجه کنکور در نمره تراز و رتبه سازی این فرد خواهد بود. دلیل آن هم واضح است. چون باید هر کسی برای ورود به هر رشته ای آمادگی علمی همان رشته را کسب کرده باشد. و در حالت متفاوت بودن نوع مدرک دیپلم، چون تغییر رشته ای محسوب می شود، بنابراین تاثیر نمرات رشته متفاوت کمتر می شود تا از طریق آزمون علمی، فاصله بین رشته قبلی با رشته انتخابی در گروه متفاوت، جبران گردد.

3- چون نمرات دوره پیش دانشگاهی(چه درس های نهایی و چه غیر نهایی) در نظام فعلی تاثیری ندارد، پس تاکید می کنیم دوره پیش دانشگاهی به عنوان سوابق تحصیلی هیچ تاثیر در نمره سازی کنکور ندارد.

4- توصیه ما این است که به منظور آمادگی لازم علمی و بالاتر بردن انمره تراز و رتبه خود در کنکور؛ دو سال آخر یعنی پایه سوم دبیرستان نظام فعلی و به خصوص سال آخر متوسطه( یعنی پیش دانشگاهی فعلی) حتما با گروه آزمایشی کنکور در ریاضی، تجربی، انسانی تناسب داشته باشد.

با آرزوی سلامتی و توفیق

دیدگاه‌های این مطلب

14 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به سوال(عمومی- شماره57 ) : متفاوت بودن نوع دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی در گروه آزمایشی غیرمتناظر کنکور سراسری چگونه است؟»

  1. با سلام و خسته نباشید، بنده مدرک دیپلم خود را در تابستان 1396 در رشته علوم تجربی اخذ کرده ام و اکنون نیز در حال تحصیلی در مقطع پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی می باشم اما متقاضی شرکت در کنکور ریاضی فیزیک ( گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی) به جای کنکور علوم تجربی می باشم و همچنین خود را برای کنکور در گروه ریاضی به میزان خوبی آماده کرده ام، فقط سه سوال داشتم که خواهشمندم به طور جداگانه پاسخگو باشید.
    1. پس از شرکت در آزمون و کسب رتبه مطلوب و حدنصاب، از این جهت که سوابق تحصیلی ام (دیپلم و پیش دانشگاهی) رشته علوم تجربی است، آیا مجاز به انتخاب رشته های “روزانه دولتی” گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی خواهم شد؟
    2. دانشگاه ها بنده را از این جهت که نوع مدارک سوابق تحصیلی ام ( دیپلم و گواهینامه پیش دانشگاهی ) رشته علوم تجربی می باشد،( یعنی هم نوع دیپلم رشته تجربی است و هم نوع گواهینامه پیش دانشگاهی رشته تجربی است) برای رشته “با آزمون” قبول شده از گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی( به طور مثال مهندسی برق ) پذیرش، قبول و ثبت نام خواهند کرد؟
    3. در صورت مثبت بودن پاسخ سوال 2 ، آیا ممکن است دانشگاه ها از این نظر که نوع دیپلم و پیش دانشگاهی ام رشته علوم تجربی است، برای رشته پذیرفته شده از گروه ریاضی و فنی، برایم واحد هایی با عنوان ” پیش نیاز دانشگاهی” قرار دهند؟ ( در صورتیکه درصد های دروس ریاضیات و فیزیک و شیمی در کنکورم به حد مطلوبی باشد) باسپاس

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام

      موضوع سوال : شرکت در آزمون سراسری با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی غیر مرتبط ( شرکت در گروه ریاضی با مدرک تجربی)

      اولاً؛ تمام سوالات شما تقریباً مربوط به یک موضوع است. ثانیاً؛ سوال شما را به تفصیل در بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی پاسخ داده ایم. در عین حال چند پاسخ زیر را به دقت بخوانید:
      پاسخ اول :
      طبق توضیحات دفترچه شماره 1 کنکورسراسری( از جمله صفحه اول) با هر نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، می توانید در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور( یعنی؛ ریاضی، تجربی، انسانی) و دو گروه فرعی(هنر و زبان های خارجه) شرکت کنید و نوع رشته مهم و تعیین کننده نیست. پس شما با دیپلم وپیش دانشگاهی تجربی و یا هر رشته دیگری می توانید برای تمام گروه های آژمایشی از جمله گروه ریاضی ثبت نام و در کنکور آن شرکت کنید.

      پاسخ دوم:
      انتخاب رشته؛ تنها برای گروه آزمایشی امکان پذیر است که در آن ثبت نام و شرکت می کنید. یعنی وقتی در گروه ریاضی آزمون سراسری شرکت می کنید، در صورت مجاز بودن برای انتخاب رشته، تنها می توانید رشته های همان گروه ریاضی را انتخاب کنید.

      پاسخ سوم:
      در آیین نامه موجود آموزش عالی ( دفترچه شماره 1 مربوط به راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون و نیز دفترشماره 2 مربوط به انتخاب رشته ) چیزی تحت عنوان گذراندن دروس پیش نیاز برای مدارک دیپلم وپیش دانشگاهی غیر مرتبط با گروه آزمایشی کنکور مطرح نشده است. ممکن است برخی از دانشگاه ها براساس آیین نامه داخلی خودشان، برای دیپلم های غیر مرتبط دروس پیش نیازی را تعریف کنند، اما عمومیت ندارد. در عین حال این موضوع چندان اهمیت ندارد و لذا ذهن خود را درگیر آن نکنید.

      پاسخ چهارم :
      پاسخ اول و دوم برای تمام دانشگاه های دولتی روزانه ، شبانه ، آزاد تفاوتی نمی کند و اجرا و اعمال آن برای هریک از دانشگا ههای نامبرده یکسان است.

      سلامت و موفق باشید.
      دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
      ابراهیمی

  2. سلام.من دانشجو هستم و میخوام یک دیپلم در رشته ریاضی بگیرم و نمره نهاییم رو بالا ببرم(دیپلم قبلیم تجربیه)و با این دیپلم دوسال بعد در کنکور تجربی شرکت کنم .با مراجعه به آموزش و پرورش شهرمون اونا بهم گفتن که شما در این صورت اون قسمتی از تاثیر معدل کتبی تون صفر لحاظ میشه.آیا این درسته و یا اینکه بر فرض مثال 20%سهم نمره هام میشه و 80درصد بقیه سهم خود کنکور؟و یا طبق گفته اداره فرضا از اون25%،20درصد سهم معدل،5% صفر لحاظ میشه و 75%هم تو کنکور.ممنون از راهنماییتون
    با آرزوی قولی طاعات و عبادات
    و من الله توفیق

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- در صورت شرکت در کنکور با دیپلم غیر مرتبط با نوع گروه آموزشی (مثال شرکت در گروه تجربی با دیپلم ریاضی) تاثیر سوابق تحصیلی به صورت درس به درس، کمتر از حد تعیین شده( در کنکور93 – 25% ) خواهد بود نه صفر…!!!

      2- توضیحات لازم در مورد تاثیر سوابق تحصیلی و نیز جدول تاثیر نمرات درس به درس آن را( به صورت PDF) در ذیل پاسخ به سوال عمومی شماره 60(شصت) در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، برای دیپلم های مرتبط و غیر مرتبط با گروه آزمایشی کنکور آورده ایم. آن را با دقت مطالعه بفرمایید.
      سلامت و سعادتمند باشید.

    2. سلام دوباره
      ممنون از جوابتون…در این صورت تکلیف درس زیست شناسی چی میشه؟؟؟ برای دیپلمه های ریاضی که تو کنکور تجربی شرکت میکنند سرنوشت این درس فقط توی جلسه کنکور روشن میشه و ملاک از 100%هست؟.چون تو این جدول که بصورت فایل PDFبود هیچ تاثیر معدلی برای زیست گذاشته نشده.
      و سوال دوم اینکه طبق این جدول نمره نهایی روس هندسه و جبر و کامپیوتر تو کنکور تجربی لحاظ نمیشه؟
      تشکر

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        و با سلام
        بله…فعلا براساس اعلام سازمان سنجش، همان لیست درس هایی که در جدول مذکورآمده است، برای سوابق تحصیلی در هر یک از رشته ها ، در نظر گفته می شود.
        دلیل اینکه برای شرکت کننده در گروه تجربی با دیپلم ریاضی،هیچ درصدی را برای سوابق تحصیلی زیست در نظر نگرفته اند، این است که چون درس زیست جزء دروس اختصاصی رشته ریاضی نبوده و امتحان تغییر رشته آن از پایه سوم به پیش نیز هیچ تاثیری روی معدل پایه سوم نداشته و تنها مجوز ورود به رشته تجربی در دوره پیش دانشگاهی بوده است!!!

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      هر چند این سوال تکراری بوده و به اسم دیگر ی قبلا مطرح شده و پاسخ آن نیز به تفصیل بیان شده است در عین حال یک بار دیگر پاسخ آن ارایه می شود:

      1- شغل وکالت مربوط به رشته حقوق است که قاعدتا باید حداقل در دوره کارشناسی آن تحصیل نمایید واین نیازمند گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا معادل آن فوق دیپلم است. پی گیری بهتر این مسیر از طریق کنکور سراسری است ودر رده های بعدی کارشناسی دانشگاه آزاد بدون کنکور ویا دانشگاه پیام نور.
      2- رشته های های نزدیک به رشته حقوق در حد کاردانی(فوق دیپلم) مثل کاردانی حرفه ای حقوق، در دانشگاه علمی کاربردی، جزء گروه علوم انسانی بوده و نیازمند دیپلم انسانی است (جدول صفحه 7 تا10 دفترچه راهنمای دانشگاه علمی کاربردی را که به صورت PDF در پست معرفی کتاب و متون سایت ما و یا سایت سازمان سنجش موجود است ملاحظه بفرمایید.)
      3- با دیپلم تجربی می توانید رشته های گروه کشاورزی را در دانشگاه جامع علمی کاربردی شرکت کنید.( جدول صفحه 8و9 دفترچه راهنما)
      4- در کاردانی بدون کنکوردانشگاه آزاد، رشته صنایع شیمیایی جزء رشته های معرفی شده ای است که با دیپلم تجربی می توانید در پذیرش آن شرکت کنید . ( جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای کاردانی آزاد بدون کنکورقابل مشاهده به صورت PDF در پست معرفی کتاب و متون سایت ما و یا سایت سازمان سنجش)
      **** چندنکته قابل توجه و تذکر است:
      اول) معدل دیپلم شما :
      معدل شما برای هریک از انتخاب پایین بوده و احتما پذیرش شما را کاهش می دهد. به خصوص در کارد انی بدون کنکور دانشگاه آزاد.
      دوم) در خصوص محل تشکیل :
      طبق اطلاعات دفترچه راهنمای هریک از دو دانشگاه مذکور( علمی و کاربردی و کاردانی آزاد) که امکان شرکت شما با دیپلم تجربی وجود دارد ، محل تشکیل هریک از رشته ها در واحدهای دانشگاهی ذکر شده است. لذا ابتدا باید ببیند آیا امکان شرکت شما از لحاظ بعد مسافت ، رفت و آمد و… در واحد دانشگاهی که رشته ی مورد نظرتان را دارد، وجود دارد یا نه؟ بعد از آن پی گیر رشته مورد نظر و… باشید . به خصوص اینکه این ماسله برای خانم ها سخت تر خواهد بود.
      سوم) سوالات تکرای:
      نیازی به تکرار سوال نبوده و در صورت فرصت، به هر یک از سوالات کاربران پاسخ داده می شود.
      چهارم)در صورت سوال و ابهام:
      برای بیان بهتر مساله و مشکل خود و دریاقت پاسخ مورد نظر، می توانید در زمان تعیین شده در قسمت
      تماس با ما و اطلاعیه، با دفترمشاوره تماس بگیرید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

  3. سلام. من سوم تجربی ام و تابستون به هنر تغییر رشته میدم. میخواستم بدونم که در صورتی که دیپلم من تجربی باشه و پیش دانشگاهیم هنر:
    1. نمیتونم در کنکور تجربی شرکت کنم؟
    2. چه جوری میتونم در رشته های شناور مثل حسابداری و مدیریت بازرگانی انتخاب رشته کنم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال اول:
      همان طور که در این صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید توضیح داده ایم ؛ چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور سراسری( ریاضی ، تجربی ، انسانی ) و دو گروه فرعی و شناور ( هنر ، زبان های خارجه) ملاک نیست، بنابراین با نوع دیپلم و پیش دانشگاهی (چه مدرک دیپلم با پیش دانشگاهی متناظر و از یک رشته باشد و چه غیر متناظرباشد ویکسان نباشد) می توانید در تمام گرو های نام برده شرکت کنید.

      پاسخ سوال دوم: همانطور در بالا اشاره شد، فقط رشته های دو گروه آزمایشی فرعی هنر و زبان های خارجه شناور است و هیچ یک از رشته های سه گروه اصلی ریاضی، تجربی و انسانی ، شناور نیست.

      ***اگر سوال و ابهامی داشتید، می توانیداز طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید