موضوعات

پاسخ سوال(عمومی- شماره 10): در صورت تغییررشته از ریاضی به تجربی وضعیت درس زمین شناسی چه می شود؟

zamin3
سوال:
در صورت تغییررشته از ریاضی به تجربی تکلیف درس زمین شناسی چه می شود؟

پاسخ:
به نام خداوند دانایی
وبا سلام؛
تکلیف درسی زمین شناسی در صورت تغییر رشته از ریاضی به تحربی:
بخش اول پاسخ:
اگرشما درسال دوم دبیرستان به سوم تغییر رشته بدهید(مثلا؛ تغییررشته دوم ریاضی به سوم تجربی) در این صورت رشته دانش آموز در سال سوم دبیرستان تجربی است و خوب طبیعتا باید درس زمین شناسی را که جزء دروس سال سوم رشته تجربی است بگذراند. یعنی اگرنمره قبولی حداقل 10 در کارنامه سال سوم تجربی او نباشد، کمبود واحد به حساب می آید. البته باید متذکر شده که این درس در لیست امتحانات نهایی قرار دارد.
بخش دوم پاسخ:
اما اگر تغییر رشته از سال سوم رشته ریاضی به سال آخر تجربی (چهارم یا به اصطلاح پیش دانشگاهی) صورت بگیرید. فقط باید زیست 1 و زیست 2 را امتحان داده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب کنید. چون امتحان این دو درس به عنوان تغییر رشته ، فقط مجوزی برای ورود به رشته دیگر است. بنابراین فارغ التحصیلی چنین دانش آموزی(درصورت تغییر رشته ازسال سوم به سال آخر)
با دیپلم ریاضی خواهد بود. و به همین مصداق در تغییر رشته های دیگر.(در ستون پاسخ به سوالات پاسخ داده شده به امیر را هم بخوانید)
موفق باشید.

دیدگاه‌های این مطلب

45 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال(عمومی- شماره 10): در صورت تغییررشته از ریاضی به تجربی وضعیت درس زمین شناسی چه می شود؟»

  1. سلام من امسال دوم دبیرستانو تموم کردم و رشتم تجربی بود.راستش می خواستم ریاضی بخونم ولی چون نمره کل ریاضی اولم 11.75بود وشرایطش رو نداشتم و تجربی رو همین طوری و بدون علاقه یکسال خوندم اما دوست دارم تغییر رشته بدم به ریاضی ولی به خاطر نمره ریاضی سال اول نمی تونم می خواستم بپرسم آیا دیگه راهی نی ست که برم ریاضی حتی مایلم کل درسهای سال اولو دوباره امتحان بدم.(خیلی سردرگمم لطفا کمکم کنید)

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      »»» شما بدون نیاز به امتحان تغییر رشته می توانید در پایه سوم رشته ریاضی ادامه تحصیل دهید.
      دلایل ما در پاسخ های زیر و طبق آیین نامه هدایت تحصیلی ارایه شده است:
      1- تغییر رشته پایه دوم به سوم مستقل از احراز شرایط رشته های تحصیلی در پایهاول دبیرستان است .
      توضیح بیشتر : کسب و یا عدم شرایط ادامه تحصیل در پایه اول دبیرستان ( لوریت های فرم شماره 1 هدایت تحصیلی)هیچ ربطی به تغییر رشته در پایه دوم به سوم ندارد. یعنی شما چه شرایط رشته ریاضی را در سال اول کسب کرده باشید و چه کسب نکرده باشید، می توانید از پایه دوم به سوم تغییر رشته بدهید.
      *استناد ما به متن آیین نامه زیر است :
      ماده ۱۱۲ : تغییر شاخه یا رشته :
      دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .

      2- برای تغییر رشته باید در امتحان تمام درس های پیش نیاز پایه سوم رشته جدید، به دورس عنوان تغییر رشته ، شرکت کرده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب نمود. و اگر تمام درس های پیش نیاز پایه سوم ریاضی را در پایه دوم رشته تجربی پاس شده باشد، دانش آموز متقاضی تغییر رشته از دوم تجربی به سوم ریاضی ، در صورت قبولی در تمام درس های مذکوردر پایه دوم تجربی، بدون نیاز به امتحان تغییر رشته می تواند در پایه سوم رشته ریاضی ادامه تحصیل دهد.
      *استناد ما به متن آیین نامه زیر است :
      ۱-۱۱۲ـ دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یا شهریور ماه پایه دوم در امتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید (صرفاً درسهائی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند و چنانچه از کلّیّه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت می شود.

      ***اگرصورت سوال و ابهام و یا نیاز به مشاوره داشتید، فقــــــــط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      با توجه به اهداف هدایت تحصیلی و همچنین مساله تاثیر سوابق تحصیلی( نمرات درس به درس امتحان نهایی پایه سوم) و تاثیر کمتر از حد تعیین شده( فعلا 25 درصد) برای دیپلم های غیر مرتبط با نوع گروه آزمایشی و مهمتر اینکه گرفتن نمرات بالا در امتحانات نهایی رشته ریاضی معمولا سخت تر از تجربی است ، لذا اگر شما واقعا تصمیم به ادامه تحصیل در رشته های گروه علوم تجربی در دانشگاه را دارید، به نظر ما تحصیل در رشته تجربی در پایه سوم دبیرستان در اولویت است.
      سلامت و سعادتمند باشید

  2. سلام
    برای تغییر رشته ی ریاضی ب تجربی در سال دوم دبیرستان ب سوم چی کار باید کنیم ؟؟؟؟؟؟
    کدوم درسارو باید امتحان بدیم؟؟؟
    اون امتحان رو کجا باید بدیم؟؟؟؟؟؟
    سوالای اون امتحان رو کی میده؟؟؟؟؟
    واااااااااااااااااااااااااااااای دارم دیونه میشم ممنون میشم اگه ب سوالام جواب بدین مر30

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ این سوال بسیار تکراری اشت و توضیحات و شرایط آن را بارها جواب داده ایم!!!
      پاسخ های ارایه شده در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(صفحه تغییر رشته) بخوانید و نیز پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” را با دقت و حوصله ملاحظه فرمایید.

      ثانیا؛ در صورت نیاز، می توانیداز طریق تماس تلفنی جزئیات سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  3. سهند شیرزادی مریان

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من سال چهارم رشته ریاضی را تمام کردم و 2 هفته به کنکور دارم وکنکور تجربی ثبت نام کردم من حدود یک سال هست که زیست رو مطالعه می کنم ولی تا الان رشتم ریاضی بوده است ولی تا 6 الی 7 ماهه می خواهم دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضیم راا تبدیل به تجربی کنم بنا به دلیل می خوام برم هندوستان برا پزشکی و هندوستانم به پیش دانشگاهی تجربی نیاز دارد الان می خواهم بدون چه طور می تونم دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی بگیرم لطفا راهنماییم کنید.

    با تشکر در صورت نیاز تماس حاصل فرمایید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      برای گرفتن دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته ی دیگر سه راه وجود دارد؛
      -از طریق مدرسه بزرگسالان( شبانه)
      – داوطلب آزاد(متفرقه)
      -آموزش از راه دور(غیرحضوری)
      هر کدام از این روش ها جزئیاتی مثل زمان ثبت نام متفاوت ، شرکت در امتحانات و… دارد که جواب مفصل و اقدامات لازم آن را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” ذکرکرده ایم. با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      درصورت فرصت و نوبت ، با شماره تلفن ارسال شده شما تماس خواهیم گرفت.
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      سوالات کاربران در صفحه مدیر سایت ثبت شده و برای او قابل مطالعه و بررسی می باشد. اما تا پاسخی ارایه نشود، سوال مربوط به آن نیز در سایت قابل رویت نیست. در عین حال پاسخ سوال شما در این صفحه ارایه شده و به ایمیل تان هم ارسال گردیده است.
      سلامت و موفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      سوالات کاربران در صفحه مدیر سایت ثبت شده و برای ایشان قابل مطالعه و بررسی می باشد. اما تا پاسخی ارایه نشود، سوال مربوط به آن نیز در سایت قابل رویت نیست.

  4. محمد حسین زاده

    به نام خدا
    با عرض سلام و خسته نباشید به شما و تمام کسانی که برای پیشرفت این مملکت تلاش میکنند
    با ارزش پوزش من یک سوالی داشتم که مرا در گیر خود کرد و از شما خواهش میکنم با پاسج سریع (اگر ممکن است )
    مرا کمک کنید
    من سال پسش در رشته ی ریاضی فیزیک درس میخوانم و در مقطع سوم دبیرستان ترک تحصیل کردم یعنی دیپلم ناقص
    البته من در امتحانات نهایی خرداد شرکت کردم ولیکن چند درس را پاس نکردم (عربی-شیمی-هندسه-جبر) و در امتحانات شهریور و دی شرکت نکردم
    ولی حال خیلی دوست دارم که با اراده ی قوی دوباره شروع کنم.
    ولی نمی دانم که چکار کنم ایا فرصت دیگر دارم یا نه. و بابر کنید که شب ها تا صبح بیدارم و نمی دانم که چکار کنم
    برای همین از شما خواهش میکنم که هر چه سریع تر جواب بدبد
    خدا قووت

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ پاسخ سوال شما به تفصیل در بین پاسخ دیگر کاربران در صفحه تغییر رشته (که سوال خود را طرح و ارسال نموده اید) وجود دارد.

      ثانیا؛ در صورت نیاز به تکرار پاسخ های ارایه شده در سایت، با توجه به شرایط شما، چون سوال و پاسخ مورد انتظار، جزئیات دارد، شما نیازمند به مشاوره هستید.

      ثالثا؛ مساله دیگر بحث نظام وظیفه برای پسران است. چون شما به نوعی ترک تحصیل و وقفه تحصیلی داشته اید، بنابراین برای ادامه تحصیل در دوره شبانه(بزرگسالان) باید شرایط سنی خود را با آیین نامه مربوط مطابقت دهید:
      ” براساس ماده 24 آیین نامه دوره متوسطه بزرگسالان ( صفحه 685 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا) ثبت نام و تحصیل دانش آموز مشمول که ترک تحصیل داشته است، مجاز نیست و صرفا در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه عمومی ادامه تحصیلی وی بلامانع است. ”
      بنابراین اگر در فاصله مورد اشاره که درس را رها کرده اید، سرباز شناخته شده باشید، فقط می توانید به صورت داوطلب آزاد واحد های باقیمانده را پاس کنید. چون؛
      ” طبق ماده 23 ( صفحه 685 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا) شکت در امتحانات داوطلب آزاد( متفرقه) از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی، ادامه تحصیل وی بلا مانع است. ”

      ثالثا؛ برای واحد های افتاده و پاس نشده، در صورت داشتن شرایط؛ می توانیدبه سه صورت غیر حضوری داوطلب آزاد(متفرقه) یاآموزش از راه دور ویا حضوری بزرگسالان(شبانه)عمل نمایید. چون؛
      براساس ماده 3-10 آیین نامه دوره سه ساله متوسطه( صفحه 584 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا) چنانچه دانش آموزی پس از شرکت در امتحانات دی ماه ، موفق به گذراندن برخی از درس ها نشده باشد، حق ادامه تحصیل در واحدهای آموزشی روزانه را ندارد و می تواند برابرمقررات در واحد آموزشی بزرگسالان و یا به صورت داوطلب آزادثبت نام و کند و ادامه تحصیل دهد.

      – گذراندن واحد های لازم با هریک از سه شیوه بالا شرایط خود را دارد و باید بینید با توجه به وضعیت شما کدام یک از شیوه ها مناسب تر است. مثلا با توجه به شرایط سنی اگر هنوز سرباز شناخته نشده اید و می خواهید از معافیت تحصیلی استفاده کنید و فرصت بیشتری برای گرفتن دیپلم دارید و می خواهید معدل بالایی کسب کنید، شیوه حضوری شرکت در کلاس بزرگسالان(شبانه) مناسب تر است . همچنین اگر مشکل مشمولیت سربازی ندارید و می خواهید از نظر زمانی زودتر به نتیجه برسید، می توانید از شیوه داوطلب آزاد استفاده کنید که البته بایدآمادگی آن را از لحاظ علمی برای امتحانات خرداد ماه داشته باشید. همچانکه در بالا اشاره شد، بدانید در شیوه داوطلب آزاد چون غیر حضوری به حساب می آید، لذاامکان استفاده از معافیت تحصیلی وجود ندارد.

      – اگر بخواهید در دوره شبانه(بزرگسالان) تحصیل کنید، زمان اقدام برای ثبت نام و … یکی از زمان های؛ شهریورماه برای ترم اول( مهر) و دی ماه برای ترم دوم( بهمن) و یا خردادماه برای ترم تابستان(ازتیرماه)است. اما اگر بخواهید به صورت داوطلب آزاد دیپلم دوم خود را بگیرید، باید در امتحانات پایانی خردادماه شرکت کنید . اگر درس هایی از خردادماه باقی بماند، امکان پاس کردن آن در شهریور و همچنین جبرانی دی ماه وجو د دارد.

      – برای شرکت به صورت داوطلب آزاد باید در اسفند ماه اقدام به ثبت نام نمایید. و در صورت از دست دادن فرصت اسفند،. با پی گیری شاید بتوانید هم اکنون نیز ثبت نام کنید.

      – متذکر می گردد که؛ اگر تصمیم به انتخاب روش داوطلب آزاد را دارید باید زودتر اقدام کنید.

      سایر شرایط را در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(پاسخ به سوالات کاربران) و یا در پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی مطالعه فرمایید و اگر سوالی و ابهامی داشتید از طریق تماس تلفنی جویا شوید(نحوه تماس تلفنی در بخش تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت)
      عین این پاسخ، به منظور تکمیل پاسخ قبلی به ایمیل تان ارسال گردید.
      سلامت و موفق باشید.

  5. تینا زرگر

    سلام . من دانش آموز سال سوم رشته ی ریاضی هستم و می خواهم به تجربی تغییر رشته دهم. با توجه به اینکه هنوز هیچ درسی از زیست را نخواندم امکان دارد بتوانم زیست 1و 2 را در تابستان 93 تمام کنم ؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      با توجه به اینکه از طرفی حداقل نمره قبولی برای دروس تغییر رشته نمره 10 بوده و از طرف دیگر نمره امتحا نات تغییر رشته هیچ تاثیر بر روی معدل سال سوم ندارد و تنها مجوز ورود به رشته دیگر است و همچنین اگر به طور جدی کار کنید و حتما از کلاس فوق العاده این درس استفاده کنید، می توانید حداقل نمره قبولی را کسب نمایید.
      حتما نمونه سوالات خرداد و شهریور دروس تغییر رشته را کار کنید.
      با آرزوی موفقیت برای شما دانش آموز گرامی

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      – برای تغییر رشته از پایه دوم به سوم، درس هایی که پیش نیاز سال سوم است را باید امتحان داده و حداقل نمره 10 را کسب نمایید.
      – برای تغییر رشته از دوم تجربی به انسانی باید دو درس جامعه شناسی 1 و عربی 2 ویژه علوم انسانی را امتحان دهید.

      – بعد از قبولی در امتحان تغییر رشته و در صورت ورود به رشته مورد نظر، دودرس امتحان تغییر رشته به عنوان واحد های درسی رشته جدید مورد قبول واقع شده و همچنین درس هایی که در پایه دوم رشته قبل(تجربی) خوانده اید با درس های پایه دوم رشته جدید(انسانی) تطبیق داده می شود و درس های مشترک بین دو رشته پذیرفته شده ودرس های باقیمانده پایه دوم به عنوان کمبود واحد، باید تا پایان پایه سوم رشته جدید(انسانی) گذرانده شود. این درس های باقیمانده از دوم انسانی شامل ؛ اقتصاد 2 واحد ، آمار و مدل سازی 2واحد، تاریخ ایران و جهان1 – 4واحد، تاریخ ادبیات ایران و جهان 1-2 واحد، جغرافیا3 واحد ( مجموعا 13 واحد) خواهد بود.

      سایر شرایط را می توانید در ذیل همین صفحه در پاسخ به سوالات دیگر کاربران و همچنین در پست” پاسخ به سوالات” بخوانید.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      تمام جزئیات در سوال قبلی شما پاسخ داده شد.
      به دلیل وقت گیر بودن پاسخ کتبی، لطفا در صورت ابهام و سوال دیگر، فقط از طریق تماس تلفنی پی گیری نمایید.(بخش تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت )
      سلامت و موفق باشید.

  6. سلام
    خسته نباشید

    من دیپلم ریاضی دارم و پیش دانشگاهی رو هم ریاضی خوندم. برای تغییر رشته به تجربی و گرفتن مدارک کامل این رشته باید چه واحد هایی رو بگیرم؟
    ممنون از وقتی که میذارین

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: ضرورت این کار برای چیست؟ اگر صرفا برای شرکت در کنکور است نیازی نیست! چون برای انتخاب و شرکت در آزمون هریک از گروههای آزمایشی کنکور(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری ملاک نیست، بنابراین می توانید با وجود تحصیل در رشته ریاضی در کنکور تجربی شرکت کنید.

      پاسخ دوم: اگر اصرار به داشتن مدرک دیپلم دیگر دارید، می تونید به دو طریق زیر عمل نمایید:
      – یک راه آن تطبیق واحد است. در تطبیق واحد دروس مشترک بین دو رشته قبلی و جدید( مورد درخواست )مورد قبول واقع شده و دروس مابقی(غیرمشترک) را از سه طریق بزرگسالان (شبانه)،آموزش از راه دور و یا به صورت داوطلب آزاد می گذارنید.
      – راه دیگر آن این است که با ارایه مدرک پایه دوم رشته قبلی( ریاضی) برای شرکت در امتحانات خرداد پایه سوم رشته جدید(تجربی) به صورت داوطلب آزاد اقدام می کنید. موقع ثبت نام آن در اسفند ماه است. و در سال بعد به همین صورت برای دوره پیش دانشگاهی اقدام می نمایید. این روش برای کسی که می خواهد سوابق تحصیلی خود را جهت شرکت در کنکور جبران کند مناسب است. در این صورت باید اطلاعات دیپلم و پیش دانشگاهی جدید خود را در فرم ثبت نام کنکور ثبت نماید.
      – اگر می خواهید فقط دوره پیش دانشگاهی را در رشته مرود نظر(تجربی) بگذارنید، برای شرکت در تمامی دروس پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد، پس باید مدرک دیپلم ریاضی خود را ارایه دهید

      پاسخ سوم: برای تغییر رشته، اگر هدفی غیر از جبران سوابق تحصیلی و امثال آن دارید، به نظر ماپی گیری تغییر رشته سرمایه خود را به هد دادن و وقت تلف کردن است. مناسب است که به جای این کار، با شرکت در کلاس های درس های تخصصی و… رشته تجربی، خود را برای آزمون کنکور آن آماده کیند.
      سلامت و موفق باشید.

  7. سلام خسته نباشید من دانش اموز دوم دبیرستان هستم می خاستم بدونم من اگه بخام از تجربی به ریاضی بروم باید چه درسهایی را در چه زمانی امتحان دهم؟ ممنون میشم اگه سریع به من پاسخ دهید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- چون ثبت نام شما در سیستم رایانه ی آموزش و پرورش(سناد) برای رشته تجربی قطعی شده است، در حال حاضر و دربین سال امکان تغییر رشته وجود ندارد. بنابراین انی تغییر بعد از اتمام پایه دوم تجربی و برای پایه سوم ریاضی امکان پذیر خواهد بود.

      2- برای تغییر رشته از پایه دوم تجربی به پایه سوم ریاضی نیازی به تغییر رشته نیست.
      دلیل : برای تغییر رشته، باید درس های تخصصی رشته مورد نظر(درس هایی که پیش نیازدارد) را امتحان داد و چون تمام پیش نیاز های تغییر رشته از پایه دوم تجربی به پایه سوم ریاضی( یعنی درس های فیزیک2، شیمی2، ریاضی2، هندسه 1 ) در پایه دوم تجربی گذرانده شده است و تنها درس متفاوت درس آمار و مدل سازی است .این درس نیز که جزء دروس پایه دوم ریاضی است، همچنین جزء سال سوم تجربی ارایه می شود. بنابراین هیچ کمبود درس و واحدی باقی نمی ماند. و برای تغییر رشته از پایه دوم ریاضی به پایه سوم ریاضی، نیازی به امتحان هیچ درس ندارید.

      3- تنها باید در هنگام ثبت نام پایه سوم، درخواست خود را برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی پایه سوم، اعلام نمایید.
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اقدام اولی شما غیرممکن است و اقدام دومی غیر منطقی و نادرست است.
      توضیح بیشتر:
      1- دربین سال امکان تغییر رشته برای هیچ پایه ای(دوم یا سوم یا سال آخر) وجود ندارد. پس شما باید سال سوم، یعنی همین رشته فعلی خود(ریاضی) را به اتمام برسانید.و بعد می توانید از سوم ریاضی به رشته تجربی در سال آخر(پیش دانشگاهی) تغییر رشته بدهید.

      2-هوچند نوع رشته پیش دانشگاهی، مثل دیپلم، برای انتخاب و شرکت در هریک از گروه های آزمایش کنکور سراسری وآزاد تعیین کننده نیست و با هر نوع رشته ایی می توانید هریک از گروه هارا انتخاب کنید،اما توصیه قطعی ما این است سال آخر را در همان گروهی تحصیل کنید که می خواهیددر کنکور آن شرکت کنید. بنابراین اگر هدف شما کنکور تجربی است کار عاقلانه وصحیح این است که سال آخر( پیش دانشگاهی) را حتما حتمادر رشته تجربی تحصیل کنید.در نظام جدید به طورمعمول خواندن دورشته همزمان امکان ندارد و در مواردی که باید شرایط سخت آن امکان دارد، توصیه نمی شود. مگر در موارد خاص و در صورت ناچاری!!!

      ***در صورت نیاز به مشورت می توانید با دفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید(نحوه تماس درقسمت تماس بامادر سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  8. ایلگار کیانی

    سلام من الان سال سوم تجربی هستم و میخوام سال دیگه ریاضی بخونم چه امتحاناتی رو باید بدم وآیامیتونم توی خرداد با بچه های ریاضی در امتحان شرکت کنم؟ یا باید شهریور باشه؟ ممنون میشم جواب بدبن.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      امتحان تغییر رشته به پیش دانشگاهی، تنها یک بار و در تابستان برگزار می گردد . یعنی شما تا تابستان ۹۳ باید دو درس حسابان و جبر واحتمال را برای تغییر رشته بخوانید تا نمره قبولی حداقل ۱۰ آن را کسب نمایید.
      توضیحات بیشتر و راهنمایی جزئی تر، در سوالات دیگر کاربران؛ زیر صفحه ” تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی ” در پست “مشاوره “در بخش “هدایت تحصیلی” آمده است. همچنین؛ سوالات عمومی و اختصاصی در پست ” پاسخ به سوالات” را نگاه کنید.
      ***در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشورت شفاهی ، می توانید با دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش تماس بگیرید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      لطفا؛ مطالب زیر را با دقت بخوانید و به موقع اقدام و پی گیری کنید:
      – برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی در دوره پیش دانشگاهی باید دو درس زیست شناسی(۱) و زیست شناسی (۲) را در حوزه امتحانی نهایی شرکت نمایید.
      – درس زمین شناسی جزء درس های تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی نیست
      – موعد این امتحان در سال های قبل از 92 در نیمه مرداد ماه و در تابستان 92 در شهریور برگزار شده است.
      – شماباید از مدرسه محل تحصیل خود معرفی نامه را(با فرم مخصوص تغییر رشته عکس دار، به همراه مهر وامضاء مدرسه)دریافت نموده و به واحدامتحانات ویا واحد متوسطه اداره آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل خود و یامحل حوزه امتحان نهایی تعیین شده، مراجعه نموده وثبت نام نمایید.
      – زمان مراجعه شما باید حداقل دو هفته قبل از برگزاری امتحان مذکور باشد.

      ضمنا؛ بهتر است که به سوالات و پاسخ های ارایه شده زیر در پست ” پاسخ به سوالات” سایت مراجعه نموده و توضیحات آن هارا بخوانید:
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۲) زمان درخواست برای امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی برای دوره روزانه چه وقتی است؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی شماره ۶۱) : کسی که تغییر رشته می دهد، تکلیف ۳ سال معدل دبیرستان او در نمره سازی رتبه کنکور چه می شود؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳۲): نحوه محاسبه معدل و دخالت آن در نمره سازی و رتبه کنکور سراسری؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۲۷): هدف تغییررشته برای تجربی است، اما ادامه تحصیل و شرکت درکنکور ریاضی یا تجربی؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۲۳):فرم تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی را از کجا تهیه کنم؟
      – پاسخ سوال(عمومی شماره ۲۱): آیاامتحان تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی کشوری است یا داخلی مدرسه؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره-۲۱):بخشنامه تغییر رشته؟
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۲۰) :برای قوی شدن پایه علمی برای کنکور تجربی(پزشکی و…)می توان رشته ریاضی خواند؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره- ۱۹): اگر زمان آزمون تغییر رشته با امتحان جبرانی و یا تجدیدی شهریور یکی شده باشد، چه کار باید بکنم ؟
      -پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۱) : در تغییر رشته ازسوم ریاضی به پیش دانشگاهی تجربی، چه اقداماتی را برای کسب موفقیت باید انجام داد؟
      – پاسخ سوال(عمومی- شماره ۱۰): در صورت تغییررشته از ریاضی به تجربی وضعیت درس زمین شناسی چه می شود؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۳): تاثیر نمره امتحان تغییررشته در معدل
      *** درصورت سوال و ابهام می توانید با ما تماس تلفنی داشته باشید.
      سلامت و موفق باشید

  9. سلام.خسته نباشید.من سوم ریاضی ام که میخوام برم تجربی ولی یه چیز فهمیدم که بشدت منو نگران کرده.من فهمیدم کسانی که مایل به تغییر رشته به تجربی باشن توی کنکور برای درس زیست شناسی هر درصدی که بزنن 25% از اون کم میشه.مثلا اگه من زیستمو تو کنکور همت کنم 60% بزنم چون تغییر رشته ای هستم 25% از اون کم میشه و برام 35% درصد اون محاسبه میشه.آیا این حقیقت داره؟با تشکر فراوان

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا: آنچه که به طور رسمی توسط سازمان سنجش اعلام شده باید ملاک شما باشد.

      ثانیا: قانون به هر شکلی که باشد، برای همه یکسان اعمال می شود. منتهی در موراد استرس زا معمولا افراد فقط به وضعیت محدود شخصی خود نگاه می کنند. و توجه نمی کنند که دیگران هم در اعمال قانون، شرایط آن ها را دارند.

      *** در عین حال جواب های زیر را به دقت بخوانید:
      1- به طور کلی، 25 درصد نمره و رتبه سازی کنکور به طور قطعی وبا تاثیر مستقیم به سوابق تحصیلی اختصاص دارد. بنابراین روش محاسبه، قاعدتا؛ جمع نمره آزمون کنکور از 75 درصد خواهد بود.
      2-. تاثیر سوابق تحصیلی(نمرات درس های امتحان نهایی پایه سوم) برای تغییر رشته ها کمتر از 25 درصد است. پس برای تغییر رشته هایی که می خواهد با کنکور قدری از تاثیر سوابق تحصیلی خود را پوشش داده و چبران کنند، بهتراست .
      3- این تاثیر معدل، فعلا و فقط در کنکور93 شامل امتحان نهایی پایه سوم خواهدبود. پس شامل امتحانات نهایی سال آخر(پیش دانشگاهی)و…نمی شود.
      4- تاثیر سوابق تحصیلی در نمره و رتبه سازی کنکور به صورت درس به درس خواهدبود.پس برای همه رشته های یک گروه آزمایشی یکسان نیست و بنابه انتخاب نوع رشته دانشگاهی در هر گروه آزمایشی، دخالت درس های امتحان نهایی، متفاوت می باشد.
      با یک تلاش و کوشش مفید و قابل قبول، جای نگرانی نیست.
      موفق باشید.

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          سوال در مورد تکلیف درس زمین شناسی پایه سوم تجربی، در صورت تغییر رشته از پایه سوم رشته های دیگر به پایه پیش دانشگاهی رشته تجربی بوده است. گفتیم چون درس زمین شناسی شامل دروس تغییر رشته نیست و تنها جزء درس های سال سوم تجربی می باشد ، پس در صورت تغییر رشته از پایه سوم رشته های دیگر به پیش دانشگاهی تجربی، لزومی به گذراندن آن نیست.
          توضیح بیشتر اینکه دو پاسخ داده ایم:
          پاسخ اول؛ گفته ایم که اگر این تغییر رشته از پایه دوم رشته دیگری به سوم تجربی باشد، چون رشته دانش آموز در سال سوم تجربی می شود، و در س زمین شناسی جزء دروس سال سوم تجربی است، پس باید آن را بگذراند .
          پاسخ دوم؛ اینکه اگر این تغییر رشته از پایه سوم رشته های دیگر به سال آخررشته تجربی ( پایه پیش دانشگاهی تجربی) باشد، درس زمین شناسی سال سوم چون جزء دروس تغییر رشته نیست، پس نیازی به گذراندن آن نیست. بدیهی است درس علوم زمین جزء واحد ها و دروس دوره پیش دانشگاهی تجربی است.، که مسلما باید گذرانده شود.
          ان شاء الله در فهمیدن دوباره مطلب دچار شک و تردید و اشتباه نشده باشید.
          سلامت باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اطلاعات شما ناقص است و معلوم نیست دیپلم شما در چه رشته ای است و منظور شما شرکت در کدام کنکور است.
      *برای پاسخ به چند حالت سوال شما، چند پاسخ به اختصار ذکر می گردد:
      1- اگر منظورتان کنکور سراسری است، و یا پیام نور امکان ندارد. چون مدرک دوره پیش دانشگاهی را لازم دارد.
      2- اگر کنکور فنی حرفه ای و یا کنکور دانشگاه علمی کاربردی مد نظر شماست ؛ درصورت داشتن دیپلم فنی می توانید شرکت کنید.
      3- با دیپلم فنی حرفه ای و یا کار ودانش می توانید برای پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد، اقدام کنید.
      4- اگر دیپلم نظری دارید، باتوجه به نوع دیپلم شما (ریاضی باشد یا تجربی و یا انسانی) می توانید در گروه رشته های خاص و زیر گروه های مشخص شده ای برای هریک از دیپلم های ریاضی، تجربی و انسانی، در کنکور دانشگاه علمی کاربردی و همچنین پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد، شرکت کنید. ( مثلا در دانگاه علمی کاربردی دیپلم ریاضی فقط می تواند در گروه صنعت و دیپلم تجربی در گروه کشاورزی و دیپلم انسانی در مدیریت و خدمات اجتماعی شرکت کند.
      5- می توانید جزئیات توضیحات بالا را در دفترچه های راهنمای ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی و همچنین پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد ، نگاه کنید. ( پی دی اف دفترچه های کنکور در پست مشاوره و پست معرفی کتاب ومتون سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش وجود دارد و یا از سایت سازمان سنجش، جستجو نمایید.)

      ***در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشورت شفاهی ، می توانید با دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش تماس بگیرید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شمابایددودرس جبر و احتمال و حسابان را در تابستان سال سوم به پیش دانشگاهی امتحان دهید و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید. برای این کار باید چند اقدام را انجام دهید، ازجمله کار کردن این درس در طول سال تحصیلی پایه سوم ، به منظورآماده کردن خود جهت امتحان تغییر رشته. برای این کار حتما باید ازکلاس برای این دو درس تخصصی رشته ریاضی، بهره ببرید.
      پاسخ بیشتر به سوال شما در پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی سایت ما موجود است. آدرس سوال و پاسخ های زیر را پی گیری کنید:
      پاسخ سوال(اختصاصی شماره6۹): تاثیر نمره امتحان تغییر رشته بر روی معدل کارنامه تحصیلی؟ ( صفحه 2 پست پاسخ به سوالات)
      پاسخ سوال(اختصاصی شماره ۶۱) : کسی که تغییر رشته می دهد، تکلیف ۳ سال معدل دبیرستان او در نمره سازی رتبه کنکور چه می شود؟ ( صفحه3 پست پاسخ به سوالات)
      پاسخ سوال(عمومی شماره ۲۸): آیانـــــــــــــــــوع مدرک پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر ، در کنکور سراسری، تعیین کننده است؟ ( صفحه5 پست پاسخ به سوالات)
      پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳۲): نحوه محاسبه معدل و دخالت آن در نمره سازی و رتبه کنکور سراسری؟ ( صفحه 6 پست پاسخ به سوالات)
      پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۲۳):فرم تغییر رشته سوم به پیش دانشگاهی را از کجا تهیه کنم؟( صفحه 8 پست پاسخ به سوالات)
      پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۱۴):تغییر رشته در سال آخر( چهارم یاپیش دانشگاهی) با شروع سال تحصیلی؟( صفحه 9 پست پاسخ به سوالات)
      پاسخ سوال(عمومی- شماره ۸): نحوه محاسبه معدل ، درصورت تغییر رشته( صفحه 11پست پاسخ به سوالات)
      *** درصورت نیاز به مشاوره، می توانید با ما تماس تلفنی داشته باشید( زمان و نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت در پست تماس باما، موجود است.)
      سلامت و موفق باشید
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  10. سلام و خسته نباشید اینجانب دانشجوی رشته کاردانی کامپیوتر هستم تر 3 که ترم بعد تمام میوشد و بنده قصد تغییررشته به پزشکی را دارم باید چکار کنم.ممنون(درسی بگذرانم یا کنکور بدم ویا…)

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- بررسی دقیق تر این تغییر مسیر و ضرورت آن و آگاهی از پیامدها و نتایجی که برای شما در بر دارد.به نظر ما، برای این قسمت حتما نیاز به جلسات مشاوره ی تخصصی هدایت تحصیلی وشغلی دارید.
      2- برای شرکت در کنکور( برای هریک از گروه های آزمایشی) با داشتن مدرک کاردانی نیازی به گذراندن دوره پیش دانشگاهی ندارید!
      3- باید به طور جدی خود را برای شرکت در کنکور تجربی، آماده کنید. لازمه این کار رفتنی به کلاس در آموزشگاه های آزاد معتبر و استفاده از منابع کنکور برای سالی که تصمی شر کت در آن دارید.( چون در هر سال منابع حذف اضافه هایی دارد که باید از آن ها مطلع باشید)
      4- موضوع مورد سوال شما در پاسخ به سوالات اختصاصی کاربران و همچنین پاسخ به سوالات عمومی، به تفصیل آمده است. لطفا پست پاسخ به سوالات سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش را دقیقا بخوانید.
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید