موضوعات

تشریح برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان

 این برنامه ملی یکی از بزرگ‌ترین و فراگیرترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است و  از سه دهه گذشته آغاز شده است و از پوشش ۳درصدی به پوشش ۹۹.۵درصدی رسیده و با بالاترین کیفیت در همه مناطق کشور اجرا می‌شود.

آمار سنجش سلامت در کشور :

— در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در۱۲۰۰پایگاه اولیه‌(مدارس ابتدایی)، ۸۰۰پایگاه تخصصی، ۴۲۷پایگاه سیار‌ برای عشایر مناطق صعب‌العبور کشور با بیش از ده هزار عوامل اجرایی فعال خواهند بود که مجموعاً  یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نوآموز در سامانه سیدا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. 

— در برنامه سنجش، شورای سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری کلان و هم‌چنین ستاد هماهنگی امور سنجش استان از یک ماه پیش تشکیل‌شده و وزارت بهداشت از شرکای اصلی ما در اجرای این برنامه است.

هدف های در حوزه آموزش و پرورش استثنایی:

— نخستین هدف ما در آموزش و پرورش افزایش پوشش و جذب دانش آموزان با نیازهای ویژه است که یکی از راهکاری این کار انجام برنامه سنجش اصلی است تا بتوانیم دانش آموزان ‌را شناسایی کنیم. سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۷گروه از دانش آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهد و سال گذشته ۳گروه هم اضافه‌شده است و در سال‌های آینده باید تعداد گروه‌های هدف افزایش پیدا کند.

— دومین هدف از برنامه سنجش تشخیص به‌موقع و مداخلات بهنگام است. یکی از سیاست‌های آموزش پرورش تعمیم این برنامه به سنین پایین‌تر است.

— سومین هدف بحث کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی است که از داده‌های سنجش برای برنامه‌ریزی استفاده می‌شود.

زمان شروع فرایند سنجش: 

— فرایند سنجش از هم‌اکنون شروع ‌شده و ستادهای استانی تشکیل شده و دوره‌های تخصصی برای آزماینده‌ها برگزار شده و فرآیند جهش تحصیلی از ۳۱خرداد آغاز می‌شود.

— فرایند سنجش از نیمه دوم خرداد آغازشده و در تمام  پایگاه‌های فعال از ساعت ۸ صبح شروع به کار و تا ساعت یک بعدازظهر ادامه دارد و البته در بعضی استان‌ها، پایگاه‌ها بعدازظهر برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور تمام دانش آموزان مورد سنجش قرار بگیرند .

— از یک تیرماه به‌صورت فراگیر و در سطح کشور تمام پایگاه‌ها فعال خواهند شد و خانواده‌ها می‌توانند با نوبتی که از مدیران مدارس می‌گیرند به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

 هزینه سنجش :

هزینه سنجش در حدود۶۰هزار تومان برآورد شده که برای  ۱۰درصد دانش آموزان نیم‌بها و برای عشایر رایگان است.

فاکتورهای  مورد سنجش سلامت : 

— امسال مواردی چون بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و شرایط بهداشتی و شرایط مربوط به پوست و مو و وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان را موردسنجش قرار می‌دهیم و در سنجش آمادگی تحصیلی در پایگاه‌های تخصصی شرایط هوشی و غربالگری‌های تخصصی دانشی، مواردی است که درآزمون آمادگی تحصیلی امسال مورد سنجش قرار می‌دهیم.

— در آزمون آمادگی تحصیلی امسال، بخش‌های مختلفی شامل شایستگی‌های حرکتی دانش آموزان و اختلالات یادگیری آن‌ها ردیابی و پیش‌بینی می‌شود. 

————————————————————————————————————

حمیدطریفی حسینی/ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با اصحاب رسانه (گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش) 

ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش 

#اخبارواطلاعیه #آموزش_و_پرورش #آیین_و_دستورالعمل #آموزشی
#شیوه_نامه_ها #شیوه_نامه_اجرایی #آسیب شناسی #تعلیم_و_تربیت

#بهداشت_و_سلامت #بهداشت_و_بیماری #غربالگری_بیماران

#پروتکل_های_بهداشتی #سنجش_سلامت #سنجش_سلامت_نوآموزان

#سنجش_سلامت_جسمانی_و_آمادگی_تحصیلی_نوآموزان

#دوره_پیش_دبستانی #دوره_دبستان #دوره_دبیرستان #مدرسه #مشاوره_تحصیلی 
#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

 

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید