موضوعات

آسیب شناسی دوره کرونا(9)/مدرسه وکرونا(قسمت9): کشورها ومدرسه دربحران کرونا(1) پژوهش مقایسه ای در مورد تأثیِِــرکـرونـــا بر یـادگیــری مهــارت های اســـاسـی

 

 یادگیری مهارت های ضروری و اساسی، تنها در مدرسه محقق می شود :

چرا معتقدیم که بازگشایی مدارس بعد از تعطیلی مداوم مهم است و باید محقق شود؟ برای پاسخ به این پرسش نیاز به دانستن این پیش‌زمینه داریم که مهارت‌های اساسی مانند خواندن و نوشتن، ریاضیات و علوم طبیعی نقشی اساسی در توسعه کشورها دارند، مهارت‌هایی که از طریق آموزش‌های رسمی و در محیط مدرسه به‌دست می‌آیند.

 

مقایسه دورگروه کشورهایی که در آنها شیوع کرونا زیاد و کم بوده است :

مطالعات بین‌المللی پیزا نشان می‌دهد کشورهایی که تعطیلی مدارس آنها در دوران کرونا زیاد بوده در سنجش پیشرفت مهارت‌های اساسی رتبه پایینی دارند، نمونه آن کاستاریکا با 170روز تعطیلی است که البته ایران نیز موقعیت مشابهی با آن را دارد، برعکس آن کشورهایی که در این دوران تلاش کرده‌اند که آموزش حضوری را به‌نحوی زنده نگه‌ دارند، عملکرد بسیار خوبی در این آزمون کسب کرده‌اند؛ نمونه آن آلمان، فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی است. آموزش حضوری و بازگشایی مدارس به قدری اهمیت دارد که در اغلب کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی در دوران کرونا، کودکان زیر 7سال به مدرسه می‌رفتند و میانگین روزهای تعطیل برای دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم فقط 50روز بوده است.

تاثیر دوری از مدرسه و افت تحصیلی :

همچنین مطالعات نهادهای دیگر همچون بانک جهانی نشان می‌دهد که اگر کودکان و نوجوانان برای 5‌ماه از مدرسه دور بمانند و آموزش حضوری تعطیل باشد، بین 3تا 9‌ماه افت کیفیت سال‌های تحصیلی را در آینده شاهد خواهیم بود. بنابراین همه مطالعات بیانگر این است که تعطیلی آموزش حضوری چه تأثیر منفی‌ای در عقب‌ماندگی تحصیلی و افت یادگیری خواهد داشت.

پژوهش خواندن و نوشتن و ریاضیات و علوم دانش آموزان دبستانی ایرانی در دوره کرونا :

از سویی دیگر نتایج دو سنجش بین‌المللی تیمز و پرلز 2019_  که سواد خواندن و نوشتن و ریاضیات و علوم در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول را بررسی می‌کند_ نشان داده که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی از میانگین بین‌المللی بسیار پایین‌تر است. حال این پرسش مطرح می‌شود که وقتی کیفیت یادگیری ما در شرایط عادی که آموزش کاملا حضوری بوده، ضعیف بوده، در این یک سال و نیم که آموزش‌ها فقط به‌صورت مجازی دنبال شده، چگونه خواهد بود؟ از این منظر، جامعه و دولت باید بدانند طولانی شدن شرایط کنونی، اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد.

تاثیرزیرساخت های آماده فضای مجازی در کیفیت یادگیری دوره کرونا :

نکته دیگر درباره شکل آموزش مجازی است؛ نتایج تالیس نشان می‌دهد که در سال 2018، حدود 50درصد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مدارس‌شان دسترسی به یک پلتفرم استاندارد مجازی داشته‌اند و قبل از کرونا از آن بهره می‌بردند؛ مثلا کشور استونی -که در پیزا عملکرد بسیار بالایی دارد- تا پیش از کرونا تمام منابع آموزشی‌اش به‌صورت آنلاین مهیا بوده، تازه استونی کشوری است که سرمایه‌گذاری زیادی در آموزش ندارد و دستمزد معلمان آن به نسبت کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پایین‌تر است درحالی‌که ما سامانه شاد را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده‌ایم که جدا از نداشتن استانداردهای لازم با مشکلات زیادی مثل سرعت پهنای باند هم روبه‌رو بود.

                  
جمع بندی و راه حل :

خلاصه اینکه اگر این متغیرها یعنی نتایج تیمز و پرلز 2019، تعطیلی مدارس و کیفیت پایین آموزش مجازی در ایران را در کنار هم بگذاریم، می‌توانیم تصور کنیم که چه اتفاقی برای دانش‌آموزان در دوره کرونا رخ داده است؟ به‌نظر من صدای یک زنگ خطر بحران آموزشی در کشور بلند شده که باید آن را شنید.

 راه‌حل چیست؟ در این شرایط باید چه کرد تا هم جان کودکان در امان بماند و هم آموزش و تربیت آنها به خطر نیفتد؟ به عقیده من کشورهایی که بتوانند شرایط ایمن آموزش حضوری را فراهم کنند و بعد از آن جامعه خودشان را برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه متقاعد کنند، می‌توانند تا حدی از به‌وجود آمدن بحران‌های تازه آموزشی و تربیتی جلوگیری کنند. جامعه باید بفهمد که هر قدر این تعطیلی‌ها گسترده‌تر و طولانی‌تر شود، جدا از آسیب افت تحصیلی و ترک تحصیلی که برای کودکان دارد، فرهنگ و اقتصاد کشور نیز دستخوش آسیب و بحران عظیم خواهد شد. تازه اگر مدارس باز شود و بچه‌ها به مدرسه هم برگردند، این دو بحران اساسی یعنی افت تحصیلی و ترک تحصیل بالا را خواهیم داشت که گذر از آن چندان آسان نیست و باید به‌صورت مجزا برای آن فکری کرد  البته بازگشایی مدارس متاثر از دو متغیر است؛ اولی آمادگی مدارس است و اینکه تا چه اندازه امکانات مختلفی برای رعایت پروتکل‌ها در آن مهیا شده و دومین متغیر میزان انتشار ویروس و واکسیناسیون است. در بحث آمادگی مدارس، تحقیقات سازمان همکاری توسعه و اقتصادی و یونسکو نشان می‌دهد که حدود 70درصد کشورها بودجه آموزش و پرورش را برای مقابله با کرونا افزایش داده‌اند که بتوانند مدارس را بازگشایی کنند. باید این موضوع در دستور کار دولت ایران هم قرار گیرد و رسانه و جامعه هم تلاش کنند که این بودجه به آموزش و پرورش تزریق شود تا دانش‌آموزان هر چه سریع‌تر به مدرسه برگردند وگرنه در آینده تاوان این تعلل و تأخیرها را جامعه و نظام اقتصادی کشور با چندین برابر هزینه پرداخت خواهد کرد.

منبع :

 بهنام بهراد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(روزنامه همشهری مورخ سه شنبه 2 شهریور 1400)

*عنوان بندی و ویرایش توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

#آموزش_و_پرورش#تعلیم_و_تربیت#پرورشی#آموزشی #مشاوره_روانشناسی

#بهداشت_و_سلامت#بهداشت_روانی#آسیب_شناسی#کرونا#آسیب_دوره_کرونا

#کرونا_فرصت_ها_و_تهدیدها#کرونا_و__یادگیری#کرونا_و__افت_تحصیلی

#بازگشایی_مدارس#آموزش_مجازی#آسیب_فضای_مجازی

#هدایت_تحصیلی#مشاوره_تحصیلی#جبران_افت_تحصیلی#مشاوره_تحصیلی#تحصیل_حضوری

#مهارت_حل_مساله#دوره_دبستان#دوره_کودکی#دوره_دبیرستان#دوره_نوجوانی_و_بلوغ

#مهارت_آموزی#مهارت_های_زندگی#تعامل_با_همسالان

#دانش_افزایی#آموزش_خانواده#والدین_و_کودک#مسئولیت_پذیری

#تقابل_آموزش_و_سلامت#تعارض_کرونا_و_بازگشایی_مدارس

#Conroavirus #covid_schools #covid

#دفتر_مشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید